In een robotje moet je de constructie eigenlijk berekenen als je het goed wil doen. De natte vingermethode is eigenlijk een beetje gedoemd om te falen.
En dat kan ik nog wel maar om het dan te bouwen...

Op 7 januari 2006 16:19:38 schreef Harrie2:
Weet iemand waar ik wat uitleg kan vinden over servo's.
Wat ik denk te weten is dat ze niet helemaal rondgaan maar alleen een aantal stappen.

De servo die gebruikt worden komen uit de modelbouw.
het bestaat eigelijk uit een electromotortje, tandwielvertraging, en een stukje electronica.

hij heeft 3 draadjes als aan sluiting : een plus, een min en een draad waarmee hij bestuurt wordt.

de sturing werkt als volgt... om de 20ms (even uit het blote hoofd) wordt er een pulsje op die draad gezet waarmee je hem bestuurt

en de lengte van die puls komt overeen met de plek waar de servo heen moet..
puls van 1ms is helemaal linksom , puls van 1,5ms is de midden, puls van 2 ms is helemaal rechts om...

servo controllers zijn dus gewoon te koop, of zelf maken met een microproccesor...
maar die ene bij lynxmotion kan 32 servo tegelijker tijd besturen.

het voordeel van een servo (t.o.v. een motor) is dat je weet waar die is... dus stuur je hem naar plek 100 zal hij altijd op de zelfde plek stoppen (behalve als hij te zwaar belast wordt of zo)

oja... meeste servo controller werken met 8bits, dus 256 stappen van helemaal linksom tot helemaal rechts om...

maar ik heb er ook wel gezien in 1024 stappen...

vorig jaar juni heb ik met drie klasgenoten mee gedaan aan het fieldrobot event in wageningen.
We hebben zelf een robot ontworpen en gebouwd (chassis, electronica en software). Alle vier waren we toen derde jaars HBO elektrotechniek. De robot is gebouwd in een periode van een krappe 5 maanden. www.microcallum.nl

De robot is in staat om tussen rijen mais planten heen te rijden. Hij telt aan beide zeide het aantal planten. Wanneer hij het einde van de rij bereikt heeft dan draait de robot slaat een rij over en gaat weer verder met rijden en tellen.

[Bericht gewijzigd door Franky op ]

Mijn robot is een heel geinig en goedkoop/makkelijk te fabriceren robot, die bestaat uit wat draadeind, cdtjes en wat moertjes....een latje met wieltje als achterwiel, en verder 2 omgebouwde servomotortjes...
www.lanmacht.net voor meer info klik op thijs voor mijn robot.

ideaal instap model, waar je erg veel mee kan experimenteren.

ik ben nog bezig (maar ook ik doe veel teveel tegelijk) met het hacken van een electrische rolstoel, en dat word egt een vet karretje. ook een nano sumo bot zou ik nog wel eens willen bouwen...bedoel...een robot van 25 bij 25 bij 25 mm is tog supercool!

ik ben ook bezig met een robotje.
hmmm. moet weer eens gaan solderen denk ik...

Hallo,

Hou me ook bezig met Robot's,voor mijn werk en ook als hobby.

VR

Op 7 januari 2006 17:45:45 schreef Lucky luke:
ik ben ook bezig met een robotje.
hmmm. moet weer eens gaan solderen denk ik...

Kijk, het forum is life!
Het zal wel weer een stimulus zijn voor degenen die hun project in de hoek hebben laten verstoffen.

Ik heb zelf een paar ambities, die ik eerst uit stel omdat ik mijn andere project wil afmaken.

1) een Robotarm met sensoren en/of een paar IR detectoren.
Ik wil hem laten sturen met een stevige motor voor aandrijving en een Servo voor eenparige bewegigen en een stappenmotor om hele ronden te maken.

2) een kleine drone om kleine ruimten te inspecteren. Mogelijk een die een rioolbuis kan volgen. Speelt volledig in mijn fantasie en er staat nog niets van op papier.

3) Uit de kluiten gewassen jongensdroom die ik al wel in de praktijk wil gaan brengen; Een geleide raket!
Ik heb al wat ervaring met modelvliegen en de bouw van vliegtuigen. Als ik de ballans laat vinden door zo'n IC en een indicatie kan vinden voor het geometrische of magnetische noorden, wil ik dat ding een tracee af laten leggen. Een GPS module moet dit gaan registreren.
Vervolgstapje moet dan worden dat de GPS module way- air-points moet gaan volgen.
Ach... een beetje op papier en wat navraag. Verder volledig in de Embrioschoenen. :-)

Op 7 januari 2006 14:00:48 schreef Evilest Aedolon:
Ik heb het laten maken bij een CNC bedrijf, ben er ook niet handig in.

Waar heb je dat laten doen en hoe groot was het wat je hebt laten maken? Ik heb eens laten nakijken wat dat moest kosten. Een oppervlakte van 500 x 500 mm met allerlei vormpjes en 2 mm dik. Lasersinteren bij materialise was ca. 900 euro (1x). Frezen begon bij 50 euro (bij afname van 20x). Dat was gewoon PVC. Ik wil wel eens weten wat aluminimum of messing kost.

