Ja mensen het is waar wat @WestCoast tikt!
Toen vincent dit hoorde wou ie het niet geloven.
Hij heeft het met eigen ogen gezien.
Ook de rapportjes heeft hij zelf gezien,
Niet van mij maar van een ander.
Keiharde bewijzen!
En voor ik het vergeet
In de eerste instantie werkte ik met 10Watt.
2X EL84 kristal gestuurd.
Nu schommelt het tussen de 10 en 15Watt
EL84 - 807 kristal gestuurd.
Helaas heeft het de laatste tijd tegen gezeten qua condities.
Maar nu is het beter hoor mensen! Echt!

Rob007

Ik bedoel dus dat de beinvloeding van de omgeving enorm is wat bij de een als een beproefd ontwerp goed voldoet kan bij een ander totaal anders werken.
Wat een inverted V betreft die straalt meestal meer rondom t.o.v. een dipool gestrekt (richt effekt).

MRF

Op 24 oktober 2005 19:27:19 schreef MRF-Technoligy:
Ik bedoel dus dat de beinvloeding van de omgeving enorm is wat bij de een als een beproefd ontwerp goed voldoet kan bij een ander totaal anders werken.
Wat een inverted V betreft die straalt meestal meer rondom t.o.v. een dipool gestrekt (richt effekt).

MRF

ik ben het in grote lijnen wel met je eens , alleen wou ik eigenlijk duidelijk maken dat hoogte van een 48 mtr. antenne eigenlijk niet nodig is, ook met een lage antenne voor 48 m. kan je uitstekende resultaten bereiken.

Met belangstelling lees ik jullie discussie over antenne hoogtes.

Kijk eens op de volgende pagina.
Hier zal blijken dat de hoogte van je antenne voor een bereik van bijvoorbeeld alleen nederland met een laag vermogen juist niet eens hoog moet zijn.

Veel succes met de hobby

Henk

http://www.athensarc.org/nvis.htm

Iemand ervaring met did schema? (ik vind 10W maar ziek dus...)

http://hawkins.pair.com/wlw2/wlw500kw.jpg

hoogte maakt niet heel veel uit,naar mijn weten voor de kortegolf,Ik lees net tot mijn verbazing,Dat radiotower een rapport heeft ontvangen vanuit japan,En die gasten zitten niet hoog qua antenne park.
Maar 1 ding weet ik wel,Ga je echt hoog zitten wordt het signaal minder in nederland,Maar hun signaal is in nederland gewoon bikkelhard.Oke hun vermogen schommelt wel eens de ene keer zo en de andere keer zus.Maar toch toppie dat ze dat land ook hebben bereikt.Zo zie je maar weer,Je moet gewoon geluk hebben dat ze daar ook luisteren.
Welterusten allemaal.Groeten uit het winderige zuiden.

Op 24 oktober 2005 19:51:11 schreef westcoast:
[...]

ik ben het in grote lijnen wel met je eens , alleen wou ik eigenlijk duidelijk maken dat hoogte van een 48 mtr. antenne eigenlijk niet nodig is, ook met een lage antenne voor 48 m. kan je uitstekende resultaten bereiken.

Klopt!!

Op 24 oktober 2005 22:47:41 schreef Bertrix:
Iemand ervaring met did schema? (ik vind 10W maar ziek dus...)

[afbeelding]

Je bedoeld zoiets dus
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Zend%20eindtrap%20PCJ%20Huizen%20IMG_5578.jpg
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/Zend%20eindtrap%20PCJ%20Huizen%20IMG_5579.jpg
Deel van de eindtrap van PCJ (Huizen) uit de gebouwen van radio Kootwijk.

@bertrix

het is een simplified schema wordt wel vaker in publikaties gebruikt om ongeveer de opbouw van de zender te laten zien .
Is dus niet compleet.
Ik denk eerlijk gezegd dat het ook weinig met dit forum te maken heeft, gezien het feit dat je uit een normaal bemeten installatie voor thuis iets meer dan 3 Kw kunt halen.
MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@Bertrix

[Iemand ervaring met did schema? (ik vind 10W maar ziek dus...)]

