ik ben besig met een werkstuk over elektronica.
nu moet ik nog iets over de geschiedenis en iets over en de minstvoorkonde onderdelen zoals spoel en uitleg erbij
ik zou het fijn finden als ieman mij kan helpen

Op 25 januari 2006 14:56:17 schreef toluay:
de minstvoorkonde onderdelen zoals spoel

de electrische zworpknarser is nog veel zeldzamer, of de puntcontacttransistor. Maar ook transistoren als de bc547k worden ook bijzonder weinig toegepast. Om van de OC2 nog maar te zwijgen...

Leren ze tegenwoordig geen Nederlands meer op de scholen ??

de zworpknarser is zo zeldzaam dat ik hem nog niet eens ken of weet wat het is/wat het doet :)

kevin_

Op 25 januari 2006 15:00:46 schreef Henri Laprador:
Leren ze tegenwoordig geen Nederlands meer op de scholen ??

jawel maar de leerktrachten kunnen het zelf niet meer :-p:-p

en nog een weinig voorkomend component: de tunneldiode

koop dr eens eentje bij de electrozaak, dan weet je t wel... Ze zijn best handig, maarja, niemand wil ze meer hebben tegenwoordig...

Zoals al in een ander topic werd gezegd toen de zworpknarser ter sprake komt: Zijn functie is vooral nieuwe forumleden pesten.

Als je een werkstuk wilt maken over alle electronica dan zijn de papierproducenten erg blij met je, net als het plaatselijke vrachtvervoerverhuurbedrijf (scrabble! 4 keer woordwaarde!:)).

Maar ik neem aan dat je vooral de werking van standaard componenten uit wilt leggen. Dan zou ik gaan voor de weerstand, condensator, spoel, transistor, eventueel de mosfet en nog het idee achter een ic uitleggen (de werking kan natuurlijk niet).

Ik denk dat je dan al een eind klaar bent. Mocht ik je opdracht verkeerd begrepen hebben dan moet je dat maar even vertellen.

oke bedankt voor de info bliksem ik ben nu besig om het te maken :D:D

Wat geschiedenis betreft, wat denk je van de uitvinding van de transistor door meneer Schockley in 1946 (mijn geboortejaar) da's ook toevallig zeg !
En doe dan meteen uit de doeken hoe dat ding werkt.
1 van de pilaren waar veel elektronica toepassingen op berusten, zonder die uitvinding zouden we misschien nu nog met buizen werken, waar ik overigens niets op tegen zou hebben.
Buizen hebben 1 voordeel, ze kunnen roodgloeiend staan, en toch niet meteen stuk gaan, dat kun je van een tor niet zeggen, als je iets verkeerd doet overlijdt hij zonder iets mede te delen.
Buizen hebben nog 1 voordeel, ze geven ook een beetje licht en warmte, dus kun je 's winters in een donkere kamer toch nog heerlijk knus naar de radio luisteren.
Trek je er maar niets van aan Toluay, gewoon gemijmer van een oude man.
Een vroklijke noot op zijn tijd moet ook kunnen.
Henri.

Op 25 januari 2006 15:21:45 schreef Henri Laprador:
Wat geschiedenis betreft, wat denk je van de uitvinding van de transistor door meneer Schockley in 1946 (mijn geboortejaar) da's ook toevallig zeg !
En doe dan meteen uit de doeken hoe dat ding werkt.
1 van de pilaren waar veel elektronica toepassingen op berusten, zonder die uitvinding zouden we misschien nu nog met buizen werken, waar ik overigens niets op tegen zou hebben.

nee hoor, FETs zijn al voor de oorlog uitgevonden, dus waarschijnlijk hadden we dan nu met die dignen gewerkt...

Is dat zo? waren er al halfgeleider (geen buizen) FET's voor de oorlog?

Ja, maar ze werden niet toegpast, ze waren inferieur t.o.v. buizen. (en omdat ze dezelfde eigenschappen hebben als buizen, zat niemand op zoiets te wachten)

en de diode dan?

verschillende soorten led's kan je wel een pagina over vollullen (scrabble 3x woordwaarde 5x letterwaardes:p)

Op 25 januari 2006 15:49:46 schreef LaStei:
Is dat zo? waren er al halfgeleider (geen buizen) FET's voor de oorlog?

