Ja ik hoorde het!
Zit een beetje in tweestrijd!
Aan de eene kant, ja, ja is hartstikke leuk!
Aan de andere kant . . . . . zelfbouw?
Maar ik zou hem alleen al willen hebben staan hier!
Als is het maar voor de show!
Klinkt wat raar misschien, maar ik vind het zo'n leuke kist!
OOW ja is waar ook! mag ik ff nog wat dumpen?
http://radiopirates.ny-cp.net/viewforum.php?f=1
En @Pd5ar
Het idee is absoluut leuk!
Maar moeilijk te doen denk ik.
Kenwood R 600 das geen slecht ontvangertje!
Ik heb de R1000 net zo iets!
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
Op 15 januari 2006 11:31:32 schreef pd5ar:
@iedereen
Het zou leuk zijn als er knutselgroepjes worden gevormd, die 1 keer per ? (week, 2weken of maand) bij elkaar komen en dan een project in elkaar zetten, als ik naar mezelf kijk, ik vind het wel leuk om te bouwen, maar om dat alleen te doen vind ik weer NIET leuk.Het kan heel leuk zijn om dan allemaal hetzelfde te bouwen, en daarna via internet de ervaringen met elkaar uit te wisselen, want wat in onze hobby bij de een heel goed werkt, kan bij de ander wel alleen roken.
Izaak
Op zich een leuk idee, maar organisatorisch een hel 
Maar met meer kant en klare bouwprojecten op CO kan het ook heel leuk worden. 
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@Rob En Allen
Rob nog een schema van een selectief voor versterkertje.
En ik heb nog veel meer schema`s en boeken vol er mee heeft er iemand wensen op KG gebied let me know zal zien of ik iets voor je kan vinden.
MRF
[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]
MRF-Technoligy
MRF Always ON The Airwaves The Antenna is 90% of Your Radio - http://members.home.nl/mrf-technoligy/
@allen
ontvangertje maken voor de KG een suggestie de spijker radio gevoelig en low cost geen print alleen een plank met spijkertjes er op en daar soldeer je de onderdelen tussen.
OEI @MRF deze ken ik!
Ik heb hem ook ergens.....maar waar?
Deze ga ik bouwen! Ja dit is er een hoor!
Als jij nog eens graaf
ik zoek ook nog die ATU van het ELEX,
je weet maar nooit of je hem per ongeluk tegen kom.
Ik ben ELEX blaadjes kwijt ik heb ze wel maar ook weer waar?
Ja ik weet het ben van alles kwijt!
Niet te min bedankt hoor!
Jongens dit is een lekker schema!!!
Kijk FF?
Vergeet wat!
Heb je die spoel gegevens nog MRF?
Moet niet maar wel makelijk!
Nog gekeken jongens?
http://radiopirates.ny-cp.net/
En nog wat anders mensen!
Is het niet een idee om de schema's
die hier passeren te gaan bundelen?
De KG uitdaging staat vol, ben zelf net ook weer aan het zoeken geweest
Als je iets terug wilt kijken zoek je je blind!
Ik zocht dat twee traps zendertje voor KG normaal met die rinkern
en toen ben ik aan de vogel gegaan met gewone spoeltjes,
ik vind het niet meer terug!
Iemand een idee voor dit probleem?
Een site misschien?met alle schema's?
Tik maar wat!
Ook met al die antenne gegevens berekeningen en noem maar op!
Zonde als dit weer verloren gaat!
Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
MRF-Technoligy
Op 15 januari 2006 20:42:40 schreef rob007:
OEI @MRF deze ken ik!Vergeet wat!
Heb je die spoel gegevens nog MRF?
Moet niet maar wel makelijk!
rob het is een ringkerntje primair (a) 20 windingen
sekundair (b) 4 windingen Cul 0,2 of 0,3
Komt niet zo precies Rob is enkel om de boel uit te koppelen.
@MRF: Toevallig, ik ben met iets dergelijks bezig. Schema is klaar, ben druk bezig met layout en documentatie.
Kompleet bouwproject voor CO.
@Rob: Elex, niet de ATU gevonden, wel de KG-ontvanger die ik zelf al een gedeeltjelijk op gaatjesprint gezet heb. 
En de bundeling van De KG-uitdaging:
www.kg-uitdaging.nl Helaas nog geen tijd gehad om het te vullen met een simpel menu.
Ja @MRF
ik geloof dat het een T-50-2 was is het niet!
Kan me iets voor halen.
