Op 23 november 2005 23:36:58 schreef Wouter van Ooijen:
[...] bij mij (VOTI):

[off]
Hehe, ik hoop dat mijn bestelling opschiet:P[/offtopic]

> Hehe, ik hoop dat mijn bestelling opschiet

geen idee, iedereen verschuilt zich hier achter aliassen dus ik heb geen idee wie je bent :)

> (uit je sig) 1N4148's voor 1c per stuk

ik zou ze best voor die prijs willen verkopen, als het maar niet zo veel werk om ze uit te tellen! met SMDs is dat wat makkelijker, als ze tenminste op een rol zitten.

Op 23 november 2005 23:44:25 schreef Wouter van Ooijen:
> Hehe, ik hoop dat mijn bestelling opschiet

geen idee, iedereen verschuilt zich hier achter aliassen dus ik heb geen idee wie je bent :)

Jos van Hees

> (uit je sig) 1N4148's voor 1c per stuk

ik zou ze best voor die prijs willen verkopen, als het maar niet zo veel werk om ze uit te tellen!

Ze zitten op rol (tape), en ik denk dat ik er nog 1000-1500 heb.

met SMDs is dat wat makkelijker, als ze tenminste op een rol zitten.

Binnenkort in mijn webshop, SMD ledjes! (En wel 12.000:P)

[Bericht gewijzigd door jossie op ]

Op 17 november 2005 17:58:21 schreef jossie14:
Shops in Nederland die eerlijke verzending vragen zijn meestal goedkoop

Volgens mij verwar jij 'eerlijk' met 'goedkoop'. 1 euro verzendkosten vragen *terwijl dat niet vooraf duidelijk is* is oneerlijk. Vooraf duidelijk maken dat je 100 euro verzendkosten rekent is volkomen eerlijk. Jij beslist toch of je er koopt? En als je denkt dat je het goedkoper kan doen: doe het gewoon! Er zijn best nog wel niches in electronicaland waar je met een niet al te groot budget een handeltje kan beginnen. Dan merk je zelf hoe makkelijk of moeilijk (mogelijk of nmogelijk) het is. En met CO heb je een prima mogelijkheid om potentiele klanten te bereiken. Volgens mij krijg ik meer klanten van m'n banner hier dan van m'n advertentie in elektuur :)

Op 23 november 2005 23:50:22 schreef Wouter van Ooijen:
[...]
bla ... blabla .. blabladibladibla

Ik vind het jammer als ik iets leuks/kleins wil wat voor één postzegel de deur uit kan direct €3 te moeten betalen.

Op 23 november 2005 23:56:54 schreef jossie14:
[...]
Ik vind het jammer als ik iets leuks/kleins wil wat voor één postzegel de deur uit kan direct €3 te moeten betalen.

Ik vind het ook jammer dat de giro en m'n boekhouder niet gratis zijn, en dat m'n vrouw vindt dat als ik 2 dagen niet naar m'n werk ga die dagen dan gewoon salaris moeten opleveren....

Op 17 november 2005 17:12:06 schreef Roland van Leusden:
Free,

Leuk die aparte ic's die mijn elektroboer niet heeft.
En met de verzendkosten van Digi er bij wordt het nog een duur ding.

Zou je iets kunnen ontwerpen met een LM324 / LM339 / MC34063 , spul dat je bij ieder elektroboer kun halen.

Met een LM317 en een weerstand kun je ook een stroombron maken.

Op 23 november 2005 23:56:54 schreef jossie14:

vergeet je duidelijk dat er andere mensen moeten van lezen

voor niks gaat enkel de zon op...

Op 24 november 2005 10:51:24 schreef Jonathan:
[...]

vergeet je duidelijk dat er andere mensen moeten van lezen

voor niks gaat enkel de zon op...

Je bedoelt waarschijnlijk leven, een typefout is zo gemaakt ;)
De kosten die je moet maken voor huur van je pand, opslagruimte enz. moet je ook verrekenen, je gaat die toch niet uit eigen zak betalen omdat anderen het liefst onder de prijs inkopen??

Anders wordt het droog brood eten en fietsen.

Op 24 november 2005 09:42:50 schreef gewe:
[...]

Met een LM317 en een weerstand kun je ook een stroombron maken.

Rendement is om te huilen...

