Die reactantie is niet echt bepalend voor de maximale stroom die je kan transformeren. Als we het alleen over reactantie hebben is dat alleen de lekinductie die wat limiteerd.
En aangezien de koppeling tussen de windingen heel erg hoog is, boven de k=0,9 , ik dacht zelfs 0,99, is die heel erg klein. Llek=L·wortel(1-k) als is het wel heb.

Dat zegt toch niet zoveel , die 50 ohm. Hangt een beetje af van de trafo of het wel of niet verwaarloosbaar is.
Die trafo hier heeft een weerstand van 0,045Ohm aan de 230 kant. Niet echt verwaarloosbaar omdat het op maximale belasting toch voor 3% verlies zorgt :P

Op 31 december 2005 16:29:13 schreef Mon1935:
Ik heb zonet de gelijkstroom weerstand van de primaire van mijn trafo gemeten , 50 ohm ongeveer . Deze is dus niet zomaar te verwaarlozen zoals men altijd zegt

zei ik toch, deze is aanwezig bij wisselspanning ook hoor, enkel vectorieel samengeteld dan... :p

He Fry , jij bent F1 piloot zeker ? Ga nu niet te vlug hé
De TS vroeg wat er gebeurde als je de frequentie halveert.
En voor dat we dit begrijpen zit jij al bij de secundaire .We zijn hier nog niet uit
Ik stelde dat, volgens die formule van XL = 2pi*f*L de weerstand (nu ja , reactantie) van de spoel halveert als je f halveert .En dat dus ook de stroom zou verdubbelen .
( wet van ohm ) Remedie hiertegen : halveren ingangs spanning .
Iemand ( Barrrt geloof ik) schreef bijna hetzelfde .
U / N*A*2pi*f . De zelf inductie L is hier schijnbaar weg , maar met N en A wordt ook de Henry berekend .
Jonatan en nog iemand geloof ik hebben hier ingewikkelde formules neergeschreven waarvan ik niets begrijp , maar ik weet wel dat de inductie spanning veroorzaakt wordt door het veranderen van een magnetisch veld .
Besluit kan dus zijn : hoe lager de frequentie , hoe lager de zelfinductie , en hoe minder de ingangs spanning tegengewerkt wordt .
Verlaagt men dus de frequentie , moet de ingangs spanning evenredig verlaagt worden .

Er zal wel een formule bestaan die berekent hoeveel volt op de secundaire komt na halveren van de frequentie , volgens mij zal dat helemaal niet meer kloppen .

Op 31 december 2005 18:26:30 schreef Mon1935:
Verlaagt men dus de frequentie , moet de ingangs spanning evenredig verlaagt worden .

om kernverzadiging, dus slechte trafo werking tegen te gaan.

we kunnen eigenlijk besluiten dat een 50Hz trafo gemaakt is voor 50Hz, so be it :)

Op 31 december 2005 18:26:30 schreef Mon1935:
Er zal wel een formule bestaan die berekent hoeveel volt op de secundaire komt na halveren van de frequentie , volgens mij zal dat helemaal niet meer kloppen .

moet je zeker info hebben over de kern + de hystersisverliezen kunnen bekijken voor het gebruikte materiaal. formule wordt dan moeilijk

[Bericht gewijzigd door Jonathan op ]

Jonathan , ik ben nu 70 jaar . Ik ben bezig beter te leren rekenen . Ik heb nog minstens 30 jaar om al die formules te leren he . 220 / 50 ohm = 4,4 A .

fry je hebt gelijk als je uitgaat van een halvering van de spanning, gelijk blijvende stroom dan zal het vermogen een factor twee afnemen en niet een factor vier. de formule P=U^2/R is hier totaal niet geldig i.v.m. gelijk blijvende stroom.
Ik heb zitten redeneneren dat de belasting constant blijft maar dat is niet zo als je stelt dat de nominale stroom blijft lopen.

Even inhakend op fry dat de ohmse weerstand niet verwaarloosbaar is: Stel een machinetransformator van 700MVA (Zo een als in veel centrales staat)
Een rendement van 99% levert bij 700MVA toch nog altijd 7MW aan warmte op die afgevoerd moet worden. Is toch een echt misselijke hoeveelheid die zeker niet moet worden onderschat.

