Hoi, nog effe geen spiegels, die ik had waren te groot en te zwaar.. helaas

Voor linkje, mot je effe zoeken op dvdwriter
Groet
Bas

Op 15 januari 2006 19:35:27 schreef killerbeezz16:
Hoi, nog effe geen spiegels, die ik had waren te groot en te zwaar.. helaas

Voor linkje, mot je effe zoeken op dvdwriter
Groet
Bas

ik ook niet maar heb ze wel nodig

bij een leadlight wel ff kijken wat de weerstand moet zijn he :P

want deze is voor 150 mA bij 2.7 volt ;)

Op 15 januari 2006 18:30:14 schreef killerbeezz16:
Ps op 2dehands staat ergens een ad met lading kapotte dvdwriters!

Bedoel je deze link of deze link ? Helaas zitten hier (bijna) geen DVD brabders tussen.

[Bericht gewijzigd door uncleworm op ]

Op 15 januari 2006 21:34:14 schreef Electrogek:
bij een leadlight wel ff kijken wat de weerstand moet zijn he :P

want deze is voor 150 mA bij 2.7 volt ;)

Ja moet hem dan eerst uit elkaar halen enz. of meten jullie hoeveel mA er uit de voeding getrokken word?

killerbeezzz: hoe heb je mot's van creativelaser betaald, via bank transfer oid?

[Bericht gewijzigd door LiquidSmoke op ]

Yo folks,

Ik moet gaan opruimen thuis, mijn laser arsenaal moet behoorlijk ingekrompen worden. Zelfs mijn nieuwste aanwinst de K-1000+ waarvoor ik de DAC wilde gaan bouwen moet het ontgelden :(

Verder gaan er nog enkele HeNe's de deur uit.

Big-Dipper K1000+
Zelfbouw DPSS 40 mW groene laser
Melles Griot 7 mW HeNe laser
Melles Griot 2,5 mW HeNe laser

Kijk maar of er iets leuks/bruikbaars tussenzit waarmee ik nog iemand blij kan maken.

Op 16 januari 2006 10:03:28 schreef Mullie:
Yo folks,

Ik moet gaan opruimen thuis, mijn laser arsenaal moet behoorlijk ingekrompen worden. Zelfs mijn nieuwste aanwinst de K-1000+ waarvoor ik de DAC wilde gaan bouwen moet het ontgelden :(

Big-Dipper K1000+

Kijk maar of er iets leuks/bruikbaars tussenzit waarmee ik nog iemand blij kan maken.

Wat moet die 40mw groen ongeveer op gaan leveren?

En heb je niet een set mot1 liggen toevallig?

Op 16 januari 2006 10:40:57 schreef LiquidSmoke:
[...]

Wat moet die 40mw groen ongeveer op gaan leveren?

En heb je niet een set mot1 liggen toevallig?

Bron is een groene laserpointer. Daarna voeding gemaakt en de stroom afgeregeld tot ?weet ik zo effe niet? mA [maar ben altijd meer dan 25 mA onder de diode specs gebleven] Aluminium behuizing gemaakt voor de module, en alles goed met koelpasta gekoeld [diode en kristallen] Plastic behuizing met trafo en fan om het zaakje koel te houden.
De output kan verder omhoog maar om het "enigzinds" veilig te houden heb ik hem ongeveer afgeregeld op een 40 mW. De lenzen iets bijgesteld om de storing te verminderen en de divergentie te verbeteren.
Deze laser beschikt niet over blanking. Enkelen doen het hier met een FET/transistor. Ik weet niet wat de effecten op lange termijn zijn [persoonlijk zou ik gaan voor het schakelen van de hele laserdriver. Hier zitten geen dikke condensatoren op dus er moet nog redelijke snelheid te behalen zijn. Dit om rare inschakelverschijnselen te vermijden]

Gezien de materiaalkosten wil ik hem niet wegdoen voor minder dan 85 euri

Enige stappenmotoren die ik nog heb liggen zijn 2 identieke stappenmotoren uit floppydrives:
Sankyo MSDA020L54 lotnr 53128
18 graden 5 VDC
Ik heb hier nog niets mee gedaan. Hield ze eigenlijk achter de hand voor als ik mijn DAC klaar zou hebben. Helaas is dit project op de lange baan geschoven.

