Hou er rekening mee dat gewoon draad wat gaat doorhangen door zijn eigen gewicht.Zodat je over een tijdje de antenne weer bij moet tunen.Dit heb je vooral bij de wat langere lengtes.
Op dit moment gebruik ik ook de goedkopere draad om mee te experimenteren .Als ik de juiste opstelling heb gevonden ga ik zelf over op antennelitze ,wat weer sterker en weerbestendiger is .

@allen
Ik heb zelf menig dipool gespannen van wat dunner draad zeg 1,5 kwadraat dit is ook niet zo zwaar en voldeed goed.
met een open lijn en pre-tuning 4:1 en dan over op coax en dan daar een asymetrische tuner in dan kan je de antenne ook al rekt hij wat steeds weer goed aanpassen aan diverse banden.

MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

Op 25 oktober 2005 20:11:16 schreef MRF-Technoligy:
@allen
Ik heb zelf menig dipool gespannen van wat dunner draad zeg 1,5 kwadraat dit is ook niet zo zwaar en voldeed goed.
met een open lijn en pre-tuning en dan over op coax en dan daar een asymetrische tunner in dan kan je de antenne ook al rekt hij wat steeds weer goed aanpassen aan diverse banden.

MRF

Op 25 oktober 2005 19:50:55 schreef Rd12tf:
[...]

Ook als transmissielijn? Schijnt te kunnen!

Transmissielijn is RG58 met stroombalun (2cm brede ring van 32mmm pvc-pijp, 9 slagen coax er door).
1:1 op 6,3MHz. SWR loopt bij lagere of hogere frequenties op, ik wil hem nog wat inkorten ivm 6,4MHz en hoger.

Dit alles met jouw uitgangsfilter achter de IRF530. :)

waarom quote jij je eigen text ? 1x is voldoende

Tuurlijk als je een tuner hebt is het niet echt een probleem,maar niet iedereen heeft er een

Op 25 oktober 2005 21:11:35 schreef Henry S.:
[...]
Transmissielijn is RG58 met stroombalun (2cm brede ring van 32mmm pvc-pijp, 9 slagen coax er door).
1:1 op 6,3MHz. SWR loopt bij lagere of hogere frequenties op, ik wil hem nog wat inkorten ivm 6,4MHz en hoger.

Dit alles met jouw uitgangsfilter achter de IRF530. :)

Tijd voor een Z of T match en een open lijn er achter? Nadeel van "mijn" filter (=aanpassing op fet) is de selectiviteit, werkt helaas maar op één frequentie, met een tuner kan je boel nog wat belazeren.
Of op breedband overgaan (en het glibberige ferriet pad opgaan ;) )
Schaduw op je pad! (Vrij naar Marten Toonder)

Jouw filter is behoorlijk breed, een kleine variatie in vermogen. Als ik de antenne wat ingekort heb dan geeft ik je een rapportje daarover.

foto's van antennekoppeling en balun.

http://kg-uitdaging.metalruilen.nl/antenne/fotos/251005-Dipoolcon.jpg

Coax/antenne-overgang is ontlast.

http://kg-uitdaging.metalruilen.nl/antenne/fotos/251005-Balun.jpg

Meerdere draden gebruiken maakt je antenne breedbandiger volgens Herr Rothhammel, dus draden van de zelfde lengte kegelvormig laten ontspruiten vanuit de voedingspunten.
(Sorry voor het taalgebruik!)

//Edit:
Maak de elementen van je dipool 'dikker' voor meer bandbreedte. Is wat duidelijker.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

En als je de extra draden bijvoorbeeld afstemd op andere frequenties krijg je een multiband antenne :)
Ik wist meteen wat je bedoelde, zag het kortgeleden in een PW.
Een scan gemaakt:

http://plaatjes.metalruilen.nl/multiband.jpg

Dat soort gedachten doet je verlangen naar zeeën van ruimte op een drassige grond, aarde, en een vrij uitzicht.
Holland op zijn best,
maar in ons volle land niet voor een ieder weggelegd.

Stukje HF proza/dillema...

Ik ga maar slapen, want morgen roept de baas weer dat het gisteren af moest zijn!
Welterusten.

