Op 21 december 2005 21:55:03 schreef Jorrit:
@Lil PimmetjeIk ben bang dat de coil niet goed gaat werken met mot-stack. Je vonkbrug zou gaan powerarcen omdat je condensator te klein is. Ook kan de coupeling wel wat hoger. Deze kun je simpel verhogen door de afstand tussen secondaire en primaire wat minder te maken bij zo'n kleine coil hoeft dat niet zo heel veel te zijn. Een coupling van 0.15 is wel oke voor zo'n kleine coil.
Verder ziet het er wel okee uit beetje weinig secondairy turns maar het moet nog wel kunnen volgens mij. Ik zou er nog wel een keer beter naar kijken als je wilt heb er nu ff snel over heen gekeken....
eeeh, wat is powerarcen?
Dan laadt de voeding je condensator zo snel weer op dat de vonk niet geblust kan worden. Maar ik geloof dat je een arsg wou gaan gebruiken wie met 1600 bps draait ?.
Nu vraag ik mij af of dit goed gaat werken. Het word zobiezo al lastig om het vermogen van je mots te beperken tot 400 watt en nog een beetje spanning op de uitgang te hebben.
Mot's zijn niet echt geschikt voor een kleine coil en condensator zoals die van jouw. Sparks haalde bijvoorbeeld met zijn mot-stack op de teslathon 2.5 meter. Nu wil jij een mot-stack aangaan sluiten op een coiltje van net 15 cm hoog.
Als ik jouw was zou ik echt voor een nst gaan zeker voor je eerste tc.
@soldeerbout.
Mooi dat je je draad binnenhebt
. Had je het nu gratis van de eti gekregen ? Ik heb het er ook een keer gratis van gekregen maar daarna kon ik er helaas niet meer terecht.
Ik heb nu ook mijn 5.5 kilo 0.5 mm draad binnen. 3 kilo voor mijn secondaire (2000 wikkelingen) En de rest is voor 2 transformatoren wie ik nog moet wikkelen.
Vandaag ook even gekeken wat ik voor de primaire kwijt ben (18 meter 10 mm zachtkoper buis) maar dat word ook al weer 45 euro. Maar even kijken of ik het zonder btw via mijn werk kan krijgen dat scheelt alweer wat 
Op 22 december 2005 16:53:40 schreef Jorrit:
@soldeerbout.
Mooi dat je je draad binnenhebt. Had je het nu gratis van de eti gekregen ? Ik heb het er ook een keer gratis van gekregen maar daarna kon ik er helaas niet meer terecht.
Ik heb nu ook mijn 5.5 kilo 0.5 mm draad binnen. 3 kilo voor mijn secondaire (2000 wikkelingen) En de rest is voor 2 transformatoren wie ik nog moet wikkelen.
Vandaag ook even gekeken wat ik voor de primaire kwijt ben (18 meter 10 mm zachtkoper buis) maar dat word ook al weer 45 euro. Maar even kijken of ik het zonder btw via mijn werk kan krijgen dat scheelt alweer wat
ja gratis
als prim. ga ik instalatiedraad gebruiken denk ik. dit weekend ga ik zon draaiende vonkbrug maken zodat ie beter blust.
ik heb al een doos vol schroeven en een plank opgestookt door een niet gebluste vonk:P
omdat ik nu ander draad heb gaat de coil er zo uitzien:
+/- 605 meter @ 0,8 mm
1100 wikkelingen van 55 cm
hoogte spoel 88cm
diameter spoel 17,5 cm
gaat zoiets werken?
@soldeerbout ziet er goed uit.
Alleen 1 ding snap ik niet. Wat bedoel je precies met 1100 wikkelingen van 55 cm ?
Als je 1100 wikkelingen 0,8 mm legt kom je ongeveer op 88 cm.
Als je dan een buis hebt van 17.5 cm doorsnede heb je een verhoudingn van ongeveer 1:5 en een goed aantal windingen dus die secondaire zou goed kunnen werken.
Goeievraag
Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Ik weet niet of dit hier hoort, maar het heeft enigszins met teslacoils te maken dus...........
http://home.casema.nl/de.geesten/flyback2.avi
http://home.casema.nl/de.geesten/flyback3.avi
Is dit een beetje fatsoenlijk voor een flyback?
EDIT: filmpje met wijnfles erbij gezet.
[Bericht gewijzigd door Goeievraag op ]
Anoniem
@Jorrit:
Ooeh, powerarcing! Dat had ik dus met mijn eerste tesla ook (die trouwes tot de grond toe is opgebrand, wijze les: spark gap + hout + hoog vermogen = vuur
)
Maar inderdaad, goed punt... Dat gaat niet ten goede komen voor mn spoel, en ook niet voor mn trafo. Ik ga toch maar een nst kopen denk ik. Kan nu in de buurt hier aan nst's komen, dus wie er geinteresseerd is in modellen: msn/email/pm me.
NST's:
8000 V, 50 mA (400 VA), 50 euro
6000 V, 25 mA (150 VA), 50 euro
4000 V, weet niet hoeveel vermogen, 35 euro
EDIT: Lekker slim, wat is hier in de buurt?
Hier in de buurt is het mooie stadje Culemborg, vlak bij utrecht. De transformators kan ik krijgen in nieuwegein.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op ]
Op 22 december 2005 21:20:06 schreef Lil Pimmetje:
Kan nu in de buurt hier aan nst's komen, dus wie er geinteresseerd is in modellen: msn/email/pm me.