Op 16 januari 2006 11:01:16 schreef Mullie:
[...]
Bron is een groene laserpointer. Daarna voeding gemaakt en de stroom afgeregeld tot ?weet ik zo effe niet? mA [maar ben altijd meer dan 25 mA onder de diode specs gebleven] Aluminium behuizing gemaakt voor de module, en alles goed met koelpasta gekoeld [diode en kristallen] Plastic behuizing met trafo en fan om het zaakje koel te houden.
De output kan verder omhoog maar om het "enigzinds" veilig te houden heb ik hem ongeveer afgeregeld op een 40 mW. De lenzen iets bijgesteld om de storing te verminderen en de divergentie te verbeteren.
Deze laser beschikt niet over blanking. Enkelen doen het hier met een FET/transistor. Ik weet niet wat de effecten op lange termijn zijn [persoonlijk zou ik gaan voor het schakelen van de hele laserdriver. Hier zitten geen dikke condensatoren op dus er moet nog redelijke snelheid te behalen zijn. Dit om rare inschakelverschijnselen te vermijden]

Gezien de materiaalkosten wil ik hem niet wegdoen voor minder dan 85 euri

Enige stappenmotoren die ik nog heb liggen zijn 2 identieke stappenmotoren uit floppydrives:
Sankyo MSDA020L54 lotnr 53128
18 graden 5 VDC
Ik heb hier nog niets mee gedaan. Hield ze eigenlijk achter de hand voor als ik mijn DAC klaar zou hebben. Helaas is dit project op de lange baan geschoven.

Hmz, je weet denk ik niks over de snelheid, of die vergelijkbaar is met mot1's enzo....

Die laser klinkt wel aardig :D jammer van de blanking, maar dat is zelf te maken natuurlijk

Op 16 januari 2006 10:03:28 schreef Mullie:
Yo folks,

Big-Dipper K1000+

waarom mullie ?
je was net lekker bezig met je k-1000+

:P ik was net eerder bij http://computer.2dehands.nl/markt/onderdelen/11337656-te-koop-defect-c…

hij had 2 dvd writers 2.4 speed :P en die heb ik nu xD. heb hem trouwens via marktplaats gevonden. 1 diode = dood de andere leeft :)
en zo koel ik hem http://www.dnst.be/laser/dvdmodule/LaserDVD2.JPG misch overdreven?

WHAHAHAH geen 1 fotozaak had spiegeltjes :S
Ik zoek dus dunne spiegels

De DAC is af en werkt morgen komen er foto's

Net ff mijn leadlight 105 uit elkaar gehaald,

Trekt bij 2,98 volt 320mA, met resistormod kan ie richting de 500 komen geloof ik.

Heb het ff met een paar groene leds getest, en kom uit op 110uA, / 2,8 = net geen 40mW, zal iets minder zijn, maar van projecteren op een wiite muur op plm 5 meter afstand zie je nog steeds een vlek voor je ogen :x

Ook bij daglicht is de straal zichtbaar, als je langs de lijn meekijkt :) nu nog ff wat aan de koeling gaan doen, en een vaste 3v voeding bijbouwen op de voedingprint

Op 16 januari 2006 11:08:08 schreef LiquidSmoke:
[...]

Hmz, je weet denk ik niks over de snelheid, of die vergelijkbaar is met mot1's enzo....

Die laser klinkt wel aardig :D jammer van de blanking, maar dat is zelf te maken natuurlijk

Snelheid weet ik niets van. Heb ook geen zinnig idee wat je ervan zou kunnen verwachten.
Heb ook geen spiegeltjes meer. "iemand" [die zich helaas niet meld...] heeft me oude van een rommelmarkt geviste spiegelreflex fototoestel weggemikt :(
Ik had hem nog niet opengemaakt maar als het goed is zit er een dunne front surface mirror in.

Op 16 januari 2006 15:24:22 schreef roelke.nl:
[...]

waarom mullie ?
je was net lekker bezig met je k-1000+

Jah ik weet het :'( vind het zeer spijtig maar het kan even niet. Maarja een hobby effe opzij zetten betekend niet dat ik hem volledig vergeet ;)
Zo is het ook gegaan toen de voeding van mijn oude lieve Siemens HeNe het begaf. Toen heb ik ook enkele jaren niet veel met lasers geklooid. Maar ben tijdje terug toch weer aan het rommelen geslagen.

We zullen zien zij de blinde. Kijken wat de tijd ons brengt :D

Ik heb ook een k-1000+ laser en ik wil deze graag omgebouwd hebben zoals mullie van plan was te doen
alleen zoek ik iemand die me hier bij goed kan helpen omdat ik zoiets nog nooit eerder heb gedaan en er ook
niet zoveel kennis van heb.