Tja, je moet dat op je school laten doen... Dan betaal je alleen voor het materiaal :)
En met solidworks kan je toch gewoon de data versturen?
Als je iemand nog iemand kent van IO die er studeert kan het toch niet moeilijk zijn?

Het is zo breed als een racingpack van 7.2V en een paar cm langer... zeg 15*20 cm ofzo? Ik zal het nog eens opstoffen. En meten. En dan nog in 2 identieke delen die 15*10 zijn, ze zijn symmetrisch. En 0.5mm dik, 2mm, wat voor robot wil jij wel niet maken? Het frame is belangrijker.
Trouwens, de bovenkant was van lexan (polycarbonaat) dat kan je met een figuurzaagje en wat schuurpapier mooi maken.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Op 8 januari 2006 00:52:31 schreef Evilest Aedolon:
Tja, je moet dat op je school laten doen... Dan betaal je alleen voor het materiaal :)
Als je iemand nog iemand kent van IO die er studeert kan het toch niet moeilijk zijn?

Het is zo breed als een racingpack van 7.2V en een paar cm langer... zeg 15*20 cm ofzo? Ik zal het nog eens opstoffen. En meten. En dan nog in 2 identieke delen die 15*10 zijn, ze zijn symmetrisch. En 0.5mm dik, 2mm, wat voor robot wil jij wel niet maken? Het frame is belangrijker.
Trouwens, de bovenkant was van lexan (polycarbonaat) dat kan je met een figuurzaagje en wat schuurpapier mooi maken.

En nu een foto... ;)

Op 8 januari 2006 00:52:31 schreef Evilest Aedolon:

Ah zo. Toen ik daar weg ging hadden ze alleen zo'n kleintje dat om redenen van timemanagement alleen een gat kon boren in een stuk schuim.

Maar ik heb ook een eigen CNC machientje. Maar ik kan niet alle onderdelen maken. Bijvoorbeeld geen grote onderdelen.

Op 8 januari 2006 01:14:12 schreef elmowww:
[...]
En nu een foto... ;)

Ja, ik moet toch binnenkort verhuizen kan ik wel even afstoffen.

Op 8 januari 2006 01:23:23 schreef ikkedus:
[...]
Ah zo. Toen ik daar weg ging hadden ze alleen zo'n kleintje dat om redenen van timemanagement alleen een gat kon boren in een stuk schuim.

Maar ik heb ook een eigen CNC machientje. Maar ik kan niet alle onderdelen maken. Bijvoorbeeld geen grote onderdelen.

Toen ik er laatst ging kijken hadden ze draaibankjes, CNC machine en freesjes genoeg. Die dingen staan er toch wel al een jaar of 4-5 hoor als ik het me goed herinner...

Op 8 januari 2006 00:46:25 schreef ikkedus:
[...]
Waar heb je dat laten doen en hoe groot was het wat je hebt laten maken? Ik heb eens laten nakijken wat dat moest kosten. Een oppervlakte van 500 x 500 mm met allerlei vormpjes en 2 mm dik. Lasersinteren bij materialise was ca. 900 euro (1x). Frezen begon bij 50 euro (bij afname van 20x). Dat was gewoon PVC. Ik wil wel eens weten wat aluminimum of messing kost.

In mijn omgeving zitten Metis in Donkerbroek, vd GRijp in Gorredijk en de Haan in Oudehorne.
En vaak is het zo dat bij een erg kleine oplage, handwerk volstaat en betaal je uurloon. Bij een grotere oplage wordt je tekening in een CNC computer geladen en men laat het CNC apparaat zijn werk doen. Erg duur bij kleine oplagen omdat het programmeren nogal wat tijd kost. Bij grotere oplagen win je dus per stuks. Alleen de machinekosten zijn wel weer hoger.

Wil je bijvoorbeeld ca 120 schakels maken voor een Track (rupsband) kan het uit. Je betaald uiteraard flink maar dan heb je ook wat!!
Ik heb eens een replica vn een tank gezien (op de open dag in Havelte) Die gast had ca 8 uur gefreest per schakel. **realiseermodus on** en dat bij 140 schakels of zoiets...
Ding woog overigens ook zo'n 80/90 kilo...

Op 7 januari 2006 13:22:39 schreef Descartes:
Lijkt mij leuk als een ieder die zich met robotbouw bezig houd zich even in deze sectie meld.

