>:) en ook alleen WERKT in een simulator >:)

Op 5 februari 2006 22:01:18 schreef The Headhunter:
Word dit serieus of is dit een Fictieve voeding?
Het is wel leuk om over veel pinnetjes te praten en mooie specs, maar waarom exoten gebruiken als niemand er verder wat mee kan behalve de TS.
Dure programmers nodig(voor de hobbyist).
Als je een voor iedereen hier iest van wilt maken gebruik dan ook de normale componenten zoals AVR en PIC´s.

tenzij dit natuurlijk een fictieve voeding word welke alleen bestaat in een simulator.

Als je een 74-reeks buffer IC een dure programmer noemt is het inderdaad een fictieve voeding, maar dan is iets met een LM317 dat ook.

Het zouden voedingsmodules moeten worden, de aansturing die ik maak is met een FPGA, als je het anders wil, mij best neem dan een PIC en programmeer de aansturing (DAC voor spanning en stroominstelling en een ADC voor spanning en stroom voor de momentele waarde terug te lezen, niet moeilijk toch?)

2 rotary encoders voor spanning en stroom of je neemt er eentje die je inkan drukken en dan heb je 'course' of 'fine'
Dan hoeft het helemaal niet exponentieel.

Wat de rotary encoders betreft: ik heb er 200 liggen...

Dan was ik abuis ik meende dat een programmer kabel 99 euro koste.

En je kan dus zelf een besturing maken met de controller die je zelf wilt?

dan lijkt het mij wel haalbaar.

Op 5 februari 2006 22:26:13 schreef The Headhunter:
Dan was ik abuis ik meende dat een programmer kabel 99 euro koste.

En je kan dus zelf een besturing maken met de controller die je zelf wilt?

dan lijkt het mij wel haalbaar.

Dat wil ik je niet opleggen welke controller je gebruikt.
Een goede regeling is veel belangrijker.

Programmerkabel kost 99 euro voor een bufferIC ja. en 5 weerstanden.

Waarom niet de QT510 als rotary encode>:)?

Nog suggesties?

Een halfbridge? Middelaftakking of seriecondensator (primair)? Volledige brug secundair of middenaftakking?

Op 8 februari 2006 22:45:24 schreef Evilest Aedolon:
Nog suggesties?

Een halfbridge? Middelaftakking of seriecondensator (primair)? Volledige brug secundair of middenaftakking?

Full bridge natuurlijk

voor 450W? nouja iets meer natuurlijk rendement ed...

Omdat Xenobinol het zo lief vroeg:
http://www.aesthetic.be/COvoeding/vermogendeel.GIF
Dit is natuurlijk nog maar een klein deel maar ik heb ook andere dagtaken dan een voeding ontwerpen.
Eventueel worden de FETs nog vervangen door IGBTs, dat zal afhangen van de schakelfrequentie, tot een 100kHz zijn IGBTs goed in te zetten.
Eventueel moet er nog een kleine condensator in serie met de primaire om ervoor te zorgen dat het nulpunt van de hysteresislus niet wegloopt (kernverzadiging)
Current-mode kan ook natuurlijk.

Ervoor komt een PFC, ik zit nog met de vraag hoe ik dat IC ga voeden en de analoge elektronica, het PFC IC kan wel met een self-oscillating SMPSje.

Zo, meer suggesties? Driver IC ed. HIP4080, daar kwijl je toch lichtjes van. Alleen jammer van die 80V en is niet zo gemaakt om impulstransformatoren aan te sturen.

Geen C direct na de diodes ?

op deze manier krijg je rare dingen denk ik.

Op deze manier filter je en op de manier van jou buffer je op de top van de golf. Doei regeling?

RegelIC kan altijd gewoon met een hoopje opamps en transistors. :7
icm de IR2103 oid?

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Toktok.

Gaat deze voeding ooit nog afkomen, of wordt het net zoiets als de skoop:(.

Als er geen respons is geraakt hij niet af, nee. Dan verlies ik snel de motivatie.

Meedenken mag altijd...

Het lijkt me slim om de netspanning alleen gelijk te richten en niet af te vlakken. Als je gaat afvlakken krijg je namelijk veel netvervuiling als de condensatoren gaan laden.

Je kunt ook door de trafo langer aan te sturen bij de lagere stukken van de sinus dezelfde uitgangsspanning krijgen zonder het net teveel te vervuilen, wel zorgen voor een flitertje natuurlijk anders zit je pwm frequentie weer op het net.

