Wounded in Action

Dit topic is gesloten

idd. Zo'n schijfje vloog eerst ook al tegen m'n gezicht aan. een paar milimeter naar rechts en hopla .. gebroken

Woei! *heeft etsbak*

Om bij de Dremel tools te blijven: cirkelzaagblad in je duim

Tot dusver heb ik nog geen zware verwondingen opgelopen.
Natuurlijk kent iedereen wel het verschijnsel dat je je aan een scherp openhaalt terwijl je zit te sleutelen.
Soldeerbout brandwonden zullen ook wel het nodige leed terweeg gebracht hebben (ik zit wel onder de nodige littekens :-P ), een foefje wat ik van een laser geleerd heb is dat je als je je vingers gebrand hebt, deze even een minuut door je haar moet wrijven.
Dit geloofde ik eerst niet, maar als de nood aan de man komt en er geen water in de buurt is dan probeer je het toch maar uit... en het werkt echt!
Geen idee overigens waarom het werkt, ik heb tot dusver nog geen controlle brandwond aangebracht om het verschil goed te constateren :-P

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Goedkope, niet goed (of half), passende steeksleutels...
Grrr... Moer vastzetten als je er net niet goed genoeg (lang leve de monteurs!) bijkan. Eraf glijden en jawehl.. een bijna gebroken (ja, bijna breuken schijnen te bestaan) middenhandsbeentje en een weekje alternatieve werkzaamheden.

Die dremelschijfjes, die zuigen idd. Vooral die van "nep"dremels, die spatten al uit elkaar als je het machientje aanzet!!

Groet! (en doe voorzichtig..) ;-)

free_electron

Silicon Member

ik lanceer af en toe nog eens een elco.

Houston , the 2200uF has sucessfully reached orbit.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Henry S.

Moderator

-vallende soldeerbout opvangen
-naar een kaskade met een scheurtje wijzen terwijl je maat er naast staat, die lag dus blauw van het lachen
-kleine 3VDC motortjes kunnen niet tegen 9VAC
-twee 110V wikkelingen op een trafo tegengepoold aansluiten, waarom ging het licht in de kamer in eens zo zwak branden...
Zonder zekering natuurlijk!
-Spoel in de uitgangstrap van een 60W zender in bedrijf aanraken. Psssssssssssst stinken!
-Antennes idem :P
-Printje getest, ingebouwd en kastje dicht. Ineens plonk, toch een elco verkeerd om.
-Op het werk de visuele test vergeten: UPS onder test geeft na 10 minuten een loeiharde knal. Toch die 350V elco's vergeten te controleren.
-soldeerbout op de vloerbedekking of naast kabels, gaat altijd fout.
-op een soldeerbout kan je niet staan als je alleen sokken aanhebt...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Henry S.

Moderator

Op 3 november 2005 14:31:11 schreef Xenobinol:
Tot dusver heb ik nog geen zware verwondingen opgelopen.
Natuurlijk kent iedereen wel het verschijnsel dat je je aan een scherp openhaalt terwijl je zit te sleutelen.
Soldeerbout brandwonden zullen ook wel het nodige leed terweeg gebracht hebben (ik zit wel onder de nodige littekens :-P ), een foefje wat ik van een laser geleerd heb is dat je als je je vingers gebrand hebt, deze even een minuut door je haar moet wrijven.
Dit geloofde ik eerst niet, maar als de nood aan de man komt en er geen water in de buurt is dan probeer je het toch maar uit... en het werkt echt!
Geen idee overigens waarom het werkt, ik heb tot dusver nog geen controlle brandwond aangebracht om het verschil goed te constateren :-P

Je haar is altijd (een beetje) vet.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Ik ben mijn carriere begonnen als zender en radar technicus.
Op een dag werkte ik op een schip aan het schakelbord van de noodbatterijen. Plots gleed ik uit met mijn grote schroevendraaier en veroorzaakte een enorme kortsluiting. Dat had weinig gemeen met de kortsluitingen die je van thuis kent, maar meer met het spektakel uit een actiefilm.
Een hevige knal, een enorme steekvlam en alles werd zwart.
Mijn eerste reactie was:"ik ben blind". Toen ik mijn bril
afnam bleek dat nog mee te vallen, het waren enkel de glazen die zwart waren. Ik was wel flink verbrand aan de rechterhand. Ik klopte bij de kapîtein aan en meldde hem dat er een klein ongevalletje plaatsgevonden had.
Die schoot in een onbedaarlijke lach en met de tranen in de ogen belde hij de verpleger die eveneens heel vrolijk was. Die stopte mijn hand in een ijsbad en belde de hulpdiensten die mij al lachend naar de kliniek brachten.
Zelfs de dokter had moeite om zijn lachspieren te bedwingen. Toen ik daarover een opmerking maakte vroeg hij mij eens in de spiegel te kijken.Toen snapte ik waarom.
Mijn haar stond recht omhoog, en ik was helemaal pikzwart, behalve waar mijn bril had gezeten. Ik was net weggelopen uit een komische film.
Na een flinke wasbeurt viel alles nog reuze mee en bleken alleen de vingers van mijn rechterhand tweedegraads verbrandingen te hebben. Op elke vingertop stond een reuzeblaar, ik was net een boomkikker.
Enfin, met twee weken ziekteverlof kwam ik ervanaf.
Wist je dat je alleen met je linkerhand je broek niet aan krijgt? Ik heb toen telkens beroep moeten doen op de buurvrouw. Zo werd het toch nog gezellig.

