Haal steeds vaker via internet .. ze vragen gewoon 6 (tot 10)x de prijs die ik er op internet voor betaal!
edit: da's dus Reichelt/Farnell niet meegeteld...

[Bericht gewijzigd door jossie op ]

dat soort circuits maak je niet met dat 'oud prul'.

Snap ik, maar dan moet je de "nieuwe" prul wel betaalbaar kunnen kopen. 18 Eur verzendkosten en een minimumbedrag van 100 Eur helpen dan niet echt mee. Daarom blijft de lokale boer wel bestaan ondanks de hoge prijzen, voor 1 onderdeel loont het gewoon niet om elders te bestellen aangezien het dan door de verzendkosten ed nog duurder wordt dan bij de lokale boer.

Niet altijd waar hoor.
Shops in Nederland die eerlijke verzending vragen zijn meestal goedkoop, ook soms voor 1 onderdeeltje (meestal niet, ok:P).
Ik wil niet eens weten wat een uCtje kost bij de elektronica zaak:P

Op 17 november 2005 17:50:29 schreef Roland van Leusden:
[...]

Snap ik, maar dan moet je de "nieuwe" prul wel betaalbaar kunnen kopen. 18 Eur verzendkosten en een minimumbedrag van 100 Eur helpen dan niet echt mee. Daarom blijft de lokale boer wel bestaan ondanks de hoge prijzen, voor 1 onderdeel loont het gewoon niet om elders te bestellen aangezien het dan door de verzendkosten ed nog duurder wordt dan bij de lokale boer.

dat begrijp ik ook. er is inderdaad ene drempel. maar als er nu eens 1 slimmerik tussen zat die bestellingen 'verzamelt' en int groot bestelt dan vreet hij al de andere de kaas van hun brood... ( en't brood erbij )

mijn frustratie met de onderdelenboeren is dat ze alleen oud prul verkopen. Druktoetsen die zo uit oude russische tanks komen. snoeren in alleen rood en zwart. bekerelco's uit grootvaders tijd en oude radiolampen en ic's die ze nog ergens liggen hebben maar die al 10 jaar of langer uit producktie zijn.

Vroeger werkten de hobbyisten met spitstechnologie ( de eerste computers zoals APPLE en MITS Altair waren door hobbyisten gemaakt ) nu kan je geneens meer dat spul te pakken krijgen.

als ik de hobbymarkt hier bekijk ... da snogal wat anders hoor. www.jameco.com www.mouser.com en www.digikey.com . das gewoon om te kwijlen. en hier wordt door hobbyisten ook nogal wat in elkaar gezet ook. als ik dat vergelijk met europa.

vandaar dat ik een poging waag er wat schot in te brengen :-)

der zijn een paar die het toch proberen zoals VOTI. die hebben wat 'moderner' spul in huis

probleem is alleen dat je dan op kleine hoeveelheden gaat zitten met een lange wachttijd of op grote hoeveelheden met een lange stock tijd...

Geloof me... ik heb met dit idee gespeeld maar het is erg veel werk en je moet doorgaans ook lang wachten voordat je kunt gaan bestellen (op 100 euro zit je niet zo snel)

Mss valt er ooit nog een soort van "luchtbrug" op te zetten vanuit de VS naar Europa voor dit soort zaken.

Ook wachttijden bij douane, naheffingen e.d. maken het moeilijk om te blijven concurreren met de electroboeren om de hoek...

Meestal heb ik iets "Nu" nodig i.p.v. over enkele weken...

ic's die ze nog ergens liggen hebben maar die al 10 jaar of langer uit producktie zijn.

Dat is soms een voordeel... bij reparaties enzo.

Voor Commodore 64 ic's bv, kijk eens bij http://www.radio-rotor.nl/ daar hebben ze nog de 6510 / 6522A / 6526 / 6545 enz...

waarom zou je dat nog willen repareren? een gemiddelde zakrekenmachien ( TI83/85 of HP48 , of een gameboy ) heeft meer horsepower en geheugen dan de krommodore ooit heeft gehad.

ik weet dat er mensen zijn met nostalgie naar de 'goeie ouwe tijd'. dat ze dan maar terug hun gazet gaan lezen bij kaarslicht en naar de lange golf luisteren op hun 1 triode dinosaurus. :p

sorry ik begrijp die nostalgie niet. alst defect probeer het te repareren maar als de onderdelen uit productie zijn : weg en koop een beter.

