Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Shema is trouwens van een DAP Palladium 700 , terwijl de TS een Palladium 500 Vintage heeft...
Gezien de foto's en het shema heeft de TS weinig aan het shema.
Het schema is niet 100% juist. Er werd mij verteld dat dit het schema is van de Palladium 700, wat erg veel gelijkenissen zou hebben met de 500 versie. De beveiliging is blijkbaar niet op het schema zichtbaar, maar zou ook niets terzake doen.
Hoe kan ik nagaan of de transistoren vol uitgestuurd worden als ik zelfs geen voedingsspanning kan aanleggen?
Anderzijds kan het toch niet dat zowel de NPN als de PNP-sectie volledig worden uitgestuurd aangezien het signaal aan de basis van de drivers ofwel positief ofwel negatief is. Een combinatie kan niet, lijkt me...
Wat nu? Ik begin het stilaan op te geven en het feit dat de veiligheid hier zijn werk niet gedaan heeft, lijkt me een bewijs van een niet zo goed ontwerp, of heb ik het mis?
Alle hulp is nog steeds welkom...
Greetz
Veiligheid? als de stuurtrap defect is houd het gewoon op de beveiligingen.
Nooit meteen de zekeringen erin zetten naar vervanging, ik gebruik 100 ohm 10 watt weerstanden in de zekeringhouder. als de een kleine spanning overheen onstaat van zo'n 8 a 10 volt is het betrouwbaar en beging ik met wat metingen. bias stel je in als de zekeringen zijn geplaatst.
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Kans is groot dat je torren weer gesneuveld zijn.
Check daarom ALTIJD bij dit soort dingen alle torren die op de print zitten.
Bij mijn zware eindtrap kwam de vorige eigenaar er ook niet uit, domweg omdat er nog een paar kleine torretjes in sluiting stonden en 1 klein elcotje.
Zodat de collectoren van de eindtorren direct aan de massa hingen en de stuurtrap in sluiting stond.
Resultaat weer 50 euro aan eindtorren naar de ballen..
Gewoon zeker van je zaak zijn en ALLES checken!
Succes
Groeten Pieter
Op 9 februari 2006 15:27:14 schreef Piet elektro:
Kans is groot dat je torren weer gesneuveld zijn.
Check daarom ALTIJD bij dit soort dingen alle torren die op de print zitten.
Wel, ik heb alles 'wat meer dan 2 pootjes heeft' op die print gechecked. Geen enkele transistor gaf kortsluiting, geen enkele diode was stuk, geen enkele weerstand was doorgebrand.
Welke componenten (op het schema) kunnen dit veroorzaken? Er is inderdaad weer minstens één transistor gesneuveld (€5, joepie)... Ik zie echt nie goed in hoe deze schade toegebracht is... Dit heb ik nog nooit meegemaakt... Ik heb geen zin om transistoren blijven te vervangen want da kost geld. Hoe kan ik testen of alles OK is, zonder de eindtrap op te blazen? Die methode met de weerstanden doet het blijkbaar ook niet, want ze zijn weer stuk...
Greetz
100 ohm weerstanden gebruiken! als de spanning over de weerstanden te groot is meteen weer uitzetten. ik heb nog nooit hierdoor eindtorren defect gekregen.
Op 9 februari 2006 18:32:04 schreef Jokke beton:
Wel, ik heb alles 'wat meer dan 2 pootjes heeft' op die print gechecked.
Dan wordt het tijd omook de tweepoters in het onderzoek te gaan betrekken.
Met name het circuit rond T1 en T2, en de biasdioden + NTC D3, D4, NTC1 en P4.
Vervang nogmaals de eindtransistors, de drivers, en de kleine torretjes daarvoor, plus de opamp.
Niet schrikken, dit eenmalig doen, dan weet je zeker dat dat in orde is.
Sluit dan de netspanning aan via een of twee 230V lampen van 100 watt (bij 2 in serie).
Gaat die fel branden en zwakt het dan af, dan is de zaak OK.
Blijft deze fel branden, dan neemt de lamp de grootste stroom op en blijven de torren gespaard.
Natuurlijk kan dit ook (en beter) met een variac, maar die moet je maar net hebben.....
