hallo ,
ik vraag me af of er soms een programma bestaat om clip of vervorming te detecteren in een zelfgemaakte mix?
weet er soms iemand zulk programma?
grtzzz koen
Met veel wav editor. Je hoeft alleen maar te kijken naar het signaalniveau. Als dat continu 'afgesneden' lijkt heb je clipping.
Welke editor je daar voor nodig hebt weet ik niet, maar het lijke me dat als je op google zoekt naar 'wav editor' o.i.d. dat je daar wel een aantal nuttige hits op vind.
waar moet ik dan precie sopleeten of de toppen worden afgesneden? en wat voor vervorming die ook toch je speakers kunnen kapot doen he?
grtzz koen
ok, ik zal straks eens testen en wat voor vervorming hoor je dit snel is dit zeer schadelijk voor de speakr? vanaf hoeveel vervorming is het schadelijk? wat vrervormd er precies want ik snap niet goed wat ze met vervorming bedoelen
grtzz koen
leef je uit:
Google - Distortion
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
jow, ik heb naar die mix gekeken, de toppen worden niet afgevlakt
en wat is die link van google?
grtzzz
Op 29 november 2005 20:18:46 schreef Henry S.:
leef je uit:
Google - Distortion
Haha naar aanleiding van "An apology to all..........and a request."? 
Doe ik er ook eentje:) :
Met die link kan je dus zelf op zoek gaan naar je antwoord.
[Bericht gewijzigd door JuuL op ]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
je stuurt dat beter door een audio analyse tool. ik dacht dat er iets was in mathlab. dat bekijkt het spectrum. clipping zie je direct optreden ( plotseling enorme harmonischen )
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een beetje clipping is niet zo heel erg. De meeste mensen horen het niet eens, en schadelijk voor speakers is het al helemaal niet (het clippen op zich dus).
Veel professionele opnames worden opzettelijk ge"soft"clipt om de mix zo hard mogelijk te maken, dan lijkt het geluid imposanter.
Over het clippen van gitaren zal ik maar zwijgen. Dat is een gewenst effect.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
Op 29 november 2005 21:46:41 schreef Fuzzbass:
Een beetje clipping is niet zo heel erg. De meeste mensen horen het niet eens, en schadelijk voor speakers is het al helemaal niet (het clippen op zich dus).Veel professionele opnames worden opzettelijk ge"soft"clipt om de mix zo hard mogelijk te maken, dan lijkt het geluid imposanter.
Over het clippen van gitaren zal ik maar zwijgen. Dat is een gewenst effect.
ja leuk..... en zo verneukt men dus een opname 
nee serieus ik vind dat ergerlijk. dat klinkt erbarmelijk.
waarom dan zoveel dynamiek op een cd hebben als je toch maar 4db dynamiek gebruikt?
grrmbl muziekindustrie.....
dan zie is naar cool edit pro of adobe audition zoals dat nu heet. kan je mooi zien waneer het clip.
kan je zelfs aan clip restoration doen. werkt niet zo goed maar tis iets als laatste redmiddel
kunt zelfs spectrum bekijken ook als je wil
Het doet me er aan denken dat Elektuur volgens mij ook ooit aandacht aan clipping van audio besteed heeft, ergens in '98 als ik goed zit.
Men gebruikte daar een tool die statistiekjes maakte van hoe vaak een bepaalde samplewaarde in een stuk muziek voor kwam, dat laat dan dus ook andere clipping-gerelateerde truuken bij het produceren zien dan alleen een harde clip tegen de 0 dB.
[offtopic] Jammer dat hun website nog immer zo onbeschoft slecht is. Ik erger mij er iedere keer als ik iets wil opzoeken weer aan. Maar misschien kan iemand anders het vinden. [/offoptic]
Op 30 november 2005 13:26:48 schreef beertje_01:
[...]
ja leuk..... en zo verneukt men dus een opname
nee serieus ik vind dat ergerlijk. dat klinkt erbarmelijk.
waarom dan zoveel dynamiek op een cd hebben als je toch maar 4db dynamiek gebruikt?
grrmbl muziekindustrie.....dan zie is naar cool edit pro of adobe audition zoals dat nu heet. kan je mooi zien waneer het clip.
kan je zelfs aan clip restoration doen. werkt niet zo goed maar tis iets als laatste redmiddel
kunt zelfs spectrum bekijken ook als je wil
Ik vind het verschrikkelijk en heb zo al wat opnames (Demo's/CD's) de mist in zien gaan. Clipping op een CD klinkt niet soft!
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 30 november 2005 12:25:11 schreef electronicaboy:
""je stuurt dat beter door een audio analyse tool""
weet er zo iemand een programma?grtzz koen
awel. k'heb het toch gezegd : mathlab heeft daar een toolbox voor.
Tis alleen jammer dat je - als je gaat analyseren aan een complete mix, je niet echt meer ziet wat de grondtonen zijn en wat de harmonischen. Volgens mij heb je daar in dit geval niet veel aan. Wel als je bijvoorbeeld een versterker aan het doorfluiten bent met een toon van een enkele frequentie. Dan zie je met een spectrumanalyse de harmonische vervormingsprodukten eenvoudig intstaan.
Als je toch zoiets wilt, kun je eens naar de volgende programma's kijken. Met [url=www.audiotester.de]audiotester[/url] kun je real-time een spectrumanalyse maken van wat er ook maar op je geluidkart binnenkomt, en daarnaast nog allerlei andere handige audio-meet-opties, veelal maar niet alleen gericht op luidsprekerbouw. De freeware versie heeft volledioge functionaliteit, alleen de runtime is beperkt.
Daarnaast is er Rightmar Audio Analyzet. Iets minder uitgebreid dan audiotester, maar doet in principe hetzelfde, namelijk de geluidskaart gebruiken als meetinstrument. Daarnaast kan het programma echter ook een .wav-file analyseren als ik me niet vergis.