Op 17 november 2005 23:14:20 schreef free_electron:
waarom zou je dat nog willen repareren? een gemiddelde zakrekenmachien ( TI83/85 of HP48 , of een gameboy ) heeft meer horsepower en geheugen dan de krommodore ooit heeft gehad.

:D :D

Op 17 november 2005 23:14:20 schreef free_electron:

ik weet dat er mensen zijn met nostalgie naar de 'goeie ouwe tijd'. dat ze dan maar terug hun gazet gaan lezen bij kaarslicht en naar de lange golf luisteren op hun 1 triode dinosaurus. :p

sorry ik begrijp die nostalgie niet. alst defect probeer het te repareren maar als de onderdelen uit productie zijn : weg en koop een beter.

Waaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Bonk (splet)!

Ach en wee, daar is onze e-prullaria verslindende, ultraconsumerende machinist weer! Ik zal mijn volgende dubbeltriode (hé, ik ga ook vooruit hoor) eh, dubbeldinosaurus ontvanger naar jou noemen Vincent. De Free-Electron :) Gegarandeerd halfgeleider vrij nostalgisch luistergenot! >:)

hahaha . ik zit daar inderdaad op mijn plaats. in radiolampen krioelt het van de vrije electronen >:) dus hoe je ook draait of keert je geraakt er niet vanaf :p

nee effe serieus. doe maar hoor, ik heb er niks op tegen dat mensen die 'oude' techniek leuk vinden en nog nieuwe dingen mee maken. elk zijn meug. ik snap alleen niet dat er miljoenen componenten zijn ontwikkeld en dat men krampachtig vasthoud aan zoiets als een commodore 64 en een lm317 en een 7805 en een voorschkelweerstand voor een led die 5 watt staat te verstoken. De commodore was hi-tech in zijn tijd maar nu ist compleet achterhaald , der is geen software voor, ontwikkeling is jaren terug gestopt, een zaktaiwanner van 1 euro is rapper en kan meer en dan gaan we 100 euro spenderen om dat te repareren. voor 100 euro koop je een tweedehands xbox en je smijt er linux op. tegen dat geweld kunnen zelfs 100 commodores niet op. das mijn punt. het is gewoon niet realistisch daar geld in te stoppen om dergelijk oud prul te repareren.
ditto voor lm317 en 7805 en 5 watt weerstanden. ja dat werkt maar er is ander, efficienter en beter.
ik probeer de interesse daarin aan te wakkeren. ik krijg de indruk op dit forum ( en ook uit publicaties in tijdschriften ) dat de electronica hobbyist al een aantal jaren ter plaatse trappelt. En ja veel dingen zijn veel complexer geworden , vroger zette je een lamp aan met een schakelaar, nu heb je 5 miljoen transistoren, een klets software en een radioverbinding nodig die spread spectrum doet. maar de bouwsteentjes zijn voor de hobbyist perfect bruikbaar. T'is tijd om over te stappen van Duplo naar Lego Technics bij wize van spreken.

ik kan nog dan nog beter verstaan dat je een oude radio wilt repareren , het hout opblinken en in de was zetten en hem in de living plaatsen. maar er ook nog naar luisteren ? de lange golf ? waar hoop en al nog 2 zenders op zitten ? geef mij maar Sirius of XM radio.

trouwnes moest iedereen zo krampachtig vasthouden aan de oude vertrouwde dingen dan stopt bijna alle innovatie en zit ik binnenkort zonder werk :) mijn job is net nieuw spul te maken. kzie je al een ADSL modem emt lampen in elkaar zetten. als je die onder stroom zet heb e direct een china syndrome om U tegen te zeggen . hahaha dat ding zou zoveel hitte produceren dat er nieuwe vulkanen ontstaan , de ijskappen afsmelten en de aarde uit balans geraakt.
The high-speed disaster :-)

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

hahaha . ik zit daar inderdaad op mijn plaats. in radiolampen krioelt het van de vrije electronen dus hoe je ook draait of keert je geraakt er niet vanaf ....

Zou ik niet willen hoor, je motiveert me om vooral nostagisch te blijven....!

nee effe serieus. doe maar hoor, ik heb er niks op tegen dat mensen die 'oude' techniek leuk vinden en nog nieuwe dingen mee maken. elk zijn meug. ik snap alleen niet dat er miljoenen componenten zijn ontwikkeld en dat men krampachtig vasthoud aan zoiets als een commodore 64. dat was hi-tech in zijn tijd maar nu ist compleet achterhaald , der is geen software voor, ontwikkeling is jaren terug gestopt, een zaktaiwanner van 1 euro is rapper en kan meer en dan gaan we 100 euro spenderen om dat te repareren. voor 100 euro koop je een tweedehands xbox en je smijt er linux op. tegen dat geweld kunnen zelfs 100 commodores niet op. das mijn punt. het is gewoon niet realistisch daar geld in te stoppen om dergelijk oud prul te repareren......

