Heeft er iemand een soort handleiding waarin je goed kan leren schikken op een printplaat zodat je een minumum aan banen en afstand hebt?

Thx

Last van een vasthangende Caps Lock?

Maar oke, schikken van dingen op een print. Je kan er een printmaakprogramma op los laten, echter, de kans dat ie het goed doet is klein..
Je kan wel makkelijk de plaats van de componenten veranderen, de banen veranderen gewoon mee.

Maar hoe alles precies het beste kan staan, dat is gewoon een kwestie van proberen. Bij complexe schakelingen kan je eerst de schakeling eens proberen op te delen in blokken. Die blokken plaats je dan op de meest logische manier op de print, en dan ga je rustig een voor een die blokken routen.

Voor kleine dingen wil pen en papier ook nog wel eens helpen, je kan dan enorm snel even kijken hoe het het best past.

Oefenen, logisch nadenken en van de Caps Lock afblijven.

pfiew. das nie makkelijk

eerst bord omtrek tekenen ,
power componenten vervolgens ( en ook alle mechanieche dinges zaols koelplaten , boorgaten etc )

dan connectoren

dan alle vermogencomponenten en dingen die grote stromen moetne verwerken. alsook de dikke caps.
and dan werk je van grote (fysisch grote ) naar kleine componentenjes.

scheidt ook je 'blokken' analoog eene kant , digitaal andere kant.

Schikken van onderdelen op een print?
Probeer eerst eens bloemen te schikken. Da's waarschijnlijk meer jouw niveau...

sry, kon het niet laten :P

Op 17 december 2005 20:51:01 schreef zweetvoetje:

LOL
;p

Zeker de helm niet vergeten.

Op 17 december 2005 15:14:26 schreef Donkey:
Heeft er iemand een soort handleiding.....

Geen handleiding maar wel een paar tips.
Naast de diverse PCB design programma's, al dan niet met autorouter, is het gebruik van hersens, potlood en (millimeter) papier de beste manier om tot een zo compact mogelijk printontwerp te komen. B.v: componenten zoals weerstanden, diodes, condensatoren ed. die vertikaal gemonteerd kunnen worden besparen veel ruimte op de print. Aan de andere kant kunnen er verschillende printbanen onder een liggende weerstand lopen. E.e.a. is erg afhankelijk van het ontwerp dat je op je print wilt maken. Neem wel ruimschoots de tjd ervoor:)) Succes en veel plezier!!

Op 17 december 2005 22:36:50 schreef Atlantis:
[...]

Geen handleiding maar wel een paar tips.
Naast de diverse PCB design programma's, al dan niet met autorouter, is het gebruik van hersens, potlood en (millimeter) papier de beste manier om tot een zo compact mogelijk printontwerp te komen. B.v: componenten zoals weerstanden, diodes, condensatoren ed. die vertikaal gemonteerd kunnen worden besparen veel ruimte op de print. Aan de andere kant kunnen er verschillende printbanen onder een liggende weerstand lopen. E.e.a. is erg afhankelijk van het ontwerp dat je op je print wilt maken. Neem wel ruimschoots de tjd ervoor:)) Succes en veel plezier!!

axiale componenten rechtopzetten is NOT DONE ! ten eerste is het geen zicht en ten tweede wordt je geroosterd door eender welk assemblagebedrijf als je met dergelijk ontwerp afkomt.
de kans dat compnenten tegen alkaar gaan liggen tijdens soldering is niet onbestaande en tis veel te veel werk al die spullen te plooien.
en ook de thermische stress kan je parten gaan spelen. het gewicht van dat componentn wat niet ondersteund wordtr kan op de duur lassen alten scheuren ( vooral als dat componentne vel opwarmt en afkoelt zoals powertransistoren in TO220. die moeten eigenlijk platliggen met hun poten gebogen. de bocht vangt de thermische uitzetting dan op.

houdt ook rekening met de ruimte rond een compnenten zodat bestukkingsmachinese er weg mee kunnen. ( zelfs als je het zelf gaat bestukken voor eentje. ik heb al circuits gezien waar een draadbrug of poot van een weerstand half onder een ic of transistor verdwijnt. schandalig !.

