hallo,
ik vraag me af of jullie me ook hierbij zouden kunnen helpen
bvd, Rene
Een rode LED brandt helder bij een spanning van 2,12V. Bij 2V brandt het ledje nauwelijks(te kleine stroom) en bij 2,2 V wordt het ledje al zo heet(door grote stroom), dat het snel kapot gaat. Omdat de spanning over het ledje zo kritisch is voor het goed functioneren van de Led, wordt altijd een serie weerstand op genomen in de kring met 12V spanningsbron en Led.. Bereken deze weerstand. Ga er vanuit dat de Led normaal brandt bij een stroom van 20 mA. Bereken bij deze serieweerstand hoeveel groter de stroom wordt als de accuspanning oploopt naar 13V
Videomodulator
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Het ledje heeft een spanningsval van 2,12V en de stroom die je wil is 20mA.
Als je dat niet zelf kan uitrekenen, had je beter voor kok geleerd ofzo, daar heb je boeken waar alles voor je uitgewerkt is.
Is dit digitaal? of moet ik het zo zien led brandt = logisch 1; led brandt door en gaat in rook op = logisch 0
klein is fijn
Moderator
Is ook schoolwerk, dus ook naar schoolvragen..
Hier op de site bij de artikelen staat een artikel over LED's, daar staat alles in over het berekenen van de serieweerstand.
Op 2 maart 2006 14:39:15 schreef rene1234:
ik vraag me af of jullie me ook hierbij zouden kunnen helpen
Jups, dat kunnen we. Succes!
Blob
IMEC rulez
Sjongejonge,
Wat is me dat allemaal?
Het is toch ingenieur elektronica wat je studeert?
zulke gruwelijk moeilijke vragen...
dit is een typisch jan koopt 3 bananen en 7 peren - vraagstuk.
zelfs zonder te weten wat spanning en stroom zijn, moet je dit kunnen oplossen..
Groetjes,
Blob
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
WTF! zoiets krijgen wij in 2 of 3 vwo! een van de eerste dingen die je leert als je je uberhaupt voor elektro gaat interesseren!
Worden nu alle topics van rene gekickt?
Hij interesseert zich er totaal niet voor blijkt wel weer, dat soort lui zouden eigenlijk geen diploma mogen halen.
:D hier in eindhoven stond er laatst een advertentie in de krant!!