pcnerd
Take a parachute, and jump!
Op 21 januari 2006 20:43:49 schreef fzwart:
antwoord 1: .... euh, wat bedoel je? Is het 50 Hertz brom wat je dan ziet? Kan kloppen, vergelijk het met een versterker waar je een vinger aan de ingang houd. Remedie: afgescherm draad gebruiken.antwoord 2: Waarschijnlijk moet je de gain knop helemaal rechtsom draaien. Als het goed is zou dat de geijkte stand moeten zijn waarop je dan via de schaalverdeling kan aflezen.
geld dat ook voor de frequency knop oid?
beertje_01
My Tube is bigger then yours
ej maar dat is een tof scoopje!
heb er zo eentje staan was mijn eertse scoop maar gebruik hem nog altijd voor wat hogere spanningen die ik met mijn nieuwe niet direct vertrouw. is wel handig dat je daar gewoon banaanstekkes kan insteken.
mijen 2*20mhZ eigenlijk gloednieuw heb ik anders maar 100€ betaald.
nu als het gaat zoals ik kan zien op de foto denk ik de heathkit model IO-102 dan heb ik de assembly manual. was ene zelfbouw scoop namelijk.
daar staat in dat je moet kijken of de lijn recht is. is dat niet moet je de pries uit trekken de buis verdraaien en terug proberen en dit altijd herhalen.....
een ervaren technicus laat de scoop dus gewoon aan
moet de mijne is opnieuw afregelen.
leuk scoopje heel simpel en geakkelijk mee te nemen
Op 21 januari 2006 20:34:54 schreef pcnerd:
ik zit een beetje in de knoei met de schaalverdeling, je kunt wel ac/dc, 1x, 10x, 100x instellen, echter kan ik de hoogtes van de golfjes hetzelfde op 2 bij elkaar liggende bereiken maken, door aan de gain te draaien...dit is ook het geval bij het frequentie bedrijk, hoe zorg ik nu toch dat ik frequenties en voltages kan aflezen?
In een van de uiterste standen van de variable input attenuator knop geldt de schaalverdeling op de stappenschakelaar. Meestal is dat geheel naar rechts.
De stappenschakelaar geeft nu de spanning per divisie aan.
Hetzelfde geldt voor de variabele tijdbasis regeling, hierbij staat ws. "vernier".
Helemaal naar rechts draaien zou de geijkte stappen van de tijdbasisschakelaar moeten geven, alweer per divisie (hokje).
Staat er niet in het hoekje "cal" of iets dergelijks?
Overigens moet je er niet van opkijken als na 40 jaar en met verouderde onderdelen, deze waarden niet helemaal meer kloppen........
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:01:40 schreef KT88:
[...]
In een van de uiterste standen van de variable input attenuator knop geldt de schaalverdeling op de stappenschakelaar. Meestal is dat geheel naar rechts.
De stappenschakelaar geeft nu de spanning per divisie aan.
Hetzelfde geldt voor de variabele tijdbasis regeling, hierbij staat ws. "vernier".
Helemaal naar rechts draaien zou de geijkte stappen van de tijdbasisschakelaar moeten geven, alweer per divisie (hokje).Staat er niet in het hoekje "cal" of iets dergelijks?
Overigens moet je er niet van opkijken als na 40 jaar en met verouderde onderdelen, deze waarden niet helemaal meer kloppen........
juist ja, trouwens, beertje, wat is een de pries?
en wat kan ik doen tegen veroudering van componenten, en welke componenten zijn dit? zit te denken aan elco's en pots vervangen..
beertje_01
ahja das vlaams voor stopkontakt srry 
het enigste wat je kan doen is vervangen. zijn dan vooral condensatoren/torren/weerstande maar ik zou dat niet doen. gewoon gebruiken zoals hij is en alleen is opnieuw afregelen miss. uiteindelijk voor wat ga je de scoop gebruiken? voor voedingen uit te meten en om te zien of een signaal klopt niet?
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:08:37 schreef beertje_01:
ahja das vlaams voor stopkontakt srry
het enigste wat je kan doen is vervangen. zijn dan vooral condensatoren/torren/weerstande maar ik zou dat niet doen. gewoon gebruiken zoals hij is en alleen is opnieuw afregelen miss. uiteindelijk voor wat ga je de scoop gebruiken? voor voedingen uit te meten en om te zien of een signaal klopt niet?
hij is in de eerste instantie gekocht om een TC mee te tunen, als 2e, voor mezelf, om binnenkort ne555 frequenties, en van eigengemaakte frequentiegeneratoren af te lezen.
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:12:43 schreef beertje_01:
ok en hoe "exact" moeten je waarden zijn?
tja..
weet zo niet hoe excact dat moet zijn, enige hz'jes zal niet zo bar veel uitmaken denk ik, op 450kz ook enige kz'jes niet denk ik...
beertje_01
dan denk ik dat je al redelijk zult voldoen als je gewoon je buis mooi zet dat je lijn mooi recht is.
Op 21 januari 2006 21:11:01 schreef pcnerd:
[...]
hij is in de eerste instantie gekocht om een TC mee te tunen, als 2e, voor mezelf, om binnenkort ne555 frequenties, en van eigengemaakte frequentiegeneratoren af te lezen.
Ik gebruik toch liever een van m'n frequentietellers. 
