Dankbaarheid

Dit topic is gesloten

Anoniem

Dankbaarheid, ach wat. Alles, maar dan ook alles wat we doen is puur uit eigenbelang. Waarom zorgt een moeder voor haar kind? Uit liefde? Nee, omdat de natuur eist dat ze haar genen doorgeeft en omdat ze denkt, als ik goed voor Pietje zorg, dan zorgt hij voor mij als ik oud ben.
We leven in een maatschappij met complexe intermenselijke relaties en ieder vult dat in zoals hij/zij denkt dat het het meeste profijt oplevert.
Sommigen vinden dat als je zelf veel weggeeft, dat je dan ook veel zult krijgen.
Anderen denken dat het meer rendement geeft om alles te nemen en niets terug te geven. Sommigen geven alles weg en willen niets in ruil. Zijn dat superbrave mensen,neen, dat zijn personen die het belangrijk vinden dat iedereen hen aardig vindt, dat geeft hen aanzien en daaruit halen ze dan hun profijt.
En dan heb je ook Jan Modaal, die probeert tussen voorgenoemde extremen een evenwicht te vinden tussen eigenbelang en gemeenschappelijk belang hetgeen uiteindelijk ook weer in het voordeel van het individu is..

Op 18 oktober 2005 00:09:07 schreef grotedikken:
Dankbaarheid, ach wat. Alles, maar dan ook alles wat we doen is puur uit eigenbelang. Waarom zorgt een moeder voor haar kind? Uit liefde? Nee, omdat de natuur eist dat ze haar genen doorgeeft en omdat ze denkt, als ik goed voor Pietje zorg, dan zorgt hij voor mij als ik oud ben.
We leven in een maatschappij met complexe intermenselijke relaties en ieder vult dat in zoals hij/zij denkt dat het het meeste profijt oplevert.
Sommigen vinden dat als je zelf veel weggeeft, dat je dan ook veel zult krijgen.
Anderen denken dat het meer rendement geeft om alles te nemen en niets terug te geven. Sommigen geven alles weg en willen niets in ruil. Zijn dat superbrave mensen,neen, dat zijn personen die het belangrijk vinden dat iedereen hen aardig vindt, dat geeft hen aanzien en daaruit halen ze dan hun profijt.
En dan heb je ook Jan Modaal, die probeert tussen voorgenoemde extremen een evenwicht te vinden tussen eigenbelang en gemeenschappelijk belang hetgeen uiteindelijk ook in het voordeel van het individu is..

Eindelijk eens een heldere geest! Dit probeer ik al een tijd aan mensen te verkonding maar niemand die mij gelooft, dan beginnen ze allemaal te zeiken!

Het is een waarheid als een bus...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Henry S.

Moderator

Waarheid als een koe, want het klopt als een bus. ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Nee, het klopt als een zwerende vinger toch?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 oktober 2005 00:19:28 schreef Henry S.:
Waarheid als een koe

Nou, als de waarheid al bestaat, is het onwaarschijnlijk dat deze op een koe lijkt.;-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 18 oktober 2005 00:09:07 schreef grotedikken:
Dankbaarheid, ach wat...

Cynisch, maar grotendeels waar.
Toch ben ik wel van mening dat er mensen zijn (misschien zelfs ieder mens wel op zijn tijd) die wel degelijk volkomen onbaatzuchtige handelingen verrichten.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 18 oktober 2005 00:09:07 schreef grotedikken:
Dankbaarheid, ach wat. Alles, maar dan ook alles wat we doen is puur uit eigenbelang. Waarom zorgt een moeder voor haar kind? Uit liefde? Nee, omdat de natuur eist dat ze haar genen doorgeeft en omdat ze denkt, als ik goed voor Pietje zorg, dan zorgt hij voor mij als ik oud ben.
We leven in een maatschappij met complexe intermenselijke relaties en ieder vult dat in zoals hij/zij denkt dat het het meeste profijt oplevert.
Sommigen vinden dat als je zelf veel weggeeft, dat je dan ook veel zult krijgen.
Anderen denken dat het meer rendement geeft om alles te nemen en niets terug te geven. Sommigen geven alles weg en willen niets in ruil. Zijn dat superbrave mensen,neen, dat zijn personen die het belangrijk vinden dat iedereen hen aardig vindt, dat geeft hen aanzien en daaruit halen ze dan hun profijt.
En dan heb je ook Jan Modaal, die probeert tussen voorgenoemde extremen een evenwicht te vinden tussen eigenbelang en gemeenschappelijk belang hetgeen uiteindelijk ook weer in het voordeel van het individu is..

En diegenen die hierbuiten vallen bevestigen de regel zeker..

Jij moest politieker worden..of ben je dat al? ..er zal altijd wel iets van kloppen bij ieder van ons, hoe minim ook.

code:

 EA schreef
...Dit probeer ik al een tijd aan mensen te verkonding maar niemand die mij gelooft,
dan beginnen ze allemaal te zeiken!...

