sven
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Op 2 januari 2006 19:25:05 schreef free_electron:
[...]
de procesor is een 8051F002. ik wou het eerst met een PIC doen maar kwam al snel vast te zitten op allerhande problemen. PIC's hebben geen D/A convertoren. PIC's met een 12 bit A/D zijn ook dungezaaid en de boel kwam veel duurder uit met de externe peripherie ( externe A/D en twee D/A plus externe referentie bandgap) dan er gewoon een 8051F002 in te gooien. ik heb 4 kanalen A/D nodig en 2 kanalen D/A + 2 pwm's plus een echte uart ( geen software uart ) en nog wat digitale IO pinnen. )
en waarom dan geen avr? (atmega reeks) heeft ook alles onboard voor zover ik weet. Nu kies je natuurlijk zelf wat je wil, ik vroeg me alleen af of ik iets over het hoofd zie, hoop altijd wat bij te leren.
ik post hier vanavond wel eens het voorlopig schema van de regelaar
ik kijk er naar uit!!
Op 2 januari 2006 23:37:26 schreef free_electron:
kzal da eens tweaken vanavond.
als ik die controle over die lijnen kan pakken is de rest in 5 minuten geklonken.
ik heb i2c libraries kant en klaar. dus das alleen wat glue code bakken en er een GUi aanplakken.
En free is het nog wat geworden? Het zou me geweldig helpen 
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ff te druk voor tmoment. kzal vanavond proberen of anders kom ik er int weekend wel aan toe.
@sven : waarom geen AVR ? omdat ik geen tools heb voor dat ding en het ook niet ken. ( PIC ook niet maar ik had gehoopt snel ermee op weg te zijn door basic te kunnen gebruiken ... niet dus ). das het laatste wat ik moet hebben : worstelen met de devtools ...
Op 4 januari 2006 23:18:08 schreef free_electron:
ff te druk voor tmoment. kzal vanavond proberen of anders kom ik er int weekend wel aan toe.
Ok mooi 
Hoi SMD lover,
Het lijkt erop dat free_electron er nog geen tijd voor gevonden heeft...
Ik heb eens naar de code gekeken, en het lijkt mij niet heel moeilijk om daar een simpele MS Windows applicatie omheen te bouwen.
Ik kan allereerst een keer het i2c-pintest programma 'porteren' zodat je kan kijken of het werkt. Ik kan zelf namelijk niet testen, want mijn PC heeft geen RS232 poort... Leve de vooruitgang 
Als het je wat lijkt moet je maar wat laten horen.
Jeroen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
ik heb daar indertijd naar gekeken maar ik kwam niet heel erg ver.
ze emuleren daar een of ander bizar protocol over die seriele poort.
tis blijven liggen ... sorry.
Als iemand mij wil helpen hiermee heel graag! Wat ik zelf hieraan kan doen is helaas heel weinig omdat ik weinig verstand van applicatie programmeren heb. Ik heb ook ooit via een ander forum tips gehad voor andere oplossingen:
1: Met Labview zoiets programmeren(Ik zou niet weten hoe)
2: Met een MS windows programma commando's naar het commandline programmaatje sturen die de gebruiker normaal gesproken moet intypen, dus d.m.v. bijvoorbeeld een button de spanning aanpassen, maar dat er dan niet gelijk een opdracht naar de RS232 poort gestuurd wordt maar naar het MSDOS programma.
Bijvoorbeeld:
-Stroom wordt veranderd naar 0,10A het verzonden commando wordt dan: i=10
-Spanning wordt veranderd naar 1,0V het verzonden commando wordt dan: u=10
-Spanning wordt gelezen, commando: u
-Stroom wordt gelezen, commando: i
-Store settings, commando: s
En dat de gebruiker van die codes niets ziet maar alles in de Windows apllicatie kan doen met buttons of invoervelden.
Het zou geweldig zijn als je me hiermee kan helpen Jeroen!
Ik denk dat de 2e oplossing beter te doen is, of je moet veel verstand van Labview hebben natuurlijk...
Groeten,
Nico
Op 22 maart 2006 21:57:20 schreef Jeroen Koeter:
mijn PC heeft geen RS232 poort... Leve de vooruitgang[message]
Heb je geen omvormer dan want het lijkt me als je bijv. microcontrollers programmeert onmisbaar.
free_electron
Silicon Member
een usb-rs232 omvormer is niet te gebruiken voor die voeding.
die interface is gene seriele poort.
ze gebruiken een seriele poort om te bitbangen.
het is een of ander bizar zelfgebrouwd protocol. ze emuleren een soort i2c over een seriele poort.
Hoi SMD lover,
Ik zal dit weekend in ieder geval dat testprogramma even porteren, dat is namelijk het minste werk. Dan kan jij kijken of dat een beetje werkt.
Als dat werkt zal ik daarna een Windows applicatie maken om de voeding te besturen. Ik ga die hele boel dan in een applicatie zetten, want het aanroepen van die command line tool lijkt me niks en LabView heb ik geen kaas van gegeten.
Je hoort nog van me,
Jeroen.
Hoi SMD lover,
Ik heb je een mailtje gestuurd met de geporteerde pintest applicatie.
<edit>
Ik kreeg de attachment terug, dus ik heb hem ook maar even op mijn webruimte gezet. Hier dus
</edit>
Jeroen
[Bericht gewijzigd door Jeroen Koeter op ]
Jeroen,
Dank je wel voor je enthousiasme, ik heb het progje bekeken maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik hem kan testen.
Als ik een verkeerde COM instel geeft hij wel een foutmelding dus de detectie moet werken.
P.s.:
Gebruik je wel de nieuwste digitaldcpower-0.4.8.tar pakket want in de vorige versie zat een flinke bug voor win XP.
Anders is het een beetje zonde van je moeite.
Bedankt alvast
Groeten,
Nico
Hoi Nico,
Misschien had ik een kleine gebruiksaanwijzing moeten maken (hoewel, techneuten lezen die eigenlijk nooit
).
Met de applicatie kan je de COM-poort connecten die je wilt gebruiken. Als de applicatie geen fout geeft is het gelukt. (Ik zal daar ook een keer een bericht voor maken).
Als het gelukt is kan je de SCL en SDA lijnen hoog en laag maken door deze links aan of uit te vinken. Het SDA vakje rechts leest de status van de SDA lijn terug.
Wat je nu kunt doen is de applicatie draaien en dan even met een multi-meter in je voeding meten of de SCL en SDA daar ook aankomen. Het beste meet je dat op de I2C poort op de controller.
Wat betreft de software versie, ik gebruik de laatste (0.4.8) en daar heb ik wel weer het een en ander in gewijzigd om het beter geschikt te maken voor een Windows GUI applicatie.
Maar goed, ik zal me binnenkort eens op de andere applicatie storten zodat jij je voeding kan bedienen. Zal wel iets meer tijd kosten als deze testapplicatie, maar met een week of 2 (misschien eerder) moet ik toch wel een prototype hebben.
Groeten, Jeroen.
Hallo Jeroen,
Ik benieuwd naar het resultaat! En ik ga dit nog ff testen in iedergeval vindt ik dit al verbazingwekkend, dat je gewoon ff ansi c omzet in ... (ik weet niet wat voor programmeertaal je gebruikt, misschien vb, c++ ofzo).
EEN PRESTATIE als het je gaat lukken!;)
Ik zie het wel verschijnen:):)
Groeten, Nico
Op 4 april 2006 22:01:54 schreef SMD lover:
En Jeroen lukt het al een beetje?
Hoi Nico,
Ik ben er mee bezig. Ik heb de GUI al bijna klaar, alleen nog twee draaiknoppen voor het instellen van de spanning en de maximale stroom.
Verder ook al wat verder gegaan met het protocol over RS232. Dat gaat we lukken, alleen kan ik het niet (goed) testen. Daar ga jij straks wellicht nog wat werk hebben.
Dus, even geduld hebben nog...
Voor een 'sneak-preview', (applicatie doet nog niks, en heeft sliders ipv buttons) kan je hier kijken.
Groeten, Jeroen.
Geweldig Jeroen! Het ziet er leuk uit.
Misschien dat je het over het hoofd gezien hebt: er is ook nog een store functie die ervoor zorgt dat de huidige waardes worden opgelsagen in het eprom geheugen zodat na een restart de waardes hetzelfde blijven.
Ik weet niet hoe dit werkt alleen dat het commando "s" was.
Wat voor programmeertaal gebruik je eigenlijk?
Ik ben er erg blij mee dat je je erin verdiept. Als ik iets kan doen hoor ik het wel.
Bedankt alvast en de groeten,
Nico
Hoi Nico,
De store funktie was me niet ontgaan hoor. Zoals ik al zei, dit is een eerste, niet functioneel prototype.
Overigens programmeer ik in C++ (met MFC).
Zodra ik er wat code achter heb hangen zal ik een update plaatsen.
Groeten, Jeroen.
He Jeroen,
Ik dacht ik zeg het maar vast voordat je het over het hoofd ziet en dat je dat achteraf nog moet doen.
He bedankt to zover, en ik ben benieuwd!
Hoi Nico,
Maak je maar niet ongerust, ik ben nog steeds bezig. Wel heb ik op het moment wat minder tijd want het is heel druk op het werk.
Ik heb nu een oude PC thuis staan met een serieele poort
en ben nu de I2C communicatie aan het optimaliseren en testen. Ik gebruik een I2C temperatuursensor, dus ik kan het protocol wat jouw voeding gebruikt niet testen, maar als dit werkt, werkt dat van jou ook wel.
Verder heb ik ook nog een user-interface probleempje: ik weet niet hoe ik met een schuifbalk (of een afgeleide control) kan bewaken dat je niet in 1 keer de spanning heel hoog kan zetten. Anders kan een 'mis-click' een dure grap worden (in 1 keer 30V op de uitgang...).
Ik probeer het nu zo te maken dat de spanning nooit meer dan 0.5V per click omhoog kan, maar dat is nog niet gelukt.
Groeten, Jeroen.