pcnerd
Take a parachute, and jump!
hoi,
henry s. weet het al, ik heb vandaag een scoop gekocht op de beurs in apeldoorn. deze werkt goed (zolang ie is geaard), echter heeft ie 1 probleem.
het beeld staat scheef t.o.v. de rastering, dus bij 0v, wat een rechte lijn over de rastering zou moeten leveren, geeft ie een scheve lijn, die van links, iets onder de horizontale lijn, tot rechts iet boven de horizontale lijn loopt.
iemand weet hoe ik dit op kan lossen?
scoop:
heathkit oscilloscope
model 10-102
trouwens, als iemand nog een boekje/data oid van deze scoop heeft, wil ik ook graag hebben 
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Hallo
Normaal is er ergens een klein gaatje (aan de voorkant) waar iets van Trace rotation ofzo bijstaat. Daarin zit een schroefje. Als je dan met een schroevendraaier daarin gaat kan je de straal draaien
Ik weet niet of dat bijdeze scoop zo is, maar bij de mijne is dat zo
pcnerd
Op 21 januari 2006 17:26:33 schreef stecj366:
Hallo
Normaal is er ergens een klein gaatje (aan de voorkant) waar iets van Trace rotation ofzo bijstaat. Daarin zit een schroefje. Als je dan met een schroevendraaier daarin gaat kan je de straal draaien
Ik weet niet of dat bijdeze scoop zo is, maar bij de mijne is dat zo
* pcnerd gaat kijken...
hmm, ik zie 2 gaatjes onder elkaar staan, vlak boven de bnc connector, staat enkel niks bij, weet niet of het wel veilig is om aan te draaien 
Ik heb dat scoopje ook zien staan, 20 euro toch, niet?
Leuk ding om te beginnen.
Die Heath heeft geen trace rotator, de enige manier om het weg te krijgen is het draaien van de volledige buis in zijn ophanging.
Dat dient te gebeuren op de plek waar hij ook gebruikt wordt, door het aardmagnetisch veld zal er anders op een andere plaats weer een afwijking ontstaan.
normaal staat het er wel bij..
Ik durf hier dus niks over te zeggen 
Als het mijn scoop was, had ik dr wel ff aan gedraaid.
ben gek op knopjes.
[edit]
hmm hij heeft er dus geen
ben niet zon snelle typer
[Bericht gewijzigd door Electroboy op ]
pcnerd
Op 21 januari 2006 17:53:28 schreef Electroboy:
[afbeelding]
normaal staat het er wel bij..
Ik durf hier dus niks over te zeggenAls het mijn scoop was, had ik dr wel ff aan gedraaid.
ben gek op knopjes.[edit]
hmm hij heeft er dus geen
ben niet zon snelle typer
that's the scope....
idd, 20 euro
hmm
* pcnerd zal er straks is wat aan prutsen.
Op 21 januari 2006 18:00:18 schreef pcnerd:
* pcnerd zal er straks is wat aan prutsen.
Pas je wel op voor de hoge spanningen?
pcnerd
Op 21 januari 2006 18:02:36 schreef KT88:
[...]
Pas je wel op voor de hoge spanningen?
* pcnerd heeft geisoleerde schroevedraaiers 
Op 21 januari 2006 18:11:10 schreef pcnerd:
* pcnerd heeft geisoleerde schroevedraaiers
Dat helpt je niets als je de buis in zijn houder moet gaan draaien, dat zal toch echt met de handjes moeten 
en ja, dat moet gebeuren terwijl de scoop aanstaat
[Bericht gewijzigd door KT88 op ]
pcnerd
Op 21 januari 2006 18:13:06 schreef KT88:
[...]
Dat helpt je niets als je de buis in zijn houder moet gaan draaien, dat zal toch echt met de handjes moeten
tenzij het draaien aan de schroefjes werkt...
Op 21 januari 2006 18:14:23 schreef pcnerd:
tenzij het draaien aan de schroefjes werkt...
Die scoop heeft geen trace rotation, dat heb ik hierboven al gezegd.
Die gaatjes zijn waarschijnlijk compensatietrimmertjes voor de ingangsverzwakker, beter niet aan draaien.
pcnerd
Op 21 januari 2006 18:15:33 schreef KT88:
[...]
Die scoop heeft geen trace rotation, dat heb ik hierboven al gezegd.Die gaatjes zijn waarschijnlijk compensatietrimmertjes voor de ingangsverzwakker, beter niet aan draaien.
grmbl, da's jammer, hoopte dat er een mechaniekje aan bevestig was ofzo, kans is dus ook klein?
Ik heb hier in een hoek nog een eenvoudige (kapotte) scoop staan waarbij de trace rotation een schuif aan de achterkant is waarmee de hele buis een beetje gedraaid word. Misschie datdat bij deze ook is?
pcnerd
Op 21 januari 2006 18:40:28 schreef fzwart:
Ik heb hier in een hoek nog een eenvoudige (kapotte) scoop staan waarbij de trace rotation een schuif aan de achterkant is waarmee de hele buis een beetje gedraaid word. Misschie datdat bij deze ook is?
nee, ik heb hier de buis gewoon ff handmatig gedraaid, ging lekker makkelijk, hoefte enkel de kast los te maken 
echter heb ik wel 2 andere vragen:
vraag 1, simpel: wat kan ik er aan doen dat ie, als ik enkel 2 draadjes op dat ding heb aangesloten, dat ie dan geen signaal ontvangt, nu ontvang ik dan namelijk een raar signaal..
vraag 2:
ik zit een beetje in de knoei met de schaalverdeling, je kunt wel ac/dc, 1x, 10x, 100x instellen, echter kan ik de hoogtes van de golfjes hetzelfde op 2 bij elkaar liggende bereiken maken, door aan de gain te draaien...
dit is ook het geval bij het frequentie bedrijk, hoe zorg ik nu toch dat ik frequenties en voltages kan aflezen?
