Op 30 november 2005 00:22:37 schreef UFO:
[...]

Is het moeilijk om een passend filter te maken? En is er een andere mogelijkheid om het geluid hiermee te moduleren, zoals dat hoort?

Of is de Commando 2005 (http://www.geocities.com/thecorsairtx1/Home.html) een betere keus?

Een PLL filter maken moeilijk? Ik vind van wel, ik doe ook maar wat.
Moduleren kan op de commando manier, en dan raad ik de brug modulator aan. Het nadeel van de serie modulatie met een 2N3055 is de veel hogere voedingsspanning.
Zelf heb ik een oude versterker met op de uitgang een 18V wikkeling van een trafo, een tweede 18V wikkeling staat in serie met de voeding (hetzelfde idee als de brugmod).

En voor degenen die meer modulatievermogen nodig hebben. De TDA2030 brugversterker is met 4 transistors behoorlijk op te peppen, gaat richting 100W bij een hoge voedingsspanning. Denk aan dit: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/51 in brug :P

@TRANSMITTER: Door 4 of 5 condensators van 100nF parallel te bevestigen zit je inderdaad op een waarde van 400nF of 500nF...

@hans
Ja dat snap ik,maar wordt de HF-weerstand dan minder omdat de overdracht-oppervlak dan groter is.
Ik heb net de nieuwe modulatorprint al even op folie gezet(baas bedankt!)
Vanavond is je pintje wel klaar.

Het maakt ongetwijfeld wat uit! Ik heb eens 2 condensators van 1nF parallel over een trimmer gezet tegen HF-inslag. Dat werkte beter dan 1 condensator van 2nF. Maar hoe dat precies zit...
Je hoeft vanavond alvast nog geen pintje voor me neer te zetten, die kom ik binnenkort wel bij je halen... :))

O enne... inderdaad, alle MG-stations die ik gekend heb draaiden met buizenzenders.

470nF
Ja is inderdaad erg hoog! (100nF?)

Een TIP41 is dat een normale tor?
Of is dit een dubbele tor in een behuizing?
http://www.geocities.com/thecorsairtx1/Home.html

Rob007.

@Rob
Ja die hoge waarde zie ik ook nooit in andere ontwerpen,maar goed het werkt wel.
Zowel in de Commando als in de Corsair zit die 470nF.
Maar zou het kunnen dat die waarde boven een bepaalde waarde geen invloed meer heeft.
Je hebt best kans dat als ik er 100nF in druk,hetzelfde resultaat geeft.
Die TIP41 is een gewone powertor in to-220 behuizing
Overal verkrijgbaar.
Het zijn 2 aparte torren.
Die 2N3055 ga ik vervangen door een TIP3055...deze zit in een TO-247(of zoiets)behuizing en is wat gemakkelijker toe te passen.
Hier moet wel een flinke koeling op,want hij dissipeerd de halve voedingsspanning.
Dat koelingdingetje op mijn foto brand je na 10 min. je vingers aan.

Ik had 100nF dacht ik!
Ja misschien heb je wel gelijk!
Het verschil van niks waarschijnlijk.

TIP41
Ja ik had de vorige keer hoe noem je zo'n ding?
2 torretjes in een?
(ik heb er ook helemaal geen verstand meer van!)
Mijn hersens zijn op!
Mijn ogen worden ook al slechter
Mijn vrouw liep ook al te klagen dat het om te
lachen was gisteren avond/nacht.:+

Was geloof ik een BD

Rob007.

Tsjemig Rob..het gaat helemaal niet goed met je.
Is je straling uitgewerkt?
Ik zou maar snel je zender aanzetten en de antenne-draad om je dingetje wikkelen.
Misschien dat hij dan rood opzwelt....dan heeft je vrouw er ook nog wat aan.
En je moet haar wat meer darling(ton) noemen.

