Vaak hoor je mensen klagen dat gloeilampen maar kort meegaan. Meestal niet langer dan een jaar. Ik heb hier 2 lampen 220V 60W en deze branden dageijks 1 a 2 uur en gaan inmiddels al 20 jaar mee. Is dit nu uitzonderlijk of gebeurt dit vaker?

Even kijken:

365 x 20 = 7300 dagen
7300 x 1,5 = 10.950 branduren totaal.

Het aantal branduren is vaak op 10.000 branduren gesteld, dus je lamp zal het binnenkort wel begeven. :)

Gloeilampen zijn meestal gespecificeerd op 2000 a 3000 branduren, toch?

RBob, misschien geven de lampen die je hebt aanzienlijk minder licht dan een moderne 60 watt lamp. Vroeger was het niet zo belangrijk hoeveel licht een lamp gaf, energie was praktisch gratis. Vandaag de dag geven gloeilampen meer licht bij het zelfde vermogen, maar ze gaan minder lang mee.

een gloeilamp met 10.000 branduren? waar haal je die?
1000 branduren lijkt mij eerder komen.
tl-buisen gemiddeld 2000 branduren
pl-s pl-c pl-e 2000-8000 branduren.

natuurlijk heb je uitschieters naar boven maar vook naar beneden.

in dit geval heb je geluk.

Ze zullen dan zeker niet in een dampkap zitten want dan waren ze al lang kapot. Gloeilampen verdragen heel slecht trillingen en die zijn er in een dampkap. En zijn het wel zeker lampen van 220V? Misschien zijn ze gemaakt voor 250V en daardoor houden ze het zo lang uit op 220V want een beetje lagere spanning doet gloeilampen merkelijk langer leven.

Hmmm... Dan ben ik even in de war met het aantal branduren...

Heeft de OP ze in serie staan? >:-)

Op 2 december 2005 23:08:07 schreef klein is fijn:
Hmmm... Dan ben ik even in de war met het aantal branduren...

was dat niet iets met spaarlampen ? 10.000 uur
Ik google net ff en kwam op getallen van 5000 tot 8000 voor spaarlampen.
heb er ook 1 gevanden van 10.000 uur

http://www.sentjens.nl/Philips/hf3305.htm

[Bericht gewijzigd door Sparks op ]

Ja, maar het aantal branduren van spaarlampen zijn loze getallen, elke keer als je die lamp aanzet gaan er x aantal branduren vanaf..

dat geld volgens mij voor een gloeilamp ook.
Die gloeidraad moet ook rekken en strekken bij aan en uit zetten.

wat spaarlampen betreft

Mischien een goed voorbeeld tl balken in een koude ruimte zijn meestal ook vlotter de pijp uit.
Omdat ze meer moeite met starten hebben.

Gloeilampen kunnen ook niet tegen kou. De meeste gloeilampen buiten overlijden als ze aangaan bij strenge vorst.

vreemd de die PLL-36 10.000 uren doet het is nl. een normale dubbelgevouwen 36w TL5 en die doet maar 2000-3000 uren.
ik denk dat dat bedrijf een creatief rekenfoutje maakt.

tl buizen in koude omgeving sneuvelen door een koude kathode hierdoor starten ze moelijk.

Op 2 december 2005 23:39:38 schreef The Headhunter:
vreemd de die PLL-36 10.000 uren doet het is nl. een normale dubbelgevouwen 36w TL5 en die doet maar 2000-3000 uren.
ik denk dat dat bedrijf een creatief rekenfoutje maakt.

Toch niet. De PL lampen met de langere levensduur zijn voorzien van een HF ballast. Volgens een Philips documentje wat ik gelezen heb zou dit er voor zorgen dat de gasontlading niet stopt maar altijd op gang blijft. Een TL knippert 100 maal per seconde.
Dit zal voor de PL dan wel beter te beheersen brandcondities geven waar dan weer optimalere elektroden op uitgezocht kunnen worden.

Op 3 december 2005 00:09:25 schreef jojo:
[...]
Toch niet. De PL lampen met de langere levensduur zijn voorzien van een HF ballast. Volgens een Philips documentje wat ik gelezen heb zou dit er voor zorgen dat de gasontlading niet stopt maar altijd op gang blijft. Een TL knippert 100 maal per seconde.
Dit zal voor de PL dan wel beter te beheersen brandcondities geven waar dan weer optimalere elektroden op uitgezocht kunnen worden.

dat is alleen de ballast de PL is echt een normale opgevouwen tl-buis.
bij pl-s 2pins zit in de voet de starter bij Pll is het een gewone S10 starter.
bij HF ballasten is de katode tempratuur te bewaken en bij te sturen zodat de tl´s langer heel blijven.

Yep, dat bedoel ik ook eigenlijk ook. Ik heb nog even gezocht en hier is aardig wat leesvoer van Philips.
De PL-2 gaan c.a. 7000 uur mee tot ze nog 90% geven, de PL-4 (voor HF ballast) uitvoeringen c.a. 10000 uur.
Het viel me verder op dat er ook rechte TL's geleverd worden die op conventionele ballast ook al 10000 uur mee gaan!

Er zijn goede en slechte gloeilampen. Als ze 20 jaar oud zijn , is het zeker nog goede kwaliteit.
Heb in mijn tuin lampen uit de supermarkt van 50ct. Er zijn er al 2 kapot op een paar maand, en ze branden practisch niet. Spaarlampen roken op na de eerste koude nacht. Vocht in de electronica denk ik.

Mogelijk nog aardig om te vermelden dat er 12 V halogeenlampen te krijgen zijn (Philips Masterline) die gemiddeld ook de 5000 hrs halen.