Jaaa.. ik heb wel interesse in de 8000 V, 50 mA (400 VA) NST 
Check je mail maar! 
Chris
Hier een kleine update van mijn vttc2
Maar ik zit nog op deze jongens te wachten, ze zijn voor mijn tankcap (8 stuks 680pF bij 20KV)
hey,
ik heb juist op Hoezo (belgie) een reuze tesla coil
gezien met een cage of deadt.
een man zat op iets wat verbonden was met dat ding op
de top van een tesla en had ijzeren hadschoenen,
zo kon hij door te wijzen een vonk overbrengen 
mooi om zien
btw : ze zeide dat 45V dodelijk is maar ik dacht dat men
van de stroom dood ging. (leren we toch op school)
maar dacht direct aan de wet van ohm.
dus ik denk dat ie wel klopt
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 25 december 2005 21:10:15 schreef NeXuS:
ze zeide dat 45V dodelijk is maar ik dacht dat men
van de stroom dood ging.
inderdaad, lees dit even
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14242
Sparks
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Dat had ik wel willen zien die gast aan die coil in belgie.
Maar ik had weer eens het plan gevat om naar beverwijk te gaan zwarte markt die was dus voor de helft gesloten morgen is ie helemaal open.
Het schiet al weer lekker op met je vttc Zaq.
Ik zie dat je voor de primaire zonder tappunten bent gegaan.
Ik hoop dat je een beetje uitkomt met de caps om de zaak op de goede frequentie te krijgen.
Het lijkt wel zo netjes een coil zonder extra taps erop.
Op 25 december 2005 22:22:34 schreef Sparks:
Dat had ik wel willen zien die gast aan die coil in belgie.
Maar ik had weer eens het plan gevat om naar beverwijk te gaan zwarte markt die was dus voor de helft gesloten morgen is ie helemaal open.Het schiet al weer lekker op met je vttc Zaq.
Ik zie dat je voor de primaire zonder tappunten bent gegaan.
Ik hoop dat je een beetje uitkomt met de caps om de zaak op de goede frequentie te krijgen.
Het lijkt wel zo netjes een coil zonder extra taps erop.
Er staat nix van op het net 
Sparks
http://koopjes.marktplaats.nl/elektronica_en_witgoed/electronica/10760…
wie o wie heeft belang bij dit vooraadje....
Sparks
Ja het is wel wat veel in 1 keer.
als ik niet ging verhuizen met alle kosten en toestanden had ik het mischien nog wel gekocht ook.
reken maar uit:
240 kilo wikkeldraad a 10 euro de kilo nieuwprijs
kun je leuk aan verdienen zo'n vooraadje
@Sparks
Ik ben op zoek naar een topload voor mijn vttc2.
De maten zouden (ongeveer) moeten zijn,
minor diameter 40mm , buitenste diameter 160mm
Is er hier een mogelijkheid als deze maten al bestaan!
Wanneer dit mogelijk is het volgende, ik zou alle vier de lassen doorgelast willen hebben, het glad maken doe ik zelf wel.
Laat het ff weten via mail als het kan.
btw hoeft niet perse rvs te zijn.
@ZAQ.
Ziet er al zeer goed uit je vttc 
hoop dat hij net zo goed gaat werken als je vorige, maar dat zou vast wel lukken.
Komt de coil zelf nog boven de buis of maak je er 2 aparte delen van ?
Ik ben vandaag ook ff bezig geweest.
Vannavond de nieuwe secondaire afwikkelen.
Hier wat plaatjes 
formaat vergelijking.
En mijn winding rig 
JEZUS, wat een opstelling
Loopt die draad op de spoel bij jou niet heen en weer Jorrit? Ik heb het maar eerst door een ringetje laten lopen, anders werd ik helemaal gek. En leg jij die draad dan met je hand op de goede plaats of hou jij gewoon een rubbertje tegen de draad aan zodat alles netjes naast elkaar komt te liggen?
Ik denk dat ik morgen maar even secundaire ga lakken, keb het weer eens druk gehad met school shit en met kerst heel veel familie bezoeken 
ik heb mijn sec. spoel ook af
het is om een 12,5 cm doorsnede buis gewikkeld omdat k geen dikkere kon vinden
en de lengte v/d spoel os +/- 90 cm.
ik heb m direct ook al getest en ik kreeg maar 10 cm vonkjes. volgensmij een beetje laag voor een spoel van 1100 wikkelingen.
nog een vraag: wat is het voordeel van een draaiende vonkbruk t.o.v. een 'gewone vonkbrug'van 2 schroeven?
Zo, 8 biertjes en een paar uur verder is mijn secondaire ook af 
Gisteravond kwam het er niet van en vandaag werd ik in eens opgeroepen door m'n werk dus.
Maar uiteindelijk is hij toch afgekomen en is de lak nu aan het drogen. Het is volgens mij de strakste secondaire wie ik ooit gewonden heb
Er ligt nu hij klaar is een goeie 1.7 km draad op 
@soldeerbout.
De vonklengte heeft weinig te maken met het aantal windingen.
Ik weet zo niet wat voor een voeding , cap , sparkgap je gebruikt maar naar een paar dingen zou ik eerst kijken.
Je sparkgap, die is zeer belangrijk voor een goede prestatie.
Je cap, die maakt ook wel wat uit een bottle cap presteert behoorlijk minder als een mmc.
En dan ook nog de vraag is je coil goed gestemt is je coupling goed enzv. Of een tc goed functioneerd hangt van een hoop dingen af niet alleen van het aantal windingen.