leuk spul die buisjes 807/pl509/el34, zo"n geloso kan je zo ombouwen naar kg, kijk maar eens op de site van http://members.home.nl/radiomorningstar/
Daar staan vast wel wat schakelingen voor je bij.

Op 24 januari 2006 21:38:35 schreef pd5ar:
dank je wel , ik kreeg er vanavond 1, incl. een geloso versterker en een onduidelijke voeding, weet niet of het ooit bij elkaar hoorde.

Geloso heeft inderdaad een model gehad met 2 x 807 in de eindtrap, die staken half boven het chassis uit meen ik.
Stuurtrap iets van 6SL7 ofzo.
Oud, maar wel leuk.
Je kunt hiermee inderdaad een zendertje bouwen, of heel laten en er een modulator van bakken.

geen 807, maar wel de el34.
eerst maar even zuinig op zijn, en kijken wat hij nog doet.

Zonde om te slopen die Geloso,mits die natuurlijk nog te redden is.Worden nog steeds veel gebruikt als (voor)versterker door de midden en kortegolfamateurs.2x el 34,iets van 50 watt?

Hoe staat t trouwens met de antennes,mannen?

Ik zit momenteel met mijn LOOP!
Staande golf 1:1 maar kom nergens binnen,
Ook de ontvangst is Sje geen op de schaal van 9+40db.
En owee als we het nu weer over mobiel antennes voor KG gaan hebben!
NEEHHEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Dat werkt toch nieieieieieieieiet!(had ik op de TITANIC al getest!)

Geloso, niet slopen mooi spul!
807, nu nog een oude buis ontvanger en die wel slopen.

Rob007.

mijn loop is op de loop en ik hoop dat hij nooit meer terugkomt !

Op 24 januari 2006 23:42:21 schreef rob007:
Ik zit momenteel met mijn LOOP!
Staande golf 1:1 maar kom nergens binnen,
Ook de ontvangst is Sje geen op de schaal van 9+40db.
En owee als we het nu weer over mobiel antennes voor KG gaan hebben!
NEEHHEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
Dat werkt toch nieieieieieieieiet!(had ik op de TITANIC al getest!)

Geloso, niet slopen mooi spul!
807, nu nog een oude buis ontvanger en die wel slopen.

Rob007.

captain John Van Het MS Titanic heeft geen loop !

Op 24 januari 2006 21:50:35 schreef KT88:
[...]
Geloso heeft inderdaad een model gehad met 2 x 807 in de eindtrap, die staken half boven het chassis uit meen ik.
Stuurtrap iets van 6SL7 ofzo.
Oud, maar wel leuk.
Je kunt hiermee inderdaad een zendertje bouwen, of heel laten en er een modulator van bakken.

Fijn ,ik heb zo'n onding gehad eind jaren '70. Daar sloot ik mijn gitaar op aan. Compleet vervormd, echte No-Fi, zelfs naar de toenmalige normen maar dat kon de pret niet drukken. Je had immers die "warme" klank , eigen aan buizenversterkers, wat de huidige bezitters van een transistorversterker zo missen.:-)

ondertussen ook de voeding bekeken, ik denk dat het samen gebruikt is, de voeding heeft aansluitingen voor 6, 4 en 6,3. en aan de voorkant zitten een Voltmeter een paar connectoren en een fijn- en grofregelknop en als ik daaraan draai krijg ik een regelbare spanning van 0 tot 419 Volt en max. 200mA gelijk.

waarom gooit iemand dat zomaar weg? ook de versterker is nog goed, zelfs de vervorming valt mee.

misschien wordt het vernietigen van in beslag genomen spullen te duur voor AT en zetten ze het nu gewoon ergens te vondeling ;(

[Bericht gewijzigd door pd5ar op ]

@HENRY S.: you've got mail!

Op 25 januari 2006 08:19:15 schreef pd5ar:
ondertussen ook de voeding bekeken, ik denk dat het samen gebruikt is, de voeding heeft aansluitingen voor 6, 4 en 6,3. en aan de voorkant zitten een Voltmeter een paar connectoren en een fijn- en grofregelknop en als ik daaraan draai krijg ik een regelbare spanning van 0 tot 419 Volt en max. 200mA gelijk.

waarom gooit iemand dat zomaar weg? ook de versterker is nog goed, zelfs de vervorming valt mee.

misschien wordt het vernietigen van in beslag genomen spullen te duur voor AT en zetten ze het nu gewoon ergens te vondeling ;(

OP straat gevonden? Boze echtgenote? >:)

dan moet die echtgenoot maar voor het co-tribunaal gesleept worden :(

trouwens ook een waardeloze vent als hij dat laat gebeuren!!!!!!!

Wat lees ik nou, gaan we aan de LOOP.....die van mij is met een gammamatch uitgerust i.p.v. een lus, dit omdat ik altijd al verhalen hoorde dat je met een lus niet zoveel watts in kon sturen, maximaal 25 watt wat is jullie ervaring hiermee?