@Henry
Ook met zo'n soort PREselector bezig?
Mijn idee was als ik de antenne misschien kon verkleinen
En dit dingetje gebruik om te zuigen,
misschien minder storing van mijn buurtjes BV.
http://www.kg-uitdaging.nl/
hee wat zien we nu? Leuk!
Heb je er al voor bezig geweest?
Iets van mappen met schema's
of links naar,
misschien kunnen we allemaal een beetje samen wat doen?
alles uitpluizen van het begin af aan?
Rob007.
Nu hadden we vorige keer ook z'n schema
maar dan met een dubbel filter (ben het al weer kwijt!)
dit bedoel ik nu!
Rob007.
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 12 januari 2006 20:19:33 schreef fzwart:
Let er met een antenne op zolder wel op dat je geen isolatie hebt met aluminiumlaag. Het zal dan nooit echt wat worden. Zoals bij mij dus .....
Ik heb inmiddels hiervoor een oplossing! Rectificeer me, als ik ongelijk heb.
Een antenne op zolder is niet mogelijk i.v.m. (dempende) isolatie. Een verticale antenne buiten zou kunnen, maar ik kan moeilijk een aarde kwijt... Wel heb ik een zolderraam, waarmee ik (misschien) iets zou kunnen...
Mijn oplossing is een OMGEBOUWDE DV-27!!! Deze mobiele 27mc-spriet van jaren (bij mij 25 jaar???) geleden, die leuke resultaten gaf, toen ik als puber(tje) er fietsmobiel op uit trok... Makkelijk 1:1.1 te krijgen. Aangezien mijn broer ook een "bakkie" had en we één basis-antenne hadden (GPA 27.5 op 12 mtr. hoogte), stond de DV-27 op het platte dak met een stuk metaal eronder van ongeveer 1 bij 1 mtr. op 3 mtr. hoogte. Zoals ik al zei, is een (klein) stuk metaal (of een fiets, maar om die nou op je zolder te parkeren) al voldoende voor een fatsoenlijke SWR. De spoel van de antenne (die om bijna de gehele spriet gewikkeld zit onder dat grijze "plastic") is makkelijk aan te passen voor 48mtr. (je kent de formule). Plaats de antenne verder zo hoog mogelijk door je zolderkamertje en voilá!
Resultaten indertijd waren goed te noemen: de DV-27 (op 3 mtr. hoogte) draaide nog geen 2 S-punten minder dan de basisantenne op 12 mtr.
Er is vast nog wel iemand, die deze antenne nog heeft en voor een habbekrats weg wil doen en anders bouw je er zelf één... (met een portable telescoop-antennetje (handig voor fine-tuning) op een smal stuk PVC-pijpje of iets van glasviber met daaronder een inbouw contra-antenneplug...)
Internationaal draaien doe je dan zeker, gezien het vermogen... Bovendien kwam ik op Internet eens een Amerikaan tegen, die een DV-27 zelfs omgebouwd had voor 160 mtr., dus... Ideetje???
Hans de Swan
Op 12 januari 2006 23:56:18 schreef Henry S.:
[...]
Hey Hans, is er nog ruimte voor koffie in jouw agenda?
Je krijgt deze week nog een mailtje van me... PS: Moet het geen snert zijn (met dit weer)?;)
Hans de Swan
Op 13 januari 2006 07:31:35 schreef westcoast:
[...]
inderdaad , de ridiculous heeft een coax gevoede rolspoel met tuner vanaf de tuner/rolspoel 6 meter litze op een gpa waar de spoel van verwijderd is , ik spreek hem wekelijks op mg , of 48 mtr. en als het moet ook op 76 mtr.
hij heeft met deze antenne ook op 48 mtr. rapporten uit canada met 25 watt. swr is 1op 1 , voordeel vind ik dat een 27 mc antenne minder opvalt als een draad ,binnen antennes ben ik persoonlijk niet kapot van (inslag etc. maar met laag vermogen zal het wel gaan , maar voor mij is duidelijk dat een buitenantenne altijd beter zal werken, maar voor degenen waarvoor dat niet mogelijk is zou ik gewoon zeggen, proberen maar !! succes allemaal , oh ja ,de gpa staat uiteraard op een stalen mast van 5 mtr. welke aan de achtergevel bevestigd zit en de onderkant v/deze pijp verbonden met een dikke kabel op een aardpijp , de rolspoel(chassis) zit ook verbonden met een dikke kabel naar de stalen pijp
Kijk eens! Kijk eens! Door de uitleg van MRF-Technoligy en Westcoast ga je lekker brainstormen... Zal hier binnenkort het één en ander gaan veranderen... Bedankt guys!!!:)
Hans de Swan
Op 13 januari 2006 00:12:59 schreef rob007:
Hans had jij deze PDFjes al gezien?
http://members.home.nl/radiomorningstar/index.htm
schema's die lijken op jou zendertje!
