Ik heb inderdaad met Eagle geprobeerd.
Het schema maken op zich is niet zo moeilijk.
Dit wijst zich zelf uit.
Het probleem is echter dat ik niet zo vertrouwd ben met de componenten(elektronica-leek). Dit wil zeggen dat ik bijvoorbeeld niet weet welke condensator uit de lijst te nemen omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Dit lijkt mij toch wel belangrijk aangezien de maten enorm verschillen.
Er zijn condensators die rechtop staan of liggen en ga zo maar door...
Voor de spoelen en weerstanden is dit net hetzelfde.
De Lm2670t vind ik zelf niet in de lijst. Moet daar iets anders voor gebruikt worden?
Wie kan mij helpen?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 2 april 2006 14:21:08 schreef sailingjb:
Het probleem is echter dat ik niet zo vertrouwd ben met de componenten(elektronica-leek). Dit wil zeggen dat ik bijvoorbeeld niet weet welke condensator uit de lijst te nemen omdat er zoveel mogelijkheden zijn. Dit lijkt mij toch wel belangrijk aangezien de maten enorm verschillen.
Er zijn condensators die rechtop staan of liggen en ga zo maar door...
Neem de categorie RCL, hier staan weerstanden,condensatoren, en ander klein frut in.
De Lm2670t vind ik zelf niet in de lijst. Moet daar iets anders voor gebruikt worden?
Op www.cadsoft.com kun je een hoop libraries vinden, en anders zelf in elkaar zetten.
Wie kan mij helpen?
Ik en vele anderen;).
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 2 april 2006 20:22:59 schreef sailingjb:
Ik heb inderdaad onder de categorie RCL gekeken.
Maar het aanbod blijft zeer uitgebreid.
Inderdaad.
Bij condensatoren: Kies voor elko's gepolariseerde condensatoren. Vervolgens moet je de doorsnee en grid (afstand tussen 2 pootjes) weten. Dan kun je een elko naar keuze kiezen;).
Ik maak regelmatig nieuwe library's voor chips.
Ik krijg dit echt niet klaar.
Ben nu al meerdere dagen bezig zonder resultaat.
Is er nu geen enkele goede ziel die mij wil helpen?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 7 april 2006 20:22:39 schreef sailingjb:
Ik krijg dit echt niet klaar.
Ben nu al meerdere dagen bezig zonder resultaat.
Is er nu geen enkele goede ziel die mij wil helpen?
Waar staat je (onbeantwoorde) vraag?
Het gaat nog altijd over het maken van de layout van de printplaat.
Ik krijg dat niet klaar.
Er zijn nu eenmaal mensen die goed zijn in elektronica en mensen die goed zijn in iets anders.
En als er dan nog wat samenwerking kan zijn onderling zou dat fantastisch zijn nietwaar?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 8 april 2006 09:21:04 schreef sailingjb:
Het gaat nog altijd over het maken van de layout van de printplaat.
Ik krijg dat niet klaar.
Er zijn nu eenmaal mensen die goed zijn in elektronica en mensen die goed zijn in iets anders.
En als er dan nog wat samenwerking kan zijn onderling zou dat fantastisch zijn nietwaar?
Niet iedereen heeft zin om zomaar een uur of meer te besteden aan een layout die 'ie zelf niet nodig heeft.
En zolang ik geen High-power leds heb heb ik zo'n layout ook niet nodig, als je de manual op www.cadsoft.com goed doorleest moet je het ook zelf kunnen.
hier een andere leek, ik heb onlangs een printplaatje gemaakt voor een starled 3W vanaf 12v ac.