Op 24 januari 2006 22:42:06 schreef saturnus:
Zonde om te slopen die Geloso,mits die natuurlijk nog te redden is.Worden nog steeds veel gebruikt als (voor)versterker door de midden en kortegolfamateurs.2x el 34,iets van 50 watt?

de geloso is een mooie insturing voor een VT kist , veel middengolfpiraten sloten hem zonder apart mod. trafo aan op de hoogohmige wikkeling dit gaf een fantasstische kwaliteit

@Galaxy

Het woord LOOP op dit forum doen sommige mensen de haren recht op staan. Volgens mij onterecht daar er aardige resultaten mee geboekt worden.Het succes van de loop valt en staat met de mechaniche opbouw . Dit komt heel precies en vereist toch wel wat mechanische kennis. bij een slechte constructie zullende verliezen enorm toenemen en is de zaak al gauw gedoemd te mislukken.De afstem condensator moet van zeer goede kwaliteit zijn en het liefst een butterfly type of vacuum c .Ga je aan de pruts met een lullig c`tje dan zal het gedoemd zijn te mislukken.
Verder dienen de contakten loop naar de c zwaar en solide uitgevoerd moeten worden.Wat betreft de inkoppelling kan op diverse manieren met een lus wordt veel gedaan kan ook met een gamma aan passing. Wat betreft de aansturing dit kan gerust 100 watt zijn hoor. Verder reageert de antenne op het magnetische component van de zender dit kan in een drukke stad met veel electronische storing een pluspunt zijn ( minder QRM ) De LOOP-antennne levert goede prestaties voor de dx daar de opstraal hoek gering is.Hij is dus minder te gebruiken voor het lokale werk. Bij een Loop kun je de opstraling controleren door er een tl buis bij te houden en te kijken waar hij max. oplicht.

Op 23 januari 2006 16:45:06 schreef rob007:
@Hans heb hem wel! Maar . . . .

Maar...? Je zou me werkelijk een groot plezier doen Rob, als je nog zo'n dubbele 6-polige draaischakelaar over zou hebben.
Stuur anders ff een mailtje... Heb overigens ook nog iets anders met jou te bespreken m.b.t. "de Summermeeting".

@MRF: Volgende brainwave schoot door mijn hoofd: kan iemand de isolatie (bestaand uit glaswol in combinatie met aluminiumfolie) in zijn woning niet gebruiken als aarding? Ik bedoel, als een zinken dakgoot ook resultaten oplevert, waarom dan niet een aarding aan de aluminiumfolie van je isolatie? Of is dit een maffe gedachte? :o

@Hans de Swan.

Yepp is heel goed mogelijk Hf aarding is eigenlijk tegen capaciteit. In de vorm van een zo groot mogelijk oppervlak alles doet mee de folie dus ook.Zeker bij asymetrische systemen.Voor dipolen en V`s Minder van belang.

yepp

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

@MRF: Mooi!
@FZWART: Ideetje voor jouw omgebouwde 27mc-antenne?

@Hans dan zal ik even moeten zoeken!
Moet het perse 2X 6 zijn? Of mag BV 2X 8 ook?
Afijn ik kijk morgen ff!

LOOP
@MRF in het begin wist ik het niet zeker,
Ook die mobiel antennes.
Tenzij die loop een paar meter is geloof ik er niet echt in.
Heb ook nooit iemand met loop gehoord, ook niet op andere banden!
MAAR als je het nu toch gaat testen ik wil altijd de ontvanger wel aan zetten.
Nog een MAAR!!!
Als je dan ook een dipooltje maakt en daar ook mee test?
En als je de een test leg dan de andere wel aan aarde!!!

Rob007.

@Rob
Ben je er nog rob, Ik ga zelf niet meer met een loop bezig.
Het spul werkt hier goed.En dan laat ik het zo.Ik heb wel eens met een ander station gepraat en die werkte met een loop kwam 3Db zachter binnen met de loop t.o.v. een dipool.Voor op zolder is het wel wat hoor maar je hebt richteffect met z`n ding en een lage opstraal hoek.
MRF

[Bericht gewijzigd door MRF-Technoligy op ]

hier is ook een zendamateur die meedeed met de jaarlijkse lighthousecontest, vanwege tijdgebrek besloot hij een loop te gebruiken die het naar zijn zeggen prima deed bij hem thuis , echter met de contest kwamen ze nergens binnen , de dipool werd toch gespannen en het signaal was overal weer prima, de amateur snapte er niks van , immers de loop werkte bij hem thuis goed , de andere jongens begrepen er niets van en besloten bij hem thuis eens te gaan meten en wat bleek nou, de loop straalde in op de dipool die ook bij hem thuis aanwezig was , het was dus wel de zender met de loop die uitzond maar de niet aangesloten dipool deed eigenlijk het werk,de loop was gemaakt van koperen buis wat daarna gedegradeerd werd tot waterleiding in de keuken.....de mooie vacuum afstemmer werdt uiteraard wel bewaard !!

ik denk dat bij een loop ook de afstand tot de aarde en de vochtigheidsgraad van de grond van belang is.

een plaatsgenoot en ik hadden beide dezelfde loop, die van mij stond 7 meter hoog op zolder, die van hem 2 meter hoor in de tuin, het verschil in ontvangst en zendbereik was enorm. we hadden zelfs de zelfde hf-set.