Hoi
ik heb 3 maanden geleden een auto robotje gemaakt.
met een Pic16F628a en een ULN2803 en 6 relais
het werkte wel , maar de auto reed te hard 2mtr/s
dus de relais moesten te snel schakelen , en daar bij is 1 relai overleden.
nu wil ik een verbeterde versie gaan maken.
waarbij ik de wisp628 wil gebruiken ,
en een AN6652 DC motor snelheid regelaar
hoe kan ik nu die icsp (wisp628) het beste intrigeren op de pcb ? met een connector of busjes bij de pic ?
en wat is een beter alternatief voor die relais
Greetz Chuck
Ununoctium
I don't know how fast I'm going, but I know exactly where I am
In plaats van relais kun je altijd triacs overwegen, dan heb je al geen extra diode nodig en ze zullen niet snel sneuvelen door te snel schakelen. Bovendien zijn er ook minder pinnen.
Maar als het om gelijkstroom gaat, waarom geen gewone power-transistor of een H-brug? (Als het niet om gelijkstroom gaat, mag je deze zin vergeten)
Op 8 januari 2006 11:55:54 schreef Ununoctium:
In plaats van relais kun je altijd triacs overwegen, dan heb je al geen extra diode nodig en ze zullen niet snel sneuvelen door te snel schakelen. Bovendien zijn er ook minder pinnen.Maar als het om gelijkstroom gaat, waarom geen gewone power-transistor of een H-brug? (Als het niet om gelijkstroom gaat, mag je deze zin vergeten)
wat schakelde de relais? wilde je PWM nabootsen door snel te schakelen?
Maar als het om gelijkstroom gaat, waarom geen gewone power-transistor of een H-brug? (Als het niet om gelijkstroom gaat, mag je deze zin vergeten)
ja het zijn wel 2 gelijkspannings motortjes
Ununoctium
Kun je misschien een schema posten van hoe beide motoren werden aangedreven, dan kan ik je beter helpen, want ik zie de mogelijkheid dat die 6 relais een H-brug vormden voor beide motoren.
Kun je misschien een schema posten van hoe beide motoren werden aangedreven, dan kan ik je beter helpen, want ik zie de mogelijkheid dat die 6 relais een H-brug vormden voor beide motoren.
ik had 1 relai met dubbel wissel contact gebruikt voor het ompolen en 1 voor start/stop , dus 2 relais voor 1 motor
Ununoctium
Misschien kun je dan best volgend schema gebruiken :
Dan stel je je microcontroller zo in, dat als je robot naar rechts moet, je de pin 'rechts' hoog zet, en anders de pin links (eigenlijk vooruit en achteruit, links en rechts is pas haalbaar als je twee motoren hebt, maar dat wist je al neem ik aan. Hier gebruik ik links en rechts omdat ik niet weet hou jouw motor staat.)
Je kunt dan de AN6652 gebruiken om beide circuits (één voor elke motor) aan te drijven. Heel zeker weet ik het natuurlijk niet, maar laats eens weten hoe het gaat.
Voor de transistors moet je maar eens kijken welke het best werken voor de specificaties van jouw motoren (onder de 100mA is bijna iedere transistor goed genoeg). Ikzelf raad je de TIP 120 of variant aan als je echte zware motoren hebt.
Ununoctium
Op 8 januari 2006 14:04:35 schreef jossie14:
Neem een FET!
Inderdaad, bijna vergeten, je kunt ook een FET gebruiken, uiteraard hangt het allemaal af van de specificaties van je motor.
klein is fijn
Moderator
Op 8 januari 2006 13:53:32 schreef Ununoctium:
Misschien kun je dan best volgend schema gebruiken :
Gebruik dan wel PNP en NPN torren, want anders is het een ... schema.. En ja, dan moet je ook de aansturing veranderen.