Daar ik ook niks afken van al die programma's kan je ook gerust een eenvoudig teken programma (waar je een raster en lineaal kunt gebruiken)gebruiken, ik zelf heb photoshop gebruikt.
hieronder alvast mijn printschema, het helpt u misschien op weg voor uw schema.
http://www.printing.myphotos.cc/printplaat/pcb%20dsart.jpg
ik ben alsvolgt te werk gegaan ( is misschien wel wat omslachtig maar mijn led brand en dat vind ik het belangrijkst)
1 heb eerst alle onderdelen gekocht
2 op een stukje papier (de grote van de gewenste printplaat) alle componenten geschikt
3 alles netjes opgemeten
4 overgetekent in een programma
5 afgeprint in spiegelbeeld op een transparant
6 belicht enz......
hopelijk heb je er iets aan
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik kan dat wel eens uittekenen maar het probleem gaat weer zijn achteraf dat er weer commentaar gaat komen in de trant van : daar zit spul in die we niet kunnen krijgen
kzal een poging doen tot
Free_electron, daar moet je zeker niet over inzitten.
Ik heb alle componenten gevonden bij Farnell.
Alles was zelfs in voorraad.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 9 april 2006 10:03:02 schreef sailingjb:
Free_electron, daar moet je zeker niet over inzitten.
Ik heb alle componenten gevonden bij Farnell.
Alles was zelfs in voorraad.
dan ist goed.
de spoel zal ik dan ook uit de de farnell boek pakken ( das het meest 'klote' component footprint gewijs.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
mag ik eigenlijk twee witte luxeons op volle cycle op een koelelement van 5x5x1 cm zetten? wordt ie dan niet te heet?
Free_electron, hieronder staat de lijst met de componenten die ik in gedachte had.
Ik weet niet of deze goed zijn.
Ze zijn in ieder geval besteld.
9557377
DIODE, SCHOTTKY 3A 40V; RoHS Compliant:YES; Voltage, Vrrm:40V; Current, If av:3A; Voltage, forward at If:0.525V; Current, Ifs max:80A; Case style:SMC; Current, If Vf:3A; Current, Ir max:2A; Diode type:Schottky; Marking,
MBRS340T3G
8221960
IC, SWITCHING REG 5A ADJ; RoHS Compliant:YES; Temperature, operating min:-65°C; Temperature, operating max:150°C; Pins, number of:7; Case style:TO-220; Base number:2677; IC Generic number:2677; Power supply IC type:Step-
LM2677T-ADJ
106224
INDUCTOR, AXIAL 33.0UH; Inductance:33µH; Inductor type:Inductor; Frequency, resonant:20MHz; Current, DC max:190mA; Q factor:45; Resistance:3.4R; Tolerance, +:10%; Tolerance, -:10%; Case style:Axial; Voltage rating, AC:70
C30M 33UH.
3198790
CAPACITOR, 2200UF 25V; Capacitance:2200µF; Voltage rating, DC:25V; Capacitor dielectric type:Aluminium Electrolytic; Temperature, operating max:105°C; Temperature, operating min:-55°C; Tolerance, +:20%; Tolerance, -:20%;
ECA1EHG222.
286436
CAPACITOR, 330UF 35V; Capacitance:330µF; Voltage rating, DC:35V; Capacitor dielectric type:Aluminium Electrolytic; Temperature, operating max:85°C; Temperature, operating min:-40°C; Tolerance, +:20%; Tolerance, -:20%; Cu
2222 037 50331.
1005991
CAPACITOR, 10NF 100V; RoHS Compliant:YES; Capacitance:10000pF; Voltage rating, AC:63V; Voltage rating, DC:100V; Capacitor dielectric type:Polyester; Tolerance, +:20%; Tolerance, -:20%; Temperature, operating max:100°C; T
FKS2 10000PF +/-20% 100V
750920
CAPACITOR, 100NF 50V; Capacitance:100000pF; Voltage rating, DC:50V; Capacitor dielectric type:Ceramic Multi-layer; Tolerance, +:10%; Tolerance, -:10%; Temperature, operating max:125°C; Temperature, operating min:-55°C; D
MCDR25104X7RK0050
4455307
RESISTOR, 5W 5% 3R3; RoHS Compliant:NO; Resistor element type:Wirewound Ceramic; Resistance:3.3R; Power rating:5W; Tolerance, +:5%; Tolerance, -:5%; Temperature; Available until stocks are exhausted Alternative available
MCHMV LV5 3R3 J
3335604
TERMINAL BLOCK, PCB 2WAY; Ways, number of:2; Voltage rating, AC:250V ac; Area, wire size max:1mm²; Pitch:3.5mm; Area, wire size solid max:1.0mm²; Connector type:; Current rating:6A; Current, max:6A; Material, cable prote
KRMC02
free_electron
Silicon Member
Op 9 april 2006 18:16:13 schreef jossie:
Ik denk dat free_e smd onderdelen in gedachten had:9.