Nog nooit iets van gemerkt :)

LDmicro user.

Op 18 oktober 2005 08:46:01 schreef Xenobinol:
[...]

Cynisch, maar grotendeels waar.
Toch ben ik wel van mening dat er mensen zijn (misschien zelfs ieder mens wel op zijn tijd) die wel degelijk volkomen onbaatzuchtige handelingen verrichten.

Nee! Jij snapt het dus niet. Ze doen het schijnbaar onbaatzuchtig, neem nu moeder Theresa, ze vond dat ze 'God' moest dienen. Dat deed ze dan ook met het gevoel dat ze goede dingen deed.

Op 18 oktober 2005 08:50:22 schreef MGP:
[...]

code:

 EA schreef
...Dit probeer ik al een tijd aan mensen te verkonding maar niemand die mij gelooft,
dan beginnen ze allemaal te zeiken!...

Nog nooit iets van gemerkt :)

Ik heb hier nog nooit de mogelijkheid gezien.

Er valt niemand buiten, vrije wil bestaat niet hoe erg je het ook wil geloven. Het is een ingebouwd iets!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Evarist

Golden Member

www.philosophy-online.net.
@grotendikken. Je hebt het volkomen bij het rechte eind. Maar wij mensen hebben omgangsvormen geleerd, die het leven toch aangenamer maken. Alhoewel wij genetisch door onze driften gedreven worden hebben wij ons toch boven de dieren verheven door om mekaar te geven, maar ook dat is uit te leggen als eigenbelang (wie goed doet, goed ontmoet)
Een vriend en een eega, ook dat is eigenbelang, toch houd ik het erbij dat we onze dankbaarheid tonen. Want dat is nou net tegen de verzuring.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 18 oktober 2005 10:02:21 schreef Evilest Aedolon:
Nee! Jij snapt het dus niet. Ze doen het schijnbaar onbaatzuchtig, neem nu moeder Theresa, ze vond dat ze 'God' moest dienen. Dat deed ze dan ook met het gevoel dat ze goede dingen deed.

Dus als iemand zijn leven opoffert (letterlijk) dan doe je dat uit eigenbelang, zodat mensen je daarna als een held zullen herrinneren?
Wat de redenen van MT geweest zullen zijn, ik kan me niet voorstellen dat ze dat alles heeft gedaan puur uit eigen belang, bewust of onbewust (die MT wat een egoistisch mens was dat zeg :-P, al die mensen heeft ze puur geholpen uit eigenbelang omdat ze vond dat ze God moest dienen, tis toch wat...)
Dat eigenbelang dienen (of denken dat je dat doet, zelfs bewust of onbewust) doen sommige mensen dan wel op de meest uiteenlopende manieren.
En daaruit durf je dan even boud te stellen dat het allemaal om dezelfde reden is?
Klinkt mij iets te veel als een filosofie (filosofie is natuurlijk ook een typisch voorbeeld van een pseudo-wetenschap).

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 18 oktober 2005 12:27:39 schreef Xenobinol:
[...]

Dus als iemand zijn leven opoffert (letterlijk) dan doe je dat uit eigenbelang, zodat mensen je daarna als een held zullen herrinneren?

Klopt, maar niet zozeer als held maar omdat het in je genen zit ingeplant om dat te doen. zoals gezegd, vrije wil bestaat niet.

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Anoniem

Op 18 oktober 2005 10:51:48 schreef evarist:
Alhoewel wij genetisch door onze driften gedreven worden hebben wij ons toch boven de dieren verheven door om mekaar te geven, maar ook dat is uit te leggen als eigenbelang (wie goed doet, goed ontmoet)
Een vriend en een eega, ook dat is eigenbelang, toch houd ik het erbij dat we onze dankbaarheid tonen. Want dat is nou net tegen de verzuring.

Hebben wij wat voor op andere dieren? Al eens opgelet hoe een hondenmoeder voor haar pups zorgt, als dat geen liefde is. Maar goed, zo verzuurd zijn we (in Belgie) nog niet. Ik reed deze morgen vrolijk fluitend met de moto (V800) naar het werk toen een dubbelgeparkeerde wagen plots wegscheurde en mij omver reed.Ik ben eigenlijk geen moment mijn goede humeur verloren. Ik bedankte de verbouwereerde vrouw (zeg niet te gauw...) dat ze niet rapper reed, en beloofde de jongedames die me te hulp snelden een ritje op de moto van zodra we beiden hersteld waren. Vervolgens belde ik mijn chef "vanonder een auto". Enfin,ik ben al terug van het ziekenhuis vol builen en blutsen. Gelukkig kan ik nog net de wijsvinger van mijn rechterhand bewegen
;-).

Wat een... trut!

Het zijn altijd vrouwen die mensen aanrijden! Ik ook al 2 maal!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 18 oktober 2005 10:02:21 schreef Evilest Aedolon:
..
Er valt niemand buiten, vrije wil bestaat niet hoe erg je het ook wil geloven. Het is een ingebouwd iets!

