Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Ja ik begon ook al aan mezelf te twijfelen.
Heb daarom 10 volt in de stack gestopt en er kwam 380 weer uit.
Dat lijkt me wel goed.
En ik heb een variac voor de stack staan heb ik even gemeten waar hij 16 amprer opneemt en gemerkt met een stift om het traplopen binnen de perken te houden.
Ik vind het vreemd.
Die ene mot neemt nooit meer als 1500 watt want ik kan dan alles op 1 groep draaien terwijl de stoppen er niet uitschieten.
De stack heeft al een paar keer de stoppen laten schieten en toch lijkt ie minder output te hebben.
Bobbyb
hallo
Sparks
Ik zit me nu even af te vragen...
Zal wel nergens op slaan maar goed
Als mijn vttc op 250 khz draait..
heb ik dan om het zo maar te zeggen: 250000 bps geschakeld door mijn buis?
Moet ik de tank cap in een vttc net zo bekijken als in een sgtc?
Dat zou dus betekenen dat ik als ik de primaire tank wil laden, volgens mij maar ongeveer 600 pico kan laden tot 100%
Slaat deze redenatie ergens op? of sta ik uit mijn nek te lullen?
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Als ik het goed begrepen heb voeg je iedere cyclus wat energie toen aan het primaire lc circuit. Iedere cyclus gaat het dus iets harder resoneren(hogere spanning)
Het secondaire circuit tapt dit af en gooit het in de streamer. Het primaire circuit gaat dus steeds harder resoneren tot er een evenwicht is gevonden. Het punt waar je evenveel toevoegd als dat de streamers dissipeerd.
Er zijn natuurlijk meer verliezen die het opslingeren beperken, koperweerstand, de buis dissipeerd etc. Maar de tankcap hoeft zeker niet in een keer opgeladen teworden.
Maar eh, ik heb me nooit echt verdiept in vttc's, ik kan het mis hebben.
Sparks
Ja ik moet bekennen dat ik me er ook niet echt in verdiept heb...
Alleen de eerste lashup deed het geweldig in verhouding tot deze coil.
Toen had ik twee mot's en 1200 pico.
Nu heb ik eens in java zitten stoeien met capiciteiten en unreal hoge bps
conclusie was dat ik met 1 ampere ongeveer 1200 pico kon volstampen
en met 500 mA 600 pico in 1 keer
Vandaar dat ik me afvroeg of de goede prestatie en de cap/voeding verhouding daar wat mee te maken hadden.
Ik ben nu aan het zoeken naar een website die ik al eens eerder gelezen heb waar de verhoudingen en de verbanden tussen de onderdelen van een vttc goed uitgelegd werden.
Maar zo als gewoonlijk kan ik um nergens meer vinden.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Deze ?
http://www.stevehv.4hv.org/VTTCfaq.htm
Misschien kun je wat spelen met de on tijd van de buis. Dus de grid condensator of weerstand vergroten/verkleinen. Misschien moet de buis wat korter aan als je minder stroom maar meer spanning levert. Ik zeg maar wat hoor 
Sparks
Jup dat is um 
Je wilt niet weten wat er al aan weerstanden en caps in de grid hebben gezeten.
Ik zit nu met 600 pico en 27ohm aan de beste prestatie.
Ik ga dat ff doorlezen mischien struikel ik wel over iets dat ik verkeerd aan het doen ben.
thanx
Fry is mijn held 
Wel handig idd van die low voltage er eerst opgooien
Ik ga dan nog even doorzoeken naar nog 2 magnetrons, en dan voorzichtig testen met lage voltages. Moet denk ik dan nog wel een begrenzer op qua stroomsterkte, ehmm.. laat dat maar zitten denk ik .. met 160Ohm secundair zal hij niet veel meer dan 2A eruit gooien. En primair zal vast wel wat meer slurpen.
Ik wil dus binnenkort wel gaan wikkelen, ik heb een mooie gladde buis, en wikkeldraad waarvan ik dus niet weet of het goed is. In boekje dat ik gekregen heb van mijn leverancier van het wikkeldraad, staat bij breakdown voltage '>= 1,5 IEC values', wat mij eigenlijk weinig zegt 
Verder zei een man aldaar dat ik beter geen epoxyhars op de sec kon smeren omdat dit de dubbellakslaag zou kunnen aantasten. Nou zou hij vast nooit een tesla coil gemaakt hebben, en (een paar van) jullie wel, dus ik dacht, ik vraag het eerst maar voordat ik vrolijk ga wikkelen en er dan achter kom, dat het voor niks is geweest 
Sparks
Jah wat zal ik daar eens van zeggen...