[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]
antwoord 1: .... euh, wat bedoel je? Is het 50 Hertz brom wat je dan ziet? Kan kloppen, vergelijk het met een versterker waar je een vinger aan de ingang houd. Remedie: afgescherm draad gebruiken.
antwoord 2: Waarschijnlijk moet je de gain knop helemaal rechtsom draaien. Als het goed is zou dat de geijkte stand moeten zijn waarop je dan via de schaalverdeling kan aflezen.
pcnerd
Op 21 januari 2006 20:43:49 schreef fzwart:
antwoord 1: .... euh, wat bedoel je? Is het 50 Hertz brom wat je dan ziet? Kan kloppen, vergelijk het met een versterker waar je een vinger aan de ingang houd. Remedie: afgescherm draad gebruiken.antwoord 2: Waarschijnlijk moet je de gain knop helemaal rechtsom draaien. Als het goed is zou dat de geijkte stand moeten zijn waarop je dan via de schaalverdeling kan aflezen.
geld dat ook voor de frequency knop oid?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ej maar dat is een tof scoopje!
heb er zo eentje staan was mijn eertse scoop maar gebruik hem nog altijd voor wat hogere spanningen die ik met mijn nieuwe niet direct vertrouw. is wel handig dat je daar gewoon banaanstekkes kan insteken.
mijen 2*20mhZ eigenlijk gloednieuw heb ik anders maar 100€ betaald.
nu als het gaat zoals ik kan zien op de foto denk ik de heathkit model IO-102 dan heb ik de assembly manual. was ene zelfbouw scoop namelijk.
daar staat in dat je moet kijken of de lijn recht is. is dat niet moet je de pries uit trekken de buis verdraaien en terug proberen en dit altijd herhalen.....
een ervaren technicus laat de scoop dus gewoon aan
moet de mijne is opnieuw afregelen.
leuk scoopje heel simpel en geakkelijk mee te nemen
Op 21 januari 2006 20:34:54 schreef pcnerd:
ik zit een beetje in de knoei met de schaalverdeling, je kunt wel ac/dc, 1x, 10x, 100x instellen, echter kan ik de hoogtes van de golfjes hetzelfde op 2 bij elkaar liggende bereiken maken, door aan de gain te draaien...dit is ook het geval bij het frequentie bedrijk, hoe zorg ik nu toch dat ik frequenties en voltages kan aflezen?
In een van de uiterste standen van de variable input attenuator knop geldt de schaalverdeling op de stappenschakelaar. Meestal is dat geheel naar rechts.
De stappenschakelaar geeft nu de spanning per divisie aan.
Hetzelfde geldt voor de variabele tijdbasis regeling, hierbij staat ws. "vernier".
Helemaal naar rechts draaien zou de geijkte stappen van de tijdbasisschakelaar moeten geven, alweer per divisie (hokje).
Staat er niet in het hoekje "cal" of iets dergelijks?
Overigens moet je er niet van opkijken als na 40 jaar en met verouderde onderdelen, deze waarden niet helemaal meer kloppen........
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:01:40 schreef KT88:
[...]
In een van de uiterste standen van de variable input attenuator knop geldt de schaalverdeling op de stappenschakelaar. Meestal is dat geheel naar rechts.
De stappenschakelaar geeft nu de spanning per divisie aan.
Hetzelfde geldt voor de variabele tijdbasis regeling, hierbij staat ws. "vernier".
Helemaal naar rechts draaien zou de geijkte stappen van de tijdbasisschakelaar moeten geven, alweer per divisie (hokje).Staat er niet in het hoekje "cal" of iets dergelijks?
Overigens moet je er niet van opkijken als na 40 jaar en met verouderde onderdelen, deze waarden niet helemaal meer kloppen........
juist ja, trouwens, beertje, wat is een de pries?
en wat kan ik doen tegen veroudering van componenten, en welke componenten zijn dit? zit te denken aan elco's en pots vervangen..
beertje_01
ahja das vlaams voor stopkontakt srry 
het enigste wat je kan doen is vervangen. zijn dan vooral condensatoren/torren/weerstande maar ik zou dat niet doen. gewoon gebruiken zoals hij is en alleen is opnieuw afregelen miss. uiteindelijk voor wat ga je de scoop gebruiken? voor voedingen uit te meten en om te zien of een signaal klopt niet?
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:08:37 schreef beertje_01:
ahja das vlaams voor stopkontakt srry
het enigste wat je kan doen is vervangen. zijn dan vooral condensatoren/torren/weerstande maar ik zou dat niet doen. gewoon gebruiken zoals hij is en alleen is opnieuw afregelen miss. uiteindelijk voor wat ga je de scoop gebruiken? voor voedingen uit te meten en om te zien of een signaal klopt niet?
hij is in de eerste instantie gekocht om een TC mee te tunen, als 2e, voor mezelf, om binnenkort ne555 frequenties, en van eigengemaakte frequentiegeneratoren af te lezen.
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:12:43 schreef beertje_01:
ok en hoe "exact" moeten je waarden zijn?
tja..
weet zo niet hoe excact dat moet zijn, enige hz'jes zal niet zo bar veel uitmaken denk ik, op 450kz ook enige kz'jes niet denk ik...
beertje_01
dan denk ik dat je al redelijk zult voldoen als je gewoon je buis mooi zet dat je lijn mooi recht is.