Transistoren en FET's

Ik ben aan het uitzoeken wat belangrijke verschillen zijn tussen een veldeffect- en een bipolaire transistor.

De Bipolaire:
Kan met een stroom(pje) de Collector-Emitterstroom beinvloeden.
Een P- of N-laag is ingeloten tussen 2 tegenovergestelde lagen.

veldeffecttransistor:
Kan enkel met een spanning de Drain-Source stroom beinvloeden.
Een P- of N-gedopeerde staaf is omringt met het tegenovergestelde materiaal.

Is er ook nog een belangrijk verschil in vermogen? Of in reactiesnelheid o.i.d.?

Informatieve links kan ik ook goed gebruiken.
Het verslag gaat namenlijk over bipolaire transistoren en FET's. Ik heb google al wat afgestruint maar kan niet er veel verdiepte informatie over de transistor vinden.

Bedankt voor je hulp alvast! :)

Een FET heeft vaak een iets grote ingangscapaciteit. Maar hij is wel heel goed te gebruiken voor simpele radio'tjes.
Ook moet je de dual-gate-fet niet vergeten...

Free the whales!

"...Ik heb google al wat afgestruinD maar kan ER niet veel verdiepte informatie over de transistor vinden..."

godver...Ik nog veel nederlands moet leer...

dual-gate-fet... ok... i'll look it up! :)

Een bipolaire transistor kan slechts stroom geleiden in 1 richting, en de collector stroom wordt over een zeer groot bereik geprogrammeerd d.m.v. de basis-emitter spanning.
Doordat de ingangsimpedantie van de basis-emitter overgang relatief klein is zal er echter wel een stroom gaan lopen.
Bij veld-effect transistoren kan er geleiding optreden in twee richtingen, door de veel hogere ingangsimpedantie zal er geen statische stroom lopen, echter als gevolg van de aanwezige capaciteit tussen de gate en het geleidingskanaal kan er hier wel een flinke stroom gaan lopen bij hoge frequenties.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 11 januari 2006 11:12:14 schreef Kayyy:

######...Ik nog veel nederlands moet leer...

Geen blasfemie s.v.p.

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Op 11 januari 2006 11:15:12 schreef Xenobinol:
[...]

Geen blasfemie s.v.p.

Nogal van toepassing op je quote.
Niet duss. ;-)

Kayyy,

Indeed, zoals je zegt FETs zijn spannings gestuurd terwijl BiPoLaire transistoren stroomgestuurd zijn.
Beiden kunnen zij stroom regelen.

Uiteraard kunnen zij ook beiden spanning regelen,
immers met een weerstand zet je een stroom om in een spanning en visaversa (U=I/R)

De werking van FETs lijkt in het gebruik erg op die van Triode buizen.
Door een spanning op de Gate te zetten wordt de doorgang tussen Drain en Source gewoon de keel afgeknepen.
Hoe een gewone transistor werkt is mij naar een jaar gezever over PN overgangen nog steeds niet duidelijk.
Ik gebruik die krengen gewoon en dat gaat prima.
Stroompje op de Basis zorgt ervoor dat een Dikke stroom door de Collector gaat.
De rest van het gelul staat in de datasheets.

DuelGate Fets heb ik ook altijd leuk gevonden.
Erg handig voor RF mengtrappen (willen wel graag parasitair oscileren, ff maatregeltjes nemen !)

Kijk voor wat inteligentere opmerkingen even op de webpagina van ON4CP
http://www.on4cp.org/cursus/index.htm

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !

Hoe een gewone transistor werkt is mij naar een jaar gezever over PN overgangen nog steeds niet duidelijk.

Het is inderdaad redelijk breinkrakend als je er echt wat dieper op in gaat. Dan heb je ineens heel wat meer kennis over van de gang van zaken in elektronen wereld nodig. Expand expand expand...! :)

edit
------------------------------
dit is ook leuke informatie over de bipolaire transistor:
http://193.190.56.244/~jgenoe/Cursus/bipolaireTransistor.pdf

[Bericht gewijzigd door Kayyy op woensdag 11 januari 2006 11:50:14

Op 11 januari 2006 11:27:18 schreef Capt501:
DuelGate Fets heb ik ook altijd leuk gevonden.
...

Ik ben zelf meer een pacifist ;-)

free_electron

Silicon Member

hold your horses boys. Hij heeft het over een FET niet over een MOSFET !!! GROOOOOOOOT verschil !

werking van de fet :

code:


    M   M    M
  PPPPPNNNPPPPPP 
  PPPPPPPPPPPPPP  
  PPPPPPPPPPPPPP

M = metaal
P = p materiaal
N = n materiaal

bon : hier gaan we

Het P kanaal is in rust geleidend met een bepaalde weerstand. Die weerstand is bepaald door de hoeveelheid dopeermateriaal wat er in aangebracht is.

het stukje N materiaal wat daarin zit speelt gen rol voor het moment. Dat stukje N materiaal vormt de stuurelectrode ( de 'Gate' )
Als je nu een spanning op dat stikje N materiaal gaat zetten

eigenlijk is de overgang tussen het kanaal ( het P materiaal wat tussen drain en source staat ) en de gate een diode.