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

JAAAAA ik leef nog HFers :D alleen is er weer school ... maar niet getreurrd, nog 3 keer slapen en het is weer vakantie !

en ja hoor het kan niet beter :p vandaag een collpitsoscilator gebouwd EN het werkt :p (gelukkig heb ik nu dus een scoop :D

redelijk nette sinus van 3Vpp (onbelast wel) (ongeveer 1V eff) (12V voedingsspanning) op 3,1 MHz :p

de pos alternantie is perfect sinus, maar de neg bevat een deukje (tss 180° en 270° electrisch) denkd at dat kan opgelost worden door de bias weerstandjes wat aan te passen toch ?

morgen een trapje erchater fiksen

I'm back in the race ... op naar de volgende uitdaging :p ... een buffertrapje

schema en foto volgen nog

PS wat met het spoeltje en de ceeetjes klooien, en klim wel tot de 6.2 à 6.3 MHz

tip voor spoelliefhebbers ... als die krengen te weerbastig zijn, tikje secondelijm doet wonderen ! wel opletten dat je ook nie blijft plakken :S

Tjalala Tjalala HF is fun !

ow jah ook dat nog Henry heb jij ooit niet eens wat gezegd over HF op breadboard :p hier wil een identieke collpitts osc niet starten op breadboars, ondaks de compacter opbouw ... dus als er mensen op breadboard testen, niet voor HF vrees ik digitaal is anders natuurlijk (duh :D)

[Bericht gewijzigd door Mr Soldeer op ]

Weltrusten en bij deze staat The Roche online. Een 1.8MHz schema waarop m'n zender losjes gebaseerd is.
-zachtere VFO met varicap
-extra buffer
-->6,3MHz
-Rd12tf's uitgangsfilter.

Dit is met de 2N3866.

The Roche

Welkom terug Mr Soldeer, er staat wat leesvoer voor je klaar. :P
HF op breadboard? appeltje - eitje ;) Dan klopt je Colpitts niet.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Hey Mister Weller! Omdat je zo vrolijk bent, blijf ik nog heel even wakker. Maar laat de kwaliteit van je spoelen niet van je lijm afhangen!
Bijenwas (of kaarsvet, iets minder) doet het ook wel!
Strak wikkelen en niet laten schieten hoor :)

Mooi dat je weer van de partij bent!

Hihi had je gedacht leesvoer ... ik heb alles netjes blijven bijhouden ... geen loop voorlopig voor mij :D als ik er geraak wordt het een longwire van 15m in het woonhuis, of een gestrekte dipool ban 2*10 ofzo (inverted V zou ook kunnen qua ruimte , mss deze om meer rond te stratelen.

MVG Bertrand Dujardin

Op 25 oktober 2005 23:04:01 schreef Rd12tf:
Hey Mister Weller! Omdat je zo vrolijk bent, blijf ik nog heel even wakker. Maar laat de kwaliteit van je spoelen niet van je lijm afhangen!
Bijenwas (of kaarsvet, iets minder) doet het ook wel!
Strak wikkelen en niet laten schieten hoor :)
Mooi dat je weer van de partij bent!

hihi secondelijm was nodig omdat de draad niet al te vast was, denk iets van 0,4 mm ofzo ... int vervolg iets dikker nemen, dan ik er wat aan wringen om op een andere freq te komen :D - nee serieus, spoeltje met aftakkingen om de halve wikkeling om redelijk makkelijk te kunnen verhuizen ... een VFO zie ik niet direct zitten

stabiliteit kan ik natuurlijk niet direct testen want ik heb geen f teller :s nuja netjes construeren, en geen mechanische spanning forceren, en stabiliteit is al beter denk ik.

op1,5V voedingsspanning iets van 0,3Vpp uit , op 24V zelfs 7 V pp uit, oscje start vlot, draait nu al een klein uurtje, zonder haperingetjes :D

Op 25 oktober 2005 19:30:37 schreef racal:
he westcoast,Maar ben jij er ook binnen gekomen dan.Omdat je dat zo zegt,het ligt niet om de hoek.Maar dan zullen ze daar wel een heel goed antenne systeem hebben.He groeten uit het zuiden

Nee, Japan nog niet, wel australie met 25 watt , in mijn ogen vind ik het met 2 kw. niet zo bijzonder , maar wel leuk voor de mannen van Tower.

Op 25 oktober 2005 17:02:04 schreef Henry S.:
Ff een testje op 6300kHz, 14W

ben je er morgen middag ook om die tijd henry ?
zal ik zeker luisteren op 6300 , ik denk dat het makkelijk moet lukken , sprak vandaag nog rond 18.00 met de shadow uit no. groningen hij zat met 10 watt was hier nog s9 +5 db, aan de condities ligt het niet die zijn prima op dit moment voor lowpower expirimenten , luister jij ook mee Rob ?

