Ik zoek een PC scope, die via USB werkt. Wie heeft een referentie of bezit zo'n toestel?
Moet ook spectrum analyser en geheugen scope zijn.
LaStei
carpe cerevisi
Elektuur heeft eens een onderzoek gedaan en dit kwam er tamelijk goed uit:
http://www.tiepie.nl
diode
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek
Ik heb hier een tiepie scoop staan, heeft een transient recorder, spectrum analyser, functie generator, multimeter en natuurlijk een scoop functie.
Ik heb hem van mijn stage bedrijf gehad en ik moet zeggen dat het echt een goed ding is.
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Velleman heeft er een, ik dacht voor €120
[aiai, dat ding is volgens mij geen usb, USB-Parallel converter:D]
Anoniem
Die pdf van electuur vond ik op deze site.
http://www.oscilloscoop.nl/
http://www.oscilloscoop.nl/pc-scope-test.pdf
De bitscope bevalt me wel, en zal ik misschien kopen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 27 december 2005 01:47:38 schreef evarist:
Ik zoek een PC scope, die via USB werkt. Wie heeft een referentie of bezit zo'n toestel?
Moet ook spectrum analyser en geheugen scope zijn.
mayonnaise ? ketchup ? tartaar ? in een bakje of een puntzak ?
diode
Op 27 december 2005 19:25:36 schreef free_electron:
[...]
mayonnaise ? ketchup ? tartaar ? in een bakje of een puntzak ?
In een bakje lijkt me wel zo handig 
Diode en Free-electron, ik stel jullie formeel in beschuldiging van Belgen haat. 
Domme Belg stelt vraag: wat is een transient recorder? Deze Belg is wel geboren toen UKW nog niet bestond en de eerste supers op de markt kwamen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 27 december 2005 20:05:41 schreef evarist:
Diode en Free-electron, ik stel jullie formeel in beschuldiging van Belgen haat.Domme Belg stelt vraag: wat is een transient recorder? Deze Belg is wel geboren toen UKW nog niet bestond en de eerste supers op de markt kwamen.
ela ela ela . ik ben zelf nen 'dommen belg' hoor !
Om verwarring en frustratie te vermijden: er zijn ook slimme belgen. En neen, die wonen niet in nederland ( om het gras maar onder de voeten weg te maaien van die die denken een versleten mop te kunnen opdissen ) .
transient recorder is iets wat overgangen detecteert. dus als er iets gebeurt ( dat 'iets' definieer je) dan captured dat ding ofwel een datadump of een screenshot of iets dergelijks.
stel je hebt een signaal wat 1 keer om de paar uur ( beetje random ) een spike van 2 volt vertoont. je stelt de trigger in. als het optreedt krijg je een mooi plaatje op de harddisk met tijd en datum en de volledige meetgegevens. heel interessant om sporadische fouten op te sporen in een systeem
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
diode
Op 27 december 2005 20:08:46 schreef free_electron:
[...]ela ela ela . ik ben zelf nen 'dommen belg' hoor !
Om verwarring en frustratie te vermijden: er zijn ook slimme belgen. En neen, die wonen niet in nederland ( om het gras maar onder de voeten weg te maaien van die die denken een versleten mop te kunnen opdissen ) .transient recorder is iets wat overgangen detecteert. dus als er iets gebeurt ( dat 'iets' definieer je) dan captured dat ding ofwel een datadump of een screenshot of iets dergelijks.
stel je hebt een signaal wat 1 keer om de paar uur ( beetje random ) een spike van 2 volt vertoont. je stelt de trigger in. als het optreedt krijg je een mooi plaatje op de harddisk met tijd en datum en de volledige meetgegevens. heel interessant om sporadische fouten op te sporen in een systeem
In simpele zin, hij meet over een langere tijd.
free_electron
Silicon Member
In simpele zin, hij meet over een langere tijd.
neen. hij kijkt over langere tijd maar registreert alleen als er iets gebeurt.
het is geen one shot trigger ook. telkens er iets gebeurt maakt dat ding een snapshot. je kan dergelijk spul dagen na elkaar laten draaien. telkens als de conditie optreedt zal er een snapshot gemaakt worden.
zeer handig bij intermitterene problemen
[Bericht gewijzigd door free_electron op ]
diode
De tiepie die ik heb registreert alles gedurende een in gestelde tijd, je moet zelf op start drukken.
Het kan zijn dat het ook op jouw manier kan maar dan moet ik eerst eens de manual doorlezen want dat dat ding heeft zoveel mogelijkheden, waarschijnlijk weet ik nog geen 20 procent van zijn functies dus misschien vandaar.
Bedankt, ik zal eens rondkijken. Jullie hebben weeral een goede daad gedaan: een Belg slimmer gemaakt.
free_electron
Silicon Member
Op 27 december 2005 22:34:43 schreef evarist:
Bedankt, ik zal eens rondkijken. Jullie hebben weeral een goede daad gedaan: een Belg slimmer gemaakt.
jep profiteert ervan. tstaat in min goede voornemens om dat in 2006 niet meer te doen. ze zijn al slim genoeg in belgie.
Op 27 december 2005 23:50:58 schreef free_electron:
[...]jep profiteert ervan. tstaat in min goede voornemens om dat in 2006 niet meer te doen. ze zijn al slim genoeg in belgie.
