Wounded in Action

Dit topic is gesloten

En een soldeerbout met troep eraan!
edit: Lol, 6de pagina:P

[Bericht gewijzigd door jossie op zaterdag 5 november 2005 11:58:04

Woei! *heeft etsbak*

Op 5 november 2005 09:43:32 schreef Rd12tf:
"Kom, ik zal het eens voordoen! Zo zijn jullie vanmiddag nog bezig".
Docent maakt de zuurkast open en neemt een schepje met ~10 gram jodium om het wat sneller in het chloor te kunnen werpen, die stoot echter zijn hoofd aan de rand van de zuurkast, schrikt en *PLOF*: ALLE jodiumkristallen verdwijnen in 200 ml vloeibaar chloor!

Wat een incompetente docent.
Gelukkig waren mijn labo-chemie docenten iets competenter... Moest je eerst de MSDS opzoeken en bekijken hoe je met die stoffen om zou gaan (natuurlijk als je die stof al eens hebt bekeken moest het niet opnieuw)

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 5 november 2005 11:53:45 schreef Electrogek:
2 dagen vla eten

:9~mmm lekker...:9~
Ik ga ook eens mn bovenlip solderen

Free the whales!
Lucky Luke

Golden Member

Op 5 november 2005 12:35:38 schreef zweetvoetje:
[...]
:9~mmm lekker...:9~
Ik ga ook eens mn bovenlip solderen

met knipperled's en een zonnecel+ klein acutje zullen ze erg raar opkijken :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 november 2005 12:35:26 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Wat een incompetente docent.
Gelukkig waren mijn labo-chemie docenten iets competenter... Moest je eerst de MSDS opzoeken en bekijken hoe je met die stoffen om zou gaan (natuurlijk als je die stof al eens hebt bekeken moest het niet opnieuw)

Hij heeft zijn lesje wel gehad, de man stond immers het dichtst bij de zuurkast.

klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2005 12:45:51 schreef Rd12tf:
Hij heeft zijn lesje wel gehad, de man stond immers het dichtst bij de zuurkast.

Hij was zeker nooit meer verkouden daarna? :9

Eerste keer 30% zwavelzuur maken uit 98% ging ook niet helemaal zoals het hoorde. Daarna vergeet je nooit meer: altijd zuur bij water doen en nooit water bij zuur...

Op 5 november 2005 12:58:53 schreef klein is fijn:
[...]
Eerste keer 30% zwavelzuur maken uit 98% ging ook niet helemaal zoals het hoorde. Daarna vergeet je nooit meer: altijd zuur bij water doen en nooit water bij zuur...

Dat staat zelfs in de MSDS dat je dat zo moet doen....
Waarom lijken docenten steeds incompetenter worden?
Als ik dat toen geflikt had was ik een jaar gebannen uit het labo :) (heb het dan ook maar een jaar gehad...)

In een chemie labo op de hogeschool of univ moet helemaal niks snel en als je laborant of ander soort chemicusje wordt (zo een soort die voor het gevaarlijke werk op de laboranten berust bvb)
Waar heb je die nodig behalve bij procescontrole of nieuw proces onderzoek? Als je snel heel veel moet hebben doe je het niet in een labo normaal gezien toch?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2005 13:01:33 schreef Evilest Aedolon:
Waarom lijken docenten steeds incompetenter worden?

Omdat ze steeds minder betaald krijgen?

En omdat de Hogeschool Inholland wil dat studenten steeds zelfstandiger gaan werken, dus ze houden steeds minder toezicht want je moet het zelf maar uitzoeken. En ja, dan gaat er eens wat vaker fout omdat je het allemaal nog moet leren...

Wel, je kan de student de tip geven van de MSDS...
Ik ken 2 chemicussen van 50+ (zelfs 60+) met kanker, toeval?
(zijn trouwens kankers die wel geweten worden aan een chronische blootstelling aan bepaalde stoffen, moet even vragen welke maar nogal moeilijke vraag: hey, welke kanker heb je eigenlijk?)

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op zaterdag 5 november 2005 13:15:56

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Omdat ze steeds minder betaald krijgen?

En in mijn ogen doorgaans nog zwaar overbetaald zijn. De gemiddelde docent technische vakken kan geen fatsoenlijk proefwerk in elkaar draaien... Omdat ze geen Nederlands meer kunnen schrijven. Dan dan zeuren over onderbetaald? Op staande voet zouden ze moeten krijgen! (en dan zwijgen we nog even over de onkunde op hun eigen vakgebied...)

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

Omdat ze steeds minder betaald krijgen?

