profisender
Bedankt, Andre
@evarist:
http://www.webfilehost.com/index.php?mode=viewupload&id=10236
Note:
1.- all components are mounted directly on the copperside of the pcb.
2.- all coils are 3 TURNS, 10 mm DIA., 2 mm AgCu (with 2 mm spacing)
Andre
[Bericht gewijzigd door profisender op ]
Dankje , profi, dit is duidelijk. Rest me nu nog te vragen waar je grotere caps en trimmers vind, want bij wat hoger vermogen knallen die kleine c'tjes gewoon uit elkaar
Edit//waar kan ik wat leren, hoe je spoelen berekend, hoever je ze van elkaar plaatst enz.Hoe ze tov elkaar opgesteld staan enz?
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Op 18 januari 2006 18:26:27 schreef evarist:
Dankje , profi, dit is duidelijk. Rest me nu nog te vragen waar je grotere caps en trimmers vind, want bij wat hoger vermogen knallen die kleine c'tjes gewoon uit elkaar
Over wat voor vermogen spreken we?
Veel is verkrijgbaar op radiomarkten voor spotprijzen.
Edit//waar kan ik wat leren, hoe je spoelen berekend, hoever je ze van elkaar plaatst enz.Hoe ze tov elkaar opgesteld staan enz?
Phoe, daar zijn dikke boeken over geschreven, Het RSGB VHF/UHF handbook is een daarvan.
Daar zit ik nu in mbt je balansvraag, wordt vervolgd.
Kast opgeruimd en wat vond ik: een MRF238 eindtrapje. Keurig in een alu kastje gebouwd en op een koelblok, alleen met een uitgefikte weerstand. De enige in de schakeling overigens. Dit ding is ooit bedoeld geweest als versterkertrap achter de Stentor. Is deze schakeling net zo bekend? Bij mij niet eigenlijk.
Op 14 februari 2006 15:59:15 schreef Yuroon:
Kast opgeruimd en wat vond ik: een MRF238 eindtrapje. Keurig in een alu kastje gebouwd en op een koelblok, alleen met een uitgefikte weerstand. De enige in de schakeling overigens. Dit ding is ooit bedoeld geweest als versterkertrap achter de Stentor. Is deze schakeling net zo bekend? Bij mij niet eigenlijk.
Uitgefikte weerstand? Dat lukt je alleen bij een oscillerende versterkertrap. 
Schakeling zal wel volgens het boekje zijn.
Ik heb uit pure nieuwsgierigheid toch nog even zitten googelen. Het is niet het schema van de Motorola Application Note, het is eenvoudiger.
Ik liep nog tegen echte nostalgie op: http://www.angelfire.com/rings/radiorem/foto3.jpg
Ja, mooi angelfire logo! (Laat zich niet linken...)
is idd een oud universeel schema'tje voor 3 meter.
Counter
Cq3 cQ3
Ziet er gaaf uit dat plaatje van de mrf238
ik heb even een vraagje
ik moet een voeding spanning hebben van -15 volt
die moet ik halen uit een 15+ voeding
ik bedoel dus dat ik -15 volt moet hebben
uit een bestaande voeding van 15 volt 6 amp
Hans de Swan
HF-junk, verslaafd aan ether.
Op 21 april 2006 20:20:01 schreef Counter:
Ziet er gaaf uit dat plaatje van de mrf238ik heb even een vraagje
ik moet een voeding spanning hebben van -15 volt
die moet ik halen uit een 15+ voedingik bedoel dus dat ik -15 volt moet hebben
uit een bestaande voeding van 15 volt 6 amp
De -15 volt sluit je aan op de - van de voeding, net zoals je de +15 volt op de + van de voeding aansluit... 
En @EVARIST heeft gelijk, dit heeft niets meer uit te staan met de Stentor, dus Henry, KT of Hugo, doe jullie plicht...
CQ Counter, CQ Counter, wilt u dat niet weer doen? Over en sluiten!
Is die -15V niet gewoon de massa?
Ik ken geen MRF schema's met een negatieve voeding.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Beste allemaal,
Ik heb mij speciaal voor deze oude topic aangemeld. Ik ben Hans, geboren, getogen en woonachtig in het bronsgroen eiken Limburg. Zelf ben ik ooit via de 27 mc in aanraking gekomen met illegale zendertjes (1979 ~1980). Dat triggerde en als jonge tiener met natuurlijk veel te weinig zakgeld begonnen zelf een zendertje te maken voor op de MG (8038 ic). Dat werkte wonderbaarlijk meteen en was overal in huis te ontvangen. Pa en ma waren niet blij, "Pas op jongen, straks komt de politie". Vrij vlot daarna heb ik van die kitjes gemaakt zoals de Jostikit en natuurlijk de genoemde Stentor.
Nu was ik afgelopen week aan het praten met een collega en toen kwamen we op het thema zendertjes. Mijn gedachten gingen uit naar de zelfbouw kitjes van toen. Een zoektocht op het grote internet bracht mij naast dit forum ook naar een andere site waar complete Stentors worden aangeboden. Ik heb er gelijk een besteld! Niet om mee te zenden, die tijd is wel voorbij, maar gewoon om te maken, testen en dan neer te zetten voor mijn kinderen. Even de jeugd laten zien wij vroeger uitspookten. (en hoe je je ouders op de kast kon jagen)
Ondertussen ben ik braaf zendamateur geworden en houd mij netjes aan de regels, maar als dit thema voorbij komt is er toch iets wat de jonge Hans weer naar boven toe haalt. 
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hehehe, er zijn best een aantal zendamateurs op dit forum...
En ja, ik ben ook op de middengolf begonnen.
Spoiler, mijn vader was ook MG piraat, dus dochter ging gewoon achter papa aan.
Dik 15 jaar later of zo heb ik eens mijn licentie gehaald na de nodige 180, 11 en 3 meter perikelen.