Dat wel, maar sommige ministers moesten ophouden buitenlandse staatshoofden te beledigen.
Alhoewel, het is een mooi brilletje 
Nu ernstig: het inregelen van een stabilisator, kan je dat bekijken met een transient recorder? Het is een eenmalig kortdurend verschijnsel dat je op een scope nauwelijks of niet kan zien?
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
diode
Wat bedoel je met een stabilisator?
Een transient recorder is geschikt om een eenmalig kortdurend verschijnsel zichtbaar te kunnen maken dus ik denk dat het wel moet kunnen.
free_electron
Silicon Member
dat moet lukken , maar het is vliegen meppen met een kanon. transient zou goed zijn als die voeding 10 keer per uur aan en uit gaat. je krijgt telkens ene mooi plaatje.
dergelijke dingen doe je gewoon in single-shot mode met de sampler op vol gas. ( laat hem maar zijn geheugen volrammen. )
en dat is het ALLERBELANGRIJKSTE bij digitale scope. De sampler en de gehuegendiepte. je sampler is nooit snel genoeg en je gehuegen nooit groot geneog.
blijf ABSOLUUT weg van systemen die 1 sampler gebruiken voro meerdere kanalen. je tijdrelatie tussen de kanalen is zoek ( je kan alleen repetitieve signalen bekijken met die dingen )
en zogenoemde 'equivalent time' sampling is dikke BULLSHIT. je kan daar NIKS mee doen ( eventueel eye diagrams mee maken maar welke hobbyist doet er dat nou )
ik zie regelmatig spul: oh meneer wij doen 1 gigasample per seconde. en tkost maar 200 euro. de chips die dat effectief kunnen kosten al 2000 euro ! ( en der zit een dikke koelplaat op hun rug )
Op 28 december 2005 19:41:37 schreef free_electron:
...
en dat is het ALLERBELANGRIJKSTE bij digitale scope. De sampler en de gehuegendiepte. je sampler is nooit snel genoeg en je gehuegen nooit groot geneog.
...
Ja als je geld genoeg hebt, voor de meeste hobbisten zijn de kosten voor een dergelijk apparaat meestal doorslaggevend. Ik gebruik bijna dagelijks een DSO met 25MS en een geheugen 'diepte' van 1K geloof ik (Fluke 123). Nu is dit ook niet een van de goedkoopsten (~1200 euries). Maar het is een zeer bruikbaar apparaat, ookal heeft het een lage sample rate en een niet zo diep geheugen.
Op 28 december 2005 08:47:51 schreef diode:
Wat bedoel je met een stabilisator?
Een transient recorder is geschikt om een eenmalig kortdurend verschijnsel zichtbaar te kunnen maken dus ik denk dat het wel moet kunnen.
Ik bedoelde het inregelgedrag van een 7805 bv. Na het opstarten zou (ZOU) het kunnen dat op de uitgang een overshoot ontstaat, maar het antwoord is al gegeven
free_electron
Silicon Member
Op 28 december 2005 20:15:01 schreef Lexy:
[...]
Ja als je geld genoeg hebt, voor de meeste hobbisten zijn de kosten voor een dergelijk apparaat meestal doorslaggevend. Ik gebruik bijna dagelijks een DSO met 25MS en een geheugen 'diepte' van 1K geloof ik (Fluke 123). Nu is dit ook niet een van de goedkoopsten (~1200 euries). Maar het is een zeer bruikbaar apparaat, ookal heeft het een lage sample rate en een niet zo diep geheugen.
als je de keuze hebt tussen een 100 megasample (realtime ) en ene 2 gigasample (ET , in werkelijkheid maar 50 RT ) voor dezelfde prijs weet ik wat gekozen hoor. die eerste !
het grote probleem is dat bijna iedereen die tweede koopt , want die is 'veel sneller ' wat dus complete onzin is.
Op 28 december 2005 20:44:04 schreef free_electron:
[...]als je de keuze hebt tussen een 100 megasample (realtime ) en ene 2 gigasample (ET , in werkelijkheid maar 50 RT ) voor dezelfde prijs weet ik wat gekozen hoor. die eerste !
het grote probleem is dat bijna iedereen die tweede koopt , want die is 'veel sneller ' wat dus complete onzin is.
Zou je dit ook kunnen uitleggen aan de hand van achtergrond informatie? En waarom zouden de fabrikanten nog steeds scopes maken die niet realtime sampled? is daar nog een voordeel te bekennen afgezien van het feit dat je mensen er mee misleid??
free_electron
Silicon Member
Op 29 december 2005 01:14:53 schreef miniK0bo:
[...]Zou je dit ook kunnen uitleggen aan de hand van achtergrond informatie? En waarom zouden de fabrikanten nog steeds scopes maken die niet realtime sampled? is daar nog een voordeel te bekennen afgezien van het feit dat je mensen er mee misleid??
Alle scopes zijn realtime. Die equivalent time wordt met software truekn uitgehaald. het is pure marketing praat. de onze is zoveel 'sneller' terwijl dat geen waar is
Ja, na lang beraad en rijp overleg heb ik besloten een Tiepie Handyscope te kopen, de HS3 100MHz.
Waar moet ik informeren om hem aan de laagste prijs te kopen?