Je weet dat in een diode een sperlaag zit. Die sperlaag ontstaat op het raakpunt tussne N en P materiaal. Als je een diode omgekeerd poolt dan 'verdikt' die sperlaag

hetzelfde gebeurt bij een fet. door de gate verkeerd te polen kan je de sperlaag vergroten.

die sperlaag kruipt in het kanaal en knijpt dat zo 'dicht' er ontstaat met andere woorden een gebied in dat p kanaal wat gene electriciteit kan geleiden. hoe hoger de spanning die je aanlegt hoe groter dit gebied wordt.
op een bepaald moment is het kanaal dus gewoon afgesloten.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Alweer zo'n geweldige post van free electron, thx nu snap ik er ook wat meer van! :)

free_electron

Silicon Member

ach , das allemaal zo moelilijk niet. ze maken dat allen moelijk door er veel blabla bij te sleuren.

toen ik op school de transistor op elektronen nieveau kreeg snapte ik er ook geen fluit van. tot een van de designers dat hier uitlegde op het scherm ( doorsnede van een transistor in het layout programma )

aaaaah zo zit dat .. jamaar op tschool hebben we dit ...

designer 'jaja we kenen die zever met die drie blokjes die tegen elkaar 'geplakt' zijn. zo kan je dat niet uitleggen want zo worden ze niet gemaakt !das compleet verkeerd. Ze kunnen het princiepe uitleggen maar ze komen vast te zitten op hun schematische voorstelling en dan gebeurt er plots ogenschijnlijk iets 'magisch' waardoor electronen de verkeerde kant op lopen. '

( heriiner je je nog dat een transistor voorgesteld werdt als twee diode die met de rug tegen elkaar staan ( das eignelijk ook wat ze met die blokjes tontn ) der kan daar helemaal geen stroom lopen !
de diodes staan in antiserie. punt uit. De werking is gebaseerd op de manier waarop de boel fysiek ( de manier waarop de lagen gestapeld zijn en waar en hoe er aansluitingen gemaakt worden) in elkaar zit.

ik herinner mij nog altijd dat we opt school geleerd hadden dat doperen in een oven gebeurde.
ik kom in de waferfab binnen als groentje en vraag zo waar de dopeerovens staan ..' ik werdt vierkant uitgelachen: maar jongen in welke grot heb jij de laatste 1000 jaar geleefd .. en welke neanderthaler heeft jouw dat verteld. doperen gebeurt in een implanter. boinc.
ik heb daar toen in 1 dag meer geleerd en snapte plots wel hoe die dingen werkten.

Der is een zeer goed boek van H.M.Veendrick die uitlegt hoe het echt in elkaar zit ( met dwarsdoorsneden van echte transistoren en niet die hypothetische blokjes en staafjes )

[Bericht gewijzigd door free_electron op woensdag 11 januari 2006 20:04:14

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik kan mij heel goed vinden in wat u zegt over die school, free-electron.

Hebt u misschien een titel van een boek van hem? Of misschien ergens een site met referenties?

Alast bedankt, groetjes jeroen

free_electron

Silicon Member

kzal vanavond eens kijken thuis. ik heb het boek in de kast staan.

veendrick is een van de materiaalfysicussen die transsistoren ontwerpt ( ontwierp , ik denk dat hij op pensioen is nu ) voor philips in eindhoven.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Tja dat technische scholen als regel (LET WEL UITZONDERIGEN DAARGELATEN !) worden gerund door klungels zonder practische kennis van zaken (NOG MAALS DIE ENE UITZONDERING !) was natuurlijk al langer bekend.
Ik moest op de HTS nog proggen op een PDP11 achtige rammelkast (ik geloof het was een Prime met PrimeOS)
terwijl in die tijd al iedere techneut een PC (in die tijd IBM-XT) thuis had staan.

Mijn docent electronica wist veel van PN overgangen (waar ik dus niets van snap, en vooral nooit heb begrepen waarom ik dat zou moeten weten, want dat zoals werd beweerd wij allemaal op een WaferFabriek zouden gaan werken leek mij erg onwaarschijnlijk)
Maar van de echte grote mensen electronica wist hij niets van.
Na zijn opleiding op de Uni was hij docent geworden en had dus nog nooit gewerkt.
ach ja..
zo gaan die dingen he.

Free_Electron eindelijk jou nick verklaard ;) tnx

http://pascal.nedlinux.nl Niet tegenspreken, Ik heb altijd gelijk !
free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 12 januari 2006 12:48:33 schreef Capt501:
Mijn docent electronica wist veel van PN overgangen

heh .ik heb zo op een openschooldag die gasten eens wat plots bezorgd van chips.

toen ik vrog aan de 'expert' om een bipolair transistor te tonen op de layout wees hij een weerstand aan....
een mos werdt ook al niks... en van condensatoren op chips had hij nog nooit gehoord.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 12 januari 2006 17:10:04 schreef free_electron:
[...]
heh .ik heb zo op een openschooldag die gasten eens wat plots bezorgd van chips.

toen ik vrog aan de 'expert' om een bipolair transistor te tonen op de layout wees hij een weerstand aan....
een mos werdt ook al niks... en van condensatoren op chips had hij nog nooit gehoord.

Ik mag die gast wel, die heeft schijnbaar ook eenhekel aan chips :)

Free the whales!

hallo,

hieronder link naar cursussen van leerkracht industrieel ingenieur elektronica KHLim Diepenbeek:

www.khlim.be/~jgenoe

kijk bij link cursussen

(als er iemand is die het weet, is het deze man!!)

IMEC rulez