Laten we het eenvoudig houden en stellen dat een trafo gemaakt voor ... Hz wel op een hogere frequentie kan werken (minder flux door de kern dus geen verzadiging) en niet op een lagere frequentie (want dat levert een kern in verzadiging op met alle nare gevolgen van dien.)

Daarbij geldt dat de nominale spanning, nominale stroom, nominaal vermogen NOOIT mag worden overschreden

[Bericht gewijzigd door Barrrt op ]

Barrrrt, ik heb hier al een eenvoudig voorbeeld van toepassing : de 10 hz verschil tussen de US en bv Europa
Werkt het ene toestel dat gemaakt is voor 50 hz evengoed op 60 , of andersom ? Ik meen dat op sommige toestellen 50/60 hz staat . Maar hoe moet het met bv een TV ?

Op 31 december 2005 19:26:16 schreef Mon1935:
Barrrrt, ik heb hier al een eenvoudig voorbeeld van toepassing : de 10 hz verschil tussen de US en bv Europa
Werkt het ene toestel dat gemaakt is voor 50 hz evengoed op 60 , of andersom ? Ik meen dat op sommige toestellen 50/60 hz staat . Maar hoe moet het met bv een TV ?

Hangt van verschillende dingen af:

1) Is het apparaat gemaakt voor 50 Hz en wordt de wisselspanning in de voeding van het apparaat gelijkgericht dan werkt deze zonder meer op 60 Hz. Een hogere frequentie geeft een kortere periode tijd dus minder rimpel op de afgevlakte gelijkspanning
Andersom is afhankelijk of de gewenste rimpelspanning niet wordt overschreden

2) Gebruikt het apparaat wisselspanning is het moeijlijker te zeggen ligt aan de toepassing en/of het apparaat nog werkt bij een hogere/lagere frequentie

2a) Is het apparaat bijvoorbeeld een analoge wekker dan zal de tijd of te snel of te langzaam gaan.

2b) Is het apparaat bijvoorbeeld een digitale wekker dan kan het zijn dat het gebruik maakt van de netfrequentie om "de seconde" te vinden.

Staat echter op het apparaat dat deze voor zowel 50 als 60 Hz geschikt is (en meestal ook nog voor spanningen tussen de 100 en 240V AC) dan kan dit apparaat zonder meer op de andere frequentie gebruikt worden zonder de werking negatief te beïnvloeden

Ja , dat die wekkers niet meer de juiste tijd zullen aangeven is begrijpelijk .
Wat punt 4 betreft , dat stond er bij mijn Philips ook op ja : 50/60 hz , 100 tot 250 volt ( of toch iets van die orde). Dit laatste zou wel een nieuwe topic waard zijn , vind je niet ? 50/60 hz is nog aan te nemen , maar universeel even goed werkend op 100 tot 250 volt zonder dat je er iets aan moest doen .....
Maar ik had het meer bepaald over trafos , voedings trafos die in radios , TV enz zitten .
De secundaire van die trafos moet volgens mij een andere spanning geven dan die waarvoor alles ontworpen is ( namelijk OF 50 , OF 60 hz denk ik .
Er heeft daar een topic over geweest enkele maanden geleden . Een video recorder van hier werkt in de States niet , maar volgens iemand had dat niets met de frequentie te maken , maar het systeem . ( Bij ons VHS , in de States een ander systeem )

groetjes

Mon

Op 3 januari 2006 18:22:43 schreef Mon1935:
Wat punt 4 betreft , dat stond er bij mijn Philips ook op ja : 50/60 hz , 100 tot 250 volt ( of toch iets van die orde). Dit laatste zou wel een nieuwe topic waard zijn , vind je niet ? 50/60 hz is nog aan te nemen , maar universeel even goed werkend op 100 tot 250 volt zonder dat je er iets aan moest doen .....

Ja, de moderne technologie toch...
In die dingen zit hoogstwaarschijnlijk een geschakelde voeding. Deze gaat onmiddellijk gelijkrichten zonder transformator ertussen en daarna zit een transformator die geregeld wordt met een soort van PWM, secundair wordt die PWM golf met een LC filter gefilterd zodat er slechts een DC spanning overblijft. Nu is er natuurlijk ook een terugkoppeling en is bij 100V de dutycycle (aan-tijd) groter zodat de DC spanning erna identiek is.

Op 3 januari 2006 18:22:43 schreef Mon1935:
[...]
Er heeft daar een topic over geweest enkele maanden geleden . Een video recorder van hier werkt in de States niet , maar volgens iemand had dat niets met de frequentie te maken , maar het systeem . ( Bij ons VHS , in de States een ander systeem )
[...]

