Tuurlijk kan je wel met een versnellingssensor de positie meten.

De verticale versnelling is 9.81m/s^2 als dat niet klopt dan moet je de hoek vinden waaronder het staat zodat het wel klopt... arcsin is het enige wat je nodig hebt.
(versnelling is een vector)

Versnelling meten heeft in dit geval weinig zin. Je hebt geen referentie wat je uitgangspositie is. Je blijft telkens vanuit de laatst gemeten waarde meten en gaat steeds verder afwijken. Nog een probleem: hoe weet je het verschil tussen stilstand en een constante snelheid (versnelling is in beide gevallen 0).

In dit geval geen zin inderdaad.
Het hoogteverschil in communicerende vaten is de makkelijkste manier... (gewichtsmeting)

Een slingerperiode meten kan ook.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Hoe belangrijk is het waterpas niveau, aangezien ik in uw omschrijving lees dat het enkel is voor het laden/lossen van het "werkstuk" op de tafel.

Ik kan dus aannemen dat dit steeds dezelfde hoogte is?

Indien dit zo is, kan je dan op de cilynders geen reed contacten aanbrengen, weet dat er persluchtcylinders in omloop zijn met inter een machneetje op de zuiger, om zo positie's te kunnen detecteren. Als je dan voor elke cylinder in de plc een appart programma schrijft om te laten uit of inschuiven en die gelijktijdig uitvoerd, met elk zijn input (reedcontact), dan kan je de tafel ongeveer waterpas op de laad/lospositie zetten. (een 100% waterpas nauwkeurigheid zul je nooit halen, maar is dit nodig?)

Greetz Kristof

Ik denk ook dat je met een 3-assige versnellingsmeter de hoekpositie kan bepalen (vectoren) maar niet de hoogte
Ik zou wel eens willen weten welke sensoren fire IC gebruikte om de vloeistofhoogte te bepalen? Dit moet toch heel naukeurig geweest zijn (+t°compensatie?)

Op 26 januari 2006 16:19:24 schreef stefan haesen:
Ik denk ook dat je met een 3-assige versnellingsmeter de hoekpositie kan bepalen (vectoren) maar niet de hoogte
Ik zou wel eens willen weten welke sensoren fire IC gebruikte om de vloeistofhoogte te bepalen? Dit moet toch heel naukeurig geweest zijn (+t°compensatie?)

Ik denk dat 2 assen zelfs al genoeg zijn voor deze toepassing als ik mij niet vergis.

Om dan toch maar ff een misverstand uit de wereld te helpen...
De acceleratie sensors die Kevin D wil gebruiken zijn heel goed te gebruiken voor zijn doeleinden.
Ik heb op school net een project afgerond (stabilisatie platform) met behulp van deze sensoren.

Ik weet alleen niet wat makkelijker is in te lezen met een PLC, een PWM signaal of een analoog voltage niveau.

De ADXL311 is een goed voorbeeld van een 2-assige analoge sensor die vrij makkelijk is aan te komen en ook redelijk goedkoop is.
Deze sensor geeft als hij waterpas staat een output van VCC/2 V. Het enige wat je hoeft te doen is dan de tafel terug regelen naar dat voltage.

Op 28 januari 2006 13:02:40 schreef Zundapp47:
Om dan toch maar ff een misverstand uit de wereld te helpen...
De acceleratie sensors die Kevin D wil gebruiken zijn heel goed te gebruiken voor zijn doeleinden.
Ik heb op school net een project afgerond (stabilisatie platform) met behulp van deze sensoren.

Ik weet alleen niet wat makkelijker is in te lezen met een PLC, een PWM signaal of een analoog voltage niveau.

De ADXL311 is een goed voorbeeld van een 2-assige analoge sensor die vrij makkelijk is aan te komen en ook redelijk goedkoop is.
Deze sensor geeft als hij waterpas staat een output van VCC/2 V. Het enige wat je hoeft te doen is dan de tafel terug regelen naar dat voltage.

Lees mijn laatste reactie. Ik vind 't zeer knap dat je vanuit een versnelling een positie bij kunt houden. Je gaat steeds meer afwijken omdat de enige positiereferentie die je hebt je laatst gemeten waarde is. Die zal een klein beetje afwijken en de laatste waarde ook.. Afwijking + afwijking + afwijking +........ En je weet totaal niet meer wat je doet.
Voorbeeldje. Je vlak staat niet horizontaal maar wel stil. Versnelling in X,Y,Z,RX,RY,RZ (R = Rotatie-as) zijn dus allemaal 0. Hoe kun je met deze waarden ooit er achter komen wat horizontaal is??

