muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Hoi,
zijn er mss kandidaten die met mij mee willen bestellen op www.eijlander.nl ?
ik wil daar zo veel mogelijk halen.
Is er iemand die nog magneten gaat kopen? dan zou ik graag meekopen. liefst van die ronde met een gaatje erin (om over je as heen te schuiven) en over de lengte gemagnetiseerd (hoe leg je zoeiiets uit... als je ze om de as schuift, asje in je galvo en dan die galvo horizontaal, dan is bijv. de bovenkant + en de onderkant -, of heb ik andere nodig?)
edit 3: maar dan moet de responstijd natuurlijk nog lager liggen omdat:
1 de tolerantie van de diode mss een rol speelt.
2 de schakeling ook nog tijd moet hebben om op het signaal te reageren.
weet iemand waar zulke diodes te vinden zijn met responstijd <62.5 nS? ik zal eens op e-o kijke
edit: weet iemand waar ik aan die zupasnelle diode's kom voor de terugkoppeling?
edit 2: nog even over die terugkoppeling diode he:
de snelheid van de driver is 8mhz, dat is 1/(8 x 10^6) =
1.25 x 10^-7, en er zitten in een gesloten circuit twee diode's achter elkaar, das dan 1.25 x 10^-7 / 2 = 6.25 x 10^-8 seconden responstijd voor de diode's.
als we dat even naar gewone cijfertjes zetten, is dat
0.0000000625 seconden (7 nullen na de komma) = 0.0000625mS = 0.0625uS = 62.5nS of minder responstijd voor de diode. zit ik nu fout of niet?
[Bericht gewijzigd door muddy op ]
roelke.nl
AVR powerd
Op 2 februari 2006 17:47:21 schreef Aart:
Zo een diode lijkt me ook leuk om mee te spelen
Mail zo wel even.
Is zo een ding nog goed te koelen zonder peltier ?Bedenk overigens wel dat 658 nm weer een stuk (0.07 vs 0.1 in verhouding tot 555 nm) minder zichtbaar is als 650 nm en dat er nog wat optiek bij moet, maar dat mag de pret niet drukken. Het is wel mooi diep rood.
een koelelement volstaat hoor 
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op 2 februari 2006 17:49:17 schreef muddy:
[...]
als we dat even naar gewone cijfertjes zetten, is dat
0.0000000625 seconden (7 nullen na de komma) = 0.0000625mS = 0.0625uS = 62.5nS of minder responstijd voor de diode. zit ik nu fout of niet?
Neem een gewone schottky, die zijn supersnel! Als er maar een klein stroompje doorheen moet neem je bijvoorbeeld een BAT85, die schakelt van doorlaten naar sper in 4ns. Snel genoeg? 
EDIT: Voor de rode laser is een peltier inderdaad niet nodig, een koelblok (stuk koper of alu) is goed genoeg! Let er wel op dat de diode een zo laag mogelijke thermische weerstand met het koelblokje moet hebben, doe dus bijvoorbeeld Arctic Silver koelpasta tussen diode en koelblok.
[Bericht gewijzigd door Benadski op ]
Benadski
Op 2 februari 2006 14:31:11 schreef Benadski:
Dat moet ik nog te horen krijgen, zodra ik het weet meld ik het wel ff...
Ok, ze accepteren alleen bank overschrijving (kost $20) en sturen alleen met FedEx ($25).
De diodes zijn $119 voor 10. Totaal ex-btw kom ik dus op $164 uit. De BTW komt op diodes én verzendkosten, dus die is 19% van $144 = $27,nogwat. Totaal is het dus $191, dus 15,8 euro per diode.
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
ok, bat diode's dus. heeft iemand ervaring met bat diode's in de terugkoppeling.
nog iets: hoe veel moet de afstand tussen die twee terugkoppeling-platen bedragen? die ronde en die vierkante dus? of maakt dat niet uit?
@geronimoos welke terugkoppeling gebruik je, en welke diode's?
en over die ir terugkoppeling, is daar iets meer info over? lijkt mij makkelijker regelen dan zo'n capacitatieve... mja, een capacitatieve is natuurlijk wel nouwkeuriger, of nie?
edit:
BAT83 diode's hebben een tijd van <1nS
kosten wel 50 cent.
BAT85 en BAT 86 respectievelijk 5nS en 4nS, opzich ook nog wel te doen. aangezien die goedkoper zijn (20 en 50 cent dacht ik) neem ik die toch.
killerbeezz16
HF door me brain!
Benadski
Ok, staat genoteerd. Ben ik alle 6 de laserdiodes kwijt als iedereen die nu op de lijst staat nog meedoet.