In de jaren rond de 1e wereldoorlog waren er al Russische geleerden bezig het veldeffect te onderzoeken.
Of dat tot bruikbare versterkerelementen heeft geleid lijkt me niet, anders hadden we er wel van gehoord.
(Of dat, of de revolutie heeft dat in de kiem gesmoord....)
Ik heb dat meerdere malen gelezen in oude, obscure Radio Bulletins en Radio Electronica's, maar ben het (nog) niet tegengekomen op Google.
Misschien heeft iemand nog oude exemplaren van Radio Express of Radio Nieuws uit die jaren liggen?

Op 25 januari 2006 15:21:45 schreef Henri Laprador:

Het spijt me dan, maar het was toch echt een team van minimaal 3 mensen: Bardeen, Shockley en Brattain van de Bell laboratories in de USA.
De datum waarop een werkend model werd gepresenteerd was December 1947.

Op 25 januari 2006 15:05:21 schreef zweetvoetje:
Ze zijn best handig, maarja, niemand wil ze meer hebben tegenwoordig...

Ze moeten wel bestaam...

Als je een beetje engels kunt is dit misschien wat.
Op die site zijn ook nog andere tutorials te vinden.

Op 25 januari 2006 19:43:04 schreef Bertrix:
[...]

Ze moeten wel bestaam...

Toen ik op de basisschool zat gebruikte een leraar dr altijd eentje. Niet zo heel vaak hoor, een paar keer per jaar ofzo...

Over de geschiendenis verteld Encarta mij:

The introduction of vacuum tubes at the beginning of the 20th century was the starting point of the rapid growth of modern electronics. With vacuum tubes the manipulation of signals became possible, which could not be done with the early telegraph and telephone circuit or with the early transmitters using high-voltage sparks to create radio waves. For example, with vacuum tubes weak radio and audio signals could be amplified, and audio signals, such as music or voice, could be superimposed on radio waves. The development of a large variety of tubes designed for specialized functions made possible the swift progress of radio communication technology before World War II and the development of early computers during and shortly after the war.

The transistor, invented in 1948, has now almost completely replaced the vacuum tube in most of its applications. Incorporating an arrangement of semiconductor materials and electrical contacts, the transistor provides the same functions as the vacuum tube but at reduced cost, weight, and power consumption and with higher reliability. Subsequent advances in semiconductor technology, in part attributable to the intensity of research associated with the space-exploration effort, led to the development of the integrated circuit. Integrated circuits may contain hundreds of thousands of transistors on a small piece of material and allow the construction of complex electronic circuits, such as those in microcomputers, audio and video equipment, and communications satellites.

Als je wilt heb ik nog een lap tekst voor je ;)

Op 25 januari 2006 19:40:24 schreef KT88:
[...]
Het spijt me dan, maar het was toch echt een team van minimaal 3 mensen: Bardeen, Shockley en Brattain van de Bell laboratories in de USA.
De datum waarop een werkend model werd gepresenteerd was December 1947.

Als ik gesuggereerd heb, dat Schocley het alleen gepresteerd heeft, dan excuses, ik heb dat niet zo bedoelt.
Overigens, wist ik de namen van die twee anderen niet meer.
Nu wel, waarvoor mijn dank...
Henri.

ik ben bezig om het te maken nu maar ik moet nog info hebben over spoel, transformator, buis en nog een andere bijzondere onderdeel. ik hoop dat iemand mij nu helpt

Wat voor info zoek je over deze onderdelen?
Hoe het werkt?
Links naar electronica tutorials zijn hier al vaker voorbijgekomen.

Voor buizen zou je kunnen kijken op:
http://www.john-a-harper.com/tubes201/

Als je goeie uitleg over een spoel wil geven, moet je al de mensen die interessant willen doen met moeilijke wiskundige formules vergeten, en gewoon een vergelijking maken met een vliegwiel (dat ken je wel hoop ik). De draaisnelheid van het vliegwiel is de stroom, en de spanning is de kracht waarmee je het vliegwiel doet draaien (of als je niet duwt, de kracht waarmee dat vliegwiel je wil meetrekken, zie je de negatieve spanning van de tegen-emk al?)
Dat is echt een prachtige vergelijking vind ik, je kan je meteen voorstellen hoe een spoel reageert op verschillende zaken (erg snel wisselende kracht: blijft gezellig stilstaan, traag wisseldende kracht: de rotatie, dus stroom, komt achter).