Op 5 oktober 2005 19:40:55 schreef MRF-Technoligy:
wat is de z out bij henry en op welke freq..

Volgens de laatste stand van mijn opgedane kennis:

Rl=(Vdd)²/2*Pout=324/90=3,6 ohm.
De fet is breedbandig, het filter van Henry is pi:500pF, 0,25uH, 550pF en een uitkoppel C van 1n naar de uitgang.
//Edit F=6,3 MHz.

(Klopt dit nog Henry?)

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=aanpassingirf530k.jpg

zo ziet het er dan uit voor 6.3Mhz Zout 6.25 ohm naar 50 Ohm , gevolgd door een Pi-filter ..

MRF

@henry

voor een Z-out van 3 Ohm bereken ik een C van 2.13 nF dan een L van 320 nH naar massa. gevolgd door een Pi-filter 505 pF , 1.26 uH , 505 pF

MRF-technoligy

Die heb ik ook berekend met RFsim99 met hetzelfde resultaat, leuk.
Alleen je pi filter is iets anders, die van mij met C=470p en L=1,2u is gewoon simpel |Xc|=|Xl| en afgerond naar verkrijgbare onderdelen.

//Edit
Die van jouw is steiler, dempt 10dB meer op 12,6 MHz, meteen in schema aangepast. Dan maar ceetjes bijplakken en spoeltje wikkelen. :)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

@Rd12tf

10Db niet te verwaarlozen dus!!

Ja grappig he en het gaat zo snel met de Smith-Chart 1 a 2 minuten werk en klaar is MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@6295 Khz communard geeft cq naar holland

Op 5 oktober 2005 19:52:06 schreef Rd12tf:
[...]

Volgens de laatste stand van mijn opgedane kennis:

Rl=(Vdd)²/2*Pout=324/90=3,6 ohm.
De fet is breedbandig, het filter van Henry is pi:500pF, 0,25uH, 550pF en een uitkoppel C van 1n naar de uitgang.
//Edit F=6,3 MHz.

(Klopt dit nog Henry?)

Correct!

Op 5 oktober 2005 20:13:52 schreef MRF-Technoligy:
@henry

voor een Z-out van 3 Ohm bereken ik een C van 2.13 nF dan een L van 320 nH naar massa. gevolgd door een Pi-filter 505 pF , 1.26 uH , 505 pF

MRF-technoligy

Meer info om mee te rommelen, bedankt!

Mooi programma btw, hoe heb je het gevonden?

Op 5 oktober 2005 19:45:14 schreef Rd12tf:
[...]

@MRF bedankt!!!

@Henry
Fetterig? Kweet niet!. Een goede transistor (audio) versterker heeft immers ook een hele lage Ri (0,2 ohm of nog minder), daar kan je het een klein beetje mee vergelijken, verder weet ik ook maar weinig van fets, maar leer er weer een hoop van.

Ff gemist.
Dat is ook weer zo.

@Rd12tf: Zo te zien wordt-ie niet misselijk, jouw nieuwe ontwerp voor een goede KG-zender als tegenhanger van de Grenadetjes en Corsairtjes!!!

@Iedereen; QUESTION ONE and TWO:
Zoals ik al eerder aangekondigd heb, wil ik mijn MG-zender met een EF80 en EL84 ook kunnen omschakelen naar KG. In deze zender zitten 2 spoelen, nl. één voor de frequentie (40 wind. om 32mm. met tap op 10) en één bij de antenne-uitgang ofwel het low-pass filter (80 wind. om 32mm.).
1e vraag: Wat zou ongeveer het aantal windingen moeten zijn per spoel om de beste resultaten voor de 48-meter te verkrijgen?
2e vraag: Ik wil eigenlijk de spoelen kunnen omschakelen van zowel naar MG als KG. Wanneer ik bijvoorbeeld een schakelaar aan de ene kant tussen de twee frequentie-spoelen zet en dus van MG-frequentie over kan schakelen naar KG en ik deze op KG heb staan, dan zit de MG-frequentiespoel aan de andere kant nog steeds aangesloten. Kan de MG-spoel (ondanks dat één kant nu afgekoppeld is) zo nog een nadelig effekt hebben als de schakelaar op KG staat? (en visa versa: als de schakelaar op de MG-spoel staat, kan dan de andere (nog aangesloten) kant van de KG-spoel nog een nadelig effekt sorteren op het MG-gedeelte???)
ANSWERS?????

Euh, niet echt helemaal stilgezeten... Heb inmiddels de 2 mantelstroomfilters af en deze zijn keurig ingebouwd in een waterdicht doosje. Zal op korte termijn met mijn andere (8-watt)zendertje wat testen gaan doen om en nabij de 6.300 MHz. Zal mij benieuwen wat de modulatie gaat doen... Normaal "smoort" het geluid behoorlijk op de piek van de draaggolf...
Verder is de antenne-versterker keurig ingebouwd.

Wat een low-passfilter aangaat voor 48 mtr.:
4 condensators: 2 x 270pf. en 2 x 680pf.
3 ringkerntjes T37-6 (geel/grijs) waarvan 2 met 19 windingen = 1.380uH en 1 met 21 windingen = 1.698uH.
(informatie uit Radio QRP - The Art of Low Power)

Op 5 oktober 2005 22:06:52 schreef Henry S.:
[...]
Meer info om mee te rommelen, bedankt!

Mooi programma btw, hoe heb je het gevonden?

@Henry S.

Ja is inderdaad mooi en erg handig.
De site waar dit alles op staat is van Marien en is een collega, vandaar !!!