Hallo racal weer,Kan iemand me vertellen waar die tower blijft,Ze zouden toch hun 5 jarig bestaan vieren,Ja sorry dat ik het hier plaats maar hier zijn de meeste kg mensen te vinden.En ze mailen helpt niet,Lijkt wel als ze op vakantie zijn.Eindelijk weer eens een goed signaal en hard.Ja oke ze hebben ook wel eens mindere zondagen maarja,Als je zo lang aan de band bent,Ze drinken daar niet alleen koffie,Hoop dat iemand mij dat zeggen,Kan ik een keer daar met de lady een kijkje nemen,Want volgens mij wordt daar veel gestookt(geen jenever) hihihihi
Groeten de racal uit het zuiden

darlington ... haha das een goeie, het kan wel lelijk tegenvallen als je de nadruk teveel naar rechts legt ...

@hans ... nee je bent nog niet van me af ! mss kan ik dit weekend effe tijd maken, om verder te werken, maat vanaf 9/12/2005 heb ik exames :S en klassiek is er veel werk in de periode ervoor :(

vanavond mss wat experimenteren met de spoel in de collector van die BD139. - misschien ... :S tijd he

Is het niet een idee een keer een inkoop actie te doen van wat HF onderdelen. Een kleine inkoop, althans een klein aantal onderdelen??

BF199?
een leuke J310 of BF245?
dual gate-je? BF98?
BFR91? of wat dacht je van goedkope NE612 ?
T-50-2 ?

Zoiets? Bij Reicheld is het goed te betalen voor zover ik zag. Misschien ergens anders nog wel goedkoper?

Is dat niet wat?

Reichelt is minimale afname 150 euro voor het buitenland,als ik het goed gelezen heb.
J310 kost bijna niets bij van Dijken

Op 2 december 2005 18:43:18 schreef Transmitter:
Reichelt is minimale afname 150 euro voor het buitenland,als ik het goed gelezen heb.
J310 kost bijna niets bij van Dijken

35 ct bij van Dijken en 21 ct bij Reicheld..

Maar waar het ingekocht zal worden zal niet het probleem zijn, als het maar goedkoop is ;)

[Bericht gewijzigd door Tedde op ]

Hee hallo!
Radio Sinterklaas is in the air!
6375KHZ - AM

Jammer!
Hij is er al weer uit @Henry!

Rob007

[Bericht gewijzigd door rob007 op ]

Te laat Rob, allemaal sterke stoorzenders.

inderdaad, helaas.
jongens, morgen ben ik jarig :)
wie geeft mij een mooie loopantenne cadeau? ik denk dat ik maar eens bij Fzwart in ga breken en dan die mooie loop van hem steel...
of misschien is er iemand die hier 2 bomen wil kappen, zodat ik een lekker lange draadantenne kan spannen voor de 48m.
draait er iemand een verjaardagsliedje ergens op de kortegolf?
om 10 uur ofzo, dan ga ik altijd even lekker bij de kachel aan de afstemknop zwengelen.
groeten, Laurens.

Heb je mijn bevindingen met een stuk tweelingsnoer gelezen? ;)

Nou ik wil niet veel zeggen(tikken)
Maar die Fzwart die zien we hier niet meer!
Die zit nu te huilen in een hoekje omdat niks het bij hem doet!
Dus ook die LOOP niet! Staat ie nergens te koop?

vreemd is dat he?
Mensen tikken even mee en ffffffffFFFFTTTT zijn ze helemaal weg!

Weet niet of het me lukt Laurens anders draai ik even!
Maak toch een wegneembare antenne jo?

Rob007.

Op 3 december 2005 19:46:18 schreef rob007:
Nou ik wil niet veel zeggen(tikken)
Maar die Fzwart die zien we hier niet meer!
Die zit nu te huilen in een hoekje omdat niks het bij hem doet!
Dus ook die LOOP niet! Staat ie nergens te koop?

vreemd is dat he?
Mensen tikken even mee en ffffffffFFFFTTTT zijn ze helemaal weg!

[ ... ]

Rob007.

Vind ik niet helemaal terecht Rob, sommige van ons hebben het druk met prive omstandigheden en/of werk. Lees dat andere topic maar van Fantomaz....

;)

Vind jij van niet?
Ik wel!
Welles nietes welles nietes . . . . .
Nee maar ik heb dit toch al vaak meegemaakt! Echt!
Het gaat hier niet alleen Flip maar ook anderen.
En natuurlijk hebben zij ook een privé
Flip had het over zijn broer was het geloof ik.
Maar das al lang geleden hoor,
Maar ik veroordeel hem daar niet op!