Op 12 februari 2006 16:20:38 schreef Bliksem:
Het lijkt me slim om de netspanning alleen gelijk te richten en niet af te vlakken. Als je gaat afvlakken krijg je namelijk veel netvervuiling als de condensatoren gaan laden.

Je kunt ook door de trafo langer aan te sturen bij de lagere stukken van de sinus dezelfde uitgangsspanning krijgen zonder het net teveel te vervuilen, wel zorgen voor een flitertje natuurlijk anders zit je pwm frequentie weer op het net.

Er staat een PFC voor...

Een heel goed idee, die PF1 correctie aan de ingang, een goed filter op de DC link, zodat er geen rotzooi van het net de voeding in komt. Persoonlijk heb ik liever stroomsturing, die per puls bekijkt hoeveel vermogen gevraagd wordt. Het voordeel van stroomsturing is dat je regelalgoritme wat simpeler wordt, omdat de als het ware een stroombron creert, die een condensator voedt. Voor de brugsturing dan ook fase verschuiving met quasi resonant, als dat moeglijk is, zodat het vermogensverlies in de IGBT/FET's zo laag mogelijk blijft. Lijkt me een razend interessant project...

Ja, neem wel alleen is het een probleem voor de scheiding, hoe breng je de referentie over als je het secundair met impulstransformatoren plaatst of hoe breng je de stroomregeling over als het primair geplaatst wordt.

Komt nog heel wat bij dus. Eerst even die brug afwerken kan erna de PFC of de lineair trap met de filter ertussen zoals je zegt.

De hele regeling gebeurt secundair. De overdracht naar de sturing is via een optocoupler. Omdat je de K van de regelkring vrij hoog kan kiezen, is de tolerantie van de overdracht van de optocoupler niet heel erg bezwaarlijk.

Overigens: Praten we over hetzelfde als we het over fase sturing hebben? Alle IGBT's/Mosfets schakelen 50%, en door de fase te regelen tussen de ene en de andere helft van de brug bepaal je hoeveelheid overgedragen energie voor die puls.

P.S. zorg dat alles netjes ingeblikt kan worden... Voor hobby heb je weliswaar geen CE markering nodig, maar vrouwlief wil toch graag TV blijven kijken terwijl ik hier mijn voeding aan heb staan.

[Bericht gewijzigd door LaStei op ]

Ja, we praten over hetzelfde maar je wil toch ook nog de primaire stroom meten per puls, die moet je galvanisch gescheiden zien over te brengen.

Kwestie van in de gaten te houden of het nulpunt van de hystersislus niet wegloopt.

Ja, netjes ingeblikt... een CE markering is best duur niet?
Maar de behuizing wordt toch helemaal van metaal, dat lijkt me het beste.

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Stair-case saturation... Even de boeken induiken. Als ik me niet vergis is de impedantie van een trafo een stuk lager als-ie in de buurt van de verzadeging komt. Dus je stelt een stroom in op laten we zeggen 50%. Komt de trafo in de buurt van de verzadeging, dan zal de stroom aan de verzadigde kant eerder bereikt zijn dan aan de onverzadigde kant, dus de trafo zal weer naar het midden gaan bewegen. En de sturing is op een puls per puls basis. Echter de regeling is relatief traag. Laten we aanemen 100 kHz schakelfrequentie, dat is 10 usec. De regeling mag rustig een factor 100 lager liggen, -3dB op 1 msec is zo slecht nog niet. Als je dan een iets steiler filter neemt (2e of 3e orde) kun je primair per puls sturen, en secundair netjes regelen. De regeling wil je trouwnes ook niet te snel hebben vanwege bovenstaand effect. (of een hele kleine luchtspeet in de trafo als noodoplossing)

Hmm, inderdaad. Maar een luchtspleet was ik sowieso al van plan eigenlijk maar misschien is het niet eens nodig.

Volgens mij stelde die CE markering juist helemaal niets voor of wel? Je mag die stickers gewoon plakken zonder keuring. Als jij als ontwerper de regels hebt nagevolgd in ieder geval.

Wat betreft die referentie overbrengen, in de elektuur heeft ooit een mooi klein schemaatje gestaan voor het overbrengen van een analoog signaal dmv twee gelijke, maar goedkope opto's. Heb je daar wat aan? Dan zal ik het wel even opzoeken hoe dat zat...

Op 12 februari 2006 19:16:17 schreef Benadski:
Wat betreft die referentie overbrengen, in de elektuur heeft ooit een mooi klein schemaatje gestaan voor het overbrengen van een analoog signaal dmv twee gelijke, maar goedkope opto's. Heb je daar wat aan? Dan zal ik het wel even opzoeken hoe dat zat...

Graag! Dank je alvast :)