ach , das allemaal zo moelilijk niet. ze maken dat allen moelijk door er veel blabla bij te sleuren.
toen ik op school de transistor op elektronen nieveau kreeg snapte ik er ook geen fluit van. tot een van de designers dat hier uitlegde op het scherm ( doorsnede van een transistor in het layout programma )
aaaaah zo zit dat .. jamaar op tschool hebben we dit ...
designer 'jaja we kenen die zever met die drie blokjes die tegen elkaar 'geplakt' zijn. zo kan je dat niet uitleggen want zo worden ze niet gemaakt !das compleet verkeerd. Ze kunnen het princiepe uitleggen maar ze komen vast te zitten op hun schematische voorstelling en dan gebeurt er plots ogenschijnlijk iets 'magisch' waardoor electronen de verkeerde kant op lopen. '
( heriiner je je nog dat een transistor voorgesteld werdt als twee diode die met de rug tegen elkaar staan ( das eignelijk ook wat ze met die blokjes tontn ) der kan daar helemaal geen stroom lopen !
de diodes staan in antiserie. punt uit. De werking is gebaseerd op de manier waarop de boel fysiek ( de manier waarop de lagen gestapeld zijn en waar en hoe er aansluitingen gemaakt worden) in elkaar zit.
ik herinner mij nog altijd dat we opt school geleerd hadden dat doperen in een oven gebeurde.
ik kom in de waferfab binnen als groentje en vraag zo waar de dopeerovens staan ..' ik werdt vierkant uitgelachen: maar jongen in welke grot heb jij de laatste 1000 jaar geleefd .. en welke neanderthaler heeft jouw dat verteld. doperen gebeurt in een implanter. boinc.
ik heb daar toen in 1 dag meer geleerd en snapte plots wel hoe die dingen werkten.
Der is een zeer goed boek van H.M.Veendrick die uitlegt hoe het echt in elkaar zit ( met dwarsdoorsneden van echte transistoren en niet die hypothetische blokjes en staafjes )
[Bericht gewijzigd door
free_electron
op 11 januari 2006 20:04:14