Hier in het pand (studentenvereniging) hebben we vanalles qua verlichting naast elkaar in gebruik (gehad).
12.000 uur spaarlampjes doen wat ze moeten doen, maar zijn duur. Gloeilampen daarentegen kun je bijna met een stopwatch naast blijven staan. Volgens mij haalt een aanzienlijk deel niet eens de 1000 uur.

We investeren de laatste jaren in PL- en HF TL armaturen, de laatse gelijk regelbaar. Voor de noodzakenlijke sfeerverlichting ga ik voor goede kwaliteit halogeen. 12 V heeft de langste levensduur.

Deze maatregelen lijken daadwerkelijk een positieve invloed op de kosten te hebben. :)

Die Megaman spaarlampen zijn er tot 15.000 uur en in de kleur daglicht.
Wel prijzig, maar je gooit ze ook maar eens in de 20 jaar weg of zo, en rond die tijd zijn er inmiddels alwee betere spaarlampen, waarschijnlijk superOLEDlampen. :)

Heb zelf 16 jaar in gloeilampenproduktie gestaan,een standaard gloeilamp heeft een theoretische levensduur van 1000 branduren. Er zijn ook lange levensduur gloeilampen met een speciale gloeidraad die de 2500 uren moeten halen volgens specificatie.Worden bijna altijd gemaakt voor de scandinavische landen.Verder is er nog een onderscheid in standaard coils(gloeidraden) van 230 volt en coils van 240,245 en 250volt,vroeger zelfs 225 en 228volt. Een hogere spanning dan de normale verkort de levensduur aanzienlijk,voor theoretische bepaling van de levensduur worden de lampen in levensduurtesten overigens op een overspanning ingehangen tot einde levensduur,branduren worden geregistreerd en vervolgens met een formule omgerekend naar theoretische branduren.Als TS een gloeilamp heeft met een coil voor hoge spanning;zijn netspanning niet te hoog is,de lamp in goede omstandigheden ophangt,vrij van grote schokken of trillingen,niet blootgesteld aan extreme temperatuurschommelingen, kan ze gerust een zeer lang leven leiden.

of neem led's, die gaan 5 jaar mee als je ze constant aan hebt:)

er zal niets anders opzitten dan gewoon om de tijd een nieuwe lamp in te draaien...

zo heb ik het in gedachten:

gloeilampen 1000 uur
TL 5000 uur
spaarlamp 8000 uur

dit als je de lamp continu laat branden

telkens je ze uitzet gaat er een aantal uur af.

en over die lampen die van 20 jaar oud :S weet je dat wel zeker, die zitten daar dan al van 1985 ! staan ze niet in serie, of is de draad ernaartoe (?) niet hoogohmig, of staan ze op 110V, of zitten ze achter een scheidingstransfo (met veel verlies ofzo), of zijn ze igg voor 380 V gemaakt, of ...

in iedergeval kan het niet zomaar zijn dat ze 10 keer zolang meegaan. er is vast iets wat de spanning erover bepertk --- ze staan och niet in serie met een TL-ballast ofzo :P

Op 2 december 2005 22:33:50 schreef RBob:
Vaak hoor je mensen klagen dat gloeilampen maar kort meegaan. Meestal niet langer dan een jaar. Ik heb hier 2 lampen 220V 60W en deze branden dageijks 1 a 2 uur en gaan inmiddels al 20 jaar mee. Is dit nu uitzonderlijk of gebeurt dit vaker?

Vraagje uit nieuwsgierigheid,staat er een merk of ander gegeven zoals vermogen en spanning op deze lampen?Stempel is misschien weggebrand na al die jaren,bij laagvermogen lamp(25-40W)zou de stempel er nog moeten opstaan.

Het hangt er ook vanaf hoeveel de lamp aan en uitgeschakeld wordt, bij het inschakelen van de lamp is haar weerstand het laagst en loopt er telkens de hoogste stroom door. Dan is het gevaar het grootst dat deze springt. Daarna stijgt de weerstand door de temperatuursstijging waardoor de stroom ook daalt. Daarom springen ze ook meestal net als je het licht aanschakelt en ook als ze buiten in koudere omstandigheden moeten werken.

Die lampen die het al 20 jaar doen zijn wel uitzonderlijk, wellicht toch een hogere ontwerpspanning (of lagere netspanning) dat zoiets veroorzaakt.

Bij gloeilampen is er een hele ruime range mogelijk voor de mix tussen leeftijd, rendement, kleurtemperatuur en dergelijke.

Standaardlampen hebben dat optimum gekozen op 1000 a 2000 branduren. Met aanzienlijk slechter rendement is 10.000 best mogelijk... en voor fotografie worden soms lampen ingezet die bewust maar een paar tiental uur mee gaan, maar een stuk beter kleurgedrag hebben. Er is een stelregel die zegt dat de levensduur van een gloeilamp omgekeerd evenredig is met de spanning daarover... tot de macht 16 (!).

Wat de leeftijd van TL buizen betreft: Er zijn 2 manieren waarop ze aan hun einde komen: Uitwerking of verlies van het gas, of doorbranden van een gloeidraad. Het laatste gebeurd wel eens als je ze vaak in/uit schakelt (met een traditionele ballast).

Ik zou het ongeveer zo zien:
- Gloeilampen: trade-off, voor thuisgebruik meestal 1000h
- TL/PL/etc. afh. van kwaliteit 5000 a 15000h

Het zijn zeker lampen van het merk Polamp? Die gaan extreem lang mee in ieder geval, zijn ook goed bestand tegen trillingen. In drievliet zitten ze in een attractie, in de armen van de spin, ik heb er nog nooit een hoeven vervangen. Het merk wat ze nu hebben (Calex) gaat echter om de haverklap kapot.