Dar heeft het ook niks mee te maken, in de US is het ook allemaal VHS. Het verschil zit hem in het video signaal: Europa: PAL, US: NTSC.

Op 3 januari 2006 18:35:32 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Ja, de moderne technologie toch...
In die dingen zit hoogstwaarschijnlijk een geschakelde voeding. Deze gaat onmiddellijk gelijkrichten zonder transformator ertussen en daarna zit een transformator die geregeld wordt met een soort van PWM, secundair wordt die PWM golf met een LC filter gefilterd zodat er slechts een DC spanning overblijft. Nu is er natuurlijk ook een terugkoppeling en is bij 100V de dutycycle (aan-tijd) groter zodat de DC spanning erna identiek is.

Hallo aedelon ,
Ik heb intussen wat info vergaard over schakelende voedingen en wat schemas bekeken ,zo ingewikkeld is dat niet . Alleen : waarvoor die schakelebnde voeding
De reden is dus waarschijnlijk dat het toestel ontworpoen is voor zowel 110 als 220volt ,zonder schakelaar om te moeten zetten . daarom dus die terug koppeling zoals je zegt . En voorlopig heb ik daar niets over gevonden .
Wel , ik zal nog eens zoeken op google , voor ik het vraag . Ik vrees dat je anders een gehele cursus zult moeten neerpennen . Bedankt voor de reactie .

Op 3 januari 2006 19:11:28 schreef Henry S.:
[...]
Dar heeft het ook niks mee te maken, in de US is het ook allemaal VHS. Het verschil zit hem in het video signaal: Europa: PAL, US: NTSC.

Sorry Henry

Die "iemand" was Bertrix , en die heeft het zo gezegt zoals jij het nu zegt . Alleen heb ik me vergist en de namen doorheen gehaald .

Op 3 januari 2006 23:02:33 schreef Mon1935:
[...]

Hallo aedelon ,
Ik heb intussen wat info vergaard over schakelende voedingen en wat schemas bekeken ,zo ingewikkeld is dat niet . Alleen : waarvoor die schakelebnde voeding
De reden is dus waarschijnlijk dat het toestel ontworpoen is voor zowel 110 als 220volt ,zonder schakelaar om te moeten zetten . daarom dus die terug koppeling zoals je zegt . En voorlopig heb ik daar niets over gevonden .
Wel , ik zal nog eens zoeken op google , voor ik het vraag . Ik vrees dat je anders een gehele cursus zult moeten neerpennen . Bedankt voor de reactie .

[...]

Sorry Henry

Die "iemand" was Bertrix , en die heeft het zo gezegt zoals jij het nu zegt . Alleen heb ik me vergist en de namen doorheen gehaald .

Geschakelde voedingen zijn van principe eenvoudig maar heel ingewikkeld om te ontwerpen (als je ietwat vermogen wil hebben)

De reden van een geschakelde voeding is het volgende:
- Hoog rendement
- Hoge vermogensdichtheid

Punt 1 wat duidelijker maken: Omdat er geen element zit waarvoor een spanning valt (ideaal gezien) wordt er geen vermogen omgezet in warmte (behalve de verliezen). Een direct gevolg hiervan is minder koeling nodig.

Punt 2 is een gevolg van het eerste, minder koeling => minder koelvin en dus een kleinere inhoud. En dan nog het feit dat een kern van een transformator kleiner wordt naarmate de frequentie groter (daarom werken die dingetjes ook op frequenties van 35-1000kHz)

Ja , zo ongeveer staat het ook in deze cursus . Een véél hogere frequentie behoeft een véél kleinere trafo .
Voor geinteresseerden zet ik ze erbij

http://www.logosfoundation.org/kursus/2008.html

Dat is gemakkelijk te begrijpen . MAAR :

je krijgt 220 volt binnen , richt dat gelijk , je maakt er de spanning van die het toestel nodig heeft om te werken, en dat is dan hetzelfde als dat je het op 110 aansluit .Zonder een schakelaar te verzetten , niets
Zo is het toch hé ? No matter what power , it works ....
En dat begrijp ik nu niet , hoe dat werkt .
Je laatste zinnetje :
nu is er natuurlijk een terugkoppeling ....Zodat de spanning daarna identiek is ...Die terugkoppelling zal het wel doen , maar HOE werkt dat . Misschien staat dat wel op een ander blad van die cursus ,zo ver was ik nog niet

Ok, ik veronderstel dat je het concept PWM kent.