Al eeuwen, Robbie-boy! Heb momenteel wat minder tijd, maar de story van de EL-84 buizenzender is nog niet afgelopen! HIJ BEGINT NÉT!!! Binnenkort schema + foto's als alles klaar is...
Hans de Swan
Op 13 januari 2006 08:32:33 schreef pd5ar:
@hans
heb je geen kennis in de flat? als luisteramateur;) mag je daar toch wel een draadje naartoe spannen? ben je klaar voor het grootste deel van de banden, alles wat je bedenkt is een compromis maar mischien kan je iets neerzetten en daarna verder gaan met ontwikkelen zodat je uiteindelijk de voor jou situatie "beste" antenne krijgt.
de buurman
Zoals gezegd, heb een ideetje en leg het je binnenkort bij de koffie (of snert???;)) wel uit. Als de buizenzender naar behoren werkt, dan starten we dit projekt bij jou op, Izaak.
Wanneer moet ik die mast bij jou in?
Hans de Swan
Op 16 januari 2006 11:03:38 schreef Hans de Swan:
[...]
Plaats de antenne verder zo hoog mogelijk door je zolderkamertje en voilá!
= door je zolderraam...
@hans
de antenne is klaar, ik moet even kijken waar ik eventueel een ladder weg kan halen, en dan klem ik hem boven aan de zijgevel dan kan de woningbouwver. niet zeuren over beschadigingen.
komend jaar ga ik mijn schuur/garage isoleren en zal ik kijken naar een goede kachel, en dan ga ik de "wolvegaaster piraten knutselclub"
oprichten
Hans de Swan
Op 16 januari 2006 11:39:55 schreef pd5ar:
komend jaar ga ik mijn schuur/garage isoleren en zal ik kijken naar een goede kachel, en dan ga ik de "wolvegaaster piraten knutselclub"oprichten
Houten bord voor de deur met "het kraaiennest" erop gekalkt; piratenvlag wapperend bovenin de mast... Dat gaat wat worden!
Zonder gekheid, dat zou geweldig zijn, aangezien Transmitter, Sparks en Henry S. hier ook niet heel ver vandaan wonen...
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Op 16 januari 2006 13:24:29 schreef Hans de Swan:
Ik zorg wel voor de snert...
wat heb jij met snert????
MRF-Technoligy
@Hans
Leuk te lezen dat je aan het brainstormen bent.Ik denk even met je mee als je het goed vind.Een dv 27 is mechanisch ongeveer 120 cm lang of 1/10 Labda.Ga je nu dit Concept vertalen naar 48 meter dan moet je daar ook een sprietje nemen van 1/10 Labda zeg 480 Cm en daar een kwart golflengte draad voor 48 meter op wikkelen.Gebruik je toch de mechanische lengte van de originele dv dan denk ik dat je veel werk doet voor niets.Ook moet je je realiseren dat een vertikale antenne een lage opstraalhoek heeft. dit houdt in dat je eigenlijk een dx antenne gebouwd hebt. Lokaal zeg Nederland en de ons omringende landen zullen je dan niet of nauwelijks horen. Zelfde geldt ook voor de ontvangst.Ook moet de bodemplaat aardvlak in verhouding zijn.De bandbreedte van de antenne is klein.Door de asymetrie zal de kans op LFI toenemen.
Het is niet de bedoeling om je spinsels de grond in te boren maar ik wil je een teleurstelling na veel man-uren besparen.Bij het ontwerpen van antennes denk dan eerst aan de Mechanische golflengte en wat het beoogde doel gebied is. Europa of DX (Horizontaal of Vertikaal).Helaas ken ik je woonsituatie en omringende tuin voor zover aanwezig niet, anders kon ik je misschien helpen met brainstormen over wat wel een goede oplossing is.Natuurlijk kun je gewoon je brainwave uitvoeren en kijken wat je ondervindingen zijn. Ik hoop dat je blijft Brainwaven.
73`s MRF
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
deze wordt te lang
hier gaan we verder
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30036