Dat chloor incident gebeurde ongeveer 30+ jaar geleden.
De "aanwezigheidspremie" was prima in die dagen.

klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2005 13:22:01 schreef Marco69:
[...]En in mijn ogen doorgaans nog zwaar overbetaald zijn. De gemiddelde docent technische vakken kan geen fatsoenlijk proefwerk in elkaar draaien... Omdat ze geen Nederlands meer kunnen schrijven. Dan dan zeuren over onderbetaald? Op staande voet zouden ze moeten krijgen! (en dan zwijgen we nog even over de onkunde op hun eigen vakgebied...)

De leraar chemie die ik nu heb die is zeer vakbekwaam, het probleem is alleen, hij wordt van elke kant tegengewerkt door de directie van de opleiding en de school. Zo is er nog geeneens geld voor een printer die sneller dan 1 pagina per minuut kan printen.
Eergister kreeg hij opeens een mail of hij een minor wilde onderwijzen, terwijl wij al een week eerder een mail hadden gehad waarin stond dat hij dat zou doen...
Gister hoorde hij opeens dat dat maar even in Amsterdam moest gebeuren, terwijl wij in Alkmaar op school zitten.
Vorige week hoorde hij opeens dat ie maar even een verdieping omhoog moets verhuizen met z'n kantoor, want er moest even plaats gemaakt worden voor iemand van de directie, dat zou betekenen dat we elke keer het hele gebouw door moeten lopen voor ieder klein vraagje. (Dus we zijn met de hele klas even wezen "klagen" bij de directie >:))
Enz enz enz... Als er zulke geintjes met je worden uitgehaald als leraar krijg je in elk geval te weinig betaald...

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 november 2005 13:37:38 schreef klein is fijn:
[...]
De leraar chemie die ik nu heb die is zeer vakbekwaam, het probleem is alleen, hij wordt van elke kant tegengewerkt door de directie van de opleiding en de school. Zo is er nog geeneens geld voor een printer die sneller dan 1 pagina per minuut kan printen.
Eergister kreeg hij opeens een mail of hij een minor wilde onderwijzen, terwijl wij al een week eerder een mail hadden gehad waarin stond dat hij dat zou doen...
Gister hoorde hij opeens dat dat maar even in Amsterdam moest gebeuren, terwijl wij in Alkmaar op school zitten.
Vorige week hoorde hij opeens dat ie maar even een verdieping omhoog moets verhuizen met z'n kantoor, want er moest even plaats gemaakt worden voor iemand van de directie, dat zou betekenen dat we elke keer het hele gebouw door moeten lopen voor ieder klein vraagje. (Dus we zijn met de hele klas even wezen "klagen" bij de directie >:))
Enz enz enz... Als er zulke geintjes met je worden uitgehaald als leraar krijg je in elk geval te weinig betaald...

met scheikundigen ergens over klagen >:)

heeft die man "humor"?

(boterzuur?, iets met zwavel dat niet zo giftig is maar wel stinkt? knalgas voor het geval dat..., ja, ik heb alles, naar de directie dan maar :))

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 november 2005 13:37:38 schreef klein is fijn:
[...]
Zo is er nog geeneens geld voor een printer die sneller dan 1 pagina per minuut kan printen.

Hier is ook geen geld voor degelijke pc's. Wel om een klooster te laten renoveren, als jaarlijks project.

Als er zulke geintjes met je worden uitgehaald als leraar krijg je in elk geval te weinig betaald...

Het lijkt het bedrijfsleven wel :) Alleen daar wordt het 'normaal' gevonden.

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
klein is fijn

Moderator

Op 5 november 2005 13:43:39 schreef Lucky luke:
heeft die man "humor"?

Die man heeft zeker gevoel voor humor, in tegenstelling tot andere docenten bij die opleiding. We hebben het er wel eens over gehad om de auto van iemand even met 4 labjacks omhoog te krikken, of andere leraren mateloos te gaan irriteren door allerlei proeven te gaan doen met vreselijk stinkende oplossingen. Laast waren we nog samen met de leraar even een E-card aan het samenstellen voor een zieke collega. Je raad nooit welk muziekje erbij is gedaan.

Papagaaitje leef je nog. :D

ik herinder me nog van toen ik nog niet goed wist wat een condensator was, samen met een vriend een 10v 200uf condensator op 30 v wisselspanning aangesloten. vriend: he, dat ding word warm. een paar seconden laten een harde knal en een steekvlam. de draadjes en de condenator nooit meer gevonden.:P
ohja mosfets kunnen ook leuke knallen geven :P

Anoniem

Op 5 november 2005 09:43:32 schreef Rd12tf:
H2S is inderdaad erg giftig, menig scheikundeleraar gaat als een ware Adolf Eichmann de klas rond met een potje zwafelwaterstof om zijn leerlingen te "plezieren".