Toch is er nog een grote groep mensen die hard- en software ontwikkelen voor die C64. Zo is er een hele cultus ontstaan rond de SID chip, waar mensen bij zweren, als ware het de meest sublieme 'High end' audio belevenis.

ik kan nog dan nog beter verstaan dat je een oude radio wilt repareren , het hout opblinken en in de was zetten en hem in de living plaatsen. maar er ook nog naar luisteren ? de lange golf ? waar hoop en al nog 2 zenders op zitten ? geef mij maar Sirius of XM radio.....

Ja, een oude radio is mooi om te zien èn om naar te luisteren, niet per sé de lange golf!

rouwnes moest iedereen zo krampachtig vasthouden aan de oude vertrouwde dingen dan stopt bijna alle innovatie en zit ik binnenkort zonder werk mijn job is net nieuw spul te maken. kzie je al een ADSL modem emt lampen in elkaar zetten. als je die onder stroom zet heb e direct een china syndrome om U tegen te zeggen . hahaha dat ding zou zoveel hitte produceren dat er nieuwe vulkanen ontstaan , de ijskappen afsmelten en de aarde uit balans geraakt.
The high-speed disaster

Jij zonder werk? Waar jij zit is voldoende zand aanwezig, werk zat. Of de olie moet opraken uit een ander land?
Mee eens hoor, zonder ADSL zat ik nu niet met je te slowchatten. Maar het is ook nog een gebruiksartikel, heeft nog geen 'nostalgische waarde' over 60 jaar zeggen ze mischien:

Gut, kijk nou, een ADSL modem nog gemaakt door Free-Electron! Toen hadden ze nog Internet, hoe zou dat geweest zijn?
Futurele Neo-nostalgie?

;)

ik zie mijzelf al over pakweg 50 jaar. aan't zagen tegen die jonge gasten van dan :

(op zagerige toon) : De jegd van tegenwoordig heeft het veel te gemakklijk nu, toen wij zou oud waren als jullie nu moesten we twee uren lopen voor we aan't internet waren. en nu klikken ze en ze zitten er middenin. wij moesten nog kabels en modems aansluiten en op een toetsenbord duwen en naart scherm kijken

woehahahaha

terzefdertijd kan ik niet wachtne op fantastiche ontwikkelingen zoals telepatische FPGA's.
je denkt aan iets ,de chip herconfigureert zich en doet exact wat je dacht. board layout wordt supersimpel . alle chips hebben 2 poten ( behalve de Io chips ) power en ground , want ze communiceren onderling ook telepatisch. geen gezeik meer met radiogolven etc. als ze de behuizing van die dingen nu nog fotogevoelig maken en er een oplaadbare cel instoppen ist gans geklonken. je smijt er gewoon een hendje vol in een doos , denkt effe aan iets en hopla design is klaar.

Op 18 november 2005 00:30:58 schreef free_electron:
ik zij mijzelf al over pakweg 50 jaar. aan't zagen tegen die jonge gasten van dan :

(op zagerige toon) : Jullie hebben het veel te gemakklijk nu, toen wij zou oud waren als jullie nu moesten we twee uren lopen voor we aan't internet waren. en nu klikken ze en ze zitten er middenin.

woehahahaha

vroegah, moesten we helemaal naar de tv lopen om een andere kanaal te zien.

Deze wordt door me pa gebruikt :P

Tegen die tijd ben ik de honderd gepasseerd, nee, gezien mijn levensgewoonten maak ik dat niet meer mee! Ik begin nu maar vast:

Heee, jonge snaak heb je dat IC nog niet aan de praat? Vroegâh deden we dat met lampen, was veel beter en sneller!

En als Un*x man, vind ik dat klikken ook maar nix :( Alles command-line!

