Leuke beginnershandleiding heb je daar getypt, Jorrit. 
Jammer alleen dat alles in de woeste zee van deze thread verdwijnt, misschien moet er eens iets op een gemeenschappelijke site gezet worden.
inderdaad, aan die info heb je wat.
alleen alle coils hier zijn met spark gap, is er niemand bezig met een vervangend iets van dat pokkeding, die spark gap verbrand na verloop van tijd.
@wvenis.
Ik heb op dit moment al 2 sstc's gebouwt. En ben nu bezig met 1 of 2 drsstc's. Ik krijg misschien binnenkort 200 igbt's binnen. Waar ik een deel weer van verder verkoop. Zobiezo zeker zijn al 2 igbt bricks van 1400 volt 150 A continu. Wie ik een halfe h-brug configuratie ga zetten voor mijn grote drsstc. De andere igbt's 600 volt 30 a continu ga ik in een h-brug configuratie zetten voor mijn kleinere drsstc.
Het is nog maar de vraag of ik die 200 koop maar als ik ze koop kunnen jullie er hier wel wat overkopen ofzo voor sstc's of drsstc's
Morgen zou ik wel wat meer uitleggen over sstc's en drrstc's als ik zin en tijd heb.
@jorrit
oke dan, mischien kunnen we ook het een en ander ruilen, IGBT heb ik ook nog wel ergens liggen, zware jongens uit freq. drives.
alleen vaak geploft.
en wat is een "h-brug"
Jullie moeten deze link eens even bekijken. Zit vol met filmpjes.
http://www.tb3.com/tesla/movies/
Heb net mijn vttc getest was alleen vergeten om de HF aarde aan te sluiten.
En de performance was heel goed???!!!???
Kan iemand mij dit uitleggen?
Maar om ff de vraag van 'iemand' te beantwoorden op de pagina hiervoor (of daar weer voor, want het gaat ineens wel erg snel)
Zo wil ik het graag horen hoor: eerst even uitzoeken wat bleeder weerstanden zijn.Jij zoekt tenminste zelf nog wat uit, in plaats van alles maar te vragen.
Dat was ik, maar iig, wel handig idd dat die bleeder weerstanden de condensators leeg laten lopen. Ik heb nog niet helemaal verstand van die dingen (ik weet wel dat je minimaal 5 in parallel nodig hebt omdat de draden anders te heet worden), maar veiligheid speel ook een rol.
Nog een reden om gewoon maar wat geld uit te geven (kuch) en een goede mmc cap te maken.
BTW, eerst ga ik nog maar ff die beginnershandleiding van Jorrit doorlezen, kijken of ik alles wel goed begrepen heb 
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Ferriet kan van alles zijn, wat je vaak ziet is bijv mangaanzink. Ijzeroxide zit in poederkernen. vaak in filter spoelen ed. Niet in ferriet kernen voor hoog frequent vermogens werk.
In de secondaire spoel kun je geen ferriet gebruiken. Het enige wat dat doet is de koppeling verbeteren en die wil je niet hoger. Te hoge koppeling leid tot overslag primaire naar secondaire. Das simpel omdat de primaire dichter en tot hoger op de secondaire komt. Dat zou ferriet wel oplossen. Maar het leidt ook tot overslag over de secondaire spoel, tussen de windingen. De exacte reden is niet echt duidelijk zo ver ik weet. Maar blijkbaar is de extreme toename van spanning in de tijd teveel voor de isolatie(dV/dt). Je zet 500kV over 1000 windingen . Dat is toch 500 V per winding.
Daarbij zijn ferrieten niet de beste islolators. Een beroerde isolator in de secondaire plaatsten is vragen om problemen. Het is nu al niet ongewoon om doorslag binnen door de secondaire tekrijgen.
Teslathon, Ik moet nog even een goed plan maken, er is geen ruimte voor honderden mensen maar opzich is iedereen welkom. Als iedereen die wil komen me nou eens een mailtje stuurt kan ik het een beetje bijhouden.
Jorrit, goed verhaal zeg !. Ik zit tedenken om een nderlandstalige site temaken. Is het misschien iedee om het samen tedoen ?
Van die igbt's zou ik er ook wel een paar willen
Van die ferrietkernen heb ik er nog drie over. Ik wil je er wel een opsturen zodat je kan kijken of je het wat vindt.Verder kan ik ook niet gewoon bestellen via farnell. Ik kan wel soms, niet te vaak wat mee laten komen via een bekende.
Vandaag generale repetitie gehad in walibi world. Was wel weer een gedoe, 2 meter onder de tesla stond een 30k euro laser die meteen uitviel
. De pyro technicus had ook nog wat problemen evenals het geluids personeel. De tesla stond voor het eerst buiten op een 8 meter hoge steiger dus die was ontstemt. De lange leidingen zorgden voor een spanningsval waardoor de srsg(synchronous rotorary spark gap) uit sync ging.
Maar goed, na 5 korte runs uiteindelijk alles gefixed 
De komende 3 weekenden iedere vrijdag en zaterdag en de afsluitende zondag dus de tes in walibiworld op de halloween frightnights 
Echt cool om dat ding opebaar tentoon te gaan stellen !
we hebben op school 2 4kv 50 ma nst's staan die dus voeding hebben we
kan je de secundaire wikkelen op bv houtdraaibank of met boormachine?
moeten we ook een filter inbouwen?
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
boormachine, wel wat langzamer laten draaien:P
weet iemand trouwens nog een leuk wikkelbedrijfje waar ik 0.125mm wikkeldraad zou kunnen besellen???
kan ik eindelijk eens aan de gang...
