Die galvo's zou wel toppie zijn 
Als mijn dac dadelijk werkt, zou ik wel zo'n setje willen 
Moet je de remspanning direct op de mot's aansluiten, of moet je er nog eits van weerstand oid voorplaatsen? En hoe zit het met de uitgang op de dac?
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
ik ben nu bezig met blanking, op het schema van Dnstje staat ook een schuifregister die ik nog heb liggen, ik ga die aansluiten en de ttl blanking uitgang naar een 3e stepper.
zo dat de straal VLAK langs het spiegeltje straalt, en zodra het spiegeltje ook maar iets beweegd wordt de straal dus onderbroken, op deze manier is het ook erg snel te doen.
1 winding de remspanning en op de andere 15 volt en een transistor die de andere kant naar de GND schakeld, zo is met ttl snel te schakelen en door de remspanning schiet ie snel weer terug...
de transistor kan ik ook makkelijk aansturen met een beveiligingsmechanisme wat ik later voeg
goed idee of nee?
roelke.nl
AVR powerd
Heb toennet mijn dac afgemaakt,
Als ik nu popelscan start meet ik ongeveer 3v op de output,
als ik nu een mot file laat spelen, zie ik de voltages op en neer gaan, dit hoort zo neem ik aan? (heb zelf geen scoop helaas).
Het gekke is, dat x en y met de gain knoppen heel anders reageren, met de x kan ik de oitgang van -10 tot +10 regelen met 1 pot, met de 2e doe tie dat ook, maar bij y, moet ik eerst de ene draaien dan gaat ie op nul, en met de andere naar min 10.
kan wel dezelfde waardes krijgen, daar neit van.
Iemand een idee of dat er in ieder geval iets werkt? Heb mijn mot's nog neit binnen 
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik heb zojuist ook even met popelscan lopen stoeien.
Heb er geen DAC aanhangen maar de 8 leds van de poort aanduiding.
Alle uitvoer is echter geblokkeerd, alleen gewone software voor het aansturen van die 8 LED'jes heeft nog toegang.
Popelscan stuurt helemaal niks meer uit, daarnaast word ik behoorlijk gek van de foutmeldingen, waarna ik niks meer af kan spelen.
Overigens: T. assies: in het schema van dnstje zitten geloof ik geen schuifregisters, alleen buffers, (voor de 74HC374 dan, de DAC's zijn iets andere IC'tjes)
Overigens ga ik er binnenkort aan beginnen met 2 74HC374's.
Op 20 januari 2006 15:58:04 schreef Dnstje:
Eh, de 20k potmeters zijn eigelijk weerstanden.
weet ik, maar zo kun je de gain etc nog wat aanpassen
het werkt iig wel, heb net ff snel een floppydrive opengrukt en eraan gehangen x en y doen het gewoon 
meer echt steppen 'zie' je niet of wel? hij trilt gewoon heel snel een tikkeltje (amper voelbaar) op een neer
@weardguy: probeer het eens me win98 heb ik nu ook gedaan, geen foutmelding of niks!
killerbeezz16
HF door me brain!
Heey mensen!!
Zoo het hele zooitje is binnen en aan elkaar gehangen!
Voorlopig nog even zonder een remspanning, (heb nog niet uitgevogeld hoe van 5 volt gelijk naar 2,9 volt te gaan...)
Ik heb gisteravond nog effe getest, het werkt allemaal prima!
Nu nog remspanning en een mooie behuizing!
ik zal binnenkort effe foto maken!
Ps voor de mot-1's stappers = je hebt 2 keer 3 sets draden.
Boven elkaar, de bruine moet je niet aansluiten alleen de oranje en de blauwe. (blauw aan aarde, Oranje aan X,Y)
(ps wie had nou 2 dvdwriters van internet gekocht? waren dat toevallig ricoh's?)
Suc6!
@ Roelke:
Ehh, je moet je spiegels anders aan de MOT-asjes maken, dit is veel te zwaar! Je spiegles zijn al zwaar en nu gebruik je ook nog koper ofzo met tin.
Beter is het om een gewone naald op het asje te lijmen (een halve druppel 2sec lijn is voldoende) en het spiegeltje ook op de naald.
Twee grote voordelen:
- Zó weet je zéker dat de spiegel precies in het verlengde van de as zit en niet onder een kleine hoek omhoog. Dat geeft vervormingen in je scan.
- Je as-belasting is zo kleiner (wat beter is voor de lagers) en je reactietijd (=scanspeed) is groter.
Nu nog zorgen dat je lichtere en kleinere spiegels hebt!
roelke.nl
AVR powerd
wie weet hoeveel volt die seiko epson motjes mogen hebben
Zou als spiegel het verschromen van koper werken ?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 19 januari 2006 20:30:54 schreef geronimoos:
Er loopt op inkoopacties.net weer een nieuwe actie voor de Big Dipper lasers etc. Nu zijn er ook meerdere onderdelen los verkrijgbaar, bijna onmogelijk origineel Cambridge voor die prijs maar kijk (en huiver):Nr. 39 - Cambridge 6210 Galvo Set 184 Euro
Cambridge 6210 Galvo Set
Kan tot 65+ Kpps aan volgens Pangolin.
Incl. Mirror
Incl. Driverboard
Zie http://www.camtech.com/products/6200/6210.html voor meer informatie.Nr. 37 - K-1000+ Controller + Galvo 180 Euro
Controllerboard voor K-1000+ (met ILDA) en Galvo's
10 kppsVolgens het forum, de organisatoren en de betrokken Chinezen
is het echt de originele cambridge set.