@Allemaal
Jullie gaan hard zeg, kan het niet bijhouden!

@MRF
Ik moet eerlijk zeggen (anders doet de @WestCoast het wel!)
Dat ik eigenlijk ook niet genoeg aandacht aan mijn antenne besteed!
Ik heb wel een hele goeie aarde vind ik zelf.
Maar heb hier nog steeds 3 ringkernen een rol coax
en een beter soort antenne draad op de PLANK LIGGEN
SORRY!!!

@Henry
Jammer dat je pas zo laat kan!
In het wekend proberen? Leuk man kom op!

@Racal
De Tower daar kan niemand tegen op.
Die jongens stampen er zo veel vermogen
uit dat zouden wij nooit kunnen doen!
Staan ze binnen de kortste keertjes voor de deur.

@Rd12tf
HAHAHAaaa
Ja waslijn met stalen kern en 220~ tweeling snoer
Allemaal te gebruiken als antenne draad
Ja de waslijn is misschien minder
Maar ik biecht net tegen @MRF ook al op
Ik zit ook nog steeds met 220~tweelingsnoer!

@WestCoast
Ja ik ga het ook proberen te beluisteren!
Weet niet of ik inschakel hoor, tis nog steeds niet goed!
Heb al gedonder met de bedrijfsarts.
Het lullige is op de dag voel ik me best goed.
Maar s'avonds en s'nachts hoesten en koppijn.

@allemaal
Ik moest een heel stuk lezen zeg,
willen jullie niet zo snel tikken?

Rob007.

he 007,

Ligt aan de lokatie zeg ik maar,De een zit vrij de ander in de bouw.
Daarom draaien die gasten daar uit twente met power op alle freq.
maakt niet uit,Ik hoor jou ook geregeld en de westcoast ook wel,1 ding jullie zouden ook eens een programma moeten maken,En niet alleen rapporten is wel leuk voor de luisteraar(toch).Zondag veel gehoord,Maar jammer dat het alleen om de qso ging.He welterusten.En we luisteren alle freq.hier wel weer af.1 ding waarom zitten hier in holland nog geen stations op de langegolf,leuke freq.Tot horens van een fanatiek luister station.Uit het zuiden des lands

Hallo racal!

Naar schijnt een mooie/goeie ontvanger(maar wel zwaar!)
Ja je hebt eigenlijk wel gelijk!
Misschien kan ik,
en misschien wil meneer de @WestCoast mee helpen?
Het een klein beetje veranderen.
Want vroeger deden we altijd QSOwen op 6400khz
En zaten de anderen rond de 6300khz met muziek.
En dat was inderdaad wel een goeie opzet.
Misschien kunnen we naar die opstelling weer terug?
@WestCoast kunnen we dit niet proberen?
Ik moet alleen inderdaad nu gaan kijken voor
Kristalletjes om dit wat makelijker te doen.
Ik heb alleen 6400 en 6375 en ik wil
daar ook tussen in kunnen zitten!
Ja ik weet het VFO maar ik ben zo bang voor storing!

OOW ff wat anders?
Waneer kan ik naar jou luisteren @Racal?
Kom op jo? Leuk!

Rob007.

he 007,

Nou de mogelijk heden heb ik wel hoor,Ik heb nog genoeg liggen aan hf spul.Cx el pl buizen.Moet als ik meer tijd heb maar eens mijn sturing weer van zolder halen en ff een eindtrap in elkaar branden.
En wat betreft de racal ja super ontvanger,Maar er zijn er wel meer hoor.
Maar toch het liefst vind ik middengolf wel leuker,Je moet er iets meer voor doen qua antenne dan.
Maar knutselen blijft mooi,Maar moet je wel een beetje tijd hebben.
Nou je hoort me wel een keer,En anders op dit forum.
Ik zal er eens een week voor uit trekken om alles weer eens uit te zoeken.Ik heb in die jaren zoveel verzameld pffffff.

groeten racal

Heeft iemand een schema van een goede VCO (of VFO, bouw die wel om) van 1 tot 30 MHz?

Ok, daar ben ik weer, testje op 6300kHz.

Rond de 6300, zit momenteel met een VCO. :P

[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]

Op 26 oktober 2005 16:46:04 schreef Henry S.:
Ok, daar ben ik weer, testje op 6300kHz.

Rond de 6300, zit momenteel met een VCO. :P

Houd hem nog even in de lucht Henry, kan pas over 15 minuten luisteren!