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 3 februari 2006 17:40:48 schreef Benadski:
Ok, staat genoteerd. Ben ik alle 6 de laserdiodes kwijt als iedereen die nu op de lijst staat nog meedoet.
mooi had je mij ook al genoteerd had je al ff een mailtje gestuurd gisteren
Benadski
Ja, je wilde er "een paar" hebben, daar heb ik twee stuks van gemaakt. Is dat goed? (Ik had je er al een mailtje over teruggestuurd).
muddy
over wat voor diode's gaat het eigenlijk?:p EDIT: die had ik ook nog wel eentje willen hebben:'( gaat zeker niet meer he?
ik heb intussen een voeding gevonden, + 0 -, echt gaaf.
vraagje: een van jullie was toch bezig met een aangepaste versie op het galvo bord van Chan he? op welke spanning gaat die werken?
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 3 februari 2006 20:43:47 schreef Benadski:
Ja, je wilde er "een paar" hebben, daar heb ik twee stuks van gemaakt. Is dat goed? (Ik had je er al een mailtje over teruggestuurd).
ahh das perfect ohh had nog geen mailtje gezien
muddy
Benadski
muddy, ik zet je wel op de reserve lijst, mocht er iemand afvallen ben je de eerste die er een krijgt.
EDIT: Van geronimoos heb ik nog geen bevestiging gehad of hij nog meedoet.
En of killerbeezz16 het meende weet ik ook nog niet. Het kan natuurlijk ook zijn dat ie dacht dat het om een normale diode ging net als jij en dus niet serieus wil meedoen. 15,80 voor een normale diode zou wat duur zijn, tenzij het een hele zware of speciale is...
muddy
keey:D thanx alvast he. ja ik had even niet door dat het om laserdiode's ging:p
is het btw verstandig om een paar filters in mijn (toekomstige) scanner te zetten? denk aan: netspanning + laagspanning filteren, een paar keer om een ferrietring wikkelen...
Op 29 januari 2006 17:31:15 schreef Lazeres:
WOW !!!!!Dit is écht super goed !!!!!!!!!!!
Ik had nooit gedacht dat het wat zou worden van die zelfbouw-galvo's, maar dit slaat alles!
Geloof zelfs dat Ledfreak een prijs zou uitloven als er iemand was die een behoorlijk plaatje zou scannen. Dit is dus het bewijs dat het dus wel kan.Super en ga door met verbeteringen.
En posten die foto's!Succes.
En nu eens dit resultaat proberen: 
muddy
1 scannertje? Volgens mij krijg je dan alleen een streep maarja
BTW tis ook een 50KPPS he, das anders, maar vond wel leuk om te laten zien.
roelke.nl
AVR powerd
Op 4 februari 2006 17:37:58 schreef muddy:
keey:D thanx alvast he. ja ik had even niet door dat het om laserdiode's ging:pis het btw verstandig om een paar filters in mijn (toekomstige) scanner te zetten? denk aan: netspanning + laagspanning filteren, een paar keer om een ferrietring wikkelen...
ik denk dat killerbeez hem wel wil hebben
hij gaat namelijk ook een 5 mw groene pointer kopen 
Dnstje
Elektro/laser/lichtdude enzo* http://yoshinon.dnstje.nl/
5mW vind ik wel laag
ik wil wel 30mW groen hebbe 
Nieuwe laser pics van mij komen na 10 feb, nadat ik gedraait heb 
[Bericht gewijzigd door Dnstje op ]
killerbeezz16
HF door me brain!
Japz thats me!
Ik wil indd die groene hebben omdat die (volgens zeggen) veel meer mw geeft dan opgegeven 
Ps weet iemand nog een gratis proggie in plaats van popelscan?
Ik hoef toch geen shows te geven, ik vind het gewoon leuk om te bouwen!
Ps hoe post ik hier nu fotos?
Groet
Bas
[Bericht gewijzigd door killerbeezz16 op ]
Probeer eens HE-scan is ook gratis. En pics plaatsen doe je met de [ img ] [ / img ]tags, waarbij je de volledige url tussen de tags zet.
Lasers combineren met fotografie levert HOLOGRAFIE op !!
Altijd al een hologram willen maken? 3D-kijken mbv lasers gemaakt? Er bestaan nu goedkope BOUWKITS om dit nu zelf te doen (al vanaf $99,-). Compleet met laser, ontwikkelaar en fotogevoelige platen.
Wie besteld de 1e ???
muddy
Heb ff wat pics online gegooid, ben ondertussen een heel eind verder, steppers in andere steunen gezet, alle sop hout gemonteerd etc, van de week ff nieuwe pics schieten.
Rest van de foto's hier.