Hallo,

ik ben voor school bezig met een verslag. Nu moet ik omschrijven wat een ster-driehoek schakeling precies is en waar het voor is. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen?

1 antwoord op al uw simpele vragen zoals deze:

www.google.be

Nou als ik daar ga zoeken kom ik er niet echt achter wat het precies is en waar het voor dient. Er staat vrijwel alleen praktijk uitleg en productinformatie!

Een ster-driehoek schakeling wordt gebruikt bij draaistroommotoren. Om een motor op toeren te brengen worden de windingen in stervorm geschakeld waardoor elke spoel 230V krijgt. Zodra de motor op toeren is worden de windingen in een driehoekvorm geschakeld waardoor er op elke spoel 400V (380V) staat.

Zo trekt hij bij het starten van de motor een minder hoge stroom en heeft hij toch een sterk koppel bij normaal toerental.

Op 28 maart 2006 19:30:04 schreef Ununoctium:
Een ster-driehoek schakeling wordt gebruikt bij draaistroommotoren. Om een motor op toeren te brengen worden de windingen in stervorm geschakeld waardoor elke spoel 230V krijgt. Zodra de motor op toeren is worden de windingen in een driehoekvorm geschakeld waardoor er op elke spoel 400V (380V) staat.

Zo trekt hij bij het starten van de motor een minder hoge stroom en heeft hij toch een sterk koppel bij normaal toerental.

[afbeelding]

dat plaatje is van een 3f moter op een 1f spanning en niet van een yd schakeling.

edit: hier is een schema van een YD:
http://www.uploadarchief.com/Bestanden/3644a684f98ea8fe223c713b77189a7…

Dank je!!! Ik begrijp nu ook ineens meer van de praktijk les.

Op 28 maart 2006 19:21:27 schreef DD20:
Hallo,

ik ben voor school bezig met een verslag. Nu moet ik omschrijven wat een ster-driehoek schakeling precies is en waar het voor is. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen?

Je zal toch zelf wat meer moeten doen:

Schoolvragen
Stel hier je elektronica gerelateerde schoolvragen. Eigen inzet is verplicht, dus niet je vraag dumpen en wachten op een kant-en-klaar antwoord!

Kom op zeg, hier is genoeg over te vinden.

Mij is even niet duidelijk wat die steinmetz hier mee te maken heeft.Die is om een 380 motor om te bouwen naar 220.
En dan krijg je geen sterker koppel, eerder zwakker,zo'n 70% is ie dan nog.

Hola, Stynus is duidelijk sneller met typen;-)

wordt ook gebruikt in wisselstroomdynamo's die in auto's gemonteerd zitten

kom kom, laat ons er niet te veel over uitweiden, sommigen hebben hun opleiding misschien al lang achter de rug maar ik herinner me nog goed genoeg dat er leerkrachten waren die het zo onbegrijpelijk konden maken dat zelfs google geen uitkomst gaf... en dan nog: begin maar eens te zoeken tussen duizend links...

DD20, ben je ondertussen al een beetje verder of zijn er nog dingen die je niet snapt? Als je een motor die normaal in driehoek moet staan in ster aansluit (op dezelfde spanning), krijg je een lagere stroom door elke spoel, en zodoende wordt de aanzetstroom van de motor verkleind.

en door de lager spanning op iedere spoel is het magnetische veld ook lager en het koppel dat de motor levert ook kleiner. Dus een bijkomend voordeel is dat de mechanische schok bij het aanlopen die de rest van de aangedreven installatie te verwerken krijgt ook veel lager is. Het loopt zachtjes aan en de levensduur van de aangedreven machine wordt erdoor verlengd.

Als ik google op "ster driehoek" is de eerste link toch al erg duidelijk.
Mooi tabelletje met spanning en stroom bij de twee schakelingen. Dat maakt het al helemaal duidelijk . Maar goed.
Ik leer me zelf bijna alles via google. Een zoekactie levert misschien niet direct op wat je wil weten maar zeker wel genoeg informate om verder te kunnen zoeken. Kan best een uurtje duren vordat je het exact hebt gevonden maar dan heb je ondertussen wel een schat van gerelateerde informatie opgedaan. Als je echt wat wil leren is het een geweldige manier. Als je niks wil leren maar hap klare antwoorden wil moet je beter leren googlen of er gewoon mee ophouden. Studeren is niet huiswerk vraagjes oplossen maar kennis opdoen zover ik weet.

Ben ik helemaal met fry eens maar ik ben het ook met wel met stefaan eens. Soms zijn er zoveel links dat je niet weet waar te beginnen of heb je alleen een antwoord nodig zodat je van daaruit op de goede weg gezet wordt. Het schrikt veel beginners af als er snel google wordt geroepen. Ik vind dit forum erg leerzaam maar de drempel om wat te vragen wordt zo wel hoger.

Ben het wel met fry eens dat er soms te makkelijk en te algemeen wordt gevraagd. Eerst zoeken en dan als je vastloopt daarover gerichte vragen stellen.
Maar het zijn vaak wel nog kids en die moeten de hele dag leren. Wij leren omdat we het leuk vinden (hobby) niet omdat we moeten.

Aan de andere kant las ik dit topic omdat ik dacht, he, dat wil ik eigenlijk ook wel weten en als ik dan alleen google lees dan laat ik het zitten, ik hoef het niet te weten, nu is door de antwoorden mijn nieuwsgierigheid gewekt en ga ik verder zoeken.

fred

hallo,ga eens zien op www.wikipedia.nl en vraag naar driehoek asyncrone motor.Mischien iets voor u?