E.e.a. geeft je dan de mogelijkheid om rustig te meten waar het mis gaat.
Meet ook eens de voedingsspanning van die opamp, dat zal niet hoger mogen zijn dan plus en min 15V.
Bizarre schakeling trouwens, die grounded collector dingen kom je meestal pas tegen vanaf een kilowatt ofzo, bij dit soort kleinere vermogens is dat niet echt zinvol naar mijn mening.
beertje_01
My Tube is bigger then yours
hmmm kt88 dit kan miss komen omdat het een serie is die dan gewoon aanpasbaar is in uitgangsvermogen door andere voedingsspannign en aantal torren?
ik heb zelf de P2000
je hebt dan de P500 de P700 de P1000 de P1400 geloof ik de P1800 en dan de P2000
allé als ik het zo vanbuiten nog weet
specificaties van de mijne is 2* 1KW rms in 4ohm en 2kW in brug bij 8ohm
maar is wel een apparte schakeling.
iemand idee hoe je een zware dummy kunt maken hiervoor? ik wil deze amp is testen hoeveel hij eigenlijk kan geven.
aangezien het goedkoop is maar qua constructie echt wel beter dan die jb ampjes en dergelijke.
voor de rest zou ik eens nakijken naar doorgebrande weerstanden en dergelijke en idd een lamp in serie opnemen die als indicatie en beveiliging kan dienen.
[quoteBizarre schakeling trouwens, die grounded collector dingen kom je meestal pas tegen vanaf een kilowatt ofzo, bij dit soort kleinere vermogens is dat niet echt zinvol naar mijn mening.[/quote]
nogmaals, die P500 heeft dus GEEN grounded collector schakeling. Het schema is voor de P700, niet dat die extreem meer vermogen heeft maargoed.
schema is trouwens een regelrechte copy van de QSC amps en das zo slecht nog niet, DAP heeft meestal niet zo'n goede naam maar deze amps doen het prima.
Op 9 februari 2006 23:56:53 schreef nijhuisr:
Bizarre schakeling trouwens, die grounded collector dingen kom je meestal pas tegen vanaf een kilowatt ofzo, bij dit soort kleinere vermogens is dat niet echt zinvol naar mijn mening.
nogmaals, die P500 heeft dus GEEN grounded collector schakeling. Het schema is voor de P700, niet dat die extreem meer vermogen heeft maargoed.
schema is trouwens een regelrechte copy van de QSC amps en das zo slecht nog niet, DAP heeft meestal niet zo'n goede naam maar deze amps doen het prima.
Op 9 februari 2006 23:56:41 schreef beertje_01:
hmmm kt88 dit kan miss komen omdat het een serie is die dan gewoon aanpasbaar is in uitgangsvermogen door andere voedingsspannign en aantal torren?
Dat klopt, er is op de print plaats voorzien voor dubbel zoveel transistoren, deze komen dan parallel over de andere transistoren.
Die gloeilampen, zet ik die dan gewoon in serie met de primaire wikkeling van de transfo of met de voedingsspanning.
Ik zal eens horen welk budget de eigenaar er nog aan wil spenderen en of ik dan nog verder kan zoeken naar de oorzaak van het probleem. Maar alles ineens vervangen lijkt dus de beste oplossing?
Jammer dat ik toch geen volledig schema kan krijgen, ik zal nog eens proberen te mailen want ik denk dat de beveiliging er toch voor iets tussenzit...
Edit: Ik heb antwoord gekregen van de technische dienst. Ik heb het schema van de P500 nu volledig (origineel van de fabrikant). Ik weet nog steeds niet of dit mag, maar het staat hier. Indien ik iets illegaals doe, breng me dan op de hoogte!!
Greetz
[Bericht gewijzigd door Jokke beton op ]
Ganzz
-
scrol van de P500 naar de 900 en de 1000 en trek je conclusie, als die werkt 4 Xtra torren en weerstadnen en je hebt de P1000
en wie is die fabrikant dan wel?
die laaste pagina wat is dat? een smps?
