Wel een noodstop knop ertussen voor er 1tje naar voor spurt en COOL zegt.

(een wapenstok kan ook wonderen doen in zo een gevallen)

[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]

Op 17 februari 2006 14:57:53 schreef Evilest Aedolon:
Wel een noodstop knop ertussen voor er 1tje naar voor spurt en COOL zegt.

(een wapenstok kan ook wonderen doen in zo een gevallen)

zegt ie maar een keer

Op 17 februari 2006 15:11:18 schreef Chris Dorna:
Kijk eens op http://www.techniekbasisonderwijs.nl/lesmateriaal.php. Hier is veel leuk materiaal weg te halen.

Even de punt erachter weghalen en dan werkt hij ;)

Op 17 februari 2006 13:23:56 schreef DIY:

[...]

Lijkt me best moeilijk trouwens om op een basisschool met het fenomeen elektro aan te komen...

Ik weet nog dat toen ik in groep 7/8 zat, ik een spreekbeurt over buizen heb gehouden... Niemand begreep er iets van. Ikzelf ook niet echt goed hoor. :P

Op 17 februari 2006 15:22:29 schreef Benadski:
[...]

Ik weet nog dat toen ik in groep 7/8 zat, ik een spreekbeurt over buizen heb gehouden... Niemand begreep er iets van. Ikzelf ook niet echt goed hoor. :P

Ik heb in groep 7 een spreekbeurt over computers gedaan, ik had toen een oude DOS computer staan en die had ik helemaal uit elkaar gehaald en de moederbord en hardeschijf enzo laten zien. Dat vonden ze toen best interessant omdat ze veel te zien kregen, de meeste hadden nog nooit een pc van binnen gezien:P.

een buis meenemen is natuurlijk ook wel iets en daarnaast een transistor leggen, en daarn naast een proccesor

Is het ook niet interresant om dingen te laten zien die je met electra kan doen.. als licht.. warmte en electromagneten zijn ook wel leuk misschien alleen de theorie moet je dan begrijpelijk en interresant maken.

Als die kinders nie alte zwaar zijn kan je ze nog opheisen met een electromagneet:+

wederom is het budget 0 dus het moet met wat ik hier heb liggen.

Voormij heeft het vooral als doel eens kijken hoe het gaat. ik heb de ambitie om wat proffesioneels deze richting op te onder nemen

Waarom geen kristal radiotje bouwen kost wat van niets en ze kunnen helpen bij de opbouw . Velen zijn vroeger ermee begonnen.

Ik zlef heb in mijn 8e jaar aan het 8e jaar een demostratie electromagnetisem gehouden. Gewoon heel simpel, dus zonder de principes. Vonden ze wel mooi!
Gewoon spijkers optillen.....

Knipperende ledjes vind menigeen ook interesant.
Zo ben ik begonnen.
Een knightrider van internet nagebouwd.
Pas de derde poging gaf resultaat, maar heb in die tijd wel geleerd dat er meer bij kwam kijken bij een 'eenvoudige' projectje.

Demonstratie, hoe je electriciteit opwekt uit een citroen oid. Aan de ene kant een zinkplaatje in de citroen duwen en de andere een koperplaatje.
Heb hier een motorke liggen die draaid op die zwakke spanning (uit een oude industriele AD converter)
Je zult zelf wel iets verzinnen die hierop werk..uurwerk..
Waren zeer geinteresseerd in die dingen.

bij ons op school hebben ze ook leuke dingen(voor als het open schooldag is)
oa: 2 ijzeren baren dichtbij elkaar in V vorm daar staat dan 10.000Volt op je titst vanonder in de V met een stukje metaal aan een pvc buis en je krijgt een mooi effect

of huur een ossiloscoop en laat henb het verschil tussen wissel en gelijkspanning zien

diegene waarbij de vonk het hoogst ging won

Op 19 februari 2006 10:48:39 schreef greenghost:
bij ons op school hebben ze ook leuke dingen(voor als het open schooldag is)
oa: 2 ijzeren baren dichtbij elkaar in V vorm daar staat dan 10.000Volt op je titst vanonder in de V met een stukje metaal aan een pvc buis en je krijgt een mooi effect

of huur een ossiloscoop en laat henb het verschil tussen wissel en gelijkspanning zien

een scoop heb ik hier staan. een jakkobslader is al genoemd in voorgaande reactie. alleen hbe ik niet een geschikte voeding

Elektro pompje bouwen,

Met op de midden-as een permanente magneet, en dan door
meerdere spoelen daarond.. deze 1 voor 1 bekrachtigen in de richting die je wenst.

ipv een tesla coil ed een ordinaire de graaff generator? Kunnen ze nog aanraken ook dan gaat hun haar omhoog etc. en vonkjes zijn altijd cool voor die kinderen :)

plus van de batterij---potmeter---amperemeter---min van de batterij.... als ze aan de potmeter draaien veranderd het getalletje:P

Bouw een Van Der Graaf generator en laat ze de (statische) elektriciteit voelen.

Op 2 maart 2006 20:56:19 schreef killerdou:
plus van de batterij---potmeter---amperemeter---min van de batterij.... als ze aan de potmeter draaien veranderd het getalletje:P

Óf je potmeter fikt uit

Op 4 maart 2006 02:25:20 schreef pia:
[...]

Óf je potmeter fikt uit

Special effects :P

Op 2 maart 2006 20:56:19 schreef killerdou:

én rook :)
(ja, getest, toen zat er wel een lampje tussen. was toen ik nog gewoon met lampjes, schakelaars etc knoeide, das al wat langer geleden :))

ook al bij 1.5v uit een gewone batterij????

Op 17 februari 2006 15:24:38 schreef Rickzz:
[...]
Ik heb in groep 7 een spreekbeurt over computers gedaan, ik had toen een oude DOS computer staan en die had ik helemaal uit elkaar gehaald en de moederbord en hardeschijf enzo laten zien. Dat vonden ze toen best interessant omdat ze veel te zien kregen, de meeste hadden nog nooit een pc van binnen gezien:P.

heb ik ook gedaan in groep 7 :p was heel leuk :p al die mensen o, ja dat is intressant :D

Maak een Tesla Coil :p of dat idee met een spanningszoeker is ook wel wat :p

nu even serieus:
iets zoals lichtjes, zoals dus de lichten bij een spoorwegovergang. Of maak iets zoals een KITT-scanner :p
Geef een kleine introductie in het IC? neem een PIC mee met een mooi schakeling eromheen:p
sloop het mobieltje van iemand in de klas, en laat zien wat voor onderdelen erin zitten, en wat ze doen:p:p:p
Iets met hoge en lage spanning, bijvoorbeeld dat je laat zien dat er uit het stopcontact 230V komt, alleen als je de grote zwarte doos met heel veel draadjes ertussen zet, is het in een keer maar 12V :p