D-work
Linux is like a wigwam. No windows. No gates. Just an Apache inside.
Ik heb hier een aantal TIC226D liggen
Ik zou de willen gebruiken voor 4 lampen aan testuren (Rood, geel , groen , blauw) via LTP poort,
ik doe dit nu via relay's maar dit gaat trager
hoe sluit ik juist de Tic's aan en kan ik deze wel gebruiken op 230 V
De lampen zijn 40Watt
Groeten David
http://www.discolitez.com
Hier vind je meer info. Zoals dit schema:
Ik heb deze ook gebruikt en werkt perfect, zonder enige storing. Ik heb wel tussen die optocoupler en de parallelle poort een transistor toegevoegd opmdat ik er zo acht op mijn poort heb hangen en ik denk niet dat die 8*15mA kan trekken.
[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]
D-work
Hoe sluit ik die juist aan dit is een TO220 behuizing
Ik vind geen datasheet van deze
_____
| O |
|---|
|___|
| | |
| | |
D-work
Zoeloelip bedankt voor de datasheet maar ik snap er nog geen ballen van.
Dus :
middelste =Base
rechter de Etmitter
linkse de collector ?
Ik vind het een beetje gevaarlijk om te testen (230 V)
Je hebt geen BCE bij een triac. als je die houdt zoals je die getekent hebt is de rechtse de gate, kan je met de basis vergelijkingen en dan zijn die twee andere de ingang en uitgang (emittor en collector als je het zo wil noemen) en omdat je met wisselspanning werkt maakt dat niet uit. Meer niet.
D-work
Dan ga je een hoop vuurwerk zien vrees ik. Je moet je poort scheiden van je 230. en je moet je triac ontstoren. Gebruik dat schema maar dat ik je gegeven hebt. Je hoeft daar volgens die site zelfs geen transistors tussen zetten. Je kan ook het schema van de solidstate relais van deze site.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=67
Maar ik vind dat ander schema beter, dat stoort zeker niet omdat die optocoupler alleen maar op de nuldoorgang schakelt maar. Je kan die dan wel niet uitbreiden om te dimmen.
[Bericht gewijzigd door zoeloelip op ]
D-work
Dit is de PCB layout die ik heb gemaakt
Ik denk niet dat er fouten in zitten.
Dus als er een goede ziel dit nog eens zou willen checken ?
Alvast bedankt
sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
ik zou de optotriac een kwartslag draaien, zodat je zeker een goede scheiding tussen de laag en net-spanning. Hou de de banen van pin 1&2 zo ver mogelijk weg van de andere. (dus best geen banen onder de ic laten doorlopen)
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Die transistoren die je er ingezet hebt zou ik voor de optocouplers zetten, de ingang van de optocoupler heeft namelijk best veel stroom nodig, de uitgang kan de triac gelijk aansturen!
Dat eerste schema is trouwens een stuk mooier, daar zit namelijk een nuldoorgangsschakelaar in zodat je geen storingen op het net maakt (schakelplops die je nogwel eens hoort door je versterker). Ook zit er een extra RC ontstoring in. De moc3040-3043 stuur je aan met een transistor.
EDIT: Die andere schakeling kun je WEL makkelijk ombouwen naar een dimmer, je vervangt dan de moc3040-3043 door een moc3020-3023, daar zit namelijk geen nuldoorgangscircuit in.
Maar mocht je een dimmer willen maken, doe dit niet rechtstreeks met de PC, de timing zal niet strak genoeg zijn om de lampen mooi aan te sturen!
[Bericht gewijzigd door Benadski op ]
D-work
Op 10 maart 2003 19:27:49 schreef Ralph Benadski:
Die transistoren die je er ingezet hebt zou ik voor de optocouplers zetten, de ingang van de optocoupler heeft namelijk best veel stroom nodig, de uitgang kan de triac gelijk aansturen!
Dit is van het schema http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=67
maar dan 4 keer
maar zonder voeding
Benadski
Oja, dat zie ik nu. Beetje onhandig schema alleen en beter niet gebruiken icm. geluidsapparatuur.
Let ook op als je het toch gaat bouwen, die 12V aansluiting mag je in geen geval met een computervoeding voeden, dan blaas je of de voeding of je PC op!!!
De 12V mag je ook nooit aan kunnen raken, gebruik dus ook geen adapter, maar maak de voeding in dezelfde kast!!!
Je kan het best voor het eerste schema in dit topic gaan, is niet veel ingewikkelder, maar heeft veel voordelen!
[Bericht gewijzigd door Benadski op ]
D-work
Het werkt niet 
Zo heb ik het aangeloten.
de opto geleid
maar de lamp werkt niet .
Ik denk toch dat ik alles goed heb aangesloten ?
Kijk eens goed naar de aansluitingen van de triac.
Volgens mij zit nu de uitgang op de gate.
Zie het plaatje van de triac hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=67
Benadski
Het werkt NIET als je die 12V niet zo als in het schema hebt aangevoerd. Een trafo is van het net gescheiden en dat is hier nou juist net niet de bedoeling zie ik nu...
Maak dus die 12V voeding zoals in het schema en het gaat goed!
D-work
Op 11 maart 2003 07:25:57 schreef Hugo Welther:
Kijk eens goed naar de aansluitingen van de triac.
Volgens mij zit nu de uitgang op de gate.Zie het plaatje van de triac hier: http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=67
Ja volgens de tekening is het verkeerd aangesloten
maar dit is niet op het print zo
D-work
Op 11 maart 2003 09:43:59 schreef Ralph Benadski:
Het werkt NIET als je die 12V niet zo als in het schema hebt aangevoerd. Een trafo is van het net gescheiden en dat is hier nou juist net niet de bedoeling zie ik nu...Maak dus die 12V voeding zoals in het schema en het gaat goed!
Zou ik met een voeding dit vierkeer kunnen voeden ?
of moet ik ze alle vier appart maken ?
Heeft er soms iemand een PCB van dit want elke keer als ik zelf de PCB maak gaat het fout pffffff
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
moet je ff rekenen wat je schakeling aan mA's opneemt,
ik denk wel dat je dit met 1 kleine voeding kan voldoen.
hoeveel mA is de voeding die je nu gebouwd heb?
D-work