:)

Op 18 november 2005 00:30:58 schreef free_electron:
ik zie mijzelf al over pakweg 50 jaar. aan't zagen tegen die jonge gasten van dan :

(op zagerige toon) : De jegd van tegenwoordig heeft het veel te gemakklijk nu, toen wij zou oud waren als jullie nu moesten we twee uren lopen voor we aan't internet waren. en nu klikken ze en ze zitten er middenin. wij moesten nog kabels en modems aansluiten en op een toetsenbord duwen en naart scherm kijken

woehahahaha

terzefdertijd kan ik niet wachtne op fantastiche ontwikkelingen zoals telepatische FPGA's.
je denkt aan iets ,de chip herconfigureert zich en doet exact wat je dacht. board layout wordt supersimpel . alle chips hebben 2 poten ( behalve de Io chips ) power en ground , want ze communiceren onderling ook telepatisch. geen gezeik meer met radiogolven etc. als ze de behuizing van die dingen nu nog fotogevoelig maken en er een oplaadbare cel instoppen ist gans geklonken. je smijt er gewoon een hendje vol in een doos , denkt effe aan iets en hopla design is klaar.

Tot je Ted Bundy zo'n doos laat 'instralen' krijg je een doos moordzuchtige FPGA's!

Op 18 november 2005 00:37:22 schreef Rd12tf:

En als Un*x man, vind ik dat klikken ook maar nix :( Alles command-line!

:)

poeh command line. in mijn tijd moesten mij wet schakelaars ( en er waren nog geen dender-onderdukkers) de enen en nullen rechtstreeks in het ferrietgeheugen rammen !

en lampen .. al die nieuwerwetse rommel, wij hadden computers die met relais gemaakt waren. kon je zo horen waar de boel blokkeerde.

wij schreven ganse boekhoudprogramma's in 4 kilobyte ram. daar krijgen ze nu nog geneens de initialisatie code van het moederbord meer in. ( ram op die eerste monsters was wel 60 bit breed maar tot daar )
( een vriend van mee heeft ooit in de jaren 74-75 een ROM in elkaar gezet opeen plank hout. aleemaal koperdraden in een matrix met diodes ertussen. was om een signetics 2560 cpu aan de praat te krijgen. heel leuk om dat te debuggen. als je per ongeluk op zijn rom 'leunde' had ie uren werk om alles terug recht te plooien. hahaha

ik realiseer me net dat lampentechniek inderdaad beter is voor de mensheid. niet de lampentechniek zelf , maar het feit dat er een natuurlijke selectie optreed: de knoeiers electrocuteren zichzelf weg uit de dna-pool. dus krijgen we betere electronici ....

of zie ik dat nu ook weer verkeerd .... ?

Op 18 november 2005 17:21:55 schreef free_electron:
ik realiseer me net dat lampentechniek inderdaad beter is voor de mensheid. niet de lampentechniek zelf , maar het feit dat er een natuurlijke selectie optreed: de knoeiers electrocuteren zichzelf weg uit de dna-pool. dus krijgen we betere electronici ....

of zie ik dat nu ook weer verkeerd .... ?

hmm, da's idd. waar. Maar wie zegt dat die 'betere electronici' in staat zijn om nog meer 'betere electronici' te produceren ?? bij velen gaat het helaas niet genetisch van vader op zoon. Daarbij, voor nakomelingen is een tegenpool nodig, die meestal NIET blij is met hoge spanningen ivm. het risico.

hmmm. daar gaat darwin met zijn evolutietheorie ... blijkbaar is die niet van toepassing op electronici...

De mens evolueert zowiewo niet darwinistisch, Darwin ging er van uit dat de ontwikkeling door erfelijke eigenschappen beinvloed wordt en daardoor de zwakkere individuen niet mogen voortplanten (gaat zelfs in de natuur niet helemaal zo). In onze samenleving van gelijke kansen zijn het vaak de zwakkere exemplaren die zich talrijker en succesvoller voortplanten.

in de dagelijkse praktijk zie je dit ook. De mensen met lage opleiding krijgen vaak al jong kinderen en dan niet eentje, terwijl hoogopgeleiden eerst op latere leeftijd, als ze überhaupt al, kinderen krijgen. Niet dat ik dat afkeur of er een waardeoordeel over wil vellen, het is slechts een observatie. En dat kunnen Technici over het algemeen vrij goed, observeren.

Je ziet het ook aan het nivo op scholen/hogescholen, het nivo van de opleiding wordt aangepast aan het gemiddelde intelligentienivo van het publiek(de studerenden).

Helaas ga je dit fenomeen niet in IQ-tests terugvinden, omdat daar de norm aangepast wordt aan de uitkomst (100 wordt in het midden gehouden)

ik dacht al dat het totaal IQ op de wereld een constante was ... de bevolking blijft maar groeien ...