voor het klein grut wel ja.
die 5 watt weerstand is nergens voor nodig.
alles kan met 1.4 watt gemaakt worden
die spoel is niet ok. daar komt iets anders in de plaats.
kga dat morgen ne keer bekijken
schrijf dit tussen 2 duiktrips door ( ben op verlof voor ' t moment)
Hé Free_electron,
Ik hoop dat ik je niet stoor wegens op vakantie.
Een tijdje geleden heb je via circuits online gezegd dat je eens naar een layout voor een printplaatje te maken ging kijken.
Het betreft deze topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/26477
Het ging over dit schema: http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=luxeon5.pdf
Ik wilde eerst via het forum nog eens vragen hoever je hiermee staat, maar misschien is dit niet zo’n goed idee wegens teveel reaktie van anderen. Maar ik zie geen andere oplossing meer
Ik heb zelf nog eens geprobeerd met Eagle en Target 3001. Het wil mij echter niet lukken.
Het schema krijg ik getekent in Eagle maar deze versie van mij heeft geen autorouter. Ik loop steeds weer vast.
Heb jij ergens een minuutje tijd over om hier eens naar te kijken?
Ik zou je zeer dankbaar zijn.
Groetjes,
John Boey.
free_electron
Silicon Member
Free electron
ik heb nog maar eens een paar pogingen gedaan om de layout klaar te krijgen.
Het wil me echter nog steeds niet lukken.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt.
Je hebt geschreven dat die spoel niet goed was.
Wat is hier fout aan. Welke moet ik dan bestellen?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Ben deze week nog maar eens bezig geweest, met Ultiboard dit keer. Ook hier hetzelfde probleem. Ik krijg de layout voor de schakeling niet klaar.
Ik begin zo stilletjes te denken dat dit nooit in orde geraakt.
Free_electron of jossie hebben gezegd dat ze wel wilden helpen. Als je dit ook echt wil doen stel ik dit ten zeerste op prijs. Als het niet zo is, laat me dit dan weten. Dan kan ik een firma beginnen zoeken die de printjes voor mij kan maken. Ik heb nu meer dan 4 weken meer dan mijn best gedaan. Ik ben nu eenmaal geen goede electronicakenner.
Is er nu niemand die dit klaarkrijgt?
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Sorry, vergeten!
Zal vanavond even kijken, moet eerst even wat aan m'n huiswerk doen.
[edit]
Het chipje is alleen in TO220-7 of in een vage smd behuizing te krijgen:(.
[Bericht gewijzigd door jossie op ]
Hé jossie,
lukt het zo'n beetje met de layout?
Indien het niet kan of teveel werk is laat mij dan iets weten. Dan kan ik iets anders proberen te regelen.
Thx.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Het zou wel moeten lukken, alleen ik heb er niet heel veel zin in ^^.
Vooral omdat ik er zelf ook niks aan heb, en het is toch aardig wat werk.
Jossie,
als je nu ziet hoeveel mensen hier vragen stellen over step-down en step-up regelaars, of een schema of layout vragen, lijkt het mij een goede kans om dit misschien toch te maken en bij de schakelingen op te nemen op deze website. Ik zeg dit niet alleen voor mij. Ik denk dat er wel meer mensen heel dankbaar zouden zijn. Als ik het zelf moest kunnen had ik dit allang gedaan.
Misschien is er een andere goede ziel die dit leest en wel gewonnen is voor dit idee? Free_electron misschien?
Grtz.