Als er bij IEDEREEN IETS ingebouwd zit, dan moet je vanaf dat punt vertrekken.
Te vergelijken met ademhalen, je kunt alles doen uit vrije wil, uitgenomen stoppen met ademen.

En als vrije wil = chaos, dan is dat volgens mij een verkeerde interpretatie van 'vrije wil'

LDmicro user.

Vrije wil bestaat echt. Ik lees veel op dit forum omdat ik graag wat opsteek van de anderen. Zelf ben ik niet zo veel bezig met electronica en mijn mogelijkheden hiermee zijn beperkt. Maar ik heb andere vaardigheden waar ik vele mensen reeds gratis en met veel plezier geholpen heb. Hiermee weet ik dat ik nog waarde heb in de maatschappij. Persoonlijk vind ik het prettig iemand te kunnen helpen. Het geeft een heerlijker gevoel dan iemand te moeten aanspreken om hulp te krijgen al is dit soms nodig. Een eenvoudig bedankje (gemeend) is meer dan genoeg. Als men dat niet meer kan, heb je volgens mij weinig echte vrienden. Want samen een klus tot een goed einde brengen en er dan van te genieten, gewoon zalig. Zo leert elkeen wat van de ander en kunnen we onze kennis verrijken op een prettige manier. Het is zoals liefde, Nemen en geven, zonder U af te vragen: "Krijg ik wel genoeg terug." Mik.

Neurologisch gezien bestaat vrije wil niet.
Filosofisch willen we het wel geloven...

En jij krijgt een fijn gevoel als je iemand helpt, daar heb je het al. Waar denk je dat dat gevoel vandaan komt?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Anoniem

Op 18 oktober 2005 14:05:17 schreef Evilest Aedolon:
Neurologisch gezien bestaat vrije wil niet.
Filosofisch willen we het wel geloven...

En jij krijgt een fijn gevoel als je iemand helpt, daar heb je het al. Waar denk je dat dat gevoel vandaan komt?

Norepinefrine?

Op 18 oktober 2005 14:35:09 schreef grotedikken:
[...]
Norepinefrine?

Huh? Is dat niks om je bloeddruk te verlagen? Bedoel je niet paroxetine of fluoxetine (die als bijwerking zelfmoordneigingen hebben)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Anoniem

Op 18 oktober 2005 15:15:14 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Huh? Is dat niks om je bloeddruk te verlagen? Bedoel je niet paroxetine of fluoxetine (die als bijwerking zelfmoordneigingen hebben)

Norepinefrine is net als dopamine en serotonine een neurotransmitter. Er schijnt een direct verband te zijn tussen zich "goed voelen" en de aanwezigheid van voldoende serotonine in de synapsspleet. Depressieve mensen hebben doorgaans een te lage hoeveelheid norepinefrine in de hersenen. Ik ben te lui om het op te zoeken, maar ik veronderstel dat er een enzym bestaat die Norepinefrine remt.
Net zoals cholinesterase het acetylcholine in de spier afbreekt als de synaps gevuurd heeft.
Antidepressiva zullen dan waarschijnlijk dat enzym blokkeren.

Ja, 2de generatie antidepressiva (prozac, seroxat aka de zelfmoordpil) remmen dat enzym maar de naam weet ik er ook niet van. Zorgt ervoor dat het trager wordt heropgenomen door de synaps
1ste generatie antidepressiva waren monoamideblokkers...

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Lucky Luke

Golden Member

*kuch*
ik ben verdwaald, er was hier ergens een electronicaforum maar ik kan het niet meer vinden!

<snoter snoter snif snif huil>

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 18 oktober 2005 16:16:25 schreef Lucky luke:
*kuch*
ik ben verdwaald, er was hier ergens een electronicaforum maar ik kan het niet meer vinden!

<snoter snoter snif snif huil>

Te weinig dopamine in de hersenen of... omgekeerd.
Doe zoals ik, ik verlaat dit topic en bekijk enkele van de honderden andere die wél over techniek gaan. Dit is een uitlaatklep-topic, kan ook welles leuk zijn.

ach, er komt toch een slot op, ik ben het overigens eens met grotedikken!

Op 18 oktober 2005 16:26:06 schreef grotedikken:
[...]
Te weinig dopamine in de hersenen of... omgekeerd.

:D:D
Te weinig dopamine veroorzaakt parkinson of ADHD, serotonine (dat woord is natuurlijk weeral een versimpeling van het echte woord, maar dat is nogal veel tikwerk)
depressie of andere pijnbeleving ed...

Nouja, zo eenvoudig is het ook niet, de balans van de stoffen is ook belangrijk

Wist je trouwens dat MDMA de dopamineaxonen beschadigd?
Gevolgen zijn bekend:
- Geheugenverlies
- Depressie
- ...

EN het is permanent! (geen enkel onderzoek wijst op een volledig herstel)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Dit topic is gesloten