Stel je hebt 10V ingang en je wil gemiddeld 2V out hebben dan heb je 20% dutycycle nodig
En als je 20V ingang hebt 10%

De terugkoppeling meet de uitgangsspanning en past daarop de dutycycle aan.

Evilest, je gaat te snel voor mij . Ik heb PWM pas leren kennen , ( alleen de letters ....) , het staat voor
pulse width modulation , dat is alles wat ik weet .
Modulatie ken ik van frequentie modulatie , en de terugkoppeling ken ik van versterker- schakelingen .
Daar beinvloedde een spanning een voorafgaande spanning
om zo vervorming tegen te werken .
Zullen we het er niet bij laten voor vandaag ? Gedeeltelijk begrijp ik er al iets van , maar ik doe beter van die cursus nog eens rustg na te lezen

PWM is een signaal in stukken hakken.

Neem 5V en zet het om de seconde een halve seconde aan, dan heb je een dutycycle van 50%

Ahhhh , dat weet ik . Aleen niet waar PMW voor stond

Als ik 12 Volt geljk spanning op de 12 volt secuundaire van een trafo aansluit , en ik onderbreek die ( bv met AMV) 50 keer per sec , dan heb ik een wisselspanning van 50 hz . ( beter gezegt : pulserende gelijkstroom ) van 12 Volt op die trafo gezet, en zal de primaire 220 volt geven ( nu ja , als het 220/ 12 volt trafo is .
Eenvoudig voorbeeld , maar zo begrijp ik het

zoiets...
Maar nu de pulsduur veranderen en dan met een filter de gemiddelde DC spanning eruit halen.

Bij pulsduur bedoel je de frequentie zeker ?

Nee:

|--|  |--|
 |  |  |  |
_|  |__|  |_  dit is dutycycle 50%, de helft van de tijd 'aan' Je moduleert een analoog signaal digitaal 50% is dus de helft van de spanning.

|---| |---|
 |   | |   |
_|   |_|   |_  dit is dutycycle 75%

Als we nu dit door een LC filter gooien krijgen we een DC spanning van 0.5 resp 0.75 maal de amplitude.

Nogal wiedes dat bij 50% het gewoon 5V is met 10V in. Maar als de ingangsspanning nu fluxeert en je een terugkoppeling van de uitgangsspanning hebt naar het stuurcircuit wat het dan gaat vergelijken met een vaste referentiespanning kan het de dutycycle bijregelen zodat de uitgangsspanning constant is.

Ha , nu begrijp ik alles , of toch grotendeels .
Fantastisch dat dat allemaal in zo een klein machientje zit : een gelijkrichter , een LC filter , dat IC om de gelijkstroom in stukken te hakken , de (weliswaar kleine)trafo , dan nog de accu ( om zonder het net te scheren )
enz ...
Ik zal alles eens rustig doornemen . Als ik dan nog met een vraagje zit ....
Alleszinsd bedankt dat je het me zo goed uitgelegt hebt
Mon

Tot uw dienst.
Dit was echter maar een heel versimpelde versie van de uitleg natuurlijk...

Hallo Evilest .
Even resumeren : je hebt 220 volt , je richt die gelijk en je hakt die gelijkgerichte spanning met de PWM chopper in stukjes hé . Je hakt die in 100,000 of nog meer stukjes , je krijgt zo een HF wisselstroom ( pulserende gelijk stroom dus) en zo kan je een HF trafo gebruiken : minder gewicht en minder warmte .
Die HF wisselstroom komt er omlaag of omhoog getransformeert uit aan de secundaire van de HF trafo , en na gelijkrichting klaar voor gebruik . Zo is het toch hé ?
Wat er vervolgens gebeurt is wat minder duidelijk .
Je spreekt van pulsen , 50 of 75 % of iets dergelijks
Ik begrijp dat zo : ( het zal wel verkeerd begrepen zijn )
Je hebt een gelijk stroom met amplitude van bv 12 volt
per sec onderbreek je die 0,5 sec , dan heb je 50 % van de amplitude , zijnde nog maar 6 volt ?
Als het zo is wat ik hier nu zeg , heb je eigentlijk 2 choppers nodig .