[Bericht gewijzigd door free_electron op ]

Op 17 december 2005 22:43:54 schreef free_electron:
[...]

axiale componenten rechtopzetten is NOT DONE ! ten eerste is het geen zicht en ten tweede wordt je geroosterd door eender welk assemblagebedrijf als je met dergelijk ontwerp afkomt.
de kans dat compnenten tegen alkaar gaan liggen tijdens soldering is niet onbestaande en tis veel te veel werk al die spullen te plooien.
en ook de thermische stress kan je parten gaan spelen. het gewicht van dat componentn wat niet ondersteund wordtr kan op de duur lassen alten scheuren ( vooral als dat componentne vel opwarmt en afkoelt zoals powertransistoren in TO220. die moeten eigenlijk platliggen met hun poten gebogen. de bocht vangt de thermische uitzetting dan op.

houdt ook rekening met de ruimte rond een compnenten zodat bestukkingsmachinese er weg mee kunnen. ( zelfs als je het zelf gaat bestukken voor eentje. ik heb al circuits gezien waar een draadbrug of poot van een weerstand half onder een ic of transistor verdwijnt. schandalig !.

Free electron: ik waardeer je kennis van van alles, en vooral van de commerciele electronica... maar kijk alsjeblieft ook eens naar de hobbyisten.

Wij hebben geen bakken met geld, dus als wij een weerstandje rechtopzetten... wat geeft het, het bespaart alleen maar printruimte.

Er zit verder eigenlijk maar 1 argument bij waar ik me bij aansluit, maar 'zodat bestukkingsmachines er weg mee kunnen' hoe vaak zullen wij hobbyisten dat doen?

Vang dit niet te kwaad op ofzo, maar probeer weer een beetje naar het hobbyisten niveau te kijken.

En weer geen woord van de TS...

SMD weerstanden rechtop zetten, dat spaart helemaal plaats uit. :9

Op 18 december 2005 01:31:54 schreef Henry S.:
En weer geen woord van de TS...

Misschien is ie aan het uitvinden hoe die hoofdletters uitmoeten?

Zweedvoetje , het mag niet meer van de MODS :)

Op 18 december 2005 01:31:46 schreef weardguy:
[...]

en waarom zouden we als hobbyist alle regels aan onze laars lappen ? Al eens een circuit moeten repareren of debuggen wwar het ene half onder het andere zit ? das een rotellende o dat daar terug uit te peuteren. veel van die industriele regeltjes zijn heel interessant voor hobbywerk. het maakt het leven makkelijker. ik heb dat in het lab regelmatig moeten doen op van die 'crazy constructies'. als je ze dan eenmaal kan overtuigen van de spelregels te volgen dan blijkt achteraf dat alles veel rapper op zijn pootjes terecht komt. Al eens aan zo een ching-tchang-tchong auto amplifier gewerkt ?( zo een grote koelplaat die zogezegd 2 x 400 watt levert in een auto .. ) Die dingen zijn een miserie om te repareren. tstaat al op elkaar geplakt , verticaal , scheef , draden overal. als je dat vergelijkt met een opbouw van bijvoorbeeld een Clarion of een MTX. das tenminste proper in elkaar gezet.

en dat je een componentje rechtopzet. tot daar ( ik blijf het lelijk vinden. het oogt slordig , al die dingen die schots en scheef staan. een goede layout oogt ook mooi , en dat komt vanzelf. ik heb al veel te vaak layouts gezien waar een connector achterstevoren stond of midden in een print). een ander leuk probleempje is het volgende. probeer maar eens een scooprobe vast te haken aan de onderste poot van zo een verticaall gezette weerstand. das dikke miserie.

ik vind het persoonlijk trouwens makkelijker als ze platliggen , en wel om de volgende redenen : je kan ze gebruiken om haasje over te doen. ( onder een platliggende weerstand met correcte buigafstand t.o.v. de body krijg je als hobbyist gemakkelijk 5 baantjes ge-etst. onder een rechtopstaande , als je geluk hebt misschien eentje ..

Op 18 december 2005 01:39:23 schreef klein is fijn:
SMD weerstanden rechtop zetten, dat spaart helemaal plaats

bon als we toch die toer opgeaan : een anecdote uit het leven van free_e:

vergadering met klant. ik wordt erbij geroepen om uitleg over bordlayout. klant heeft problemen met applicatieschema want er zitten teveel passieve componenten rond. vooral de ontkoppeling ( nuja de chip heet 8 voedingspinnen met 3 verschillende spanning. ( 1 is dan nog gesplit in analoog en digitaal ) Dus ik heb overal spoeltjes en ontkoppelcapjes ( 1nF / 10nF paartje met een Tantaaltje van 4u7 ) en vanalles.

ik geef mijn uitleg. klant geeft ook uitleg waarom ie problemen heeft met de hoeveelheid componenten etc. Op bepaald moment wordt er gesproken over de interne layers en de routing van de power.

