Dag Allemaal,
Zoals sommigen misschien al weten bestaat mijn eindwerk er in een lift te maken, deze wordt PLC gestuurd.
Voor de motor gebruik ik een gewone gelijkstroommotor (onbelast: I=30mA U=12V, Belast: I=50à60mA). Doordat het een lift is zal mijn motor zowel rechtsdraaiend als linksdraaiend moetten zijn. Ik heb gevond dat dit kan door de polen te verwisselen MAAR nu zit ik met een probleem. De aansluiting voor rechtsdraaien van de motor moet naar een uitgang van mijn plc gaan (zodat ik dit kan aansturen), en de aansluiting voor Links draaien moet naar een uitgang van mijn PLC gaan.
Nu was ik dus op zoek naar een manier om dit te verwezelijken...indien iemand mij hierbij zou kunnen helpen zou ik toch al heel wat vooruit zijn!
Alvast bedankt 
Henri Laprador
Kromme Volten zijn niet gevaarlijk
Als ik de vraag goed heb begrepen, zijn er 2 uitgangen op de PLC die voor de draairichting zorgen, 1 voor links, en 1 voor rechts.
In het simpelste geval kun je hier toch 2 relais mee aansturen, en elk relais is conform de draairichting aangesloten.
Persoonlijk zou ik het met een H-Bridge doen.
Henri.
Bedankt, mijn leraar had me er inderdaad al eens op gewezen iets met relais te doen maar dat van die H-bridge wist ik nog niet
Kga er is wa informatie (werking enzo) over zoeken
grtz Fordo
Henri Laprador
Zoek en gij zult vinden, klop en ge krijgt antwoord.
Als je het zoeken beu bent, heb ik hier een schema van een zelfgemaakte H-bridge, welke in verschillende toepassingen zijn nut al bewezen heeft.
Maar zoeken heeft ook zijn voordelen, je steekt er veel van op meestal, en je komt nog eens wat tegen.
Henri.
Henri Laprador
NeeNee niets is minder waar
hehe maar kvind ni echt een duidelijk voorbeeld van een H-bridge
Grtz Fordo
Henri Laprador
Zal ik die van mij dan maar sturen ?
Het kan zijn dat er voor jouw specifieke toepassing, wijzigingen nodig zijn maar dat zien we dan wel weer.
Echter, als je in je schakeling over de halve voedingsspanning kan beschikken, dan heb je maar een halve brug nodig.
Maar dat moet dan wel een echte halve voeding zijn, zeker als er een verbruiker aanhangt die nogal wat stroom vraagt.
Dus met simpel 2 gelijke weerstanden in serie kom je er niet.
gr. Henri
Misschien dat een motorompoolrelais handig is?
Dit zijn in feite 2 relaisspoelen in 1 huis.
Werking: motor draait als 1 van beide spoelen bekrachtigd is. Motor staat stil als beide spoelen of als geen spoel bekrachtigd is.
Conrad 505013-8A prijs 5,09 Euro
Henri Laprador
Ik zal het schema even opsnorren, het kan dus nodig zijn om hem voor jouw specifieke toepassing, een beetje aan te passen.
Ik mail hem morgen even.
H.