T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
Ground zit aan elkaar, en DAC kapot.. kan natuurlijk maar 2 stuks tegelijk kapot? zo gevoelig zijn die dingen niet.. hooguit de opamp maar ik zou ook niet weten hoe dat zou kunnen gebeuren 
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
mijn dacs zijn al kapot. en ze bevatte deze foute,
1ntje geeft geen negatieve pulsen meer, de andere doet 1 data pin blijkbaar niet meer.
word weer nieuwe hale 
hey iedereen...
ben hier pas nieuw, zit in laatste jaar elektromechanica in secundair onderwijs, zou iemand mij een goeie site kunnen geven waar ik een complete en deftige uitleg krijg van een vrijloopdiode??
heb echt veel sites bezocht, maar nergens een complete uitleg...
alvast bedankt!
groetjes...
T.Assies
Ik zie dingen die je nooit voor mogelijk hield. Ik maak ze mogelijk. Ik kan je pijn en lijden laten zien. In tegenslag vind ik hoop, in de verhalen die ik hoor inspiratie. Ik kan je veel vertellen. Wat ik doe? Ik ontdek. Mijn wereld is jouw wereld.
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 31 januari 2006 23:52:14 schreef T.Assies:
denk je dat dat in een topic over lasers thuis hoort?
als je nou in plaats van die regel hierboven had uitgelegd wat het dan wel deed dan waren we al klaar geweest, nu moet ik het alsnog uitleggen 
iig een vrijloopdiode ook wel blusdiode (volgens mij)
hier is iig veel te vinden over diodes:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diodes
in het engels wordt het dus blijkbaar Transient Voltage Suppression Diode genoemt.
Maar nu even het "waarom": als je een gelijkspanning op een spoel zet en die er vervolgens weer afhaald, ontstaat er een een hele hoge spanning.
Stel dat je die spoel geschakeld hebt met een transistor dan zal bij de eerste keer dat je de transistor uit laat schakelen dus een hele hoge spanning over die transistor komen te staan. (transistor kapot)
door nu een diode in omgekeerde positie over de spoel te zetten wordt die hoogspanning kortgesloten. daardoor zal je transistor niet opgeblazen worden...
danku voor de uitleg Hilbren, het heeft mij echt geholpen...
ooh ja T.assies... ik had vermeld dat ik hier pas nieuw ben... duidelijk alleen verstand van elektronica!...
groetjes 
Op 1 februari 2006 10:42:51 schreef hilbren:
[...]
vrijloopdiodes..
Ik zie dat jij in je voorlopige schema ook vrijloopdiodes opgenomen hebt, terwijl Chan ze niet gebruikt. Ik heb ze ook niet in me driver zitten, maar dit zou natuurlijk wel is een stukje performance kunnen kosten... Ik zal van 't weekend is twee diodes pakken en deze d'r in solderen 
Nog een vraagje wat betreft jou schema; de eerste opamp waar het PD signaal binnenkomt, waarom heb je het PDsignaal aan de negatieve ingang gekoppeld? Wat trouwens handig is om de PDoutput regelbaar te maken, de 100k weerstand even vervangen door een regelbaar exemplaar.
[Bericht gewijzigd door geronimoos op ]
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
misschien een paar domme vragen van mijn , maar ik stel ze toch...
een weerstand van 0,1 ohm... of een weerstand van 1 ohm...
kan je dan niet een draadje nemen?
want 0,1 ohm is toch nix?
en ik kan ze ook nergens vinden 0,1 ohm 1 watt...
hilbren
Op 1 februari 2006 12:01:39 schreef Arjan Swets:
misschien een paar domme vragen van mijn , maar ik stel ze toch...een weerstand van 0,1 ohm... of een weerstand van 1 ohm...
kan je dan niet een draadje nemen?want 0,1 ohm is toch nix?
en ik kan ze ook nergens vinden 0,1 ohm 1 watt...
het probleem is dat je op een printplaat hele korte sporen gebruikt. daarom gebruik je dus een weerstand van 0,1 Ohm.
hilbren
Op 1 februari 2006 11:45:35 schreef geronimoos:
[...]Ik zie dat jij in je voorlopige schema ook vrijloopdiodes opgenomen hebt, terwijl Chan ze niet gebruikt. Ik heb ze ook niet in me driver zitten, maar dit zou natuurlijk wel is een stukje performance kunnen kosten... Ik zal van 't weekend is twee diodes pakken en deze d'r in solderen
Nog een vraagje wat betreft jou schema; de eerste opamp waar het PD signaal binnenkomt, waarom heb je het PDsignaal aan de negatieve ingang gekoppeld? Wat trouwens handig is om de PDoutput regelbaar te maken, de 100k weerstand even vervangen door een regelbaar exemplaar.
diodes zijn alleen ter bescherming van de uitgangvan de tda2030 (staat ook zo in de datasheet) het heeft (als het goed is) geen invloed op de prestatie.
Als je een opamp inverterend gebruikt dan kun je de + ingang van de opamp aan de "0" knopen, hierdoor heeft de opamp een gedefinieerd nulpunt. verder zijn er ook mensen die beweren dat een opamp minder vervormt in deze opstelling (daarvoor moet je eens op diyaudio.com kijken)
T.Assies
ik herb even zitten meten en volgens mij is de opamp kapot. Maar kan iemand misschien even meten of hetgeen ik meet klopt ?