(ik hoopte eigenlijk dat ie zou reageren!)>:)

Rob007.

Flip komt nog wel retour Rob! ;)

Even wat anders. Ik ben al een tijdje bezig met een ssb transceivertje voor de 48 meter band, want ik heb daar een aantal keer 's nachts Nederlands horen praten in USB en dat waren echt piraatjes.

Nu hoor ik ook regelmatig, in usb, Fransen en Polen? Finnen? en dat allemaal rond de 6300 kHz. Wat en wie zijn dat? Professionele diensten? Uitzendingen zijn meestal rond de klok van vier uur 's middags.
Wie weet daar meer van?
(Niet allemaal tegelijk hoor? :) )

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]

USB pi . . . amateurs
SSSTT
Het zijn waarschijnlijk Amateurs!
Alleen ze zijn verdwaald;-)
We praten wel eens met ze (AM)
En wat een moeite ze dan niet moeten doen
om niet PA . . . . . om te roepen om de zoveel.
We kunnen het altijd horen aan hoe ze praten!
(Wel leuk!)
We doen dus wel es een praatje met elkaar!

Rob007.

Amateurs zijn wij toch ook Rob? Althans, *ik* verdien er mijn geld niet mee, raak het eerder kwijt aan onderdelen!

Ik ken inderdaad wat gelicenseerde zendamateurs die een 'gehackte' 2-meter set hebben waar ze mee op 142,xxx uit kunnen komen en dat ook regelmatig doen ... ffoeii! :)

Toch ben ik benieuwd wat en wie die buitenlanders zijn, die Fransen zitten meestal rond de 6320 kHz praten kort en zakelijk, lijkt mij een professionele dienst. Maar mijn Frans is bar en boos en ik weet niet waar ze over praten dus... Het zelfde geldt voor die Poolfinnen, ik versta ze niet maar als er een stopt met kwebbelen dan gaat de rest loeien alsof ze op de 11 meter zitten... ;)

En tussen de 6300 en de 6400 kHz barst het verder van de TOR en telex stations, ook overdag. Iets zegt mij dat dat geen piraatjes zijn!

Op 3 december 2005 22:59:43 schreef Rd12tf:
die Fransen zitten meestal rond de 6320 kHz praten kort en zakelijk, lijkt mij een professionele dienst. Maar mijn Frans is bar en boos en ik weet niet waar ze over praten dus... Het zelfde geldt voor die Poolfinnen, ik versta ze niet

En tussen de 6300 en de 6400 kHz barst het verder van de TOR en telex stations, ook overdag. Iets zegt mij dat dat geen piraatjes zijn!

maak mss eens een opname van die frnasen, kunnen we het op ons gemak decoderen :D - ik wil wel eens proberen

voor pools moet ik ook passen ...

telex op 6300-6400 ! - waaaaa walg ik kom er zot van, die schieten zich overal tussen, en gaan bikkelhard. daar komt bij dat m'n radio niet te selectief is, en dat ze dan nog eens door de buren heen dreunen.

tierlitietitetuurluuluutietietuurluuuu waaa ik haat die krengen
iemand die telex kan decoderen ? - de inhoud is mss niet gecodeerd :D

heel afentoe komt er wat morse binnen, maar meer dan een baken is het niet. - en m'n morsekennis is maar zwakjes...

@rob ... van mij is het ook in periodes he ... een weekje wel, een maand niet :D
maar wees nie bang, 1 jaar geleden ben ik begonnen met een domme crystalontvanger (die nooit heeft gewerkt) nu he ik ten minste al een draaggolf ... wel nog wat met de uitgangsimpedantie klooien, en moduleren :D

ik schat binnen een maand of 6 dat ik er sta (met 250 mW ofzo :S)

overigens kruipt er ook veel tijd in m'n eindwerk, een echte pulsejet (vraag maar aan sparks, die heeft daar ook ervaring mee denk ik - en er zitten er nog op Co die die krengen kennen)