Op 19 januari 2006 00:05:30 schreef Tino Brouwer:
Ga maar eens luisteren !

Gelukkig luister ik zonder oorkleppen.

Noem mij nu eens de echte reden waarom Bose zijn speakers niet naast andere wil hebben en een aparte luisterkamer eist.

Ze weten zelf ook wel dat hun systeem door de mand valt bij een directe vergelijking, en helemaal als het prijskaartje erbij staat.

Op 19 januari 2006 00:06:35 schreef JuuL:
[...]
Wil ik wel eens doen, ben wel benieuwd.

Roep me als je een verkoper zover krijgt voor een directe vergelijking!

mijn (!) mening: ik heb hier 2 best aardige bose 301 dingetjes staan (400 euro nieuw voor de 2) gekoppelt aan een 14 wat EL84 buizen versterkertje (120 euro) en een 8 jaar oude Phillips matchline 1bit DAC photoCD player .

(die lekker schuin in een hoek staan met zetel in het midden, in een grote kamer die weinig reflecties geeft door de assymetrische vorm én weinig demping doordat er bijna niks instaat van stomme kasten en gordijnen)

resultaat een dijk van een geluid. né.
Kom maar eens luisteren ! :+

plain good old stereo rulez.
als je van die super-hifi-approved boxen koopt, zet ze dan aub deftig ;)

(nu wel aan het uitzien naar zelfbouw hoorn speakers maar kom)

Op 19 januari 2006 00:07:58 schreef Ganzz:
[...]

NIET mee eens in mijn bose 802 zit naar mijn weten nog altijd een passieve filter, de onderste 4 doen meer algere tonen en de bovenste 4 hogere.

Ik heb deze via iemang gehad, ik heb niet de orginele versterker maar wel de IQ's ik heb een amp rekkie met 2 versterkers erin waarop ieder 4 speakers worden aangesloten.

die bose 802 zijn vrij klein, makkelijk mee te nemen, zitten in kunststof behuizing met handvat.

het is niet voor studio dit setje maar voor openlucht, goed en normaal gelijk vind ik +

No offense hoor, maar die armtierige filters maken dan ook weinig meer uit.

Op 18 januari 2006 23:38:50 schreef Tino Brouwer:
Ok jij vindt dus dat het geluid weergeven met 3 verschillende luidsprekers voor laag midden en hoog voorafgegaan door allerlei spoelen en condensatoren (die op elke frequentie en bij elk volume ander klinken geen compromis ?

Als er iets wanstaltig en beperkt is, dan is dat het wel.

Op 19 januari 2006 00:07:58 schreef Ganzz:
[...]
NIET mee eens in mijn bose 802 zit naar mijn weten nog altijd een passieve filter, de onderste 4 doen meer algere tonen en de bovenste 4 hogere.

Ze praten zich al vast ;)

Maar goed, als je er tevreden mee bent is het toch goed.

Eerder appels met peren vergelijken ;)

Bose doet voor dat ze actieve speakers evenaren en voorbijstreven. Get my point? ;)

Op 19 januari 2006 00:11:54 schreef JuuL:
[...]
[...]
Ze praten zich al vast ;)

Maar goed, als je er tevreden mee bent is het toch goed.

waar praat ik mij vast, die bose zijn lekker voor buiten mar niet op mijn kamer.

en nog een badankje aan bose, 4 bose speakers bij rommelmarkt gekocht @10 euro.

de made bij bose studiocraft. 201.
verkocht voor 150 euro :D

Ik heb nu jamo studio 3weg studia speakers met een DUAL ampje

In de 802 zit een hoogdoorlaat filter om de laagste frequenties tegen te houden. Dit werkt op alle luidsprekers in een kast. Er zit ook nog een beveiliging in.

Bose 901 's staan altijd apart opgesteld omdat dat een voorwaarde is om het geluid goed weer tegeven.
Om de reflecties in het geluid terug te brengen zitten 8 van de 9 luidsprkers in de achterzijde van de 901. De achterkant is schuin en hierdoor wordt het geluid via de achterwand de ruimte ingekaatst (direct reflecting)

Ja dat is ook een nadeel van deze luidspreker, je moet er de ruimte voor hebben

Op 19 januari 2006 00:10:45 schreef Henry S.:
[...]
Roep me als je een verkoper zover krijgt voor een directe vergelijking!

Bij de Mediamarkt kan 't (in Eindhoven iig).
Heb me kostelijk vermaakt met een klasgenoot :) Niet alleen Bose was waardeloos qua geluid, maar ook Audica, da's een of andere zuil met laptopspeakertjes, hing een prijskaartje aan van > 1000 euro als ik me niet vergis.
Vergeleken met Quadral of JBL Northridge (die ik nu thuis heb staan :) ) zijn het écht van die blikkerige badkamer speakers.