MRF-Technoligy

Op 5 oktober 2005 22:40:05 schreef Hans de Swan:

@Iedereen; QUESTION ONE and TWO:
Zoals ik al eerder aangekondigd heb, wil ik mijn MG-zender met een EF80 en EL84 ook kunnen omschakelen naar KG. In deze zender zitten 2 spoelen, nl. één voor de frequentie (40 wind. om 32mm. met tap op 10) en één bij de antenne-uitgang ofwel het low-pass filter (80 wind. om 32mm.).
1e vraag: Wat zou ongeveer het aantal windingen moeten zijn per spoel om de beste resultaten voor de 48-meter te verkrijgen?
2e vraag: Ik wil eigenlijk de spoelen kunnen omschakelen van zowel naar MG als KG. Wanneer ik bijvoorbeeld een schakelaar aan de ene kant tussen de twee frequentie-spoelen zet en dus van MG-frequentie over kan schakelen naar KG en ik deze op KG heb staan, dan zit de MG-frequentiespoel aan de andere kant nog steeds aangesloten. Kan de MG-spoel (ondanks dat één kant nu afgekoppeld is) zo nog een nadelig effekt hebben als de schakelaar op KG staat? (en visa versa: als de schakelaar op de MG-spoel staat, kan dan de andere (nog aangesloten) kant van de KG-spoel nog een nadelig effekt sorteren op het MG-gedeelte???)
ANSWERS?????

Hallo Hans,

Deze vragen zijn een beetje in breed begrip gesteld, Om een kring te laten resoneren heb je ook een capaciteit nodig, deze waarde staat hier niet vermeld.
maar bijvoorbeeld: Om een kring te laten werken op 6300kc met een capaciteit van zeg 100pf ( varco) bij een spoeldiameter van 32mm heb je ca 6uH nodig. Dit komt overeen met een spoel van 12 wdg op 32mm buis, van 1mm gelakt koperdraad, strak gewonden. Bepalend voor deze waarde zijn dus: spoeldiameter, draaddikte ( bepalend voor lengte spoel) Omdat je een draaicondensator gebruikt heb je enige speling, wel zou ik een kleinere waarde nemen dus een tot ca 150pf in deze berekening. De aftakking zit meestal op 1/4 dus op drie windingen.

Voor de tweede spoel zou ik een meerstanden schakelaar nemen en om de 5 windingen een aftakking maken. Waarschijnlijk kom je bij 32mm op 12-15 windingen uit.

De invloed van spoelen onderling hangt een beetje af van de opstelling/afscherming en manier van schakelen.
Misschien kun je de spoelen verwisselbaar maken op een buisvoetje of zo?

Op 5 oktober 2005 20:05:58 schreef MRF-Technoligy:

zo ziet het er dan uit voor 6.3Mhz Zout 6.25 ohm naar 50 Ohm , gevolgd door een Pi-filter ..

MRF

Hey leuk! 'ff 1 vraag, hoe heb jij die (niet onaanzienlijk deel van) Co=125pF voor die 510 weggewerkt?

Hee hallo Meneer @Comms!

@Iedereen
Jongens ik ben er nog wel maar wat op de achtergrond
Neem aan dat dat niet erg gevonden word.
Ik krijg ook niet zo veel tijd meer om te klooien,
Dus tik ik dan alleen maar een beetje.
Hoop wel nog een VFOtje met buffer te maken enz.
Val nu al weer bijna in slaap achter mijn PC,
Erg he? word geloof ik oud!

Rob007.

Op 6 oktober 2005 21:40:16 schreef comms:
[...]
Hey leuk! 'ff 1 vraag, hoe heb jij die (niet onaanzienlijk deel van) Co=125pF voor die 510 weggewerkt?

Ik heb wat berekeningen gedaan naar de gegevens die ik aangedragen had gekregen.
En de opgegeven ohmse waarde van de irf...

MRF

@allen

Veel stations hier op 6295 Khz.

Digitaal, Alpenroos, Ghost radio DL.

@Rob

wakker blijven Rob er is veel verkeer op op boven genoemde freq.

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Zal FF kijken!

Rob007.

@Rob
Oud voelen en druk hebben, we kunnen elkaar een handje geven.
Al ideeen over de afgestemde buffer?

@Comms
Die 6.25 ohm is gebaseerd op een aanname, dat een fet laagohmig genoeg is om vermogen te leveren aan een impedantie van b.v. 6.25 ohm, deze impedantie is met een 1 : 9 trafo (of een netwerk) eenvoudig om te zetten naar ca. 50 ohm. Een 125 pF cap. heeft een |Xc| van ongeveer 200 ohm op 6,3 MHz en dat kan je redelijk verwaarlozen t.o.v die 6,25 ohm.
Mocht je meer informatie hebben, dan hoor ik dat graag!

Op 7 oktober 2005 18:49:07 schreef MRF-Technoligy:
[...]

Ik heb wat berekeningen gedaan naar de gegevens die ik aangedragen had gekregen.
En de opgegeven ohmse waarde van de irf...

MRF

Juist.

[Bericht gewijzigd door comms op ]

@allen
http://www.geocities.com/thecorsairtx/Ricaros_VFO.jpg

Zo even wat stuff om over te mijmeren...

MRF

Op 7 oktober 2005 19:26:30 schreef MRF-Technoligy:
@allen
[afbeelding]

Collectorspoelen: Goed
UItgang: Heel vreemd, kreeg er weinig vermogen uit... Ben nog niet aan het rekenen geweest.
C16: 470nF ???
C18: 2nF ???

@Henry s

Ja collector vond ik ook wel goed wordt veel aan ontkoppeling gedaan.
Het schema kwam ik ergens op het net tegen.
de uitkoppeling met c16 vind ik ook wat aan de magere kant.

Ps. hoe komt de vrolijke mijnwerker bij jou binnen op 6270
. hier is het 9+30 Db.

MRF