Op 12 oktober 2005 15:19:12 schreef muddy:
boormachine, wel wat langzamer laten draaien:P
Gewoon vol gas met dat ding, des te eerder is ie klaar.
:P
Ik heb nog een vraag, namelijk:
Hoe aard je je Tesla spoel?
Voor buiten weet ik het wel. Je slaat een kopere buis in de grond en je hebt aarde.
Maar hoe hoe gaat dat dan in een gebouw of schuur??
Moet je dan gewoon een metalen voorwerp (tafel, stoel)nemen??
Mijn moeder houdt namelijk niet zo van gaten in der parket.
@Dipswitch
Heb aarde in mijn garage gemaakt maar ik hobby op zolder dus gewoon een lang stuk installatie draad langs mijn huis op door het zolder raam en voila.
Het is geen porum maar je moet wat.
Merk gister alleen dat mijn vttc het zonder aarde (vergeten aan te sluiten) net zo goed doet?!?!?!?!?
Dus draad buiten kan voorlopig weer weg.
Op 12 oktober 2005 02:45:28 schreef fry:
Als iedereen die wil komen me nou eens een mailtje stuurt kan ik het een beetje bijhouden.
Gemailed. 
Jorrit, goed verhaal zeg !. Ik zit tedenken om een nderlandstalige site temaken. Is het misschien iedee om het samen tedoen ?
Ik doe ook mee.
Ik heb veel ervaring met webdesign en zou het design kunnen maken(alleen uiterlijk). De echte Tesla coil experts kunnen de inhoud verzorgen. Ik kan ook voor snelle hosting zorgen. Misschien kunnen we dan aan Circuits Online om een subdomein vragen, tc.circuitsonline.net ofzo, dan is het duidelijk dat het de tesla community van circuits online is. Misschien kunnen we zelfs een linkje in het CO menu krijgen? 
En over dat openbaar tentoonstellen; ik heb gehoord dat mensen met pacemakers enorm moeten uitkijken omdat deze ontregeld kunnen raken.
En voor wie het interesseert: ik heb vandaag een vervanging voor mijn halfkapotte hoogfrequente neontrafo kunnen vinden, dit keer 50 hertz, Veff = 7000, I=25mA. Ik kreeg er gratis siliconenkabel bij, die tot 10000 volt perfect isoleert (zodat ik niet een 2e maal doorslag zou kunnen krijgen
) en een neonbuisje!
@jorn116:
Een boor of automatische schroevendraaier werkt prima - alhoewel je er wel eentje moet hebben die niet te snel gaat of eentje waarvan je de snelheid kan instellen, met voorkeur een accuboor. Een paar pagina's terug heb ik foto's gepost van mijn zelfgemaakte draaibank (met boor).
[Bericht gewijzigd door Rincewind op ]
@ZAQ
Bedankt voor je antwoord.
Ik dacht al, hoe ga ik in godsnaam binnen een aardpen slaan.
En jou VTTC doet het ook zonder aarde??
LOL
Op 12 oktober 2005 16:47:22 schreef Dipswitch:
En jou VTTC doet het ook zonder aarde??
LOL
Kun je aan de andere kant (de aarde dus) ook geen toroid maken?
ik ga zo een nieuwe sec. wikkelen van 0,6mm diameter, heeft iemand adviezen mbt de diameter van de pijp en aantal windingen??
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
@muddy check de gouden gids zou ik zeggen als je de online gids neemt kan je ook gewenste plaats invullen denk ik
@zaq.
Heb je de vttc als oudin coil aangesloten. Dit zou verklaren waarom hij zonder aarde nog steeds werkt.
@wvenis.
Als je een secondaire voor een sstc of drsstc gaat wikkelen zou ik proberen een zo laag mogelijke frequentie te nemen. Voor een sstc of drsstc gebruikt me meestal meer wikkelingen dan met een sgtc. 1500 tot 2500 is gebruikelijk. Ook de H/D verhouding hoeft hier niet speciaal 1/5 te zijn. Ik heb zelf een secondaire met 2000 wikkelingen 18 cm dik en 40 hoog de draad waar ik hem mee gewikkeld heb is 0.2 mm er ligt iets meer als 1 km draad op. Met een redelijke toroid erop kom ik op een frequentie van 65 khz. Dit in vergelijking met mijn sgtc wie geloof ik rond de 150 khz zit. Deze secondaire ga ik ook voor mijn nieuwe drrstc gebruiken.
@Fry.
Goed idee van die site. Ik zat er zelf ook al aan te denken. Moeten we maar een keer wat over afspreken ofzo 
Vet dat je jouw tc bij walibi mag draaien
Hoop dat je er verder geen problemen mee gaat krijgen en veel positieve reacties.
Nog even over die igbt's. Dit is het type IRG4PC50KD daar kun je de data sheet zo mee opzoeken. Wat voor een prijs heb je ongeveer per stuk over. Dan weet ik of het zin heeft om de set te kopen aangezien ik er zelf geen 200 nodig ga hebben.
edit:
@muddy.
Ik ga binnenkort weer wikkeldraad halen. Ik moet nog een voedings transformator voor een buizen versterker wikkelen dus. Ik zou misschien ook voor jouw kunnen bestellen. Het kost daar 10 euro per kilo en 6 euro statiegeld voor de rol. Het verzenden kost tot 5 kilo 5.50. Je komt dus wel op een aardig bedrag te zitten dus misschien is het slim om bij je in de buurt wat bedrijven af te bellen.
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Een vraag: Zitten er in magnetrons ook radioactieve onderdelen? Dit wil ik graag weten omdat ik van plan ben een magnetron uit elkaar te slopen voor onderdelen, voor o.a. een MOT.