Voor het foutzoeken en afregelen van vintage autoradio's heb ik ik op dit moment alleen de beschikking over een analoge multimeter. Ik denk er dan ook over om wat meetapparatuur te gaan aanschaffen. Ik ben echter niet zo thuis op dat gebied. Wat rondlezende op het net denk ik nu zelf aan het volgende:
- digitale multimeter (ga ik zo ie zo aanschaffen)
- RF signaalgenerator
- signaalvolger
- transistortester
- buisvoltmeter
Is dit een verstandige keus? Weet iemand informatie over het gebruik van deze apparaten, een link of zo? Met name wil ik er achter komen wat je zo allemaal kunt met die apparaten. Verder, heb ik nog een buisvoltmeter nodig of is zo'n digitale multimeter hoogomig en gevoelig genoeg.

Buisvoltmeter is vervangen door een DVM, en wat dacht je van een scoop? ;)

Op 17 maart 2006 22:29:28 schreef Blaupunkt:
Voor het foutzoeken en afregelen van vintage autoradio's heb ik ik op dit moment alleen de beschikking over een analoge multimeter. Ik denk er dan ook over om wat meetapparatuur te gaan aanschaffen. Ik ben echter niet zo thuis op dat gebied. Wat rondlezende op het net denk ik nu zelf aan het volgende:
- digitale multimeter (ga ik zo ie zo aanschaffen)
- RF signaalgenerator
- signaalvolger
- transistortester
- buisvoltmeter
Is dit een verstandige keus? Weet iemand informatie over het gebruik van deze apparaten, een link of zo? Met name wil ik er achter komen wat je zo allemaal kunt met die apparaten. Verder, heb ik nog een buisvoltmeter nodig of is zo'n digitale multimeter hoogomig en gevoelig genoeg.

Een autoradio "afregelen" met een universele meter??
Ik denk dat je behalve wat Henry voorstelt, vooral een radiohandboek voor beginners nodig hebt:-)

met een digitale multimeter en een oscilloscoop kom je al een heel eind

je kan dan bijvoorbeeld signaalpad volgen , de oscillatoren controleren , mixer tunen voor maximum amplitude en meer

Buisvoltmeter ... daar zie ik het nut niet van in
transsitortester .. koop dvm emt dat aan boord

RF signaalvolger : scoop

rf signaalgenerator.... antenne is wel genoeg
en anders een klein fm of am zendertje zelf in elkaar zwieren.
velleman heeft fm kitje

Op 17 maart 2006 23:00:57 schreef free_electron:
[...]
Buisvoltmeter ... daar zie ik het nut niet van in
[...]

Buisvoltmeter is verd... handig. Regel eens een MF-strip (AM of FM) in een radio af met een DVM. Dat gaat niet wat worden.
Ben blij dat ik er een heb, naast een AVO en nog drie analoge multimeters.

zoiets doe je op een scoop of netwerk analyser