ik heb dit onderwerp bij schoolvragen gezet omdat het daar in mijn geval eigenlijk wel hoort. Ik ben op school bezig met mijn eindwerk en daarvoor heb ik 2 stappenmotortjes van velleman(k8005) waar ik een klein wagentje mee ga laten rijden. Een klasgenoot heeft de computer interfacekaart van velleman gekozen (k8000) nu is mijn vraag , kan er iemand mij uitleggen hoe ik in visual basic een programma kan schrijven om mijn stappenmotoren aan te sturen , de uiteindelijke bedoeling is dus achter aan het wagentje een soort stift te hangen en zo het wagentje te laten rijden zodat het daardoor iets op de grond schrijft.
Kan iemand mij hier aub mee helpen? Het is echt belangrijk voor mij.
Dat is toevallig, ik maak als eindwerk ook de velleman k8000 interface kaart met een van de toepassingen een stappenmotor besturen met de k8005 kaart.
Hoe je dit in visual basic doet weet ik ook niet, maar ik kan je wel zegge hoe ik het ga doen, nl. met het pogramma PowerWinPLC waar je dit redelijk simpel op kan doen.
Zit eigenlijk met het zelfde probleem hier. Moet dit ook voor school doen alleen moesten we het programma niet zelf maken maar met de standaard applicatie van velleman werkte het niet. Dus indien iemand van jullie zo vriendelijke zou willen zijn om eventueel dit programma te uploaden.
ik heb het programma die Yannick heeft voorgesteld gebruikt en dat werkt wel goed
probeer dat eens klik op yanniick's link "winplc" of typ anders winplc in op google en dan vindt je het wel
Eerste vraag weet je hoe het principe van een stappenmotor werkt ? (Hoe je hem gaat moeten aansturen )
Eens je dit weet is het niet zo moeilijk , je plaatst de binaire waarde van de uitgang in een array en laat deze een voor een uitlezen .
Nog eenvoudiger zou je krijgen als je in het voorbeeldprogramma van velleman de functie van het looplicht eruit knipt , deze aanpast dat je maar 4 uitgangen uitstuurt en er de stappenmotor in goede stapvolgorde (zie datasheets) op aansluit.
In principe is het me de velleman kit vrij eenvoudig 2 motoren tegelijk uit te sturen .