Ik heb een keer een merkwaardige denkfout gemaakt.
Een VARIAC (je weet wel zo'n regeltrafo) had ik verkeerd-om aangesloten, d.w.z. als ik naar rechts draaide werd de uitgansspanning minder. Dus wat deed ik: IN- en UIT-gangs draden verwisselen. Schitterend! Je hebt dan een soort regelbare kortsluiting. Gelukkig voor de variac (en ik) maakte de zekering in de groepskast er snel een einde aan.

Oja, ook wel eens een apparaat binnen gekregen wat rookte als je het aanzeten? Dan schroef je het open. Dan wordt je blik accuut geabsorbeert door massa's printen en kabels. Maar wat rookte er nou... Enige oplossing, weer spanning erop en en gaan zoeken waar die pluim rook vandaan komt. Sommige colega's worden altijd erg onrustig al je zo aan het foutzoeken bent :-)

Toch een leuk vak/hobby!

... Ik leer het nog wel...

[Bericht gewijzigd door WiVO op donderdag 3 november 2005 17:23:52

free_electron

Silicon Member

ik heb zo eens mijn neus verbrand bij een snuffeltest ... verdikke wat wordt er hier nou warm op de print ... snuif snuif. auw. de 7805 stond warm.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 3 november 2005 17:48:13 schreef free_electron:
ik heb zo eens mijn neus verbrand bij een snuffeltest ... verdikke wat wordt er hier nou warm op de print ... snuif snuif. auw. de 7805 stond warm.

ik gelukkig alleen me vinger wist niet dat componenten zo warm werden :P. Daarna begreep ik ook waar coolelementen voor zijn uitgevonden.

LED there be light

Heee, de UPS staat uit? Vlug aanzetten! Helaas UPS *stond* aan en ik zet hem juist *uit*, het hele bedrijf 6 minuten telefonisch onbereikbaar, dan duren 6 minuten erg lang.

Op 3 november 2005 18:00:44 schreef Rd12tf:
Heee, de UPS staat uit? Vlug aanzetten! Helaas UPS *stond* aan en ik zet hem juist *uit*, het hele bedrijf 6 minuten telefonisch onbereikbaar, dan duren 6 minuten erg lang.

Was je toen ontslagen? :P

Woei! *heeft etsbak*

Op 3 november 2005 18:03:50 schreef jossie14:
[...]
Was je toen ontslagen? :P

Nee hoor! Het gebeurde s'ochtends vroeg net na de installatie van die UPS, maar het was wel schrikken!

free_electron

Silicon Member

ik heb zo eens een computermonitor gerepareerd. ( bu508 lag erdoor. wou hem testen . BAM!. twas een 110 volt en khad hem op 220 gezet. toen wassie nog meer kapot ... wistikveel dat ze int bedrijf speciaal 110 volt hadden laten zetten om die ene machiene te voeden.

Lucky Luke

Golden Member

ontploffende dingen zijn ook altijd leuk...

todat ze tegen je aankomen.

wist je dat de rookpluim uit een bc337 op tot wel 5 cm afstand nog een harde kern heeft?

(tijdens mijn H brug expiriment ondervonden)

enuhm, wist je dat als je in en uitgang van een 78l05 verwisseld, je naderhand een handige 2 in 1 hebt? kachel (onbelast :)) en zeer instabiele 3,5v regulator.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op de een of andere manier heb ik altijd ruzie met 1 seconde lijm als ik een behuizing in elkaar lijm (werk niet met schroeven). Mijn vingeners hebben al te vaak aan elkaar gezeten. echt ranzig.

Hieper de piep!

Op 3 november 2005 18:26:15 schreef Lucky luke:
enuhm, wist je dat als je in en uitgang van een 78l05 verwisseld, je naderhand een handige 2 in 1 hebt? kachel (onbelast :)) en zeer instabiele 3,5v regulator.

Zo kan je ook met een half opgeblazen bc548 en 1 condensator een knipperLED maken.

----------------5V
               |
              LED
         |-----|
  10uF  ===    |c
         |----<
             b |e
----------------aarde
Free the whales!

Even meten op een WCD of er nog spanning op staat.
Eenpuntsmeting met zo'n spanningszoeker, tussen een raamkozijn en een stalen kast. Weining ruimte... Past net... En dan met je oor tegen die kast aankomen wanneer je net je duim op die spanningszoeker hebt.
Wist je dat zo'n neonbuisje dan stukken beter brandt? Alleen had mijn oor daar meer problemen mee.