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:29:28 schreef Henry S.:
[...]
hmm, zijn die dingen ook zelf te bouwen? 
chipje
Why do people spend money they don't have, to buy things they don't need, to impress people they don't like...? .-.-.-.-. Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
pcnerd
Op 21 januari 2006 21:50:31 schreef chipje:
Zit ook op de meeste multimeters.
Weet alleen niet hoe accuraat dat dan is..
deze multimeter niet, wel C meting, maar dan weer geen frequentie meting :s
Op 21 januari 2006 21:29:28 schreef Henry S.:
Met een goed geijkte scoop kun je, bij een regelmatige golfvorm, heel goed de frequentie bepalen.
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.
KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
pcnerd
Op 21 januari 2006 23:04:24 schreef KT88:
[...]
Met een goed geijkte scoop kun je, bij een regelmatige golfvorm, heel goed de frequentie bepalen.
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
![]()
hmm, kan zo gouw geen frequentiemetertje vinden, maarja.
en deze scoop, hopelijk goed genoeg, maar is ff wat mee oefenen straks, heb nog een xr2206cp liggen
.
nu ook nog ff op zoek naar een site met dingen over nixie buisjes, wil mischien mijn normale led-display vervangen door nixies
. leek me wel mooi, heb altijd een hekel aan dat felle rode licht 's nachts.
Op 21 januari 2006 23:04:24 schreef KT88:
[...]
Voor hobby matige toepassingen is het alleszins bruikbaar.KT heeft lang geleefd zonder frequentie meter, maar wel altijd een goede scoop
![]()
Ik ben lui 
beertje_01
Op 21 januari 2006 23:06:43 schreef pcnerd:
hmm, kan zo gouw geen frequentiemetertje vinden, maarja.
en deze scoop, hopelijk goed genoeg, maar is ff wat mee oefenen straks, heb nog een xr2206cp liggen.
Ijken van je tijdbasis kan gebeuren met behulp van de 50 Hz lichtnetfrequentie.
Nog een leuke optie, die bij vrijwel elke scoop is uit te voeren (dus ook de allersimpelste enkelstraals), is het zogenaamde XY-bedrijf.
Hierbij wordt de tijdbasis uitgeschakeld, en komt aan de verticale input (Y) het ingangssignaal, en aan de horizontale input (X) een referentiesignaal.
Door de nu ontstane Lissajous-figuren zijn heel goed vergelijkende metingen mogelijk.
bijv. een 50 Hz signaal op X en een onbekend signaal op Y, geeft een perfect ronde cirkel dus aan dat het ingangssignaal ook 50 Hz is.
Een dubbele slinger is 100 Hz enzovoorts.
Moet je maar eens op Lissajous (of Lissajoux) googlen, je kunt veel meer met een scoop dan alleen maar sinusjes laten zien!
beertje_01
lissajous is anders wel handig ja
kunt zo ijken idd staat ook zo in de assembly manual van die scoop.
btw beetje off topic @ kt88 check mail had vraagje moest je nog niet gechecked hebben hé
wil ni aandringen
Op 21 januari 2006 23:37:26 schreef beertje_01:
btw beetje off topic @ kt88 check mail had vraagje moest je nog niet gechecked hebben héwil ni aandringen
Ik ben heel erg lazy en ook lousy met mail checken, maar je hebt antwoord. De rest maar verder via mail.
pcnerd
Op 21 januari 2006 23:51:16 schreef KT88:
[...]
Ik ben heel erg lazy en ook lousy met mail checken, maar je hebt antwoord. De rest maar verder via mail.
niet voor mij 
ik heb nog ff gekeken naar die knoppen:
van links naar rechts staat er; gain, gain, frequency vern.
die eerste gain regeld de hoogte van de golvjes, de 2e de breedtje ervan, perst het als het ware samen, en de derde, tja, die doed een beetje vreemd, daar kun je aan draaien, zodat je de golvjes stil kunt zetten, enkel gaat dit verschrikkelijk lastig...
hmm
nog ff de gain helemaal naar rechts gedraaid @ 50hz, maar klopt niks van, alles buiten beeld, of een streep op wat hogere bereiken....
iemand die ff mij op msn wil toevoegen, zet ik dat ding ff op de webcam 
[Bericht gewijzigd door pcnerd op ]
Anoniem
Op 21 januari 2006 21:05:09 schreef pcnerd:
[...]
juist ja, trouwens, beertje, wat is een de pries?en wat kan ik doen tegen veroudering van componenten, en welke componenten zijn dit? zit te denken aan elco's en pots vervangen..
Vroeger werden in Belgie (ook in Vlaanderen) elektrotechnische termen meestal in het Frans gespeld.
Prise is een verbastering van het franse werkwoord prendre =(stroom)nemen. Dus een stopkontakt.
Die gewoonte is zeer hardnekkig, tweelingsnoer wordt bij ons nog steeds cote-à-cote genoemd.
pcnerd
Op 22 januari 2006 13:22:58 schreef grotedikken:
[...]
Vroeger werden in Belgie (ook in Vlaanderen) elektrotechnische termen meestal in het Frans gespeld.
Prise is een verbastering van het franse werkwoord prendre =(stroom)nemen. Dus een stopkontakt.
Die gewoonte is zeer hardnekkig, tweelingsnoer wordt bij ons nog steeds cote-à-cote genoemd.
hmm, niet zo best 
maareh, die afstellingen enz. gaat nog niet helemaal perfect, er klopt volgens mij geen zak van
.
niemand die mij ff over msn wil helpen, dan kan ik 'm live laten zien, en kan diegene aanwijzingen geven