Op 19 januari 2006 00:15:58 schreef Ganzz:
[...]
Ik heb nu jamo studio 3weg studia speakers met een DUAL ampje

Compact maar goed geluid :)

Op 19 januari 2006 00:19:50 schreef Tino Brouwer:
In de 802 zit een hoogdoorlaat filter om de laagste frequenties tegen te houden. Dit werkt op alle luidsprekers in een kast. Er zit ook nog een beveiliging in.

Bose 901 's staan altijd apart opgesteld omdat dat een voorwaarde is om het geluid goed weer tegeven.
Om de reflecties in het geluid terug te brengen zitten 8 van de 9 luidsprkers in de achterzijde van de 901. De achterkant is schuin en hierdoor wordt het geluid via de achterwand de ruimte ingekaatst (direct reflecting)

Ja dat is ook een nadeel van deze luidspreker, je moet er de ruimte voor hebben

Kop op zeg, je weet wel beter... niemand heeft een lege kamer... en een luisterruimte is veelal bekleed met een dempende stof... En al die andere Bose's dan die verplicht apart maar wel bij elkaar staan?

Op 19 januari 2006 00:24:02 schreef Elektronicanet:
[...]
Bij de Mediamarkt kan 't (in Eindhoven iig).
Heb me kostelijk vermaakt met een klasgenoot :) Niet alleen Bose was waardeloos qua geluid, maar ook Audica, da's een of andere zuil met laptopspeakertjes, hing een prijskaartje aan van > 1000 euro als ik me niet vergis.
Vergeleken met Quadral of JBL Northridge (die ik nu thuis heb staan :) ) zijn het écht van die blikkerige badkamer speakers.

Audica... dat is van die home cinema zooi.

Wat klonk beter, ik durf het bijna niet te vragen, Bose of Audica ?

ik vin dhet hele concept een beetje raar. de bedoeling van een speaker is om zo goed mogelijk het origineel weer te geven. wij horen in een concertzaal idd ook de reflecties maar normaal bij een goed opname nemen ze die ook op. gaat vrij ingewikkeld dat wel.
akkoord dan heb je idd het probleem dat ze vanvoor komen en niet langs opzij ofzo maar then again elke speaker in een ruimte zal voor reflecties zorgen.
ik persoonlijk vind een transmissielijn wel iets hebben (heel ver achterin heb ik het idee wel is om zo iets te bouwen in een boomstam. lijkt me wel is leuk als experiment)

Wel.. hier is dan één van mijn "melk pakjes". De rechter kant wel te verstaan:

Volledig
Bovenzijde

Speakers zijn van het merk Visaton:

2x TIW360 8 Ohm (300W continu/600W max)
2x DM/FFL50 8 Ohm (150W continu/300W max)
1x DM/FFL25 4 Ohm (125W continu/250W max)

De speakers vormen een drie-weg systeem met een totale impedantie van 4Ohm / 600W nominaal. Buiten maten: hoogte x breedte x diepte = 120cm x 60cm x60cm

Ik kan wel subjectief commentaar geven op de geluidskwaliteit. Ik volsta met te zeggen.. Bose.. beat this ;)

Mooi man!
Ga je ze nog verven? Of staat dat nog in de planning?

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

Ziet er goed uit ! Mooi gemaakt, beetje groot misschien ?

Bij mijn meisje krijg ik zoiets de deur niet in . . . . .

Op 19 januari 2006 19:34:22 schreef Tino Brouwer:
beetje groot misschien ?

Kijk dat is nou juist voor de échte bas ;)

Ik denk dat die set niet eens duurder is geweest, nou dan wist ik het wel!

[Bericht gewijzigd door JuuL op ]

die wil ik wel eens luisteren maar pas op groot wil niet altijd zeggen goede bas hé!
het is wel zo dat een grote speaker doorgans een grote kast nodig heeft.
ik zou graga zoiets bouwen maar dan simpel gesloten met 1 bas speaker, 1 mid speaker en 1 tweeter. een goed deftig filter daar op aangepast.
langst de andere kant als je ene kleinere speaker hebt die kan ook goed klinken maar
1 je moet de juiste kast heben
2 je moet een goede speaker hebben

Ik ga'm inderdaad nog een keer een verfje geven. Of ik laat er iemand een muziek thema op spuiten/schilderen. Daar heb ik nu nog de tijd (en ruimte) niet voor.