Ik moet dus weten wat ik voor onderdelen er bij moet
kopen en hoe het allemaal aangesloten moet worden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Op 16 januari 2006 23:33:57 schreef LiquidSmoke:
Net ff mijn leadlight 105 uit elkaar gehaald,

Trekt bij 2,98 volt 320mA, met resistormod kan ie richting de 500 komen geloof ik.

Heb het ff met een paar groene leds getest, en kom uit op 110uA, / 2,8 = net geen 40mW, zal iets minder zijn, maar van projecteren op een wiite muur op plm 5 meter afstand zie je nog steeds een vlek voor je ogen :x

Ook bij daglicht is de straal zichtbaar, als je langs de lijn meekijkt :) nu nog ff wat aan de koeling gaan doen, en een vaste 3v voeding bijbouwen op de voedingprint

hey, Hoe meet jij je laser diode?. want ik heb rood maar dat trukje met dat groene led en de ampere meter werkt hier niet bemij :(. (jha ik kan bijna op de wolken schijnen :P)

Op 17 januari 2006 07:39:57 schreef Dnstje:
[...]

hey, Hoe meet jij je laser diode?. want ik heb rood maar dat trukje met dat groene led en de ampere meter werkt hier niet bemij :(. (jha ik kan bijna op de wolken schijnen :P)

xD
rode laser betekend ook rode led nemen :P
en geen groene xD

Op 17 januari 2006 08:18:51 schreef Electrogek:
[...]
xD
en geen groene xD

En dan een 'echte' rode led, schijnt beter te werken dan een transparante.

GVD!! Kreeg gisteravond mailtje terug van Creative laser met de bankgegevens om de mot's te betalen; ikke overboeking via internet bankieren, klik op verzenden, ding! error...

Vanmorgen langs de bank, zeggen ze dat er nog geen transactie uitgevoerd is, ik net weer gedaan, zie weer niks veranderen (ook geen fout), denk :?

Zie ik een knopje voor wachtrij buitenlandse overboekingen, klik erop, aarrgghhh twee betalingen :( kan ik niet annuleren, eentje is al uitgevoerd maar w8 op de boeking.... naja, creative maar gemaild of ze zo vriendelijk willen zijn het geld terug te boeken :(

Maar goed, mijn laser leeft nog steeds, ga vandaag kijken of ik hier op mijn werk een koellichaam kan laten frezen, kreng wordt wel een beetje warm zo.

/edit: nog ff over dat blanking schema, dat is om de complete diode aan te sturen, als ik alleen de BU2525AF gebruik, hoe bereken ik dan r1? en hoe sluit ik de diode daarop aan? zijn de 2 pootjes samen de massa, of juist andersom?

[offtopic] Mullie, You've Got mail ![/offtopic]

Op 17 januari 2006 07:39:57 schreef Dnstje:
[...]

Op 17 januari 2006 08:18:51 schreef Electrogek:
[...]
xD
en geen groene xD

Sorry, maar das wel de meest onbetrouwbare manier om je laser te meten.

Dit is dezelfde onzin die op internet rondwaart, waar staat dat ze tot op 10 mW nauwkeurig meten met een LED die aan een opamp hangt en die opamp weer een metertje laat uitslaan.

Dit is gewoon onzin, waarom denk je dat lasermeters zo duur zijn?

Op 17 januari 2006 11:37:49 schreef weardguy:
[...]
[...]

Sorry, maar das wel de meest onbetrouwbare manier om je laser te meten.

Dit is dezelfde onzin die op internet rondwaart, waar staat dat ze tot op 10 mW nauwkeurig meten met een LED die aan een opamp hangt en die opamp weer een metertje laat uitslaan.

Dit is gewoon onzin, waarom denk je dat lasermeters zo duur zijn?

hm, het geeft wel enige indicatie, iedere led en iedere multimeter heeft natuurlijk afwijkingen he :)

maar eh, mijn laser driver is goed, hij trekt nu 320mA bij 2,98 volt.

Kan ik gewoon de BUZ2525af oid gebruiken om te schakelen tussen driver en diode, moet ik dan r1 opnieuw berekenen? zo ja, hoe?

En hoe sluit ik diode aan? zijn de 2 pootjes samen massa of andersom?

kijk is op me site daar is een dataseet met daarin de gegevens vd diode dus ook + en -

ah, jammer. (ff me andere laser diode maken) maar waar kun je een laser power meten vinden? :P. of is er een vermogen die je ziet als je tegen de wolken kunt schijnen? en dat het ongeveer 100mW is ofz? (zal wel vetzijn, want me laser zie ik ook vanondere zonder mist of rook buiten)

heb me laser nu op 90mA laten werken en word wel best vrij lauw.