Op 24 november 2005 17:56:58 schreef Bertrix:
> Rendement is om te huilen...

nee hoor, het (component_kosten / functionaliteit) rendement is prima. Ook het ( ontwerptijd / functionaliteit ) rendement is prima, en voor kleinere stromen ook het (printoppervlak / functionaliteit) rendement. Allen is voor grotere stromen het (ingaangd_vermogen / uitgaand_vermogen ) rendement niet zo goed, maar dat is alleen van belang als dat rendement echt belangrijk is.

zelfs bij hogere stromen is het rendement 100% ... 5% uitgangsstroom en 95% hitte .... wet van behoud van energie....

het is ten strengste verboden de natuurwetten te overtreden, daar staan zware straffen op!. iets met ineenstortende sterren en zwarte gaten en dergelijke ...

Hoi,

nog even over de topic,
Ik wil 2 stuks 1W led's aansluiten op 4 x 1,2 V batterijen.
Ik heb een hoop gezocht, ook hier op de site, maar kan geen 'simpel' energiezuinig schema'tje vinden, is dit zo lastig te maken?
ik heb de led's aangesloten met een 1W weerstand, werkt goed, maar dat is echt zonde v/d energie!
is het mogelijk om het schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view/31 te gebruiken? is eigenlijk te weinig volt.
weet iemand iets?

free_electron zou toch een schema'tje tekenen step-down voor luxeons?

heb ik toch ook gedaan ? staat ergens neergepoot. in een of ander thread

zal straks een zoeken waar. ( mar niet meteen beginnen huilen dat er 'exotische componenten inzitten , want da's nie waar )

ah, dank je wel, hier kan ik wel wat mee!
nu was ik verder aant surfen, www.candlepowerforums.com is ook een leuk forum.
Ik zag dat er in de States kant en klare drivers te koop zijn, bijv op www.taskled.com. lijkt me wel handig!
weet iemand of je dit soort drivers ook in NL kan kopen? of zijn die er nog niet...

Het schema van die step down is iets wat ik ook wel kan gebruiken.
Maar bestaat dit ook voor een hogere ingangsspanning.
Nu is deze beperkt tot 25v.
Ik zou het schema willen toepassen op een boot. Daar is de accuspanning 24v dc. Maar als de motor draait en de accu's worden bijgeladen dan gaat de spanning naar 28v dc.
Net iets te veel voor deze schakeling. Is dit aan te passen?

Op 18 december 2005 12:10:32 schreef sailingjb:
Ik zou het schema willen toepassen op een boot. Daar is de accuspanning 24v dc. Maar als de motor draait en de accu's worden bijgeladen dan gaat de spanning naar 28v dc.

Een andere regelaar gebruiken, of een kleine lineaire voeding om je regelchip stroom te geven. (en dan ook een externe transistor MOSFET etc)

Kan je dit wat verduidelijken daar ik niet zo vertrouwd ben met elektronica. Kan wel overweg met de basis maar dit is mij niet zo duidelijk.

Op 25 november 2005 18:57:58 schreef free_electron:
zelfs bij hogere stromen is het rendement 100% ... 5% uitgangsstroom en 95% hitte .... wet van behoud van energie....

het is ten strengste verboden de natuurwetten te overtreden, daar staan zware straffen op!. iets met ineenstortende sterren en zwarte gaten en dergelijke ...

De wet van behoud van energie is een hypothetische wet, dit betekent dat ie niet bewezen is, maar aangenomen wordt. Er kunnen dus uitzonderingen zijn! :)

Op 18 december 2005 12:10:32 schreef sailingjb:

dan zal er met ene ander chip moeten gewerkt wordmn. dit circuitjes is ontowrpen om klein te zijn. op de boot heb je iets meer plaats. als ik 2 minuten tijd heb bak ik wel iets..

Op 18 december 2005 19:43:00 schreef free_electron:
[...]

dan zal er met ene ander chip moeten gewerkt wordmn. dit circuitjes is ontowrpen om klein te zijn. op de boot heb je iets meer plaats. als ik 2 minuten tijd heb bak ik wel iets..

Dat zou ik zeer tof vinden van jou Free_electron.
Ik ben vol verwachting.
Thx.

voila hier staat ie.
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=luxeon5.pdf

9 tot 30 volt ingang en tot 5 ampere aan de uitgang. daar kun je een stapel luxeons mee driven.

De onbekende weerstand reken je uit als volgt :