Ik neem aan dat het wikkeldraad is voor motoren en transformatoren te wikkelen.
Stel je trekt streamers van 50 cm dat is mischien 300Kv je hebt 1000 wikkelingen.
300.000 : 1000 = 300 volt per wikkeling plus minus
Dat zou dus betekenen dat je wikkeling maar 300 volt hoeft te kunnen hebben.
Alleen op het moment dat je overslag hebt tussen secundair en primair dan zullen de wikkelingen dat niet leuk vinden.
Lak brand eraf windingen gaan kortsluiten en je rookt je secundaire op (zelfs dat valt nog wel iets mee bij een paar vonken)
Ik heb mijn grote tc secundaire eerst gelakt en dan de wikkelingen erop gelegt terwijl de lak nog plakkerig was.
Daarna nog 4 laklagen over de wikkelingen gedaan.
Dit is eigenlijk meer bescherming bij transport naar utrecht.
Epoxy hars is wel mooi spul maar ik weet niet hoe goed het bestand is tegen Hv ik heb het alleen eens op een boot gesmeerd en daar werkt het prima op 
Als ik dan mag vragen, welke lak heb je dan gebruikt
Ik denk dat ik wel een keer 'proef' ga wikkelen, ik weet niet hoe ik gemakkelijk die wikkelingen tegen elkaar kan leggen, laat staan dat ik weet of de toekomstige draaibank gaat werken
Bedankt voor de uitleg Sparks 
Sparks
Twee planken dragers , twee afsluitdopppen voor de pvc pijp, en een accu boormachine doen een hoop wonderen.
Ik heb glitsa lak gebruikt niet op waterbasis das troep.
De echte lak waar je nog goedkoop high van wordt 
Ik wil nog eens een wat betere opstelling maken om makkelijk verschillende maten coils te wikkelen.
Iets met een ouwe naaimachien ofzow
Kan ik mooi met m'n voet de snelheid regelen en twee handen gebruiken om de draad erop te frommelen.
ZO ik zal straks ff naar leeuwarden om Jorrit z'n nieuwe aanwinst op te halen.
Wordt een heuze ruiltoestand de 26ste 
@Sparks
Ik ben bezig geweest met een tankcap van 4700 pico krijg veel kortere streamers, wat ik ook deed.
Met een tankcap van 2500 pico doet mijn vttc het beste (langste streamers) op ongeveer 65% van mijn variac (170 V)
daarna wordt de streamer korter maar wel veel heter en meer herrie.
Kun je misschien ook eens proberen?
Hehe, ik hoop dat die lak lekker ruikt
Ik ben gek op whiteboard markers, wasbenzine, terpentine enz.
Ik zal eens kijken of ik wat leuks kan verzinnen met de materialen in huis (=veel rommel
)
Sparks
Jup dat was ook mijn plan ZAQ
Nog wat meer windingen op de primaire en een kleinere cap.
Mijn vorige testdingetje had ook veel windingen en een kleine cap.
Nu was ik voor een grote cap en weinig windingen gegaan maar dat schijnt dus averechts te werken.
Ik ga zo eerst even naar leeuwarden en dan de primaire opnieuw uitbreiden.
Waarschijnlijk ook nog wat grid coil erbij om te kijken wat dat doet.
Er moet meer in deze coil zitten omdat ik uit die kleine coil met deze zelfde buis en mot ook meer heb gekregen ik ben nog niet tevreden 
Hmm, aan elkaar solderen wordt moeilijk. Er is maar een heeeel klein punt aan het einde van de sec spoel van de MOT waarop ik kan solderen. Ik kan wel weer een schroef onder erin draaien, en daarop solderen. Hoe heb jij dat gedaan Sparks?
Sparks
Bij mij zat er aan 1 kant secundair een lipje waar je zo een kabelschoen op kon schuiven de andere kant zat met een klinkje in de motkern vast.
Ik heb dat klinkje er uit gemoert en dan aan dat lipje een draad gesoldeert.
Tis maar een klein stukje maar het gaat wel en er hoeft toch niet veel stroom door.
