Wounded in Action

Dit topic is gesloten

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

Op 4 november 2005 18:03:43 schreef Sparks:
De volgende dag pas... ;)

:P
t laatste wat echt pijn deed was toen ik een 25W weerstandje vastpakte:(. Ik verwachte niet dat t zo heet werd. Heb toen 3 uur met mn poten in een bak water gezeten:P
Ow .. en natuurlijk in icvoetjes stappen, en een keer in een stuk ijzerdraad (1cm in mn huid vast verankerd)

[Bericht gewijzigd door jossie op vrijdag 4 november 2005 18:25:20

Woei! *heeft etsbak*
klein is fijn

Moderator

Op 4 november 2005 18:24:42 schreef jossie14:
Ow .. en natuurlijk in icvoetjes stappen, en een keer in een stuk ijzerdraad (1cm in mn huid vast verankerd)

Ook prettig, draad wat onder je nagel je vinger in schiet...

Op 4 november 2005 18:35:03 schreef klein is fijn:
[...]

Jah? Dan kom ik wel een keer langs met een rol koperdraad:D

Woei! *heeft etsbak*

Wat ik beroepsmatig nog wel eens meemaak is dat iemand een slecht werkende versterker/video/radio/TV op de kabel heeft aangesloten. Moet ik dan, om wat voor reden ook, de kabel losmaken en strippen, kan het zo zijn dat dat ik constant een optater krijg. En met je mouw over je handen gestroopt, krijg je geen connector op die kabel gedrukt.
1x was het zo erg dat de multitap (waar het versterkte signaal over ca 12 aansluitingen verdeeld wordt) onder spanning stond door 1 klant met zo'n fout apparaat thuis. Ik heb toen een kabeltje willekeurig op die tap aangesloten (gemeenschappelijke massa) en de ander kant gestript in de weke grond gedrukt.
Normaal vloeit die spanning wel weg wanneer ik de voedende kabel aangesloten heb. Maar soms mag dat niet en zit je de hele tijd met zo'n spanningsdragend ding binnen blote-huid bereik.

LOL 1 keer zat ik met mijn kop in de versterkerkast, toen een zo'n kabel, me in het gezicht zwiepte. Uit schrikreactie vol met mijn hoofd tegen de bovenste rand van de kast geramd.
Toen heb ik het even rustig aan gedaan... ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Henry S.

Moderator

Op 4 november 2005 18:35:03 schreef klein is fijn:
[...]

Weet er alles van... IC's doen dat ook prima...

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 4 november 2005 18:39:26 schreef jossie14:
[...]
Jah? Dan kom ik wel een keer langs met een rol koperdraad:D

Neem dan ook de uitschietende punttangen, 40 pins DIL IC's, wegschietende dremelschijfjes, haar verschroeiende soldeerbouten, grijpgrage boormachines, schokkende voedingen en opgeblazen elco's maar mee.
Dan zoek ik even een nietsvermoedend slachtoffer, dan posten we over een week wat de meest pijnlijke misser is aller tijden.

Lucky Luke

Golden Member

vergeet de ontploffende torren en computerkastterende geheugenbankjes niet!

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Op 4 november 2005 19:33:47 schreef Lucky luke:
vergeet de ontploffende torren en computerkastterende geheugenbankjes niet!

Al aanwezig, net zoals de warme weerstanden. ;)

Op 4 november 2005 19:37:20 schreef klein is fijn:
[...]
Al aanwezig, net zoals de warme weerstanden. ;)

en het lijmpistol

-

Op 4 november 2005 19:32:25 schreef klein is fijn:
[...]
Neem dan ook de uitschietende punttangen, 40 pins DIL IC's, wegschietende dremelschijfjes, haar verschroeiende soldeerbouten, grijpgrage boormachines, schokkende voedingen en opgeblazen elco's maar mee.
Dan zoek ik even een nietsvermoedend slachtoffer, dan posten we over een week wat de meest pijnlijke misser is aller tijden.

