Ik zou graag meer componenten kunnen testen met een scoope.
Kan dt?
Zoals: condensator, transitor,...
Heeft iemand hier een testbortje voor of een schema?
Mathieu
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
op de meeste scoops staat een testcomponet knopje
je moet meer is zien of je scoop ook niet zoiets heeft...
en dan beetje logisch nadenken, maar er zijn ook voorbeeldtekeningskes van verschillende componenten
Koen Van Vlaenderen
De vergeetachtigheid bewijst grotere diensten aan het hart dan het geheugen aan het verstand.
Voor de oplaadcurve van een condensator kun je bijvoorbeeld
12v+ ----- switch ----- /\/\/\/\-------||----- GND
Weerstand iets van een 25K
Dan moet je de scoop instellen op triggered mode. En zeggen dat hij de meting start op bijvoorbeeld 0,3 volt
Je meetprobe tussen de weerstand en de elco.
Als je dan de schakelaar op aan zet dan zal de elco opladen en zal de scoop de meting op het scherm zetten.
(vergeet na elke meting de condensator niet te ontladen)
Ik weet niet of dit met elke scoop kan.
Koen
Bij mij staat dat er niet op .
Ik heb namelijk een pcd oscilloscoop pcs64i van velleman.
daarom vroeg ik achter zo een ding
Zo een testcomponent knopje heb ik toch ook nog nooit gezien op een scoop...
Het systeem van Koen kan enkel met digitale scoopen.
Die kan je in "single mode" zetten, dan wachten ze tot een signaal gemeten wordt dat groter is dan uw trigger signaal (vb 0.3V zoals Koen zei) en dan tonen ze hoe de spanning verloopt.
Dan krijg je dus een stilstaand beeld, daaruit kan je dan de tijd meten of aflezen enzo via het formuletje (tijdsconstante = R*C) de C waarde vinden.
(let wel, het duurt 5 tijdsconstanten eer de spanning op 99% vd maximale waarde is)
DUS: C = afgelezen waarde /(5*R)
tijd in seconde
C in farad
R in ohm
whoopi
zoveel onzinnige onzin in de wereld...
Op 2 maart 2003 14:49:51 schreef NicoDV:
Zo een testcomponent knopje heb ik toch ook nog nooit gezien op een scoop...
tsja ik heb der met leren werken de eerste les labo elektronica dermee dat ik weet dat dat bestaan maar eigenlijk daarna nooit meer gebruikt
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Op 2 maart 2003 16:34:09 schreef whoopi:
[...]
tsja ik heb der met leren werken de eerste les labo elektronica dermee dat ik weet dat dat bestaan maar eigenlijk daarna nooit meer gebruikt
Hoe wij dit deden op school was via een XY mode.
Kanaal 1 bestuurt de X as
Kanaal 2 bestuurt de Y as
Zo kan je dmv een zaagtand, een serie weerstand en een diode bv de diodegrafiek op je scherm krijgen.
sille
Electronics is a fine hobby ;-) http://www.electro-online.be
ik heb hier een schema liggen waarmee je met de XY mode van je scoop 8 transistor karakteristieken tegelijk op je scoop kan zien. ook handig om te zien of een transistor nog werkt. is enkel voor NPN.
Hmmm, interessant!!
Kan je dit eens online zetten of mailen?
Bedankt al!
[Bericht gewijzigd door NicoDV op ]
Ik ben wel geintereseert.
zou je het eens kunnen mailen?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]
Hallo,
heb een Dynatek 8300 scoop gekocht en ben aan het uitzoeken of ik er componenten mee kan testen. Normaal gezien zit er een X-Y functie op. Heb een weerstand en condensator in serie gezet ( aan een zwevende transfo) en meet er mooi de faseverschuiving op. Nu wil ik overgaan tot het vormen van een Lissajous-figuur. Maar ik weet niet hoe. Wie kan er me helpen?
gr,
Filip
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
Daarvoor kun je een huntron tracker gebruiken. Dit kastje kun je aansluiten op de scope. Ik heb het kastje niet, wel de handleiding. Ik zoek er nog steeds een.
Tot die tijd gebruik ik een zelfbouw. Schema heb ik wel ergens. Als ik hem kan vinden, post ik hem wel.
Grtz.
Technojunk
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
Dit heb ook ooit ergens gevonden:
http://77.250.195.207/images/Meetapparatuur/Scoophulp/Schema.PDF
Sandertje
Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare
bedankt beste mensen, zal eens proberen
er schrot iets met mijn kennis. Er blijven netjes sinussen verschijnen (dual ). Maar een cirkel of schuine lijn... Hoe moet de scoop dan ingesteld staan?
Gebruik de edit, en post de volgende keer niet weer in een antiek topic
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Sandertje
X-Y mode. Staat bij je tijd basis.
Vaak OF uiterst rechts OF uiterst links.
NB hoeft niet altijd, maar denk het wel.
[Bericht gewijzigd door Sandertje op (55%)]
Zoals gezegt heeft het in de Elektuur ooit gestaan. Loont de moeite om eens op te zoeken, stond veel in nml. Ook daar werken ze met de XY mode en kon je van die Lissajou figuren maken die veel info bezat.
Ook dit keer even verwijzen naar de volgende pagina: Elektronica Meettechniek
Klik links in het menu maar eens op Condensatoren, Spoelen of Dioden. Daar zul je al enige metingen met de oscilloscoop zien.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op (52%)]