Als er nog iemand een MOT heeft en die kwijt wil houd ik me aanbevolen.
De mijne is bijna klinisch dood de magische rook is er bijna uit vrees ik.
Ik heb nu wel een 25 cm gehaald met wat meer wikkelingen en ik heb nu zelfs een topload erop.
@Sparks
Ik heb er ook een kleine topload op gezet (was van mijn eerste sgtc, 4 kleine lasbochten aan elkaar)
Dit werk ook (bij mij althans) streamer verlengend.
Evenals de scherpte van uitbreekpunt is kritisch, dus niet zoals ik eerst deed stukje staf in de draaibank en dan met de vijl erover, werkte niet goed. Nu heb ik een stukje zeskant messing conisch gedraaid totdat het zo scherp als een speld was en daarna met polijstpapier glad gemaakt, werkt echt 100% beter. Onderschat dat niet!
Zie hier mijn topload(je)
[Bericht gewijzigd door ZAQ op ]
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
hehehe,
de diode's van me flyback zijn doorgebrand:p
ik had bat75 besteld, verkeerd in de datasheet gekeken.
ik d8 dat ze iets van 30A aankonden, kunnen ze iets van 0.75A aan.
nu een paar nieuwe zoeken en dan gaan vonken.
Sparks
Damn mijn caps zijn vandaag aan de deur geweest maar er was niemand.
Ik met een bloedgang naar het postkantoor niks nakkes nada...
Heeft die kutpost ze nog in z'n bus liggen zeker....
Grmblll najah dan straks eerst maar eens wat anders gaan doen, de vttc ff aan de kant schuiven die ben ik nu ff zat.
Gisteravond.. was niks verandertd ik sla dat ding aan gelijk overslag tussen grid en secundaire.
Weer met caps klooien en toestanden. brrrr ff time out
Straks even een afdichting in mijn xxl coil bouwen en een sparkgap maken voor de bladblazer mocht de rotating niet naar tevredenheid werken heb ik nog wat achter de hand.
Mischien de rotating en static in serie voor beter quencing ofzo?
iemand daar nog iedeeën over?
ZO nu eerst een HEINEKEN heb ik wel verdient......
Bobbyb
hallo
Op 6 november 2005 17:35:43 schreef Sparks:
Als er nog iemand een MOT heeft en die kwijt wil houd ik me aanbevolen.
zie mijn Signature (beneden text)
Sparks
Waar woon je ergens? als zo'n ding verstuurd moet worden ist niet leuk meer dan sneup ik beter even hier in de omgeving rond.
Ik heb net toch maar even wat aan de vttc gedaan.
"t zint me niet als iets niet wil zoals ik wil 
Ik heb een nieuwe secundaire gewonden van ronde de 450 a 500 Khz.
Eigenlijk meer om te kijken hoe het verschil is boven en onder de 300Khz ik heb ergens gelezen dat dat het kantel punt ongeveer is voor echte vttc achtige vonken.
Als ik de 20 a 25 cm haal met de huidige vttc secundaire heeft het meer weg van sgtc streamers met erg veel vertakkingen.
Dus even kijken wat er gebeurt op een hogere frequentie.
Als ik nog even mag vragen, waarom moet je eigenlijk de secundaire van een MOT op de HF Aarde(=0) aansluiten. Wat zou er gebeuren als je het in het stopcontact douwt op de 0 lijn, of als je hem gewoon niet aansluit (zoals met de buitenste MOTs).
Ik heb trouwens net de 2 MOTs die ik al heb getest, spanning wordt ongeveer verhoogt met factor 18,8. Er ging 14,10 V in en kwam 266 Volt uit. Dus das best wel mooi voor 2 MOTjes. (en daarbij, ik leef nog!)
EDIT:
De gemeten stroomsterktes zijn minder leuk 
12V adapter gooit er in, en er komt maar 60,5mA uit. Doe je toch iets fout zou je denken.
Valt wel mee, tjerkje is weer dom geweest. Erin gaat 1,24A, en eruit nog steeds iets van 60,5 mA --> 1 Watt verlies op zo'n lage stroomsterkte en spanning.
[Bericht gewijzigd door dj_tjerk op ]
Sparks
Wasda? Hoelang heb je er eigenlijk op moeten wachten (staat export of zo op dat doosje)? Ik wil ook een mmc maken, ff uitrekenen hoeveel enzo, en rell.com is wel leuk, maar ver.