Lijkt me een leuk idee :D

Woei! *heeft etsbak*
Lucky Luke

Golden Member

Op 4 november 2005 19:39:44 schreef ganzz:
[...]
en het lijmpistol

die is niet gevaarlijk zolang je geen verse lijm op je hand spuit om te kijken of t al warm isblooper coppyright @ me

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ooh jawel hoor, was heel blij dat ik hem niet vasthad toen ie ontplofte door kortsluiting (geen geintje, was harde knal en rook... (en geen stroom meer ja)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

hmmmm, ik zou mijn broer zo eens willen beetnemen,
maar niet met een thyrister te schakelen, is er zo geen ander (makkelijk) component, dat je kan laten roken gewoon?

maar dat er toch geen kortsluiting ontstaat :D

overigens mijn blunders:

- onlangs bij het afbreken van mijn kamer, stopcontact los vijzen, was je 2 minuten daarvoor naar beneden gegaan om de zekeringen af te zetten, je wilt de draden uit dat kleine buisje trekken, komen ze toch wel niet beiden tegen je hand, verschoot ik toch wel ff lekker :D

- heu, mijn printje werkt niet, worden de ic'tjes warm, neen, dat ene niet, eens voelen aan het andere, whohooooooow, zat omgekeerd, ic'tje naar het kerkhof :D

- bij het belichten mijn transparant 180° omgedraaid,
dat was geen probleem, alleen kon ik die SUB-D 25 pin niet meer solderen :D

Toen ik een jaar of 12 was snapte ik spanning en stroom nog niet zo goed..
Met m'n eerste multimeter de netspanning meten en concluderen dat het echt 220V is. Wow!
Toen wilde ik weten hoeveel stroom er in het stopcontact zat. Dus multimeter op stroommeting ingesteld en meten maar...

Lucky Luke

Golden Member

Op 4 november 2005 21:42:11 schreef DIY:
Toen ik een jaar of 12 was snapte ik spanning en stroom nog niet zo goed..
Met m'n eerste multimeter de netspanning meten en concluderen dat het echt 220V is. Wow!
Toen wilde ik weten hoeveel stroom er in het stopcontact zat. Dus multimeter op stroommeting ingesteld en meten maar...

pang! ?

een ne555 schijnt ook vuurwerk te kunnen genereren.

nooit geprobeert overigens. ik blaas aleen defecte dingen op, en die dingen zijn niet stuk te krijgen (kortgesloten uitgang overleven ze zelfs, word alleen warm...)

Ook leuk : printplaatje aan het desolderen, dan keramische condensator vast pakken... 1 week met 103M in me vingers gelopen....

50 ampere steekzekering lostrekken met een kapotte trekker... 2 dagen gevoelloze vingers.
H2S maken tijdens chemie... de hoeveelheiden "iets" overdreven (stinkt echt heel goed)
(jaah ik weet het erg giftig, ik ben zelf best vaak bezig in de procesindustrie (als meet en regel technicus)(inwording)

3 weg 220 splitter verkeerd aansluiten, waardoor er de fase kortsloot tussen mijn vingers.

Soldeerbout jongleren, altijd leuk..
Flinke tor en condensator van een versterker tussen je vingers kortsluiten.

Bobine effe proberen van een V8, TAK! gevoelloze vingers..

En nog veeeeeeeeeeeel meer :>
groeten
Bas

HF door me brain!

Op 4 november 2005 21:54:16 schreef Lucky luke:
pang! ?

Gaf wel een pang ja..Gelukkig zat er wel een zekering in, die klapte, maar de zekering in de meterkast begaf het ook..

een poging doen om aan een 6800µF 40V elco de spanning aan de pinnen te meten en van zo dicht mogelijk te kijken dat je ZEKER geen ander verbindingen kort sluit en dan plots KNALT ie open in je gezicht... DAAR ZAT DE FOUT...

-> een half uur een fluittoon in je oor.
-> een hele dag zo geel als een chinees, door dat gele naar kattepis ruikende spul dat er tot 2 meter ver uitspuit.

nog een tip:

leg je soldeerbout NOOIT in de buurt van de muis van je labo pc... "ffe datasheet openen..."

H2S maken tijdens chemie... de hoeveelheiden "iets" overdreven (stinkt echt heel goed)

Yup, das een bekende.. vuistregel: zolang je het nog ruikt ga je het overleven ;)

Qua chemieproefjes kan er trouwens veel mis. Gelukkig gebeurde dat soort dingen vrijwel altijd in een degelijke zuurkast en is er in mijn buurt nooit iemand gewond geraakt.