Een van de 'marketing' mensen schiet wakker. He jongens als jullie nu toch 4 lagen hebben op de print .. waarom zet je dan niet wat komponenten op de andere 2 .. waarom moet alles boven en onder staan .. je zou toch plaats besparen .....

ik ben blokje om gaan wandelen. tging echt niet meer . ( ik had er toen in razernij uitgeflapt : Das een idee , je kan je misschien aanmelden voor de nobelprijs ... ). Nodeloos te zeggen dat die kerel daar afgegaan is als een gieter.

Moest het hem lukken het zou hem uiteraard wel de nobelprijs opleveren alhoewel ik wel ooit eens iets gelezen heb dat ze dmv kopereilandjes op inner layers ook een capaciteit aanmaken maar weet niet precies meer hoe de vork in de steel zit.
Verder zijn rechtopstaande axiale componenten inderdaad niet echt "mooi" en verre van handig maar Philips bijvoorbeeld heeft op hun pcb's wel regelmatig van die dingen zitten dus blijkbaar zijn die wel assembleerbaar, al zie ik ook niet echt in hoe die bestukkingsmachine het doet.

Moest het hem lukken het zou hem uiteraard wel de nobelprijs opleveren alhoewel ik wel ooit eens iets gelezen heb dat ze dmv kopereilandjes op inner layers ook een capaciteit aanmaken maar weet niet precies meer hoe de vork in de steel zit

Het kan, kopervlakjes op de inner layers die onderling een kleine capaciteit vormen... why not? Of je van een (paar) pF gelukkig wordt is een andere vraag ;)

Dit wordt ook wel op gewone dubbelzijdige printen gedaan tussen onder en boven, maar heeft alleen nut voor zeer hoogfrequentie schakelingen. Daarbij kan zon kleine capaciteit nog wel eens nuttig zijn, al is het waarschijnlijk nogal temperatuurgevoelig en bovendien afhankelijk van exacte dikte en materiaal van de print.

Die marketingmannen zullen wel gedacht hebben 'er zijn burried via's, waarom geen burries capacitors?' ;)

mobieltjes zitten vol van dergelijk spul en RF ontwepren gebruiken ook striplines. je kan complete filters maken en transofrmatoren op dergelijke manier. ook power dc/dc omzetters werken wel eens met spoelen die ge-etst zijn in het printmateriaal.gewoon ferriet erover klemmen en klaar.

blijft feit dat die marketing gast een dikke flater geschoten had. We hadden het wel over het solderen van componentne op die binnelagen ..

Alle IC's in dezelfde richting plaatsen oogt mooi en vermijd vergissingen.

Op 19 december 2005 21:20:39 schreef Pertinax:
Alle IC's in dezelfde richting plaatsen oogt mooi en vermijd vergissingen.

en uitgelijnd tov mekaar, anders wordt het zo'n warboeltje

wat free zegt over industriële regels sluit ik me volledig bij aan. als hobbiest moet je je daar proberen aan te houden --> dit heeft namelijk als gevolg dat je print er netter uit komt te zien en het is makkelijker te repareren. ben zelf ook een hobbiest maar neem de regels zoveel mogelijk in acht. want dat kleine beetje extra ruimte die je dan kwijt bent geeft wel een mooier resultaat.

Op 17 december 2005 20:44:29 schreef free_electron:
pfiew. das nie makkelijk

eerst bord omtrek tekenen ,
power componenten vervolgens ( en ook alle mechanieche dinges zaols koelplaten , boorgaten etc )

dan connectoren

dan alle vermogencomponenten en dingen die grote stromen moetne verwerken. alsook de dikke caps.
and dan werk je van grote (fysisch grote ) naar kleine componentenjes.

scheidt ook je 'blokken' analoog eene kant , digitaal andere kant.

En voor je aan je signalen gaat beginnen, eerst je voeding neerleggen. Op een 'schoon' bord heb je het meeste overzicht (en plek) en dat is voor een degelijke voedingsdistributie wel zo handig.

ik heb er eentje klaargezet.
oud ontwerpje van mij ( paar jaar terug )
http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=bordje.pdf

t'geeft een beeld hoe een bordje eruit ziet als het een beetje proper getekend is.