Je laatste opmerking vind ik wel goed. Met een waterpas sensor kun je wel je positie meten. Dat is inderdaad een referentie. En de sensor die jij noemt combineert dan blijkbaar een versnellingsmeter met een waterpas functie er bij.

Op 28 januari 2006 13:20:39 schreef No_Brain:
[...]

Lees mijn laatste reactie. Ik vind 't zeer knap dat je vanuit een versnelling een positie bij kunt houden. Je gaat steeds meer afwijken omdat de enige positiereferentie die je hebt je laatst gemeten waarde is. Die zal een klein beetje afwijken en de laatste waarde ook.. Afwijking + afwijking + afwijking +........ En je weet totaal niet meer wat je doet.
Voorbeeldje. Je vlak staat niet horizontaal maar wel stil. Versnelling in X,Y,Z,RX,RY,RZ (R = Rotatie-as) zijn dus allemaal 0. Hoe kun je met deze waarden ooit er achter komen wat horizontaal is??

Je laatste opmerking vind ik wel goed. Met een waterpas sensor kun je wel je positie meten. Dat is inderdaad een referentie. En de sensor die jij noemt combineert dan blijkbaar een versnellingsmeter met een waterpas functie er bij.

Sorry dat ik je moet tegenspreken maar met een acceleratie sensor kun je perfect afwijking / hoeken meten.
Bij deze de werking van de sensor:
Binnen in de sensor zitten 2 plaatjes op elkaar gemonteerd die doormiddel van acceleratie van elkaar kunnen verschuiven, maar als je de sensor schuin houd dan begint de zwaartekracht aan het plaatje te trekken. Hoe schuiner de sensor des te groter de kracht. De verschuiving van die plaatjes zorgt voor een verandering in het uitgangssignaal.
Als je dan de sensor waterpas hebt liggen is er geen verschuiving van de plaatjes en dus geen afwijking.

Maar ik kan begrijpen dat het raar lijkt om met een acceleratiemeter hoeken te kunnen meten, het duurde bij mij ook even voordat ik snapte hoe het werkte :)
Als je bij deze nog niet overtuigd bent, lees voor de grap eens de datasheet ;)

de hoekpositie meten is geen probleem
maar om de hoogtepositie te meten moet je vanuit de referentiepositie -met een constante meting van de acceleratieafwijking van de zwaartekracht, de juiste hoeken ervan en de tijd dat deze afwijking blijft duren, in een formule gegoten- constant berekenen hoeveel verplaatsing je hebt gemaakt. En daar gaat natuurlijk wel een afwijking op zitten.

Misschien is het simpeler om 2 "schuifmaat uitlezingen" te gebruiken, zoals die op frees en draaibanken worden gebruikt. Ik heb hier ergens wel eens iets gelezen over een plaats/merk waar deze goedkoper zouden zijn

Op 28 januari 2006 13:20:39 schreef No_Brain:
Lees mijn laatste reactie. Ik vind 't zeer knap dat je vanuit een versnelling een positie bij kunt houden. Je gaat steeds meer afwijken omdat de enige positiereferentie die je hebt je laatst gemeten waarde is.

Volgens mij gaat het om een absolute waarde. Wat EA in beginsel ook al aangaf. Horizontaal is 9,8 m/s*s (de waarde van de valversnelling op aarde) en verticaal is 0 m/s*s. Nu is bij kleine hoeken het verschil misschien moeilijk te meten, maar in theorie moet dit m.i. gewoon werken.

[Bericht gewijzigd door ikkedus op ]

Dit kan wel met een ADXL202. Heb zelf ooit eens een experiment hiermee gedaan. Bestond uit een servo motor met een paal er aan. Deze paal moest rechtop blijvenstaan. Door een ADXL202 op het draaipunt te zetten kon d.m.v. software de paal altijd rechtop blijven.
De software zorgte er voor dat de 'versnelling' die de sensor meet het zelfde blijft. Waar je wel rekening mee moet houden is evenuele verticale bewegingen (versnellingen). Deze beinvloeden de boel natuurlijk.

Op 28 januari 2006 15:33:24 schreef Zundapp47:
Bla bla bla..
Maar ik kan begrijpen dat het raar lijkt om met een acceleratiemeter hoeken te kunnen meten, het duurde bij mij ook even voordat ik snapte hoe het werkte :)
Als je bij deze nog niet overtuigd bent, lees voor de grap eens de datasheet ;)

Ok, nu liggen onze meningen op één lijn (beter gezegd, dat hebben ze dus al de hele tijd gelegen). Je "misbruikt" deze sensor eigelijk om er het horizontaal vlak mee te kunnen bepalen.