Nog een mini chemieramp:

In het eerste studiejaar moesten we jodiumtrichloride maken, een verbinding tussen jodium en chloor. Je maakt dat door *voorzichtig* vast jodium bij vloeibaar chloor te voegen. De begeleidend docent vond het echter niet opschieten!

"Kom, ik zal het eens voordoen! Zo zijn jullie vanmiddag nog bezig".
Docent maakt de zuurkast open en neemt een schepje met ~10 gram jodium om het wat sneller in het chloor te kunnen werpen, die stoot echter zijn hoofd aan de rand van de zuurkast, schrikt en *PLOF*: ALLE jodiumkristallen verdwijnen in 200 ml vloeibaar chloor!

Door de vrijgekomen warmte begint het spul razend te koken en in nog geen seconde is het chloor "verdwenen".

Uit de zuurkast (die open staat!) komt nu een groene wolk en drie studenten en een docent zoeken hoestend en naar adem snakkend een veilig heenkomen. Ik kan je verzekeren, dat was geen pretje! Gelukkig was er een ziekenhuis dichtbij ...

Dat is toch al chemie voor gevorderden. De meeste studenten hebben al de grootste moeite om de simpele verbindingen tussen metalen en nietmetalen te begrijpen met het simpele regeltje van het gemeen veelvoud tussen de positieve en negatieve valenties.
De verbindingen tussen halogenen onderling lijkt in die optiek niet logisch en om dat te begrijpen komt daar toch heel wat (orbitaal)theorie bij kijken.
Ik moet zeggen dat die school niets te kort had, Chloor kookt reeds bij -34,6°C en de reactie tussen Chloor en Jodium vindt plaats bij -80°C. Daar is wel wat meer voor nodig dan enkele reageerbuisjes en een zuurkast.

Nu is de Vrije Universiteit niet echt een instantie die je "school" zou noemen GD! En een koudeval was in ieder geval voorradig.

Is 'vloeibaar chloor' geen chloor opgelost in water?

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Melting point: -101 C

Toxic by inhalation, ingestion and through skin contact. Inhalation can cause serious lung damage and may be fatal. 1000ppm (0.1%) is likely to be fatal after a few deep breaths, and half that concentration fatal after a few minutes. May irritate or burn skin. OEL (8hr TWA) 1 ppm.

Jij liever dan ik.
Ga je met iets onder -100 C gieten? (Ik snap niet goed hoe je het vloeibaar maakt anders...)

school (de ~, scholen)
1 inrichting waar onderwijs gegeven wordt

ik noem de universiteit ook 'school', niks mis mee toch? Is nogal snobistisch om te zeggen: nee, ik ga niet naar school ik ga naar de universiteit

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op zaterdag 5 november 2005 14:58:55

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Op 5 november 2005 14:56:44 schreef Evilest Aedolon:
Melting point: -101 C

...

Jij liever dan ik.
Ga je met iets onder -100 C gieten? (Ik snap niet goed hoe je het vloeibaar maakt anders...)

...

Onder de -101 C is het vast. tussen de -101 en -34 is het vloeibaar. -34 is toch niet zo'n probleem ?

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op zaterdag 5 november 2005 15:04:12

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

-34 is het boiling point, verdampt water pas op 100C dan?

iets boven -101 is het vloeibaar

Je hebt een fasediagramma nodig om goede uitspraken te doen.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op zaterdag 5 november 2005 15:05:24

Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.

Van incompetente leraren gesproken.

Niet helemaal electro of chemie gerelateerd, maar wel leuk.

Wegens ziekte had een leraar 2 klassen onder zijn hoede.
De machine bankwerkers en de constructie bankwerkers.
De ruimte tussen die klassen wordt gescheiden door een paar Lastafels. Hij was daar in het midden om overzicht te houden op beide plekken. Maar iedereen aan zijn jas trekken voor vragen.
Zo ook iemand die zijn laswerkstuk wilde laten controleren.
De leraar, nog steeds druk met iedereen, draait zich om richting vragende student en pakt zo dat (na-)gloeiend hete werkstuk beet. Pluimen!! van zijn vingers!!

Hij had het wel vaker zwaar. Draaide zich eens om in de drukte en kwam zo met z'n elleboog tegen en stuk staal of een pijp of zo... Telefoon!! en out ging ie...

Maar eerlijk is eerlijk. Hij had wel verstand van zaken.
Als ik de kans zou krijgen zou ik wel leraar Electrotechniek willen worden op het LBO of zo. Maar loop vast op een paar zaken...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dit topic is gesloten