Op 17 november 2005 23:52:55 schreef free_electron:
nee effe serieus. doe maar hoor, ik heb er niks op tegen dat mensen die 'oude' techniek leuk vinden en nog nieuwe dingen mee maken. elk zijn meug. ik snap alleen niet dat er miljoenen componenten zijn ontwikkeld en dat men krampachtig vasthoud aan zoiets als een commodore 64 en een lm317 en een 7805 en een voorschkelweerstand voor een led die 5 watt staat te verstoken. [.....]
het is gewoon niet realistisch daar geld in te stoppen om dergelijk oud prul te repareren. [....]
vroger zette je een lamp aan met een schakelaar, nu heb je 5 miljoen transistoren, een klets software en een radioverbinding nodig die spread spectrum doet.

Hier valt heel veel over te zeggen, ik zal proberen het kort te houden.
Voorzover ik het kan beoordelen, is voor jou je werk ook je hobby. Prima, dat werkt voor jou.
Voor heel veel anderen is dat niet zo.
Als ik uitsluitend even naar mijzelf kijk, dan zie ik dat ik in mijn werk uitsluitend bezig ben met computers, wifi, software dingetjes en dergelijke. Leuk, maar niet wat me nou echt aan het hart ligt.
Buizentechniek ligt me wel aan het hart, en dat is dan een van mijn hobbies die sterk contrasteren met mijn werk.

Ik bouw oa. versterkers met buizen en losse discrete componenten, niet omdat het me gaat om de versterker als black box, maar omdat ik er lol in heb zoiets van de grond af aan op te bouwen en te doorgronden.
Natuurlijk weet ik ook wel dat een LM weetikwat veel efficiënter is, goedkoper, en betere prestaties levert.
Maar ik zie er de lol gewoon niet van om zo'n zwart blokje in een doos te smijten met een ringkern erbij en dan trots te roepen dat ik een versterker heb gebouwd.
Da's voor mij de hobby niet.

Ik maak ook gebruik van hedendaagse technieken als pentiums, LCD schermen en digitale camera's, simpelweg omdat ik die dingen beschouw als een stukje gereedschap.
Het middel tot een doel, dus.
Buizenversterkers zijn bij mij niet uitsluitend middel, maar ook doel.

Zo heb ik ook een 24bits audioDAC gebouwd, en uiteraard heb ik dat met ICs gedaan.
Zoiets met buizen uitvoeren is niet erg handig, dus ben ik heel blij met wat jij en anderen uitvoeren daar in SoCal met jullie veredeld zand.
De analoge uitgangstrap darentegen heb ik weer wel discreet opgebouwd met een echt klasse A uitgangstrapje.
Sommigen doen dat ook wel met buizen.

Het grappige met die vernieuwingsdrang is dan wel weer dat bijv. ICs en transistors die een 10 jaar geleden populair waren, nu al nergens meer te krijgen zijn.
Buizen zijn er nog volop...........zou dat een reden hebben?

Niet elke vernieuwing is een verbetering.
De meeste vernieuwingen ontstaan door de zucht om het nog goedkoper en kleiner te maken, en vaak niet om het *beter* te maken.

Waarom zou ik een PIC of AVR nodig hebben om een knipperlichtje voor de kerstboom te maken, als het met twee transistors of een 555 ook gaat? (OK, daarvoor een ECC90 gebruiken gaat zelfs mij wat te ver)

Repareren van een ouder apparaat: wat is daar mis mee, als het nog altijd voldoet aan mijn wensen?
Moet ik dan maar klakkeloos meehollen met de mode en elk jaar iets nieuws aanschaffen omdat ik anders misschien wel achterloop? Kom op toch, je bent toch wel wijzer?
Wat voor aanslag wordt er op het milieu gepleegd door altijd maar weer nieuwe spullen te kopen, die geproduceerd moeten worden, waar grondstoffen en brandstoffen voor ingezet worden?
Als ik met het vervangen van een 7805 weer een werkend apparaat heb, is dat dan niet veel minder belastend?

Ik rijd in een 20 jaar ouwe auto, met overtuiging.
Niet omdat ik geen nieuwe zou kunnen kopen, maar gewoon omdat die wagen een karakter heeft dat ik nergens anders terugvind in hedendaagse wagens.
De keerzijde is dat ze brandstof slurpt, en niet bepaald weinig uitstoot van schadelijke producten. Soit.
Een ander drinkt zich suf en slaat zijn vrouw.