Ook zo'n touch&go moment: bekerglas aceton valt om in een zuurkast, naast zo'n roer/verwarm apparaatje - waarvan je toch niet helemaal zeker weet of het vonkvrij schakelt... toch maar met gestrekte arm de stekker uitgetrokken (WCD zit altijd buiten de kast).

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Op 4 november 2005 22:21:46 schreef killerbeezz16:

Wat voor idioot ben je dan?
Ik heb echt een bloedhekel aan mensen die zichzelf in gevaarlijke situaties begeven en niet weten waar ze mee bezig zijn!
Als je H2S ruikt dan zorg je het beste dat of de bron zo snel mogelijk weg is of jij zo snel mogelijk weg bent, het is namelijk extreem giftig. Even flink inademen en er is een kans dat je niet meer wakker wordt.
Trouwens het gas zorgt ervoor dat je reukorgaan minder gevoelig wordt dus is zeker gevaarlijk

Edit: volgens de MSDS is de lethal concentration in 50% of the cases bij een mens gelijk aan 800ppm gedurende 5min!

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

H2S is inderdaad erg giftig, menig scheikundeleraar gaat als een ware Adolf Eichmann de klas rond met een potje zwafelwaterstof om zijn leerlingen te "plezieren".

Nog een mini chemieramp:

In het eerste studiejaar moesten we jodiumtrichloride maken, een verbinding tussen jodium en chloor. Je maakt dat door *voorzichtig* vast jodium bij vloeibaar chloor te voegen. De begeleidend docent vond het echter niet opschieten!

"Kom, ik zal het eens voordoen! Zo zijn jullie vanmiddag nog bezig".
Docent maakt de zuurkast open en neemt een schepje met ~10 gram jodium om het wat sneller in het chloor te kunnen werpen, die stoot echter zijn hoofd aan de rand van de zuurkast, schrikt en *PLOF*: ALLE jodiumkristallen verdwijnen in 200 ml vloeibaar chloor!

Door de vrijgekomen warmte begint het spul razend te koken en in nog geen seconde is het chloor "verdwenen".

Uit de zuurkast (die open staat!) komt nu een groene wolk en drie studenten en een docent zoeken hoestend en naar adem snakkend een veilig heenkomen. Ik kan je verzekeren, dat was geen pretje! Gelukkig was er een ziekenhuis dichtbij ...

Op 4 november 2005 21:00:07 schreef the-x:- onlangs bij het afbreken van mijn kamer, stopcontact los vijzen, was je 2 minuten daarvoor naar beneden gegaan om de zekeringen af te zetten, je wilt de draden uit dat kleine buisje trekken, komen ze toch wel niet beiden tegen je hand, verschoot ik toch wel ff lekker :D

Ik heb zo ook eens een 220v~ installatieprojectje gehad.
Je kent het wel... Altijd in de donkere hoekjes omdat je de spanning eraf hebt. Had een vriend van me zijn bouwlamp-met-bewegingssensor in de buurt gehangen
(op een andere groep uiteraard). Dat ding brand zolang je er maar in de buurt beweegt. MAar zo nu en dan moet hij even uit. Even resetten of zo?
Elke keer als dat ding weer even uit ging, schrok ik me de pleuris omdat ik dacht dat ik kortsluiting had gemaakt.
boemboemboem.boem.boem..boem..boem...boem...boem....kboem....kboem.....keboem.....keboem..... Ruuuustig maar...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 5 november 2005 09:51:41 schreef Fantomaz:
boemboemboem.boem.boem..boem..boem...boem...boem....kboem....kboem.....keboem.....keboem..... Ruuuustig maar...

Flits ... BOEM
En toen werd het zwart.......

Woei! *heeft etsbak*

weer zon gezellig topic :P

ik ben een keer met me soldeerbout in een print blijven hangen
dus wat doe ik ik geef een harde snok aan dat ding schiet wat te ver tegen me bovenlip aan
meteen soldeerbout laten vallen op een stapeltje toendertijd kassettebandjes.
resultaat
kappotte kassetebandjes 2 dagen vla eten en een kappot stukkie printplaat :P

Dit topic is gesloten