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Op 10 februari 2006 17:14:43 schreef Ganzz:
scrol van de P500 naar de 900 en de 1000 en trek je conclusie, als die werkt 4 Xtra torren en weerstadnen en je hebt de P1000
De voedingstransfo zal wel het duurste zijn aan deze versterker vermoed ik, en als je wil upgraden van 500 --> 1000, dan zal je wss meer uitgeven aan onderdelen dan wanneer je gewoon de 1000 koopt...
Die fabrikant is vermoedelijk 'highlite' of 'DAP'?? Ik begrijp het ook niet goed...
Greetz
Op 10 februari 2006 18:16:12 schreef Jokke beton:
[...]Die fabrikant is vermoedelijk 'highlite' of 'DAP'?? Ik begrijp het ook niet goed...
Greetz
ik denk een of andere chinees,
hihglite is een inkoper/verkoper of iets dergelijks lijkt me. dap is het merk
Op 9 februari 2006 23:56:53 schreef nijhuisr:
Uit de geposte schema's van vandaag blijkt dat ook de 500 GC is.....
Spreek je uit eigen ervaring of klopt dat wel?
Maakt nl. nogal wat uit in de foutzoekmethode!
De serie schema's komen uit een oude tijd, het gaat nu over de "vintage" serie en die hebben geen GC schakeling volgens mij. als in de voeding de ground tussen de 2 elco's aan de middenaftakking liggen kan het geen GC schakeling zijn.
De p1000, p1400, p1800 en p2400 bestaan niet in de vintage uitvoering. De schema's gelden voor deze oude serie versterkers http://members.home.nl/pierre.m/M5110016.JPG
deze hebben een hele andere binnenkant.
[Bericht gewijzigd door nijhuisr op ]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
iemand idee hoe je een zware dummy kunt maken hiervoor? ik wil deze amp is testen hoeveel hij eigenlijk kan geven.
Koop een partij 10W weerstanden, ik heb 9 x 4,7 Ohm = 42,3 Ohm in serie gezet en dan 5 van zulke strengen parallel om op 8,46 Ohm uit te komen. Ik heb 4,7 ohm genomen omdat ik deze goedkoop in een dump vondt.
Op 9 februari 2006 13:20:47 schreef Jokke beton:
Ik heb de eindtransistoren nogmaals uitgemeten en er zijn er weer een paar stuk. Geen weerstand tussen C en E wat resulteert in een regelrechte kortsluiting. Hoe is dit mogelijk? Hoe kunnen deze transistoren stuk gaan wanneer de voedingsspanning slechts enkele ms aangeschakeld is geweest en zonder ingangssignaal of belasting??
Ik begrijp er niets meer van...Greetz
Hoi,
Ik heb hier ook een versterker staan die stuk is, de protectled brandt en als ik de versterker open haal brandt er nog een led van het rechter kanaal. Dus dacht ik eindtrap rechter kanaal stuk. Kan ik deze transistors meten op de print of moet ik deze er uit halen?
Ik heb de schema's van mijn versterker liggen (mijne = stage line STA 320, schema's zijn van STA 322 = upgrade maar zijn identiek buiten bv vervang transistoren)
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 13 februari 2006 10:44:43 schreef Roland van Leusden:
[...]
Koop een partij 10W weerstanden, ik heb 9 x 4,7 Ohm = 42,3 Ohm in serie gezet en dan 5 van zulke strengen parallel om op 8,46 Ohm uit te komen. Ik heb 4,7 ohm genomen omdat ik deze goedkoop in een dump vondt.
Nog beter, ik heb een tijdje geleden via ebay 20x 2.00R/50W/1% weerstanden op de kop getikt.
Met 8 van deze weerstanden heb ik een 2x8R/2x200W/1% (of 2x 4R/100W of 1x 4R/400W) dummy gemaakt, de overige weerstanden zijn hier als verse broodjes weggegaan.
CD 
Goedemorgen,
Ik ben bezig met de reparatie van een eindtrap uit een DAP Palladium P1200, hierbij stuit ik op een transistor met kortsluiting er staat SF2030PC op echter ik kan hier nergens meer info over vinden.
Iemand enig idee?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toch weer een heel ander model, dus niet echt nuttig om een 4 jaar oud topic te kicken lijkt me. Voor het identificeren van onbekende of vreemde onderdelen loopt bovendien een prachtig verzameltopic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/86606/22