Dus jij vind 10Watt niks.
En nu kom je met een schema dat je niet kunt bouwen.
Wel op de wereld blijven he, niet gaan zweven!
Hahaha

Rob007.

Op 25 oktober 2005 07:46:42 schreef MRF-Technoligy:
installatie voor thuis iets meer dan 3 Kw kunt halen.
MRF

Heb hier een krachtstroom aansluiting... (ok nog steeds geen 500kW maar ja)

[Bericht gewijzigd door Bertrix op ]

Ff een testje op 6300kHz, 14W

sorry zat op de verkeerde freq te luisteren

s1-4 r2-3 flinke qsb

[Bericht gewijzigd door Esoterist op ]

Ok, zal ik maar zeggen dat die codes me bekend voorkomen maar ik er niet alles uit kan halen? Moet nodig de sinpo definities ophalen.

s1-4 signaal, dat is niet veel,sniff
r2-3 readability? 2-3 op schaal van 5?
QSB, ff kwijt

Oftewel, was het verstaanbaar?

---
Edit:
RST-code gevonden, moeilijk verstaanbaar dus.
http://www.r25.de/afuservice/html/rst-code.html
Q-Codes ook gevonden QSB - fading.
http://www.websters-online-dictionary.org/definition/english/QS/QSB.ht…
Bedankt voor het rapport, m'n eerste! :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

s=signaal
r=radio
qsb=fading
qrm=storing
qrn=man made noise geloof ik
qrt=stoppen
qsy=veranderen van frequentie
qrp=laag vermogen
qro=grootvermogen
etc

mm net iets te laat

QTH is naast Leeuwarden ;)

Op 25 oktober 2005 03:48:29 schreef racal:
hoogte maakt niet heel veel uit,naar mijn weten voor de kortegolf,Ik lees net tot mijn verbazing,Dat radiotower een rapport heeft ontvangen vanuit japan,En die gasten zitten niet hoog qua antenne park.
Maar 1 ding weet ik wel,Ga je echt hoog zitten wordt het signaal minder in nederland,Maar hun signaal is in nederland gewoon bikkelhard.Oke hun vermogen schommelt wel eens de ene keer zo en de andere keer zus.Maar toch toppie dat ze dat land ook hebben bereikt.Zo zie je maar weer,Je moet gewoon geluk hebben dat ze daar ook luisteren.
Welterusten allemaal.Groeten uit het winderige zuiden.

om dat te bereiken heb je niet zo veel vermogen nodig lijkt me, vermogen tower is ong. 2 kw

Tis al weer te laat!
@Henry nog aan het testen?
Je zou het wat vroeger moeten doen Henry?
Hallo meneer @WestCoast alles goed?
Natuurlijk ook al die andere lieve lezertjes,
hallo lieverdjes!

Rob007.

He Rob nog altijd lekker nuchter en zo hoort het ook.inderdaad 10 watt is een aardig vemogen en biedt zeker perspectief op deze band.Het is allemaal een kwestie van vermogen maken en dit ook goed weg te zetten.Antennesysteem is het belangrijkste element in de hele schakel.Mij is altijd geleerd als je 1000 euro te besteden hebt geef er dan 900 uit aan het antenne systeem en de rest is voor de zender dan bereik je het maximum resultaat.

Marcel RF-Technoligy

Ook Hallo Rob: Door de week ben ik niet eerder thuis, meestal veel later. De test was vanaf 17:00 ~ 17:20.

Maar eindelijk een goede antenne, en dat voor een paar centen de meter. :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

he westcoast,Maar ben jij er ook binnen gekomen dan.Omdat je dat zo zegt,het ligt niet om de hoek.Maar dan zullen ze daar wel een heel goed antenne systeem hebben.He groeten uit het zuiden

Op 25 oktober 2005 19:25:33 schreef Henry S.:
Ook Hallo Rob: Door de week ben ik niet eerder thuis, meestal veel later. De test was vanaf 17:00 ~ 17:20.

Maar eindelijk een goede antenne, en dat voor een paar centen de meter. :P

Waslijn?

Op 25 oktober 2005 19:37:56 schreef Henry S.:
Tweelingsnoer!

Ook als transmissielijn? Schijnt te kunnen!