Wat de WAF betreft, Mooie plantenbak er op en als het ware als meubilair behandelen. Het ding is qua gewicht zo zwaar dat 'ie niet resoneert. De bas gaat ontzettend diep tot aan het voelen toe. Absoluut geen bijgeluiden (van resonanties e.d.). Gewoon het geluid 'straight from the box'. Direct, krachtig en gedetailleerd beeld (het klinkt niet als 'blubber', waar instrumenten elkaar 'vervuilen'. Alle tonen over de audioband vormen gewoon één geheel. De dynamiek is gewoon totaal super. Zeker als ik mijn Yamaha PSR9000 keyboard er over laat spelen met zijn alom geprezen Life! instrumenten sets. *laat zich gaan* gewoon puur genieten :)

Tja, subjectief gelul, maar ik kan het niet anders omschrijven.

Edit: Groot? Ach, zolang de speakers maar goed tot hun recht komen

Is mooi, geef ze binnenkort wel even verfje. :D Visaton is ook m'n lievelingsmerk voor zelfbouw. :) Prima elementen, passief of actief?

Groot? Valt mee toch ;) Je moet het idd zien als meubelstukken, laat de vrouwtjes maar zaniken, scheelt je weer een bloembak. ;)

Op 18 januari 2006 23:01:38 schreef JuuL:
KT88 en Henry S hebben zeker koffie pauze :D:D

KT heeft 't druk :-(

Wat Tino Brouwer zegt, komt vrijwel letterlijk zo van de Mountain (Bose HQ). Maar dat wil nog niet zeggen dat 't klopt.

Veel kleine speakers maken nog niet een grote.
Active equalization toepassen om de breedbandertjes toch frequenties laten weergeven die ze eigenlijk niet aankunnen, leidt tot vervorming.
Het gehele audiospectrum proberen weer te geven met 1, 2, 9 of weetikhoeveel dezelfde kleine speakertjes leidt tot intermodulatie- en doppler vervorming. Ook kan POSDAM vervorming voorkomen bij te grote amplitudes.

Lees de AES journals er maar op na, of zoek met google op "debunking Bose" en dergelijke.

Over direct reflecting heb ik het al gehad: dat is een foute en achterhaalde opvatting van acoustische regels, of op zijn best een heel beperkte aanname.
Dat zeg ik niet alleen, dat zeggen vrijwel alle grote namen op het gebied van acoustiek en luidsprekers als Floyd Toole, Sean Olive, Tom Nousaine, David Clark, prof. Blauert ea.

Had Bose bestaan in de tijd van Sabine en Beranek, ze hadden de grond met hem gelijk gemaakt.

Tenslotte dan nog een "gem" uit een audio newsgroup:
Dr. Bose and mr. Klipsch are walking opposite sides of the street.
Klipsch turns towards Bose, cups his hands around his mouth and yells: "Hey Bose, you still makin' those speakers?!?"
Bose puts his scarf in his mouth, turns his head away and mutters: "Yep."

[Bericht gewijzigd door KT88 op ]

wat kosten die visaton dingen? ik heb zoal gezien dat dat blijkbaar best mee valt

Op 25 december 2005 15:32:41 schreef EEer:
Laat me ff duidelijk zijn BOSE zijn de beste luidsprekers (of dat zouden ze toch moeten zijn) maar ieder zijn mening verschilt natuurlijk.

Kuch Kuch Kuch

Maar om ff op de vraag trug te kome waarom die zo duur zijn. heel simpel met die 2 boxen en 1 subwoofer krijgt men het geluid van een surround sound.

Ja, spatial stereo, so what???

BOSE heeft namelijk iets uitgevonden dat de klanken die binnekomen gefilterd worden en een bepaalde klanken vertraging krijgen waardoor men het effect heeft van een surround sound.

Uitgevonden?!? Dat heet Digital Signal Processor, en is niet van Bose

Hoe men dat precies doet weet ik ook niet maar dat zullen maar heel weinig mensen weten want anders heeft elk merk dat weer binnen een paar maanden.

Ze moeten het wel WILLEN namaken...

Op 19 januari 2006 20:59:42 schreef beertje_01:
wat kosten die visaton dingen? ik heb zoal gezien dat dat blijkbaar best mee valt

Hier maar even kijken

jow,

bose is de grootste rommel ooit. een bose kopen is geld verspillen... Bose klinkt helemaal NIET goed. Het is hetzelfde als een speaker voor 15 euro kopen uit taiwan en er een equalizer voorzetten om de hoge en lage tonen eruit te halen. nog een truukje is lage tonen weghalen zodat er meer power opkan. Zoals reeds gezegd, bose speakers op een andere versterker klinkt rot. Ik heb 2 bose speakers gekregen, de klank was echt schandalig voor de prijs da je betaalt. ik heb er 2 monacor woofers ingestoken van 40 euro per stuk en nu klinkt dat pakken beter. dat zegt veel over welke rommel ze er bij bose insteken. Puur verkopen en geld winnen doen die mannen. Alle soorten trukken gebruiken om de klant de latenm happen DAT is wat bose doet.
B O S E =

Brol
Onverantwoord
Slecht
Enorm duur

greetz

flo