't is maar wat je onder robots verstaat.
Wij knutselen aan de wat grotere modellen, maar echt armen en benen hebben ze meestal niet.
http://www.xj3.nl/_dreijer/ervaring/a_002.jpg
een volautomatische flessen depalltiseur in ChengXian. Pakt steedst 1 laag van de pallet en zet deze op afvoerband, pakt vervolgens het karton en legt dit op stapel. Pakt uiteindelijk de pallet en legt die op stapel

[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]

Op 7 januari 2006 15:08:05 schreef muddy:
edit: vette robotarm man! alleen gezien de dikte van het draadje zal hij niet zo'n hele grote grijpkracht hebben:D

ik wilde hem ook sterker gaan maken. en dan dus een schroefdraad met een moet ofzo voor de klauw. of zoiets http://www.vandijkenelektronica.nl/site/index.php?action=product&c…

we hebben hier en een draai-freescombinatie staan. idd, geniaal spul. hij had alleen te lang stil gestaan en toen was de hars in de motor gebroken. nu zijn de spoelen kapot... en een nieuwe motor is weer erg duur...

zelf vind ik de mechanika wel erg leuk. ik hoop er ook in af te kunnen studeren over 3 jaar... maar dan moet het wel een beetje beter gaan met mijn studie.

ik heb nu de beschikking over 4 27c128 eproms. ze zijn al wa jaartjes oud maar alleen nog maar 1 keer geprogrameert en verder alleen maar als rezerveonderdelen klaar gelegen.
heeft iemand een link ofzo naar een site waar word verteld hoe je met een eprom servo's of stappenmoroten kan besturen? dus eenvoudig beginnen hé :P links draaien, rechts draaien en snelheid met een potmeter...

Sorry, EPROMS zijn niet meer dan geheugen... Hetgeen jij zoekt is een microcontroller.

Als je een beetje op dit forum ondersteuning wilt daarvoor, suggererer ik dat je óf een PIC, óf een AVR neemt.

Stappenmotorsturing doe je proper met bv een L297 icm L6203. Dat alles aangestuurd door een microprocessor

TD340 is een mooi chipje voor ene H-brug, ik heb er nog 8 IRF3205S mosfets voor (SMD) iemand interesse?

ik wilde hem ook sterker gaan maken. en dan dus een schroefdraad met een moet ofzo voor de klauw.

zoiets? http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/videos/stop_test.ht…

echt of echt nep? ik weet het niet

komt van hier http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/index.html

Op 8 januari 2006 15:30:54 schreef Jouke:
[...]

zoiets? http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/videos/stop_test.ht…

echt of echt nep? ik weet het niet

komt van hier http://www.r50rd.co.uk/research/internal/v2i/engin/index.html

GAAAAAF, maar lijkt helaas een hoax te zijn. De foto's in de site zijn gemanipuleerd, de schaduwen in het filmpje komen van verschillende kanten. Ik ben echter ook geen expert.

Het ziet er niet echt uit.

Dit is daarentegen wel echt!
De rennende robot: http://world.honda.com/HDTV/ASIMO/200412-run/

Wel even rustig laten laden.

greetzz. Henk:P

ik heb een robot gemaakt van lego. eerst heb ik een tijdje zitten denken van hoe en waar komen de sevo's. toen ben ik begonnen bouwen de arm kan omhoog en omlaag en een grijper die dicht kan. alles bestuurt met zender/ontvanger set van conrad(had ik noeg van een oude rc car liggen). foto en filmpje komen nog dus blijf kijken!!

Op 8 januari 2006 13:55:40 schreef elmowww:
Sorry, EPROMS zijn niet meer dan geheugen... Hetgeen jij zoekt is een microcontroller.

Als je een beetje op dit forum ondersteuning wilt daarvoor, suggererer ik dat je óf een PIC, óf een AVR neemt.

Stappenmotorsturing doe je proper met bv een L297 icm L6203. Dat alles aangestuurd door een microprocessor

aha, okee. ik heb ook nog wel een paar pic16f84 liggen. ik denk dat bijna iedereen hier die ook wel heeft. ik ga eens in de datasheet van die L297 en L6203 zoeken.

ik heb laatst voor 2,70 de L298N
dual motor driver gekocht...heel mooi dingetje..en niet duur.
http://www.elektronica-onderdelen.nl/?page=producten&id=16

m'n eerste home-build-pcbtje ervoor gemaakt...:) erg leerzaam!

Op 8 januari 2006 12:31:22 schreef GJ_:
[...]
't is maar wat je onder robots verstaat.
Wij knutselen aan de wat grotere modellen, maar echt armen en benen hebben ze meestal niet.
[afbeelding]
een volautomatische flessen depalltiseur in ChengXian. Pakt steedst 1 laag van de pallet en zet deze op afvoerband, pakt vervolgens het karton en legt dit op stapel. Pakt uiteindelijk de pallet en legt die op stapel

Een robot kan net zo goed als in jouw voorbeeld, een machine zijn die geautomatiseerde werkzaamheden uitvoert, als een machine gebouwd als een entertainmentmachine, mijn richting. De basis bij het onstaan van het woord robot of definitie was " Een machine die geheel of gedeeltelijk de mens nabootst, soms in uiterlijk, soms in daden en soms in beide". Het woord robot werd in 1917 bedacht door Karel Capek en gebruikte dit in zijn boek 'Opilec' wat dronkaard betekent. Het komt van het Tsjechische woord 'robota' wat verplicht werk of diensbaarheid betekent. In andere talen kan het ook gewoon werk betekenen. Capek gebruikte het ook in zijn toneelstuk RUR of Rossum Universals Robots. Dus met een robot kun je veel kanten op, als we er maar gemak (werk robots) en plezier (entertainment robots) aan kunnen hebben, en niet te vergeten veel ontwikkel en bouwplezier.