Tijdens een installatieklus op mijn zolderkamer even piekeren en intussen de fasedraad onachtzaam als een Indiana Jones rondzwaaien... Komt ie tegen de CV gasafvoerbuis. VONK... Stoerrrr Doen we nog eens. Ik zie al hele scenes van He-Man voorbij komen. Helaas trok de zekering een tweede sessie niet en ging hij toen wel door. Terecht...

Eerste expiriment als 8jarig jochie. Een fietslampje aan een gehoorapparaat-snoertje tapen en deze aan een 220v stekker schroeven. Flits/poef/zwart....

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even een wasmachine loskoppelen van zo'n trekschakelaar.
Ow het lampje wat er inzit is uit dan staat er ook geen spanning meer op.
Lag met één arm op een radiator en in de andere hand een ongeisoleerde schroevendraaier, en dan raak je natuurlijk net het metaal van de schroevendraaier aan, zodemieters wat doet dat pijn zeg.
Heb daarna twee keer gemeten of ik de spanning goed afgeschakeld had.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Toen ik 2 was had m'n vader me eens op zijn werkbank neergelegt toen hij aan zijn oude radio's aan het werken was. Plotseling vloog ik gillend bij hem om de nek. Hij kijken waar dat door kwam. Vond toen een zooi spijkers in een WCD.

Rond die zelfde tijd was hij eens iets aan het repareren bij een tante van mij. Ik kroop daar toen ook over de grond. Ik vond toen een interessante glimmende staaf op de grond en heb die op gepakt. Resultaat: voor de heft verbrande hand. (ik hoef hopelijk niet uit te leggen wat dat was, he;-))

Toen ik iets van 8 was had ik een oude V1000 videorecorder gesloopt. Er zat nog een goede digitale klok/timer in. Laten we die eens uitproberen:-) Heb toen de trafo van de recorder met willekeurige draden aan de klok gehangen en aangezet. Zekering gesprongen beneden en een IC gelanceert. (echt gelanceert:-D). Wist ik veel wat een brugcel en stabilisator was|:-(

Verder nog aardig wat IC's en andere componenten van inhoud ondaan (voornamelijk de rook die er inzit) en handen kunnen warmen aan zelf uitgevonden kacheltjes. (met een niet al te lange levensduur:-p)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

-als 15jarige een nieuwe (mijn eerste) multimeter gekocht. Natuurlijk direct testen op het lichtnet. Ik vond het niet meer dan logisch dat de snoeren in het 10A bereik staken, want het lichtnet is toch sterkstroom...
Nadien nooit geen stromen meer mee kunnen meten, met die meter (en met die snoeren helemaal niets meer)

-Iets wat iedereen wel eens gedaan heeft: een voedingskabel doorgeknipt, terwijl hij insteekt. Een grote knal en twee inkepingen in de tang tot gevolg.

-Als je een suikerklontje (hoe noemt dat officieel, zo'n schroef-verbinding om twee draden aan elkaar te zetten) vastdraait, raadt ik je niet aan om het in je handpalm te houden met je ene hand, en de schroevendraaier in de andere: zo heb ik een keer een schroevendraaier los door mijn hand gestoken... (was zelfs helemaal niet pijnlijk, verbazingwekkend genoeg)

-De gootsteen (INOX) in onze oude keuken is ook nooit meer dezelfde geworden, nadat ik daarop een keer ge-etst heb...

-De eerste televisie die ik ooit open vees: hé, wat is die rare zuignap op de beeldbuis? Kan ik ze los trekken? PETS! ja dus...

-En dan de gevaarlijkste stunt (uit mijn hoogspanningsexperimenteer-dagen): Ik had van een hoogspanningstrafo (10KV, ontsteking van een gasbrander) een Jacobs ladder gemaakt. Secundair is er een draad met de aarde verbonden, en is er één draad goed geisoleerd. natuurlijk had ik dat niet gezien... Ik raak een van de draden van de ladder aan, denkende dat er niets kan gebeuren zolang ik er maar één aanraak. Knal! In die arm heb ik een uur of zo niets gevoeld... Dat was absoluut geen aanrader

Op 3 november 2005 20:07:45 schreef hanzipanz:-Iets wat iedereen wel eens gedaan heeft: een voedingskabel doorgeknipt, terwijl hij insteekt. Een grote knal en twee inkepingen in de tang tot gevolg.

Toevallig erg recentelijk nog...
Alleen werkte bij mij de automaat voldoende om er pas achter te komen toen ik zag dat de lamp in de hal uit was.
Geen sporen van smeltpartijen. Ik stond er zelf ook versteld van.

Even een WCDtje in de meterkast bijgebouwd? Welke buis? O, ja die daar boven de automaat. Even met de tang door buis en draden tegelijk. (ruimte creeeren) toen wel een kortstondig neonbuisje effect.
Toch maar niet dat buisje boven de automaat? Nee 1 meer naar rechts...
Lijkt wel mooi een binnen de perken gehouden blauwe vonk.
Zou eigenlijk langer moeten duren.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten