hoe kan ik een galvanisch gescheiden DC voeding maken.
Ik wil 8 gitaarpendalen voeden met 1 netvoeding.
Echter moeten ze niet aan elkaars massa hangen ivm aardlussen.
Wie heeft er goed ontwerp voor ?
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
laat maar werkt niet srry
[Bericht gewijzigd door timmie op ]
timmie
tja, batterijen lopen leeg, vandaar die voeding
)
Ik kan wel allemaal aparte voedingen maken, maar dan wordt het ontwerp wel heel fors.
Met schakelende voedingen heb je ook nogal wat nadelen.
Misschien is er iets met een opto te fabriceren ?
timmie
Op 18 maart 2006 20:14:40 schreef Old amps:
tja, batterijen lopen leeg, vandaar die voeding)
Ik kan wel allemaal aparte voedingen maken, maar dan wordt het ontwerp wel heel fors.
Met schakelende voedingen heb je ook nogal wat nadelen.
Misschien is er iets met een opto te fabriceren ?
ik dacht in eerste instantie ook een opto maar dan kan je alleen je signaal scheiden van je voeding en als ik je geod begrepen hebt wil je de nullijnen van je printjes van elkaar gescheiden houden. klopt dat?
klopt Tim, maar als je die schakelingetje met bij 78XX ic's
aan 1 trafo hangt, hangt je massa ook aan elkaar.
daar zit het knelpunt
timmie
oke nu komen we ergens
en de bedoeling is dat de eventuele storing van het ene pedaal niet over slaat op het andere? heb ik het tot zover ook nog juist?
Ik zou gewoon gaan voor vier aparte printtrafo'tjes met ieder twee secundaire wikkelingen gevolgd door nette LM317-voedinkjes.
Gezien de audiotechnische "kwaliteit" van dat soort apparatuur zou ik mij niet wagen aan andere (schakelende) mogelijkheden.
Overigens ook compleet zo te koop, in een 19" behuizing.
Nee, niet zo zeer.
Aangezien die pendaaltjes ook al via de signaalkabels met elkaar verbonden zijn ( dus ook de aardlijn ).
Als de voedingen ook aanelkaar hangen, krijg je in het audiosignaal-pad een brom, die steeds heftiger wordt indien je meer pendaaltjes aanzet. ( logisch, want het is een aardlus )
Indien je met batterijen werkt doet zich dit probleem dus niet voor, Ook als je met aparte adapters werkt is het OK.
nu nog met 1 voeding
)
timmie
het zijn gewoon gitaar pendaaltjes die achter elkaar gekoppeld staan met jacksnoertjes.
sommigen voeden via 9 v cd en anderen via 18 c.q. 24 v. dc, via DC pluggen
timmie
hmmmm en als je diode's van je nullijn van je pedaal naar de nul van je voeding zet heb je dan nog storing?
Ja. De pendalen moeten een zwevende voeding hebben, zeker als ze met verschillende asy voedingsspanningen werken, anders gaat het nog op meer manieren mis als met alleen de gnd-loopjes.
Dus gewoon acht aparte galvanisch gescheiden voedinkjes maken, zoals voorgesteld.
[Bericht gewijzigd door Aart op ]
Ja, aart dat zou een oplossing zijn, maar ik heb verschillende spanningen nodig, dat is natuurlijk wel met verschillende spanningregelaars op te lossen.
Maar dan worden wel weer erg ( veel )grote trafo's
sommige pendalen trekken wel 1 amp.
dus ik dacht aan 1 zware trafo, met een soort galvanische scheiding
Dat kan wel schakelend, maar lijkt me helemaal geen aanrader, of je moet de bijkomende problematiek om dat goed uit te voeren en weer een beetje stil te krijgen een leuke uitdaging vinden.
Als je gewoon inventariseerd wat je exact nodig hebt en dat op een handige manier over een aantal transformatoren met ieder twee wikkelingen verdeelt hoeft het geheel niet groter te worden dan noodzakenlijk.
Ik zal Amplimo eens bellen wat het wikkelen van een ringkerntrafo met bijv 10 sec. outputs kost
Dan kan ik er misschien een handeltje in beginnen
)
so far , alvast bedankt voor het meedenken
grtz Ron
Je kan zelf makkelijk wikkelingen op een ringkerntarfo leggen. Ik heb het met gewoon montagedraad gedaan. Leg eerst 10w en meet de spanning. Dan weet je hoeveel wik/volt je hebt en kan je het juiste aantal windingen berekenen.
Het kan ook schakelend: zie hier:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/30849/1/evarist
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
Dat is best een aardig idee. 
Heb dat wel eens gedaan voor mijn laservoeding (foto) maar echt makkelijk zou ik het voor wat langere wikkelingen niet noemen. Heb toen maar een spanningsverdubbelaar toegepast om de helft wikkelwerk te sparen 
Zou je ook niet met 1 zware trafo kunnen werken, en dan per voedingsprintje met 1:1 (kleine)spoeltjes kunnen werken
die voor de scheidng zorgen individueel hoeven ze maar plm 50 mA te doen..?