Wat ik denk... Chinezen, wazige uitleg... Ze zullen met "set" waarschijnlijk bedoelen: Eén galvo + een spiegel. Je hebt er dan waarschijnlijk dus 2 van nodig voor X en Y. Maar dan is het nog goedkoop! 
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 20 januari 2006 19:00:59 schreef Benadski:
[...]Wat ik denk... Chinezen, wazige uitleg... Ze zullen met "set" waarschijnlijk bedoelen: Eén galvo + een spiegel. Je hebt er dan waarschijnlijk dus 2 van nodig voor X en Y. Maar dan is het nog goedkoop!
@killerbeezz16, bedoel je 2,9V maken van 5V? Da's niet zo moeilijk, zet twee power diodes in serie en je bent er.
Sorry, quote ipv edit...
Op 20 januari 2006 19:00:59 schreef Benadski:
[...]Wat ik denk... Chinezen, wazige uitleg... Ze zullen met "set" waarschijnlijk bedoelen: Eén galvo + een spiegel. Je hebt er dan waarschijnlijk dus 2 van nodig voor X en Y. Maar dan is het nog goedkoop!
Ik denk dat ze een extra 0 zijn vergeten, maar laat ze maar lekker in de waan.
Mullie
Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.
Op 20 januari 2006 19:20:40 schreef Aart:
@ inkoopactie 6210 set: De X en Y mirrors zijn bij mijn weten bij de 6210 verschillend.
Wat ik onder Cambridge 6210 set zou begrijpen:
2 galvo's [orginele goedgekeurde Cambridge]
2 drivers [orginele goedgekeurde Cambridge]
2 spiegelhouders [orginele ivm belasting van de as]
2 spiegels [welke golflengte ?]
1 houder voor X en Y [boeit me niet waar het vandaan komt. Als het maar dik materiaal is en goed uitgelijnd]
Maarja we zullen afwachten. Misschien dat er een sample geregeld kan worden...
Ik zie dat er verschillende mensen met DAC's werken/gemaakt hebben.
Hoe bevalt het nu?
Welke DAC versie?
Welke software gebruiken jullie?
Dnstje
Op 20 januari 2006 17:27:17 schreef killerbeezz16:
Heey mensen!!(ps wie had nou 2 dvdwriters van internet gekocht? waren dat toevallig ricoh's?)
Suc6!
Die had ik gekocht
. hoezo dan?
de diode's doen het perfect. en de steppers ook, alleen nog een vraagje: als ik de steppers telang scant, word het beeld van groot naar klein opeens/ waneer ik er ff aan zit aan de steppers word het beeld weer groot. iemand?? het zijn de steppers waar de laser/kop aan vast zat.
@ mullie
Alle dac kaartjes zijn het zelfde, met de IC DAC0832 erop.
de rest is gewoon met een buffer IC gedaan, om de beamswitches en blanking aan te sturen. op zelfbouw ben je zo ongeveer 20euro kwijt eraan. bij guido compleete dac kost het je 50 euro en dan heb je nog lang nie alles 
Me gebruikt popelscan. ( mamba nog ff iets te ingewikkelt)
[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]
killerbeezz16
HF door me brain!
Op 20 januari 2006 19:04:53 schreef Benadski:
[...]@killerbeezz16, bedoel je 2,9V maken van 5V? Da's niet zo moeilijk, zet twee power diodes in serie en je bent er.
Sorry, quote ipv edit...
Kan ik hem dan nog regelen?
Bijvoorbeeld van 1 tot 5 volt?
Groet
Bas
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
dnst heb jij een schema hoe je die bipolaire steppers aanstuurt?
tjaah, ik heb nog steeds op de achtergrond bezig...> een laser hoort een scanner bij he.
en kan ik bij iemand dac0832 voor een klein prijsje kopen?
Dnstje
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Op 20 januari 2006 21:56:11 schreef killerbeezz16:
[...]Kan ik hem dan nog regelen?
Bijvoorbeeld van 1 tot 5 volt?
Groet
Bas
nee. Een diode is een onderdeel die stroom maar in 1 richting doorlaat, en als bijkomend effect "verminderd" de spanning met 0,7 volt, met 2 diodes raak je dus 1.4 volt kwijt.. dit is dus een "vieze" oplossing
roelke.nl
AVR powerd
Op 20 januari 2006 22:00:53 schreef muddy:
dnst heb jij een schema hoe je die bipolaire steppers aanstuurt?tjaah, ik heb nog steeds op de achtergrond bezig...> een laser hoort een scanner bij he.
en kan ik bij iemand dac0832 voor een klein prijsje kopen?
een bipolaire stepper is gewoon aan te sturen met een DAC'
ik zal het je wel uitleggen op MSN
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 21 januari 2006 10:56:16 schreef roelke.nl:
[...]een bipolaire stepper is gewoon aan te sturen met een DAC'
ik zal het je wel uitleggen op MSN
nee joh... leg nou hieruit... lol.. dan weet ik het ook gelijk...
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
roelke.nl
AVR powerd
Op 21 januari 2006 11:39:42 schreef muddy:
ok,Kan ik via iemand hier twee DAC0832 kopen?
Gr's Tom
hij heeft het uitgelegd gekregen (Ik en dnst
)
Dus mag jij het gaan uitleggen aan de rest
roelke.nl
AVR powerd