De volgende metingen met de opamp NIET aangesloten (uit het voetje gehaald)
DAC1 zonder popelscan: 8.12
DAC1 met popelscan: 5.9
DAC2 zonder popelscan: 8.12
DAC2 met popelscan: 5.9
het gescande figuur is een vierkant met 1 pps.
Zit dus amper/geen verschil tussen.. wat meten jullie aan de DAC's ? Klopt het dat je amper tot geen verschil meet met de software aan? en zou in ruststand de uitgestuurde spanning niet 0 moeten zijn?
Dit is MET opamp
DAC1 output: 0.5
opamp output1.1: 9.5
opamp output1.2: 1.0
DAC2 output: 0.5
opamp output2.1: 9.5
opamp output2.2: 1.0
de 2e output van de dacs veranderd als ik aan de potmeters draai wat op logisch is
maar slaan deze metingen ergens op? zou mijn dac kapot zijn omdat ie in rusttoestand 10 volt uitstuurt, hoewel bijde dacs tegelijk kapot me ook weer sterk lijkt.
de opamp zou kapot kunnen zijn wat in principe goed zou kunnen: op V- staat 10v op V+ staat 0 dan zou de output -10 moeten geven maar die geeft +10.. en nee de voeding zit niet verkeerd om 
zou even voor mij even wat metingen kunnen verrichten?
Arjan Swets
Op 1 februari 2006 12:56:08 schreef hilbren:
[...]het probleem is dat je op een printplaat hele korte sporen gebruikt. daarom gebruik je dus een weerstand van 0,1 Ohm.
Verkoopt conrad die weerstanden? kan ze nergens vinden?
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Arjan Swets
Op 1 februari 2006 15:29:10 schreef muddy:
jah, ik dacht het wel, ze ztaan iig wel in het grote boek.mar ik zou ze niet bij conrad kope:p
waardan?
T.Assies
hm ik heb mijn oude gaatjesprint dac weer uit de kast getrokken en die doet het wel!! de ICs zijn dus neit kapot gelukkig het ligt dus aan mijn print 
hilbren
Op 1 februari 2006 15:14:21 schreef Arjan Swets:
[...]Verkoopt conrad die weerstanden? kan ze nergens vinden?
pagina 707 catalogus 2006 A
prijs is nog wel te doen, je hebt er toch maar 2 nodig...
elke doorsnee electronicaboer heeft deze waarden toch gewoon op voorraad liggen? Ik zou het tenminste schandalig vinden als ze deze niet zouden hebben hoor! Als je alleen deze weerstanden zou bestellen, zijn de verzendkosten duurder dan de componenten...
hilbren
ja hèhè, ik ga er dan ook vanuit dat je de hele zooi bij conrad besteld. daarnaast moet je minimaal voor een xx aantal euro's bestellen dus dan vallen die bestelkosten naar verhouding nog wel mee.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ik bestel bij elektronica-online hoor, ten eerste is conrad duurder en ten tweede heeft conrad ongelooflijk hoge extra kosten, terwijk e-o alleen maar 3 of 6 euro verzendkosten heeft.
edit: maar ik wacht eerste tot die gegevens op zen site staan, dan ga ik die galvo zo precies mogelijk nabouwen, en printen etsen en dan zou tunen wat makkelijker moeten zijn (als ik dezelfde galvo's gebruik)
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
@T.Assies,
bemij is het iets anders
, want die zijn echt niet meer goed de mijne.
vandaag mistig, en heb gelasert mja. geen camera bijde hand jammer
. MSN ligt plat (zal wel dat laser zijn die de sateliet onstabiel maakte
)
naja als het forum maar online blijft. 
Arjan Swets
Op 1 februari 2006 16:15:36 schreef hilbren:
[...]
pagina 707 catalogus 2006 Aprijs is nog wel te doen, je hebt er toch maar 2 nodig...
bedankt... gevonden... moet zeggen dat ik nog niet in het boek gekeken had,alleen op de internetpagina
en nog een vraagje... voor optische terugmelding... wat heb je daar voor nodig... want dan kan ik dat misschien gelijk mee bestellen bij conrad , als ze het hebben dan...
he Hilbren deze magneten zijn goed he? : CYL0275
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik kan aan RLD65PZB5 diodes komen, voor ongeveer $12 per stuk, ex. BTW en verzending, is dit een mooie prijs? De diode kan makkelijk 80mW CW aan, de golflengte is 658nm.
Ik moet er alleen 10 afnemen (niet meer, niet minder), iemand interesse verder? Ik wil er 6 kwijt.
Op 2 februari 2006 13:29:44 schreef Benadski:
Ik kan aan RLD65PZB5 diodes komen, voor ongeveer $12 per stuk, ex. BTW en verzending, is dit een mooie prijs? De diode kan makkelijk 80mW CW aan, de golflengte is 658nm.Ik moet er alleen 10 afnemen (niet meer, niet minder), iemand interesse verder? Ik wil er 6 kwijt.
reserveer er maar eentje voor mij! Wat wordt ongeveer de totaalprijs in Euro's?
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Zo een diode lijkt me ook leuk om mee te spelen 
Mail zo wel even.
Is zo een ding nog goed te koelen zonder peltier ?
Bedenk overigens wel dat 658 nm weer een stuk (0.07 vs 0.1 in verhouding tot 555 nm) minder zichtbaar is als 650 nm en dat er nog wat optiek bij moet, maar dat mag de pret niet drukken. Het is wel mooi diep rood.