Heb ik me een mooie Teslatrafo op de kopgetikt, en nou mis ik de secundaire winding met spoellichaam. Dat moet een pertinax of hardpapieren buis zijn, met een lengte van ongeveer 30 cm en een diameter van een mm of 35.Weet iemand hoe we daar de hand op kunnen leggen? Dan kan 't apparaat weer lekkere vonken trekken.De glazen buis die eerst gemaakt was is gesneuveld, door handtastelijke bezoekers, die vlammen wilden zien.Alvast bedankt, Rinus
Pertinax
Ja, dat heb ik al geprobeerd, maar 1e het is geen porem op datouwe apparaat, 2e een pvc-buis barst van de kruipspanningen en komen er geen vonkpluimen op de antennes.Het enige wat overblijft is een stevige glazen buis, die is op de draaibank wel vol te wikkelen, maar m'n ouwe glasblazer is overleden, en een andere weet ik niet, of ie is zó duur dat ik er vanaf zie.Rinus
Op de beurzen van de NVRH (Nederlandse Vereniging voor Radio Historie) zie dit nog wel eens. Op 24 maart is er weer een beurs in Doorn. Weet niet of dat in de buurt is?
plaats anders hier een oproep: http://f16.parsimony.net/forum28305/
Anders zou ik ook het niet weten. Of je moet het zelf gaan maken. Vellen dik pakpapier verlijmen en oprollen.
Pertinax is tenslotte geperst papier.
Pertinax buis
Ja, dat kan ik wel weer 'ns een keer doen, tenslotte ben ik niet voor niets lid van die club,maar in de winter is het op de motor niet echt gezellig, ondanks de electrische handschoentjes en sokjes. Groetjes Rinus