schema draaistroom indicator

Beste mensen,

Onlangs had ik het idee -omdat ik dikwijls 3f motoren aansluit- om een draaistroom indicator te maken,zo'n ding om de kabels in de juiste volgorde aan te sluiten. Ik dus op zoek naar een schema en ik vond ereen in elektuur. Na dat even gelezen te hebben blijkt er een component te ontbreken. Dus is mijn vraag nu of er iemand een goed schema hiervoor heeft.
Als het nodig is wil ik het schema van elektuur ook wel even online zetten.

Greetzzz.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
KT88

Overleden

Denk je daarbij wel even aan de copyrights?
Tenzij Elektuur het schema zelf vrij beschikbaar heeft gesteld, mogen wij het hier niet publiceren.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Dus het is niet voldoende als ik erbij vermeld dat het van elektuur is en vanwaar (uit welk boek) het komt?

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
KT88

Overleden

Het klinkt wat kinderachtig, maar het mag officieel echt niet.
Copyright houdt in dat er betaald moet worden voor publicering in het openbaar door derden van specifiek Elektuur-materiaal.

En raad eens? CO gaat dat niet betalen :-)

Je kunt natuurlijk wel even jaargang, nummer en pagina opgeven, er zijn er hier zat die Elektuur in huis hebben en je die waarde wel kunnen vertellen.

[Bericht gewijzigd door KT88 op dinsdag 25 oktober 2005 21:38:42

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

Ok, bedankt voor de info.
Maar mijn vraag blijft dus heeft er iemand een goed idee, een schema of weet er iemand waar een schema te vinden??

Over dat in elektuur : Het staat in zo'n verzamelboek (ik d8 106 of 306 schema's noemt ie) op de pagina 134-135 punt 99 draaistroom indicator. Er wordt daar gesproken over een condensator C1 op p135 die een hoogspanningselco moet zijn maar als ik op het schema kijk blijkt ie nergens te staan??

En nee ik zie nie scheel :)

Ik heb ook nog op een van de forum's gezien dat een van de moderators Hugo Welther zo'n RST meter ontworpen zou hebben? Indien mogelijk zou ik deze mss kunnen verkrijgen?

[Bericht gewijzigd door Herman R. op dinsdag 25 oktober 2005 22:07:25

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
Henry S.

Moderator

Elektuur heeft zelf ook een forum voor dergelijke drukfoutjes.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Elektuur heeft er meerdere gepubliceert:

- sept. 1982 in Elektuur; een nogal complex ontwerp rond CMOS logica (4013, 2x4093, 4017 en 4049) C1 is 'n 220n / 630 V condensator.

- juni 1992 in Elex, draaistroom indicator; analoog ontwerp rond een TL084. C1 is daar een 330n/250 VAC condensator. Beste ontwerp imo, geeft ook aan of alle fasen er zijn.

- Ze hebben volgens mij ook nog ooit een simpele indicator rond twee thyristoren beschreven in een halgeleidergids.

Dankje henry, kheb een discussie geopend en er kwam direct antwoord op, ie zegt dat ie er wel staat :s tog niet dus. Maar kweet nu al de waarde en kheb nog maar ns gestuurd.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn
Hugo Welther

Moderator

Ik heb ook nog op een van de forum's gezien dat een van de moderators Hugo Welther zo'n RST meter ontworpen zou hebben? Indien mogelijk zou ik deze mss kunnen verkrijgen?

Dit heb ik voor je.
http://welther.nl/hugo/CO%20artikelen/RST%20meter.GIF

Niet zelf ontworpen, komt uit een oud boekje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Kloppen die weerstandswaarden Hugo? Vind het wat weinig voor een neon lampje op 400V.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
Hugo Welther

Moderator

Ik heb zelf geen ervaring met dit schema. Heb het ooit overgetekend uit een oud boekje.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De mannen van elektuur hebben het al opgelost, het stond wel in het elektuurtijdschrift juist maar hij bleek verdwenen te zijn uit het boek! Nu ken ik dus de waarde en de plaats.

Bedankt iedereen voor zen hulp.
(van mij mag dit topic dicht)

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Misschien beter nog even niet dicht;
Ik heb nog een gigantisch probleem ontdekt: Mijn bedoeling is om enkel de R,S en T (of L1,2,3) fase te meten. Maar alle meters die ik nu gevonden heb gebruiken de nulleider ook! Bij fluke gebruiken ze zo een "goeie meter" maar ik denk niet dat ze even het schema gaan sturen :)
Ik d8 nu om eventueel de nuldoorgangen te dedecteren (met een of 3 van die ic's) Ik ben er nog volop mee bezig en van die ic weet ik nog niet veel. Alle hulp is welkom!!

En ik zou het liefst met drie neonlampjes of met een display laten aangeven (van µp ken ik al wat meer)

Alvast bedankt.

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn

Wat dacht je van een DUSPOL die dingen hebben een Rechts veld indicator.En voor de centen hoef je het niet te laten.

Ik gebruik ook een duspol en wel deze en dan de "analog" uitvoering
http://www.duspol.de/cmsimages/artikel_2166_2.jpg

Als ik die prijs zie; Daar kan ik hem bijna niet voor maken.
Maar heeft iemand een idee welke technologie er achter zit?

Crash Team Dummies - RUELT HQtronics - Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn