niet zo zeer een school vraag maar wel gerelateerd aan:
Ik ben gevraagd om binnenkort op een basisschool een inleding op "electriciteit" te geven . Nu heb ik nog niet everlegd met de docent over de inhoud, doestelling en dergelijke.
Maar ik ben zelf al wat aan het denken. wat zouden jullie in een dergelijke presentatie les stoppen.
Ik ben (zoals jullie mischien weten) geen docent maar een welzijnswerker in spe. met een electronica achtergrond
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Beeld stroom en spanning uit met water in leidingen, dat geeft een duidelijker beeld dan over elektronen etc. praten. Zo heb ik het ook voor een groot deel geleerd, in de Kosmos bouwdozen wordt dat ook zo in de handleiding gedaan, daar staan handige plaatjes in.
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Hm. Een lampje met een schakelaar.
En 2 schakelaars in serie en 2 lampjes parallel etc... En mooi didactisch maken.
Verschil tussen wissel en gelijkspanning. En dat je geen schroevendraaier in het stopcontact moet steken op de fasedraad 
Evilest Aedolon
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
water is idd een goed voorbeeld. Probeer eens aan de video "de wet van Ohm" te komen. wij hebben hem hier tuis liggen, wordt alles zeer goed uitgelegd.
iets met lampjes en geluidjes, dat spreekt ze wel aan. niet allemaal moeilijk meet gedoe ofzo, gewoon simpel en interessant
Evilest Aedolon
Welk jaar is groep 7/8, leeftijden?
Je moet niet aankomen met waterdruk enzo... Het begrip druk is zelfs voor velen hier een raadsel.
Als ik daar geen gelijk in heb, definieer dan eens druk?
Op 17 februari 2006 13:11:54 schreef Ectholian:
Verschil tussen wissel en gelijkspanning. En dat je geen schroevendraaier in het stopcontact moet steken op de fasedraad
Onverstandig bij jonge kinderen: dat betekend namelijk dat er één gaatje is dat wel veilig is....en kinderen zijn nieuwschierig en willen dat dus onderzoeken.
Op 17 februari 2006 13:18:36 schreef GJ_:
[...]
Onverstandig bij jonge kinderen: dat betekend namelijk dat er één gaatje is dat wel veilig is....en kinderen zijn nieuwschierig en willen dat dus onderzoeken.
Voor de schoolkinderen was het 1e deel van mijn zin relevant, voor ons de rest 
ik denk dat beginnen over wissel en gelijkspanning al heel snel te moeilijk word.
zoiezo niet met spanningen hoger dan uit een batterij komt behandelen.
daarnaast voor die paar die echt geintereseerd zijn heb ik nog wel een tip achter de hand: www.circuitsonline.net
(ik zit ook te denken om iets met van een micro_plc te ontwerpen om zo basisschool kinderen te kunnen intereseren
automatisering, maar dat word voor na september bedrijfsmatig)
[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op ]
Op 17 februari 2006 13:17:26 schreef Evilest Aedolon:
Je moet niet aankomen met waterdruk enzo... Het begrip druk is zelfs voor velen hier een raadsel.Als ik daar geen gelijk in heb, definieer dan eens druk?
Jouw hersenen zitten in de knoop door een overmatige hoeveelheid kennis;-). Kinderen hoeven geen defenities. Geef ze een stuk slang, vul dat met water terwijl ze zelf het lage stuk met de vinger dichthouden: wat ze dan voelen is druk, klaar.
Bovendien: met water kun je rondspatten, kliederen enz, en dat is leuk. En met "leuk" vang je aandacht. En pas nadat je de aandacht hebt kun je beginnen met kennis overdragen.
Water is dus prima spul voor in de klas.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op ]
Doe gewoon simpel wat lampjes en schakelaars. Ik denk dat dat al ingewikkeld genoeg zal zijn.
Wat je kunt proberen is iets wat ik in het eerste jaar van de LTS gezien heb:
Maak een bord met lampen erop en schakelaars. Verbind die schakelaars onder het bord serieel/parallel door. Het is aan de kids om uit te vogelen hoe alles zit.
Lijkt me best moeilijk trouwens om op een basisschool met het fenomeen elektro aan te komen...
Op 17 februari 2006 13:21:36 schreef GJ_:
[...]
Jouw hersenen zitten in de knoop door een overmatige hoeveelheid kennis;-). Kinderen hoeven geen defenities. Geef ze een stuk slang, vul dat met water terwijl ze zelf het lage stuk met de vinger dichthouden: wat ze dan voelen is druk, klaar.
kinderen weten wel degelijk wat druk is. de vergelking met de toen slang is een. maar mensen ervaren dagelijks druk van binnen naar buiten......
Evilest Aedolon
Op 17 februari 2006 13:21:36 schreef GJ_:
[...]
Jouw hersenen zitten in de knoop door een overmatige hoeveelheid kennis;-)
Nee, maar de lesgever moet het iets beter weten zodat hij het juist kan overbrengen lijkt me? druk is F/A kracht gedeeld door oppervlakte.
Beter lampjes en schakelaar enzo al zal je niet veel de aandacht trekken, je moet ook 'coole' applicaties geven zoals vonken enzo.
Op 17 februari 2006 13:26:34 schreef Sine:
Hey Jan klaasen, is je sig niet een beetje outdated ?
ja, dat klopt... langzaam begint electronica weer meer tijd te krijgen hoewel het net een jaar geleden is, en er nog veel werk verzet moet worden. en als bestuurlid van een kleine vereniging blijft dat veel tijd kosten
Op 17 februari 2006 13:27:37 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Nee, maar de lesgever moet het iets beter weten zodat hij het juist kan overbrengen lijkt me? druk is F/A kracht gedeeld door oppervlakte.Beter lampjes en schakelaar enzo al zal je niet veel de aandacht trekken, je moet ook 'coole' applicaties geven zoals vonken enzo.
tuurlijk, dat komt wel goed. ik heb thuis een heel hok vol met rommel
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik vind wel dat je voor de echt geinteresseerden (mijn ervaring leert helaas dat dat er niet veel zijn) wel iets complexers achter de hand moet houden.
Het 'lampje-schakelaar-draadje' verhaal verveelde mij al heel snel, omdat ik dat gewoon al wist, maar iets om iets verder te gaan was er niet.
Dus zorg inderdaad ook voor iets met vonken, en bijvoorbeeld een knipperlicht (maak een astabiele multivibrator (met een 555 bijvoorbeeld) en hang er twee flinke torren of triac's aan, zodat je er 2 rode gloeilampen aan kan hangen, om de spoorwegknipperlichten uit kan beelden.
Kortom, zorg dat je wat verder kan gaan dan de 'standaard' dingetjes.
Op 17 februari 2006 13:17:26 schreef Evilest Aedolon:
Welk jaar is groep 7/8, leeftijden?Je moet niet aankomen met waterdruk enzo... Het begrip druk is zelfs voor velen hier een raadsel.
Als ik daar geen gelijk in heb, definieer dan eens druk?
zeg tussen 10 en de 12 (waarbij 10 vroegelingen zijn en 12 trage leerlingen)
Geef ze een spanningszoeker en laat ze daar mee in het stopkontakt wriemelen, kijken wie durft en wie niet 
Evilest Aedolon
Op 17 februari 2006 13:46:07 schreef Jan klaasen:
[...]zeg tussen 10 en de 12 (waarbij 10 vroegelingen zijn en 12 trage leerlingen)
De lampjes, heel educatief omdat het toch nog leerzaam moet zijn en geen coolheids demonstratie hoop ik?
En dan vonkjes, wat je er meer mee kan
'Zo ziet elektriciteit er uit door de lucht'
Evilest Aedolon
Dan stop je de transformator in een 'zwarte doos' met veel draden en zeg je dat het heel erg ingewikkeld is.
Op 17 februari 2006 14:50:28 schreef Evilest Aedolon:
Dan stop je de transformator in een 'zwarte doos' met veel draden en zeg je dat het heel erg ingewikkeld is.
heb je nog gelijk ook een stuk ijzer wat in draden gewikkeld is........
maar op zich wel een idee, een van de vragen ging over bliksem...... moet ik wel ff een trafo vinden