En als jullie nu allemaal lekker in de nieuwste hybride voertuigen gaan rijden, gaat het milieu er lekker op vooruit en valt mijn CO-productie daarbij in het niet :-)

Op 23 november 2005 19:16:25 schreef KT88:
[...]
vanalles , waaronder

1) Ik bouw oa. versterkers met buizen en losse discrete componenten, niet omdat het me gaat om de versterker als black box, maar omdat ik er lol in heb zoiets van de grond af aan op te bouwen en te doorgronden.

2) Het grappige met die vernieuwingsdrang is dan wel weer dat bijv. ICs en transistors die een 10 jaar geleden populair waren, nu al nergens meer te krijgen zijn.
Buizen zijn er nog volop...........zou dat een reden hebben?

3) De meeste vernieuwingen ontstaan door de zucht om het nog goedkoper en kleiner te maken, en vaak niet om het *beter* te maken.

4) Waarom zou ik een PIC of AVR nodig hebben om een knipperlichtje voor de kerstboom te maken, als het met twee transistors of een 555 ook gaat? (OK, daarvoor een ECC90 gebruiken gaat zelfs mij wat te ver)

5) Repareren van een ouder apparaat: wat is daar mis mee, als het nog altijd voldoet aan mijn wensen?
Moet ik dan maar klakkeloos meehollen met de mode en elk jaar iets nieuws aanschaffen omdat ik anders misschien wel achterloop? Kom op toch, je bent toch wel wijzer?

6)Wat voor aanslag wordt er op het milieu gepleegd door altijd maar weer nieuwe spullen te kopen, die geproduceerd moeten worden, waar grondstoffen en brandstoffen voor ingezet worden?
Als ik met het vervangen van een 7805 weer een werkend apparaat heb, is dat dan niet veel minder belastend?

7)En als jullie nu allemaal lekker in de nieuwste hybride voertuigen gaan rijden, gaat het milieu er lekker op vooruit en valt mijn CO-productie daarbij in het niet :-)

1) volledig mee akkoord , maar t'kan ook met transitoren :)

2) tiens, worden buizen dan nog geproduceerd ? op een paar speciaaltjes na bij mijn weten niet.

3) volledig mee akkoord

4) gloelampje met bimetaaltje erin :)

5) niks mee mis maar 100 euro uitgeven aan een SID chip om een commodore 64 te repareren vind ik knettergek .. je kan met die computer geen fluit meer aanvangen en voor 50 euro heb je laatste nieuw moederbord met een AMD cpu erop ....

6) inderdaad. das een flinke aanslag . maar die auto van jouw ook hoor. trouwnes de powerconsumptie van zo een klasse A buizenamp is ook niet mis ...
geef mij maar een DDX amp , die wordt geneens warm

7) hier in SVC ( silicon valley CA) zie je redelijk veel hybrides rondrijden ( Toyota Prius ) er gaat geen dag voorbij of ik zie er wel 3 of 4. hier op kantoor zijn er al 3. en op straat en parkings zie je ze ook overal staan.

Op 23 november 2005 22:16:32 schreef free_electron:
1) volledig mee akkoord , maar t'kan ook met transitoren :)

Jazeker, en dat doe ik dan ook.
Zelfs hybrides, met buizen sturen en MOSFETs voor het vermogen.

2) tiens, worden buizen dan nog geproduceerd ? op een paar speciaaltjes na bij mijn weten niet.

Jazeker, zelfs in de USA onder de vlag van Western Electric.
Iemand heeft die ouwe machines opgekocht en maakt ze onder die naam weer aan.
Verder natuurlijk in de oude Sovjet-republieken: Sovtek of Reflektor, Saratov, Svetlana, Winged C.
Dan in Tsjechie: JJ (Tesla), Vaic, Kron.
China natuurlijk ook: Shuguang, Gold Lion (men beweert dat die de oude GeCo machines hebben staan), en een hele reeks onbekende fabriekjes die produceren voor oa. Audio Note, Audio Voice (Rik Stoet), en nog vele, vele anderen.

Er gaan zelfs geruchten dat de oude Telefunken machines ergens in de voormalige DDR staan en dat men daar ook weer gaat produceren.
Vergeet niet dat de markt voor gitaarversterkers met buizen nog immer zeer groot is.

Op 17 november 2005 17:35:27 schreef Roland van Leusden:
Met de MC34063A die bij mijn lokale boer voor 2,25 te halen is, 0,55@reichelt ...

E 0.71 bij mij (VOTI): http://www.voti.nl/winkel/p/IC-MC34063-DIP.html